verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 24 jun 2019, 21:06

Zojuist teruggekomen uit Engeland na een bezoek aan de Ariel fabriek wat we gecombineerd hebben met een roadtrip van 4 dagen. Het leek me leuk wat hoogtepunten op te schrijven zodat ik het later eens terug kan lezen, dus waarom niet meteen hier zodat anderen er mogelijk ook wat aan hebben.


Voor het eerst in Engeland
Donderdagochtend, de wekker gaat om 06.00u, poing, eindelijk kan ik instappen en wegwezen. Ik heb al weken uitgekeken naar dit moment. Mijn bestelling loopt al enkele maanden, maar ik heb de auto nog nooit in het echt gezien, maar morgen om 10.30 is het zover, dan staat hij voor mijn neus en tot die tijd ga ik rijden, rijden en nog meer rijden in de huidige Atom, samen met Walter in de Donkervoort D8 270.
Spullen ingepakt en op naar Calais, daar gaan we de trein vangen en op die manier de oversteek maken.
Ik ben klaar om vol gas te gaan, maar mag zo’n beetje van de Belgische grens tot aan Calais in de file staan, gelukkig was ik op tijd vertrokken. Vanuit Rotterdam is het blijkbaar niks beter want Walter komt semi tegelijk met me aan in Calais.
Vanaf daar gaat het wel lekker soepel, we doen de creditcard in de gleuf en zijn ingechecked, het apparaat vraagt of ik ipv een uur wachten misschien nu meteen de trein in wil…dat wil ik wel. We reden door, de trein op en 10 min later zijn we onderweg.

Ik dacht dat het anderhalf uur duurde, maar nadat we goed en wel de auto hadden staan, stopte de trein eigenlijk al weer, de trip duurt maar een half uur. De deuren zwaaien open en 2 minuten later rijden we vanaf het perron de UK straten op. Dit ging zo snel, dat ik niet eens mentaal voorbereid was op het links rijden. Je rijdt letterlijk vanuit de trein de snelweg op en die is druk...van alle kanten komen er Engelse bestuurders die natuurlijk snappen dat ze links moeten rijden, maar ook hele groepen Europese bestuurders die net als ik nog zoekende zijn naar een goede plek op de weg.
Maar geen tijd voor nadenken, moet ik nu links kijken of rechts kijken en op welke weghelft kan ik dan volk verwachten…nou ja, verstand op nul, gas op de plank en zorgen dat ik vooraan sta is de gemaakte keuze. Ik zoef helemaal links de snelweg op, ik rijd op een 6 baans weg helemaal links, na 3 banen een vangrail en daar komen de mensen de andere kant op, ah ja tuurlijk, links rijden, maar moet ik dan links of rechts inhalen? Ik had er wel over nagedacht, maar meer over landwegen dat ik gewoon links blijf :) Besloten in de middelste baan te gaan rijden en te zien wat er gebeurd. Hoe hard mag ik hier eigenlijk, hoeveel is een mijl ook weer…ik volg het verkeer maar.
Overigens op de laatste dag van de trip, toen ik weer bijna in Calais was heb ik pas gegoogled dat het 70 mijl is en dat dat zo’n 110 km/u is, nu maar hopen dat ze niet te veel flitsen...


Druk in het zuiden
We hebben heel de dag om te rijden, het is pas 11 uur in de UK en we gaan morgen pas naar de fabriek. Dus we besluiten met een laaaange omweg naar het hotel in Crewkerne te rijden, binnenland lijkt ons niks want er is veeeeel regen voorspelt en ik denk altijd maar dat de kust gewoon altijd mooi weer is.
Het verwachtingspatroon was een beetje Top Gear style, Schotland achtige wegen te verkennen en uren in het niemandsland van Engeland te rijden dat door mooie bochten aan elkaar geregen zou zijn. We zijn er klaar voor, kiezen op de Tom Tom “spannende route” en kloppen een aantal plaastsnamen in zodat hij ons maar vooral niet de snelste route geeft. Nou dat is gelukt! We hebben de eerste 3 uur tussen de dagjesmensen en toeristen gereden, het lijkt wel of er in zuid Engeland maar 1 weg is. Ik ben gewend van de Eiffel en Moezel dat als je van de A of B weg afwijkt, dat je dan heerlijk kunt zoeven over bochtige wegen, maar hier lijkt letterlijk maar 1 weg beschikbaar en als je links of rechts afslaat kom je op een pad met links en rechts een strook gatenkaas asfalt met daar tussenin een grasstrook die te hoog is voor onze auto’s, de bodem raakt hoorbaar het gras en omdat ik niet wil dat dit gras overgaat in het zand gaan we achteruit terug, dat gaat top op smalle wegen met bermen van een meter of 3 hoog, in 2 ultra lage sportauto’s met geen enkele vorm van zicht achteruit dan de mini buitenspiegels. Uiteindelijk als een ware Balboni op de rand van de auto gezeten en teruggestoken…na dit een keer of 4 geprobeerd te hebben leek het me beter om aan te sluiten in de rij toeristen en af en toe wat lol te hebben als er iemand afslaat en de weg weer 30sec vrij is.
Wel konden we onderweg van de meest geweldige uitzichten genieten, wel wat langer dan gepland, maar toch.

