verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
- JP
- Berichten: 31255
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Zeker een mooi verslag Roy !
Op de snelweg, en dan zeker in België en dat stukje richting Calais. Dan moeten de ballen toch in je keel zitten of is die Atom niet zo hard(core) geveerd ?
Op de snelweg, en dan zeker in België en dat stukje richting Calais. Dan moeten de ballen toch in je keel zitten of is die Atom niet zo hard(core) geveerd ?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Super gaaf verslag en leuk geschreven.
Dit is wel de meest pure vorm van auto rijden
Dit is wel de meest pure vorm van auto rijden
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
klopt, maar dan moet je dus echt naar schotland...we hebben echt wel fantastische stukken gereden, maar ondanks dat er nauwelijks een dorp te vinden was waren de wegen erg vol
mwah, best wel hard, maar je went eraan, gelukkig hadden we vrijwel geen betonplaten wegen want daar wordt je wel echt gek van in de atom. In Engeland vond ik de putholes echt ruk, die zijn zo 10cm diep en soms kun je ze echt niet ontwijken ivm verkeer...
ik gooi uiteraard geen oude schoenen weg voordat ik nieuwe heb...///Joost schreef: ↑25 jun 2019, 09:57 Prachtig verhaal, Roy. Geweldig om je enthousiasme zo te proeven in de tekst. Tof dat je dit wilt delen.
Het was me in de eerste instantie niet helemaal duidelijk waarom je je oude ging verkopne terwijl je met een nieuwe zit zonder (voorlopige) typegoedkeuring. Maar nu begrijp ik dat je de huidige houdt tot er op de nieuwe een typegoedkeuring zit. Dat is wel beter ja.
het geluid van de supercharger is er altijd en je wilt altijd het hoge fluitje horen, dus je gaat makkelijk op het gas...de turbo is onderin wat rustiger, maar blaast ook flink, daarbij neem ik de sequentieel die flink mechanische geluid maakt met de rechte vertanding, dus geluid genoeg gelukkigThomas H schreef: ↑25 jun 2019, 09:27 Wat gaaf om zo inzicht te krijgen in het bestelproces (en om daar in stijl aan te komen). Heel leuk verslag, kan mij helemaal voorstellen hoe billenknijpen het moet zijn op die smalle Engelse wegen. Hoe vond je het om een totaal ander geluid te ervaren vergeleken met je huidige SC Atom? Ik kan mij voorstellen dat die qua beleving meer doet dan het turbo blok? Is dit bezoek onderdeel van het bestelproces, om de bestelling definitief te maken?
Ik zou graag wat meer lezen over het verslag met de sequentiele bak
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Topverslag. Bedankt!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Erg gaaf proces, leuk verslag.
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Straight cut gears zijn inderdaad drama qua herrie, ga er vanuit dat ariël dat toch niet in hun "straatautos's" zet.SlowCo schreef: ↑25 jun 2019, 10:10Dan neem ik aan dat het koopcontract onder voorbehoud is van e.e.a. ten aanzien van typegoedkeuring (BPM/CO2 taks) en Brexit?Roy RS schreef: ↑24 jun 2019, 22:11Dat is het grootste punt. Ze moeten brexit afwachten en dat moet handelstechnisch goed uitpakken, anders moeten ze 2 type goedkeuringen gaan doen en hij klonk niet alsof ie heel zeker was dat ie dat zou doen.
We’ll wait for brexit and see what happens...
Terwijl ik mn atom te koop wil zetten zodra de typegoedkeuring erdoor is. Positieve is dat hoe langer dat duurt, hoe langer ik deze kan houden. Dit houden kost namelijk niks.
Ik heb me voorgenomen om in 2021 gewoon sowieso een nieuwe atom te hebben, lukt het niet met de atom 4 dan breng ik 40k naar engeland en laat de mijne volledig opnieuw opbouwen met een R motor, sidepods en de sequentiele bak...uiteindelijk is het me allemaal om die bak te doen, niet om de nieuwe 4 per se, maar als ik dan zoveel bijleg, dan liever op een nieuwe...
Ik heb zelf een Elite sequentiële 5 bak in mijn westfield gehad. Erg gaaf voor even maar de gierende rechte vertanding begon toch behoorlijk irritant te worden na een tijd rijden. Eigenlijk geen versnellingsbak voor op straat. Hopelijk gebruikt Ariel een Quaiffe bak met "helical gears"? https://www.quaife.co.uk/quaife-product ... quentials/
@roy, hele gave trip en leuk verslag ervan! Dik speelgoed!
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Volgens Roy heeft hij gekozen voor de rechte vertanding in de bak. Gezien zijn roadtrip in de Atom is hij al fan van zelfkastijding dus dat komt vast goed...
