verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door JP » 25 jun 2019, 15:26

Zeker een mooi verslag Roy !

Op de snelweg, en dan zeker in België en dat stukje richting Calais. Dan moeten de ballen toch in je keel zitten of is die Atom niet zo hard(core) geveerd ?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Martijn_bmw » 25 jun 2019, 19:07

Super gaaf verslag en leuk geschreven.
Dit is wel de meest pure vorm van auto rijden

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 25 jun 2019, 20:49

Barend schreef: 25 jun 2019, 15:07 Leuk verhaal Roy! Jammer dat het zo druk op de wegen was, mijn beeld was eigenlijk wat idealer dan dat wat jij omschrijft.
klopt, maar dan moet je dus echt naar schotland...we hebben echt wel fantastische stukken gereden, maar ondanks dat er nauwelijks een dorp te vinden was waren de wegen erg vol
JP schreef: 25 jun 2019, 15:26 Zeker een mooi verslag Roy !

Op de snelweg, en dan zeker in België en dat stukje richting Calais. Dan moeten de ballen toch in je keel zitten of is die Atom niet zo hard(core) geveerd ?
mwah, best wel hard, maar je went eraan, gelukkig hadden we vrijwel geen betonplaten wegen want daar wordt je wel echt gek van in de atom. In Engeland vond ik de putholes echt ruk, die zijn zo 10cm diep en soms kun je ze echt niet ontwijken ivm verkeer...
///Joost schreef: 25 jun 2019, 09:57 Prachtig verhaal, Roy. Geweldig om je enthousiasme zo te proeven in de tekst. Tof dat je dit wilt delen.
Het was me in de eerste instantie niet helemaal duidelijk waarom je je oude ging verkopne terwijl je met een nieuwe zit zonder (voorlopige) typegoedkeuring. Maar nu begrijp ik dat je de huidige houdt tot er op de nieuwe een typegoedkeuring zit. Dat is wel beter ja.
ik gooi uiteraard geen oude schoenen weg voordat ik nieuwe heb...
Thomas H schreef: 25 jun 2019, 09:27 Wat gaaf om zo inzicht te krijgen in het bestelproces (en om daar in stijl aan te komen). Heel leuk verslag, kan mij helemaal voorstellen hoe billenknijpen het moet zijn op die smalle Engelse wegen. Hoe vond je het om een totaal ander geluid te ervaren vergeleken met je huidige SC Atom? Ik kan mij voorstellen dat die qua beleving meer doet dan het turbo blok? Is dit bezoek onderdeel van het bestelproces, om de bestelling definitief te maken?

Ik zou graag wat meer lezen over het verslag met de sequentiele bak :)
het geluid van de supercharger is er altijd en je wilt altijd het hoge fluitje horen, dus je gaat makkelijk op het gas...de turbo is onderin wat rustiger, maar blaast ook flink, daarbij neem ik de sequentieel die flink mechanische geluid maakt met de rechte vertanding, dus geluid genoeg gelukkig :)

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door DF-user-13935 » 25 jun 2019, 21:12

Topverslag. Bedankt!

Gebruikersavatar
Sander-E46
Berichten: 2410
Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Sander-E46 » 25 jun 2019, 22:36

Erg gaaf proces, leuk verslag.

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Philipoo » 26 jun 2019, 11:15

SlowCo schreef: 25 jun 2019, 10:10
Roy RS schreef: 24 jun 2019, 22:11
SlowCo schreef: 24 jun 2019, 21:56 Schitterend! Dank voor het delen.
Ik ga voor je duimen dat ze bij Ariel op tijd een Europese typegoedkeuring geregeld krijgen (al bekend wanneer?) en de Brexit geen problemen oplevert voor de invoer en NL-kenteken.
Dat is het grootste punt. Ze moeten brexit afwachten en dat moet handelstechnisch goed uitpakken, anders moeten ze 2 type goedkeuringen gaan doen en hij klonk niet alsof ie heel zeker was dat ie dat zou doen.
We’ll wait for brexit and see what happens...

Terwijl ik mn atom te koop wil zetten zodra de typegoedkeuring erdoor is. Positieve is dat hoe langer dat duurt, hoe langer ik deze kan houden. Dit houden kost namelijk niks.