De navi stond ingesteld op Birling Gap, want als ik er dan toch ben wil ik die beroemde witte cliffs wel zien! Dat hadden ook enkele andere mensen bedacht, dus dat was lekker op de koppen lopen…ik wurmde me even tussen de gele massa heen om ook dat ene shot zonder toeristen erop te krijgen, vlug een paar foto’s gemaakt van de auto’s met fantastisch uitzicht en weer door. We besluiten de navi op de kortste route te knallen naar Crewkerne en daar maar aan het bier te gaan. Eerst een paar stukken lekker kunnen rijden, blijkbaar wil niemand verder dan de zee, dan de snelweg op en gaan met die banaan. Totdat het voorspelde onweer kwam, dit zag ik al aankomen dus ik had mijn regenpak al aan en Walter had zijn dakje al erop gezet, ook al dacht hij het niet echt nodig te hebben. Dit ging goed, het regende pijpenstelen, maar het verkeer bleef rijden dus ik werd niet nat, maar toen natuurlijk file, toch nat. Nou ja, toe maar, gaan met die banaan.
Na een gezond aantal uur waren we dan in de omgeving van de fabriek, de zon scheen en de wegen waren vrij we namen een paar snelle bochten, heel bijzonder die wegen, er is vrijwel nooit een berm, de weg is afgezet door enorme begroeingen en/of muren. Je hebt echt het gevoel dat je continu met je fender de wand schampt. De engelse zijn het gewend, want die rijden als complete malloten, maar…ze blijven supergoed aan hun kant, dus wij voeren het tempo ook op. De groene wanden lijken voorbij te vliegen, voor ons linksrijders extra heftig natuurlijk omdat die wand ook echt dichterbij is dan wanneer je rechts zit.
Als er auto's tegemoet komen dan blijkt dat op deze snelheid je echt alleen maar links kijkt of je de wand nét niet raakt en hoopt dat je tegenligger dit ook zo doet. Rechts mijn wiel in de gaten houden waar hij rolt op de weg lijkt me onverstandig omdat je er dan naartoe stuurt onbewust. Dit gaat wel goed zo allemaal, ook al zijn de wegen nét niet breed genoeg voor 2 auto’s lijkt het.

Na een minuutje spiritual driving zonder tegenliggers ga je de lijnen wat ruimer nemen en dan opeens zie je recht voor je een bestelwagen opdoemen op flinke snelheid…je moet in een split second reageren en je hele verstand wil het stuur naar rechts bewegen, je ziet die witte vlek alleen aan die kant zitten dus reageer ik semi ontwijkend toch naar links…je denkt na 6-7 uren links rijden dat je eraan gewend bent, dat is ook zo als er verkeer is, maar als je vanuit je tenen moet reageren, dan schreeuwt je hele hebben en houden: NAAR RECHTS!!

Dit was een goed moment om de auto’s tot rust te brengen bij het hotel en te gaan genieten van een douche, hamburger en wat bier onder het genot van autopraat, autopraat en ook wat autopraat. Internet deed het niet…niks van gemerkt, we hadden autopraat. Dan weet je dat je een lang weekend op pad bent met een gelijk gezinde.

Het bezoek aan de Ariel fabriek.
Na een nachtje slaap, nou ja, een nachtje nadenken over alle vragen die ik had en dat ik er geen moet vergeten, was het dan eindelijk zover. Ik ging na een kleine 10 jaar ervaring in Atoms ein-de-lijk de fabriek zien en Tom en zijn crew ontmoeten. En nog wel om een nieuwe, voor mij te bouwen, Ariel Atom samen te stellen en alle opties goed door te spreken.
We halen de hoes van de Atom en de Donkervoort, Crewkerne kan nooit groot zijn, maar we gaan natuurlijk met de auto. Ik wil natuurlijk een foto van mijn auto die na 6 jaar terug is bij de fabriek waar hij gebouwd is en als het even kan ook n foto met zijn nieuwe, hetere zusje.

