Supermarkt wil contant geld bannen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Tom » 02 jul 2019, 09:58

Ook al zou je cash helemaal uitbannen, dan vinden criminelen wel andere manieren. Of ze geven cash gewoon buiten de landsgrenzen uit, dan heeft je economie ook een probleem.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 02 jul 2019, 09:59

JdBn schreef: 02 jul 2019, 08:24 Tja, dat plafond van 3000 euro.. Voor echt witwassen lijkt het me niet echt uitmaken eigenlijk, ik bedoel een beetje auto gaat toch al ruim over die max 10k heen wat het eerder was. Heb wel eens een verhaal gehoord van een café waar 's nachts gewoon de tap werd open gezet, zo het riool in. Die biertjes werden dan met zwart geld contant afgerekend en tadaaa, witgewassen geld :roll:
Bier wit inkopen, verkopen zwart afrekenen en dan belasting betalen over je winst..... hoeveel % blijft er dan over van je zwarte geld?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door allen » 02 jul 2019, 10:30

Tom schreef: 02 jul 2019, 09:58 Ook al zou je cash helemaal uitbannen, dan vinden criminelen wel andere manieren. Of ze geven cash gewoon buiten de landsgrenzen uit, dan heeft je economie ook een probleem.
Die geven tezamen met de wat ouderwetse mens hun geld uit in Duitsland. Probleem opgelost. Voor hun dan. :lol:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door alt » 02 jul 2019, 11:02

Zij gaan vastgoed kopen in hun thuisland. Waar hun landgenoten dan weer niet blij van worden. Want dan gaan daar de prijzen van vastgoed stijgen.
Het gaat de Nederlandse overheid miljarden minder opbrengst gaat geven, wat wij weer mogen aanpassen d.m.v. b.v.b. rekeningrijden.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Crookie » 02 jul 2019, 11:03

eBoonstra schreef: 02 jul 2019, 08:31 Wat dacht je van al die kapsalons die als paddestoelen de grond uit schieten.. telefoon reparatie zaken.. zoveel mogelijkheden om wit te wassen :hmmm:
Shisha lounge, belhuis etc :lol:

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door PeterB » 02 jul 2019, 12:22

Verhuur van van alles en nog wat, BTW afdragen en geen haan die er naar kraait.
Tijdens de hoogtijd van de videotheken..
Beetje videotheek in Amsterdam had eind jaren 80 bij wijze van spreken het halve telefoonboek in het ledenbestand opgenomen en "verhuurde" honderden banden per dag, op papier..
7 dagen per week geopend ;)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 02 jul 2019, 12:51

Je zult maar de hele kelder nog vol hebben liggen met briefjes van €500.
Waar moet je daar nu zo snel mee naar toe ?

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Philipoo » 02 jul 2019, 13:36

JP schreef: 02 jul 2019, 12:51 Je zult maar de hele kelder nog vol hebben liggen met briefjes van €500.
Waar moet je daar nu zo snel mee naar toe ?
Geef ze maar aan mij, ik los het wel op :attentie:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door ///Joost » 02 jul 2019, 13:46

De overheid wil weten waar je geld blijft. Ik weet het, het is een hangende plaat, maar bitcoin lost dat probleem op. Vandaar dat de grote banken nu ieder een eigen cryptovaluta gaan ontwikkelen. Zo kunnen ze je als klant houden, en het gevoel geven dat je meedoet met de crypto-hype, maar in werkelijkheid gebruiken ze het om je transacties in de gaten te houden. BTC zou dat probleem op moeten lossen, maar de FTAF wil dit nu ook aan banden leggen, en bij elke cryptotransactie de gegevens van zowel de zender als de ontvanger mee laten sturen. Niet te doen, maar verdere discussie is wellicht voor een ander topic.

Contant geld is verouderd. Op den duur zal niemand contant geld meer gebruiken, dus voor de overheid is dit een schot in open doel.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Elise » 02 jul 2019, 17:06

JP schreef: 02 jul 2019, 12:51 Je zult maar de hele kelder nog vol hebben liggen met briefjes van €500.
Waar moet je daar nu zo snel mee naar toe ?
Dan zoek je een bedrijf op waar veel contant geld in omgaat en wisselt het daar om voor kleinere coupures na sluitingstijd (bijvoorbeeld een supermarkt of een tankstation).

Kost een percentage maar je hebt het wel gewisseld. Zo werden ook heel veel zwarte guldens omgezet in zwarte euros

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Luco » 02 jul 2019, 17:22

Elise schreef: 02 jul 2019, 17:06
JP schreef: 02 jul 2019, 12:51 Je zult maar de hele kelder nog vol hebben liggen met briefjes van €500.
Waar moet je daar nu zo snel mee naar toe ?
Dan zoek je een bedrijf op waar veel contant geld in omgaat en wisselt het daar om voor kleinere coupures na sluitingstijd (bijvoorbeeld een supermarkt of een tankstation).