Ik heb me voorgenomen om in 2021 gewoon sowieso een nieuwe atom te hebben, lukt het niet met de atom 4 dan breng ik 40k naar engeland en laat de mijne volledig opnieuw opbouwen met een R motor, sidepods en de sequentiele bak...uiteindelijk is het me allemaal om die bak te doen, niet om de nieuwe 4 per se, maar als ik dan zoveel bijleg, dan liever op een nieuwe...
Dan neem ik aan dat het koopcontract onder voorbehoud is van e.e.a. ten aanzien van typegoedkeuring (BPM/CO2 taks) en Brexit?
Ik heb zelf een Elite sequentiële 5 bak in mijn westfield gehad. Erg gaaf voor even maar de gierende rechte vertanding begon toch behoorlijk irritant te worden na een tijd rijden. Eigenlijk geen versnellingsbak voor op straat. Hopelijk gebruikt Ariel een Quaiffe bak met "helical gears"? https://www.quaife.co.uk/quaife-product ... quentials/
Straight cut gears zijn inderdaad drama qua herrie, ga er vanuit dat ariël dat toch niet in hun "straatautos's" zet.

@roy, hele gave trip en leuk verslag ervan! Dik speelgoed!

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door SlowCo » 26 jun 2019, 11:49

Volgens Roy heeft hij gekozen voor de rechte vertanding in de bak. Gezien zijn roadtrip in de Atom is hij al fan van zelfkastijding dus dat komt vast goed...
(toch zou ik alsnog voor de "helical" versie van de sequentiele bak gaan, Roy)

Online
Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4054
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Philipoo » 26 jun 2019, 14:05

SlowCo schreef: 26 jun 2019, 11:49 Volgens Roy heeft hij gekozen voor de rechte vertanding in de bak. Gezien zijn roadtrip in de Atom is hij al fan van zelfkastijding dus dat komt vast goed...
(toch zou ik alsnog voor de "helical" versie van de sequentiele bak gaan, Roy)
Ah, daar heb ik overheen gelezen dan!

Wellicht is het minder heftig als je toch al buiten zit en een helm op hebt :tooth:

Gebruikersavatar
Corsa_GSi
Berichten: 63
Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
Locatie: Regio 010
Contacteer:

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Corsa_GSi » 26 jun 2019, 15:26

Mooi verslag.

Ik heb in mijn auto de 3 en 4 recht vertand, maar daar wordt je op de openbare weg niet vrolijk van qua geluid (Heb standaard een setje oordopjes in de auto klaar liggen).
Op de dragstrip waar ik hem het meeste gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Niels » 26 jun 2019, 15:42

Wat gaaf zeg. Geweldig gewoon om zo met je nieuwe aanschaf bezig te zijn :thumbup:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 26 jun 2019, 21:10

SlowCo schreef: 26 jun 2019, 11:49 Volgens Roy heeft hij gekozen voor de rechte vertanding in de bak. Gezien zijn roadtrip in de Atom is hij al fan van zelfkastijding dus dat komt vast goed...
(toch zou ik alsnog voor de "helical" versie van de sequentiele bak gaan, Roy)
Philipoo schreef: 26 jun 2019, 11:15
SlowCo schreef: 25 jun 2019, 10:10
Roy RS schreef: 24 jun 2019, 22:11

Dat is het grootste punt. Ze moeten brexit afwachten en dat moet handelstechnisch goed uitpakken, anders moeten ze 2 type goedkeuringen gaan doen en hij klonk niet alsof ie heel zeker was dat ie dat zou doen.
We’ll wait for brexit and see what happens...

Terwijl ik mn atom te koop wil zetten zodra de typegoedkeuring erdoor is. Positieve is dat hoe langer dat duurt, hoe langer ik deze kan houden. Dit houden kost namelijk niks.