We starten de motoren, rijden de afrit van het hotel af en gaan de weg op, er komt een auto tegemoet…wat doet die mafketel op mijn baan?! Eikel! Ik schrik me kapot en toen hoorde ik eigenlijk pas wat Walter riep door zijn open dak “links rijden he”. Verdomme... als je geen verkeer ziet gaan vergeet je het gewoon. Toen 1 bocht verder, na in totaal 200 yards gereden te hebben ( de tom tom vindt het nodig om ineens in yards te gaan praten, geen idee waar ik dan af moet slaan, dus plaatjes kijken is het geworden) stonden we voor de fabriek, de koude loop was nog niet eens van de motor af :)
Ik parkeer hem netjes uit het zicht van het pand, maar een monteur die in een groep koffie zit te drinken roept “put it in front of us, we know you want the picture”….
Uniek persoon ben ik toch ook, maar ik start hem opnieuw en zet hem naast de Donk voor de fabriek die ik al zo vaak op foto’s en filmpjes gezien heb.
Ik weet goed dat het een kleine fabriek is en dat gewone mensen de auto’s in elkaar klussen, maar het voelt op een of andere manier magisch, als een kind van 6 die voor het eerst in Disneyland komt.
Tom, 1 van de 2 broers, komt me tegemoet, en vraagt wie Roy is. Met hem heb ik al zo vaak contact gehad, voelt raar dat hij het niet weet, maar hij heeft waarschijnlijk wat minder foto’s van mij gezien als ik van hem…het is alsof je een oude vriend een hand geeft, je denkt elkaar al te kennen, maar na 2 minuten merk je dat iemand in het echt altijd anders is. Leuk dit.
We beginnen met koffie en thee die eruit ziet en smaakt als koffie tijdens een kleine factory tour. We komen langs het museumpje wat ze hebben met wat motoren, het eerste prototype Ariel Atom en de nr 1/25 Atom V8, wauw, die had ik nog nooit in het echt gezien. Het blijkt ook gewoon een Atom die gebruikt is, maar dan met een hele, hele snelle en unieke motor. Toch wel een ervaring om die auto, waarvan ik 2 schaalmodellen heb, in het echt te zien. Hoewel dus ook een beetje een desillusie, het is gewoon een auto.
Dan lopen we even langs de service department waar een stuk of 6 Atoms in onderhoud op bokjes staan en mijn oog valt direct op een replica V8 met hetzelfde gouden chassis en sidepods. Ik zeg meteen tegen Walter “dat zou ik nooit doen, zo’n kleur chassis, koop je een auto van 80k, is het nog steeds een replica” Maar Walter zegt, is dat geen echte dan? Nee joh, er staan er echt geen 2 hier hoor…ik kijk even onder de kap, maar het blijkt nóg een echte V8 te zijn…wauw, mijn dag kan niet meer stuk. Aansluitend neemt Tom ons mee in een zijhokje waar nog wat “old models” staan, namelijk dé 3.5r met het witte chassis die geschitterd heeft in alle beroemde tests en nóg een V8…hier stonden dus 3 van de 25 V8’s bij elkaar, pfff.

Tom begeleid ons naar de kant waar de auto’s gebouwd worden en waar de demo klaar staat voor een ritje, die fabriek zie ik straks wel, eerst maar eens rijden. Tom instrueert een monteur om met Walter te gaan rijden zodat hij met mij de spec door kan nemen van de 4. Mijn gevoel schreeuwt dat ik eerst wil rijden, maar mijn mond zegt oh yeah sure, lets do that.

We nemen alle opties door en het is echt opvallend hoe goed Tom probeert te speccen wat je nodig hebt en totaal niet met verkooppraatjes bezig is. Ik had bijvoorbeeld de 5000 pond optie voor Ohlins aangevinkt, maar hij zei direct, you’re not a track focussed guy, they are gonna ruin your experience, ik sputterde nog wat, maar hij hield voet bij stuk “those are filled for track and track only, that you can bring the car home legally on the road is a plus, but nothing more with those dampers” Het worden dus de nog altijd niet goedkope 4000pond bilstein 2 way MSD’s.
Verder heeft hij meerdere keren als antwoord op mijn vragen wanneer je iets nodig hebt of zou willen hebben gezegd: “that really is a demand thing, you don’t need it, ever, but people want to tick that box and want us to take their money, so we answer them with this box to be ticked”

Ik weet niet of hij het altijd zo doet of alleen bij klanten die zich kapot sparen om hem als enige speeltje te kopen, maar het voelde heel goed. Evengoed is de auto tijdens het speccen een duizend of 5-6 duurder geworden…dat dan weer wel.