(toch zou ik alsnog voor de "helical" versie van de sequentiele bak gaan, Roy)
(toch zou ik alsnog voor de "helical" versie van de sequentiele bak gaan, Roy)
- Philipoo
- Berichten: 4112
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Ah, daar heb ik overheen gelezen dan!
Wellicht is het minder heftig als je toch al buiten zit en een helm op hebt
- Corsa_GSi
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 29 aug 2010, 15:14
- Locatie: Regio 010
- Contacteer:
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Mooi verslag.
Ik heb in mijn auto de 3 en 4 recht vertand, maar daar wordt je op de openbare weg niet vrolijk van qua geluid (Heb standaard een setje oordopjes in de auto klaar liggen).
Op de dragstrip waar ik hem het meeste gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal.
Ik heb in mijn auto de 3 en 4 recht vertand, maar daar wordt je op de openbare weg niet vrolijk van qua geluid (Heb standaard een setje oordopjes in de auto klaar liggen).
Op de dragstrip waar ik hem het meeste gebruikt is het natuurlijk een ander verhaal.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Wat gaaf zeg. Geweldig gewoon om zo met je nieuwe aanschaf bezig te zijn
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Philipoo schreef: ↑26 jun 2019, 11:15Straight cut gears zijn inderdaad drama qua herrie, ga er vanuit dat ariël dat toch niet in hun "straatautos's" zet.SlowCo schreef: ↑25 jun 2019, 10:10Dan neem ik aan dat het koopcontract onder voorbehoud is van e.e.a. ten aanzien van typegoedkeuring (BPM/CO2 taks) en Brexit?Roy RS schreef: ↑24 jun 2019, 22:11
Dat is het grootste punt. Ze moeten brexit afwachten en dat moet handelstechnisch goed uitpakken, anders moeten ze 2 type goedkeuringen gaan doen en hij klonk niet alsof ie heel zeker was dat ie dat zou doen.
We’ll wait for brexit and see what happens...
Terwijl ik mn atom te koop wil zetten zodra de typegoedkeuring erdoor is. Positieve is dat hoe langer dat duurt, hoe langer ik deze kan houden. Dit houden kost namelijk niks.
Ik heb me voorgenomen om in 2021 gewoon sowieso een nieuwe atom te hebben, lukt het niet met de atom 4 dan breng ik 40k naar engeland en laat de mijne volledig opnieuw opbouwen met een R motor, sidepods en de sequentiele bak...uiteindelijk is het me allemaal om die bak te doen, niet om de nieuwe 4 per se, maar als ik dan zoveel bijleg, dan liever op een nieuwe...
Ik heb zelf een Elite sequentiële 5 bak in mijn westfield gehad. Erg gaaf voor even maar de gierende rechte vertanding begon toch behoorlijk irritant te worden na een tijd rijden. Eigenlijk geen versnellingsbak voor op straat. Hopelijk gebruikt Ariel een Quaiffe bak met "helical gears"? https://www.quaife.co.uk/quaife-product ... quentials/
@roy, hele gave trip en leuk verslag ervan! Dik speelgoed!
Ik zie dat wat toelichting nodig is...
De fabriek geeft aan dat de sequentiele quaife met rechte vertanding en pneumatische bediening middels meedraaiende carbon flippers aan het stuur (OMG, als je aan die flipper trekt bij de auto in de showroom krijg je het al warm, dat gevoel is zo goed) bedoelt is voor op de weg, Tom zegt dat hij zelf niet houdt van het rijden met die bak op straat, wel op circuit. Teveel hassle met knopjes voor neutraal en achteruit en alle versnellingen terugschakelen voordat je stilstaat enzo.
Ik vind, geloof het maar gewoon, mijn Ariel inmiddels te soft. Het leuke aan de auto vond ik de beleving van het instappen, startprocedure en dan gas erop. Maar dat is nu de standaard voor mij, ik wil eens wat anders, ik wil iets extreems, ik wil dat niemand anders uberhaupt zonder langdurige uitleg in mn auto kán rijden, ik wil mechanische geluiden waardoor ik oordoppen in moet, ik wil beleving, ik wil SNEL schakelen en ik wil vooral op een trackday op 50 meter vol op de rem gaan staan en dan 3 verzetten terug in 1 seconden ervaren...!!! Zonder onbalans in de auto...
Dan het geluid wat jullie aanhalen, jullie realiseren je toch wel dat ik boven 50km/u oordoppen in heb tegen de windruis...
Ik hoor de bak niet eens, zowel de bak als motor zitten achter me, ik wist pas na een viaduct dat mijn uitlaat 97db doet...daarvoor dacht ik dat ik een electrische auto had ofzo
Die bak is DE reden dat ik een 4 koop...zonder die bak had ik gewoon deze hoogtoerige harde skelter gehouden of een 620R gekocht met sequentieel
Tevens heb ik met de bak gereden en kan ik bevestigen dat ik hem alleen hoor tot 3000 toeren, dan komt het fluitje en hoor je hem niet meer.