Ik heb me voorgenomen om in 2021 gewoon sowieso een nieuwe atom te hebben, lukt het niet met de atom 4 dan breng ik 40k naar engeland en laat de mijne volledig opnieuw opbouwen met een R motor, sidepods en de sequentiele bak...uiteindelijk is het me allemaal om die bak te doen, niet om de nieuwe 4 per se, maar als ik dan zoveel bijleg, dan liever op een nieuwe...
Dan neem ik aan dat het koopcontract onder voorbehoud is van e.e.a. ten aanzien van typegoedkeuring (BPM/CO2 taks) en Brexit?
Ik heb zelf een Elite sequentiële 5 bak in mijn westfield gehad. Erg gaaf voor even maar de gierende rechte vertanding begon toch behoorlijk irritant te worden na een tijd rijden. Eigenlijk geen versnellingsbak voor op straat. Hopelijk gebruikt Ariel een Quaiffe bak met "helical gears"? https://www.quaife.co.uk/quaife-product ... quentials/
Straight cut gears zijn inderdaad drama qua herrie, ga er vanuit dat ariël dat toch niet in hun "straatautos's" zet.

@roy, hele gave trip en leuk verslag ervan! Dik speelgoed!

Ik zie dat wat toelichting nodig is...
De fabriek geeft aan dat de sequentiele quaife met rechte vertanding en pneumatische bediening middels meedraaiende carbon flippers aan het stuur (OMG, als je aan die flipper trekt bij de auto in de showroom krijg je het al warm, dat gevoel is zo goed) bedoelt is voor op de weg, Tom zegt dat hij zelf niet houdt van het rijden met die bak op straat, wel op circuit. Teveel hassle met knopjes voor neutraal en achteruit en alle versnellingen terugschakelen voordat je stilstaat enzo.

Ik vind, geloof het maar gewoon, mijn Ariel inmiddels te soft. Het leuke aan de auto vond ik de beleving van het instappen, startprocedure en dan gas erop. Maar dat is nu de standaard voor mij, ik wil eens wat anders, ik wil iets extreems, ik wil dat niemand anders uberhaupt zonder langdurige uitleg in mn auto kán rijden, ik wil mechanische geluiden waardoor ik oordoppen in moet, ik wil beleving, ik wil SNEL schakelen en ik wil vooral op een trackday op 50 meter vol op de rem gaan staan en dan 3 verzetten terug in 1 seconden ervaren...!!! Zonder onbalans in de auto...


Dan het geluid wat jullie aanhalen, jullie realiseren je toch wel dat ik boven 50km/u oordoppen in heb tegen de windruis...

Ik hoor de bak niet eens, zowel de bak als motor zitten achter me, ik wist pas na een viaduct dat mijn uitlaat 97db doet...daarvoor dacht ik dat ik een electrische auto had ofzo

Die bak is DE reden dat ik een 4 koop...zonder die bak had ik gewoon deze hoogtoerige harde skelter gehouden of een 620R gekocht met sequentieel


Tevens heb ik met de bak gereden en kan ik bevestigen dat ik hem alleen hoor tot 3000 toeren, dan komt het fluitje en hoor je hem niet meer.

Ik zal ff een filmpje uploaden ter onderbouwing

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 26 jun 2019, 21:15

https://youtu.be/lbpabL4Pryo

Wil iemand hem even embedden die dat snapt...


Vooral 20 sec van het eind luisteren, dan hoor je pas wat voor kanonsknallen dat kreng geeft terwijl je in de auto op de weg gewoon plopjes hoort, dat effect is met de bak hetzelfde.

Tevens, je hoort geen bak...dat geluid verwaait simpelweg omdat het ding achter je zit! Jullie caterham en corsa ervaringen zijn anders met de bak tussen je benen zo’n beetje👍

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Joop » 26 jun 2019, 21:20

Geweldig zeg... :df:




...verslag van je trip en weg naar het samenstellen van de auto leest lekker weg. Bedankt voor het delen. Ook leuk om dat tripje met een ‘lotgenoot’ :ongeveer als: in een Donkervoort te maken. :thumbup:
Laatst gewijzigd door Joop op 26 jun 2019, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door SlowCo » 26 jun 2019, 21:20

Ik hing in mijn Westfield inderdaad met mijn linkeroor zowat boven de sequentiële bak dus in het geval van je aanstaande Atom kan dat wel eens een groot verschil zijn. Als ik bij Quaife kijk (zie mijn link op de vorige pagina), lijkt het er op dat ze de keus hebben tussen een "straight cut" of een "helical" versie van de versnellingsbak voor de Hondamotor. Waarom dan niet de keuze voor "helical"? Of is het gewoon de "helical" versie?