De Testrit
Toen mocht ik eindelijk instappen, op de bijrijdersstoel wel te verstaan, er mag al jaren niemand zelf proefrijden ivm insurance issues. De monteur start de auto, het geluid uit de sportuitlaat is helemaal anders, maar evengoed erg lekker. Ik sprak uit aan de monteur dat ik wel geloofde dat hij op gladde wegen supersnel is, maar dat ik vooral wilde voelen wat hij deed op slechte wegen, wat doet ie daar, is ie nog altijd zo zenuwachtig als de vorige? Tevens gaf ik aan dat ik het belangrijk vond om te weten of je op lage snelheid nog dwars kunt, zoals dat zo lekker gaat met de supercharger op lage toeren en de smalle achterbanden. Dit zou wel eens anders kunnen zijn met de turbo en veel bredere achtersloffen. Hij knikt en we gaan los.

De motor is al warm, hij draait de straat op, meteen aan de goeie kant van de weg dus. Ik ben nog aan het orienteren en zien of hij wel aan de goeie kant zit als hij het gas vol vloert, het ding zet zo’n druk op mijn rug dat ik hem hoor en voel kraken…ik hoef deze week niet naar de therapeut dacht ik zo.
Het koppel is echt niet te doen, je kunt het werkelijk nauwelijks me je verstand bijbenen. Op dat moment weet ik al dat ik geen verkeerde keuze gemaakt heb.(want mijn geld hebben ze al een paar maanden)
Vervolgens het rechte stuk op en komen er een zee aan bochten voor ons terecht, jammer, want er zijn allemaal auto’s voor ons. Waar ik nauwelijks in heb kunnen halen, kent hij duidelijk de weg beter en knalt hij het spul voorbij alsof ze er nooit waren. De versnelling is zo indrukwekkend dat ik echt moet herstellen, terwijl ik dacht wel wat gewend te zijn.
De monteur laat het tempo even zakken en zegt “did you notice that it goes pretty fast and stable on these horrible roads?”
Dus ik kijk naar de weg en zie dat de weg echt verrot slecht is met de vreselijke putholes, gaten en catseyes, hij geeft aan dat ie zoveel mogelijk door de gaten is gegaan en ik kan hem simpelweg niet geloven, ik heb een gladde weg gevoeld…hij demonstreert het even op een tempo dat mijn hersenen wel bij kunnen houden en warempel, dag en nacht verschil.

Ik ben overtuigd, dit is feest. Hij rijdt nog een slag in de rondte, maar ik ben allang overtuigd. Hij zet de tractioncontrol uit en accelereert nog een keer vol door de straat, voldoende power oversteer, er is zoveel koppel dat je een meter brede banden ook wel wegrookt, dat snapte ik al, maar fijn dat ie even laat zien dat het echt kan.

Ik stap uit en ben ongelofelijk enthousiast, Tom neemt afscheid want hij moet door naar de volgende, maar geeft aan dat ik nog foto’s kan maken van de productie. Een paar forumleden waarvan de auto in build zijn hadden dat gevraagd aan me. Bijzonder om zo 5 nieuwe Atom’s 4 op de bokjes in verschillende stadia van gereedheid te zien.
Dat zijn de plaatjes die over 10 jaar nostalgisch bekeken worden denk ik meteen….

Conclusie Atom 4
Ik ga met Walter nog uitvoerig die dag in gesprek over de 4, als je erin zit namelijk denk je dat hij stappen sneller is, maar dan bedenk ik dat er gewoon getest is en dat de fabriek ook cijfers opgeeft. Die zijn identiek van 0-100 en van 0-160…hmmm. We concluderen het volgende:
-als bijrijder gaat alles sneller omdat je de funpedal niet zelf intrapt en verrast wordt.
-meer koppel met minder toeren en supercharger vs turbo voelt sneller want je hebt een veel kortere powerband waar veel meer koppel in gepropt is, dat komt ook nog eens ineens omdat je turbo moet spoelen in tegenstelling tot de supercharger die altijd wakker is
-het chassis en demping strijjkt alles glad, maar wil je dat wel, het haalt ook een stuk beleving weg?

Huh, heb ik dus een auto gekocht die net zo snel is en minder spannend aanvoelt? Nee dus, want ik heb alsnog de 350pk upgrade aangevinkt, die vooral nóg eens 100nm meer oplevert tov de 320pk standaard versie, tevens is die aggressiever gemapt en geeft Tom aan dat die 350pk een starting point is, hij verwacht over 2 jaar al wel wat hoger te zitten. Pff gelukkig maar.
Zelf tunen is van de baan want de ECU zit op slot, dat is ergens jammer, anderzijds misschien maar beter, houd ik ondersteuning van de fabriek en prop ik hem niet vol onnodige pk’s tot op het randje met onbetrouwbaarheid tot gevolg.
Ariel staat erom bekend dat je nooit stilstaat en van huis naar het circuit kunt rijden en weer terug en dat is ook wat waard.