Kost een percentage maar je hebt het wel gewisseld. Zo werden ook heel veel zwarte guldens omgezet in zwarte euros
vroeger met de grenswisselkantoren waren gouden tijden om zwart geld te wisselen :tooth:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 02 jul 2019, 17:23

Zwarte pieten wit wassen, is dat wat? :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 03 jul 2019, 01:11

Zwembaden genoeg ;)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door romo » 22 feb 2020, 12:25


Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 12:40

romo schreef: 22 feb 2020, 12:25 https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~bc49ebab/


Niet best lijkt me
Aardig praatje voor eigen parochie, vooral de tweede helft.
In Duitsland snapt de bevolking het beter dan hier in ieder geval.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 22 feb 2020, 12:44

@Romo: Weet ik niet. Hoeveel doe jij nog cash? Ik bijna niets meer. Kan me niet heugen dat ik ergens geld uit een automaat gehaald heb. Doe alles met de telefoon tegenwoordig of met overboeking. Mij maakt het niet zoveel uit, of eigenlijk, ik denk er niet over na omdat het wel gemakkelijk is. Mss blijkt dat wel een fout te zijn straks, geen idee. Maar als ik dat stuk zo lees zie ik niet meteen de urgentie om weer aan cash te gaan. Ik doe eigenlijk zoals die schrijver er ook mee omgaat. Dus briefje van 20 bij de telefoon als back-up.

Leg eens uit Danpy waarom Duitsers het beter snappen.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 12:51

Arthur schreef: 22 feb 2020, 12:44 Leg eens uit Danpy waarom Duitsers het beter snappen.
Omdat ze daar nog 70% met cash betalen.

In Nederland willen me al te graag de controle op ons financiële leven in de handen van bedrijven leggen.
Die bedrijven die zo betrouwbaar zijn, dat als het fout gaat, ze met absurd veel belastinggeld gered moeten worden. Maar als het goed gaat, 0,000001% rente geven en de winst zelf opstrijken.

Het is niet dat ik geen gebruik maak van geld pinnen, overmaken, Ideal etc, maar het verdwijnen van cash (gestuurd door de banken en "overheid") met die lulsmoezen vind ik een zorgelijke ontwikkeling.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door JP » 22 feb 2020, 12:51

Cash is privacy en dat is je grondrecht, aldus de Duitsers. Is wat voor te vinden.

Al die automatische betalingen met je telefoon, horloge, what’s next ? Hoe veilig is dat allemaal voor de consument.
Dan worden de supers niet meer overvallen maar wordt je gewoon leeggeplunderd doordat zo’n Bulgaar met een of ander kastje achter je loopt te “vissen”.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Arthur » 22 feb 2020, 12:55

daNpy schreef: 22 feb 2020, 12:51
Arthur schreef: 22 feb 2020, 12:44 Leg eens uit Danpy waarom Duitsers het beter snappen.
Omdat ze daar nog 70% met cash betalen.

In Nederland willen me al te graag de controle op ons financiële leven in de handen van bedrijven leggen.
Die bedrijven die zo betrouwbaar zijn, dat als het fout gaat, ze met absurd veel belastinggeld gered moeten worden. Maar als het goed gaat, 0,000001% rente geven en de winst zelf opstrijken.

Het is niet dat ik geen gebruik maak van geld pinnen, overmaken, Ideal etc, maar het verdwijnen van cash (gestuurd door de banken en "overheid") met die lulsmoezen vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Daar lig ik (al lang) niet meer wakker van. Zo lang ik nog met beide uit de voeten kan vind ik het prima.

En @JP; dat gaat ook vast wel gebeuren en dán verandert er dus ook niets. Beroofd wordt je sowieso, alleen de methode is (ook) anders.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door daNpy » 22 feb 2020, 12:59