Ik zal ff een filmpje uploaden ter onderbouwing
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
https://youtu.be/lbpabL4Pryo
Wil iemand hem even embedden die dat snapt...
Vooral 20 sec van het eind luisteren, dan hoor je pas wat voor kanonsknallen dat kreng geeft terwijl je in de auto op de weg gewoon plopjes hoort, dat effect is met de bak hetzelfde.
Tevens, je hoort geen bak...dat geluid verwaait simpelweg omdat het ding achter je zit! Jullie caterham en corsa ervaringen zijn anders met de bak tussen je benen zo’n beetje
Wil iemand hem even embedden die dat snapt...
Vooral 20 sec van het eind luisteren, dan hoor je pas wat voor kanonsknallen dat kreng geeft terwijl je in de auto op de weg gewoon plopjes hoort, dat effect is met de bak hetzelfde.
Tevens, je hoort geen bak...dat geluid verwaait simpelweg omdat het ding achter je zit! Jullie caterham en corsa ervaringen zijn anders met de bak tussen je benen zo’n beetje
- Joop
- Berichten: 8892
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Geweldig zeg...
...verslag van je trip en weg naar het samenstellen van de auto leest lekker weg. Bedankt voor het delen. Ook leuk om dat tripje met een ‘lotgenoot’ in een Donkervoort te maken.
...verslag van je trip en weg naar het samenstellen van de auto leest lekker weg. Bedankt voor het delen. Ook leuk om dat tripje met een ‘lotgenoot’ in een Donkervoort te maken.
Laatst gewijzigd door Joop op 26 jun 2019, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Ik hing in mijn Westfield inderdaad met mijn linkeroor zowat boven de sequentiële bak dus in het geval van je aanstaande Atom kan dat wel eens een groot verschil zijn. Als ik bij Quaife kijk (zie mijn link op de vorige pagina), lijkt het er op dat ze de keus hebben tussen een "straight cut" of een "helical" versie van de versnellingsbak voor de Hondamotor. Waarom dan niet de keuze voor "helical"? Of is het gewoon de "helical" versie?
- Martijn_bmw
- Berichten: 26726
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Nee Tom zei duidelijk straight cut gears just like the sadev.SlowCo schreef: ↑26 jun 2019, 21:20 Ik hing in mijn Westfield inderdaad met mijn linkeroor zowat boven de sequentiële bak dus in het geval van je aanstaande Atom kan dat wel eens een groot verschil zijn. Als ik bij Quaife kijk (zie mijn link op de vorige pagina), lijkt het er op dat ze de keus hebben tussen een "straight cut" of een "helical" versie van de versnellingsbak voor de Hondamotor. Waarom dan niet de keuze voor "helical"? Of is het gewoon de "helical" versie?
Maar ik wil ook juist de rechte tanden, dat wilde ik al toen ik 18 was en met cosworths knutselde...ik wil horen dat ik een sequentieel heb...
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Euh, je weet hopelijk dat je niet aan de rechte vertanding kunt horen dat je ze sequentieel kunt schakelen...
- Roy RS
- Berichten: 4924
- Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
-
- Berichten: 3544
- Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Ik heb jarenlang met sequentieel geschakelde, rechtvertande bakken gereden en geracet. Op 2 wielen wel te verstaan
En daarom rijd ik tegenwoordig helaas op 4 wielen....
En daarom rijd ik tegenwoordig helaas op 4 wielen....
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
F#cking hell, ding is spectaculairder dan F1!Roy RS schreef: ↑26 jun 2019, 21:15 https://youtu.be/lbpabL4Pryo
Wil iemand hem even embedden die dat snapt...
Vooral 20 sec van het eind luisteren, dan hoor je pas wat voor kanonsknallen dat kreng geeft terwijl je in de auto op de weg gewoon plopjes hoort, dat effect is met de bak hetzelfde.
Tevens, je hoort geen bak...dat geluid verwaait simpelweg omdat het ding achter je zit! Jullie caterham en corsa ervaringen zijn anders met de bak tussen je benen zo’n beetje
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Whoa! Dat filmpje, hoe gaaf zeg. Dat gelach ook tijdens die knal...instant smile. Ongelofelijk dat zo'n ding gewoon op de openbare weg mag. Briljant.
-
- Berichten: 7332
- Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Moet je zo'n sequentiële bak met rechte vertanding, die je door de versnellingen heen kunt trekken, ook niet veel vaker laten reviseren?
-
OnlineHarryC
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 15 mar 2010, 13:25
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Briljant Roy, hoop dat het allemaal goed komt met de homologatie!
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK
Ghehe, die klap in die tunnel inderdaad!!