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Martijn_bmw » 26 jun 2019, 21:25

Joop schreef: 26 jun 2019, 21:20 Geweldig zeg... :df:




...verslag van je trip en weg naar het samenstellen van de auto leest lekker weg. Bedankt voor het delen. Ook leuk om dat tripje met een ‘lotgenoot’ :ongeveer als: in een Donkervoort te maken. :thumbup:
Bizar!! Wat een gang zit er in :)

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 26 jun 2019, 23:37

SlowCo schreef: 26 jun 2019, 21:20 Ik hing in mijn Westfield inderdaad met mijn linkeroor zowat boven de sequentiële bak dus in het geval van je aanstaande Atom kan dat wel eens een groot verschil zijn. Als ik bij Quaife kijk (zie mijn link op de vorige pagina), lijkt het er op dat ze de keus hebben tussen een "straight cut" of een "helical" versie van de versnellingsbak voor de Hondamotor. Waarom dan niet de keuze voor "helical"? Of is het gewoon de "helical" versie?
Nee Tom zei duidelijk straight cut gears just like the sadev.
Maar ik wil ook juist de rechte tanden, dat wilde ik al toen ik 18 was en met cosworths knutselde...ik wil horen dat ik een sequentieel heb...

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door SlowCo » 26 jun 2019, 23:40

Roy RS schreef: 26 jun 2019, 23:37 Nee Tom zei duidelijk straight cut gears just like the sadev.
Maar ik wil ook juist de rechte tanden, dat wilde ik al toen ik 18 was en met cosworths knutselde...ik wil horen dat ik een sequentieel heb...
Euh, je weet hopelijk dat je niet aan de rechte vertanding kunt horen dat je ze sequentieel kunt schakelen... :df: :tooth:

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 26 jun 2019, 23:44

SlowCo schreef: 26 jun 2019, 23:40
Roy RS schreef: 26 jun 2019, 23:37 Nee Tom zei duidelijk straight cut gears just like the sadev.
Maar ik wil ook juist de rechte tanden, dat wilde ik al toen ik 18 was en met cosworths knutselde...ik wil horen dat ik een sequentieel heb...
Euh, je weet hopelijk dat je niet aan de rechte vertanding kunt horen dat je ze sequentieel kunt schakelen... :df: :tooth:
Haha, nee dat snap ik, maar door de bank genomen heeft een seq wel rechte tanden.
In de cosworths deden ze destijds een dogbox, cool was dat toen

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door SlowCo » 26 jun 2019, 23:51

Ik heb jarenlang met sequentieel geschakelde, rechtvertande bakken gereden en geracet. Op 2 wielen wel te verstaan :wink:
En daarom rijd ik tegenwoordig helaas op 4 wielen.... :wheelchair: :bag:

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Niels » 27 jun 2019, 00:12

Roy RS schreef: 26 jun 2019, 21:15 https://youtu.be/lbpabL4Pryo

Wil iemand hem even embedden die dat snapt...


Vooral 20 sec van het eind luisteren, dan hoor je pas wat voor kanonsknallen dat kreng geeft terwijl je in de auto op de weg gewoon plopjes hoort, dat effect is met de bak hetzelfde.

Tevens, je hoort geen bak...dat geluid verwaait simpelweg omdat het ding achter je zit! Jullie caterham en corsa ervaringen zijn anders met de bak tussen je benen zo’n beetje👍
F#cking hell, ding is spectaculairder dan F1! :clap:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door ///Joost » 27 jun 2019, 11:19

Whoa! Dat filmpje, hoe gaaf zeg. Dat gelach ook tijdens die knal...instant smile. :D Ongelofelijk dat zo'n ding gewoon op de openbare weg mag. Briljant.

Elise
Berichten: 7165
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Elise » 27 jun 2019, 16:19

Moet je zo'n sequentiële bak met rechte vertanding, die je door de versnellingen heen kunt trekken, ook niet veel vaker laten reviseren?

Gebruikersavatar
HarryC
Berichten: 725
Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
Locatie: Thuis
Contacteer:

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door HarryC » 27 jun 2019, 18:51

Briljant Roy, hoop dat het allemaal goed komt met de homologatie!

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door ErikS » 27 jun 2019, 18:52

Ghehe, die klap in die tunnel inderdaad!!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 122 gasten