Wij hebben uitgerekend dat je op zo’n moment, met het aantal ‘Geldmaten’ dat we straks hebben, voor de duur van een maand ruwweg de helft van alle retailbetalingen kunt blijven doen; de dagelijkse boodschappen zijn geen probleem, je kunt dan alleen even geen televisie kopen.’
Oh enkel geen TV kopen. Leuk ge-downplayed, maar je kan dus gewoon niet bij je eigen geld komen, waar je het ook voor nodig hebt. En dat laatste hebben ze dus geen zak mee te maken, maar dat wordt gebagatelliseerd.
‘Cash is publiek geld. Het is eigenlijk een vordering op de centrale bank, op de overheid, die niet failliet kan gaan. Dat maakt het ook zo betrouwbaar. Terwijl dat wat je op je bankrekening hebt staan een vordering is op een commerciële partij. Wat gebeurt er als een bank in de problemen komt, zoals in Griekenland? Dan halen mensen hun geld van de rekening omdat ze kennelijk meer geloof hebben in bankbiljetten.
Nee, ze hebben geen vertrouwen in partijen die poker spelen met andermans geld, lulh*er.
Het kan een argument worden om maar helemaal van cash af te raken: dan maak je het terroristen, dieven en belastingontduikers pas echt moeilijk.
‘Ook digitaal wordt er op grote schaal fraude gepleegd. Ik vermoed dat de sommen die daarin omgaan veel groter zijn; dat cash meer het terrein is van de kleine crimineel. Drugskartels hebben heus hun lijntjes via de Bahama’s zodat ze grote sommen geld kunnen overmaken. Verreweg het grootste deel van het cashgebruik is legitiem. Maar je kunt wel zeggen: dat vijfhonderdje hebben we eigenlijk niet nodig, daar houden we mee op. En om dezelfde reden: normale betalingen kunnen met cash gebeuren, maar abnormale mogen niet meer.’

Is een betaling van 3.000 euro abnormaal?
‘Nou, ik geef het niet vaak cash uit.’
N=1 voorbeeld. En als bankdirecteur ben je hét voorbeeld van Jan Modaal. Schei toch uit.
Als je omwille van privacy geen digitale betalingssporen wil nalaten, kan deze grens wel een probleem zijn.
‘Ik denk dat het aantal mensen dat niet kan betalen zoals hij wil, beperkt is en opweegt tegen het doel van de regelgeving.’
Jij denkt in het belang van je bedrijf en hoe deze totale controle kan verkrijgen. Nogmaals, bagatelliseren van degelijke argumenten maakt het argument niet invalide.
Maar 0 procent rente is nog iets anders dan dat je moet betalen om je geld te stallen.
‘Zover is het nog niet. Ik zie ook niet snel gebeuren dat mensen al hun geld opnemen en onder hun kussen leggen. Dat heeft namelijk weer andere risico’s.’
Ja er wordt dagelijks ingebroken om cash geld bij mensen onder het kussen vandaan te halen. Want als je cash hebt, staat dit met neon letters op je voorgevel vermeld.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door dvh » 22 feb 2020, 13:07

Wat ze vergeten is dat alleen het geregistreerde cashgeld meegenomen wordt in deze verhalen..

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 22 feb 2020, 13:43

daNpy schreef: 22 feb 2020, 12:51
Arthur schreef: 22 feb 2020, 12:44 Leg eens uit Danpy waarom Duitsers het beter snappen.
Omdat ze daar nog 70% met cash betalen.

In Nederland willen me al te graag de controle op ons financiële leven in de handen van bedrijven leggen.
Die bedrijven die zo betrouwbaar zijn, dat als het fout gaat, ze met absurd veel belastinggeld gered moeten worden. Maar als het goed gaat, 0,000001% rente geven en de winst zelf opstrijken.

Het is niet dat ik geen gebruik maak van geld pinnen, overmaken, Ideal etc, maar het verdwijnen van cash (gestuurd door de banken en "overheid") met die lulsmoezen vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
+ fl 1,-

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Wimo » 22 feb 2020, 14:11

Ik snap wel dat bepaalde bedrijven ervan balen dat contant geld verdwijnt. Dure klokjes zijn de perfecte manier om je zwarte geld (tijdelijk) om te zetten ;)

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door Robin » 22 feb 2020, 14:18

Wimo schreef: 22 feb 2020, 14:11 Ik snap wel dat bepaalde bedrijven ervan balen dat contant geld verdwijnt. Dure klokjes zijn de perfecte manier om je zwarte geld (tijdelijk) om te zetten ;)
Wij doen heel weinig contant...

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Supermarkt wil contant geld bannen

Bericht door tomgtr » 22 feb 2020, 14:32

Het is heel apart hoe snel je gewend raakt aan gewoon geen cash meer hebben. Geld uit de muur halen is steeds meer zieken naar een ATM. En dan nu met apple pay is het nog makkelijker allemaal. Kwam vanmorgen aan op Dubai. Chaufeur, hulp bij bagage, bel boy, niemand dus een fooi gehad want besefte dat ik gewoon echt geen cent bij me had. Dat is eerste keer dat me overkomt. Nam altijd wel een paar honderd mee voor zekerheid. En dan iets afrekenen. Huh, apple pay werkt niet. Ok bankpas voor eerst sinds lange tijd gepakt, werkt ook niet. WTF! Oh pas staat op alleen Europa. Het gaat allemaal zo makkelijk dat je stopt met nadenken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bram, erwin20vt, Fabian, frank de jonge, GRzep, Hans44, Joost H., markk, Martijn_bmw, MParallel, Peter-Paul, R728i en 168 gasten