Verder heb ik hem gespecced een sequentiele bak, dat ding is gewoon niet meer normaal bruut. Die hebben we de dag erna aan de tand gevoeld, als iemand het leuk vind kan ik daar nog wat over schrijven, maar voor nu ben ik wel weer uitgeschreven.

Ik zal ook nog wat plaatjes erbij zetten voor wat beeld bij het praatje

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 24 jun 2019, 21:08

in de trein
in de trein
IMG_1168.jpg (87.2 KiB) 1951 keer bekeken
IMG_1169.jpg
IMG_1169.jpg (147.49 KiB) 1951 keer bekeken
IMG_1170.jpg
IMG_1170.jpg (144.49 KiB) 1951 keer bekeken
bij Birling Gap
bij Birling Gap
IMG_1178.jpg (86.72 KiB) 1951 keer bekeken
IMG_1179.jpg
IMG_1179.jpg (142.75 KiB) 1951 keer bekeken
IMG_1188.jpg
IMG_1188.jpg (123.54 KiB) 1951 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 24 jun 2019, 21:11

ook bij Birling gap
ook bij Birling gap
IMG_1193.jpg (142.79 KiB) 1949 keer bekeken
dit is de Gap in kwestie
dit is de Gap in kwestie
IMG_1195.jpg (112.8 KiB) 1949 keer bekeken
binnenland was best wel nat
binnenland was best wel nat
IMG_1200.jpg (82.98 KiB) 1949 keer bekeken
voor de ariel fabriek parkeren natuurlijk
voor de ariel fabriek parkeren natuurlijk
IMG_1207.jpg (146.67 KiB) 1949 keer bekeken
V8 dash, van V8 nr 1
V8 dash, van V8 nr 1
IMG_1211.jpg (95.91 KiB) 1949 keer bekeken
V8 nr 2 in herbouw
V8 nr 2 in herbouw
IMG_1212.jpg (116.07 KiB) 1949 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 24 jun 2019, 21:13

V8 nr 3
V8 nr 3
IMG_1213.jpg (67.19 KiB) 1949 keer bekeken
een Atom 4 in build
een Atom 4 in build
IMG_1222.jpg (96.82 KiB) 1949 keer bekeken
IMG_1224.jpg
IMG_1224.jpg (112.47 KiB) 1949 keer bekeken
IMG_1225.jpg
IMG_1225.jpg (118.03 KiB) 1949 keer bekeken
IMG_1227.jpg
IMG_1227.jpg (137.2 KiB) 1949 keer bekeken
mooi hubje, vroeger was het gewoon MG spul
mooi hubje, vroeger was het gewoon MG spul
IMG_1232.jpg (94.09 KiB) 1949 keer bekeken

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 24 jun 2019, 21:15

de fabriek overzicht
de fabriek overzicht
IMG_1233.jpg (96.16 KiB) 1948 keer bekeken
nieuwe kont
nieuwe kont
IMG_1244.jpg (110.97 KiB) 1948 keer bekeken
nieuw dash
nieuw dash
IMG_1250.jpg (125.45 KiB) 1948 keer bekeken
de nieuwe en mijn "oude"
de nieuwe en mijn "oude"
IMG_1254.jpg (130.35 KiB) 1948 keer bekeken
ons hotel
ons hotel
IMG_1260.jpg (123.54 KiB) 1948 keer bekeken
een splinternieuwe Ariel 3.5R met seq bak waar we mee proef hebben gereden, beest
een splinternieuwe Ariel 3.5R met seq bak waar we mee proef hebben gereden, beest
IMG_1267.jpg (125.06 KiB) 1948 keer bekeken

Wout309t
Berichten: 1142
Lid geworden op: 05 feb 2010, 17:52
Auto: V70 III 270PS/Passat GTE

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Wout309t » 24 jun 2019, 21:24

Heel erg gaaf!! Wat zeiden ze van de Donkervoort trouwens?

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3243
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Martijn M » 24 jun 2019, 21:28

Gaaf verslag en foto's! Respect dat je zo'n trip ook echt met je Atom doet!

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Tom » 24 jun 2019, 21:30

Erg gaaf Roy!! Thanks voor het delen, mooi verhaal :)

Online
Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Eric Z » 24 jun 2019, 21:55

Gaaf!

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door SlowCo » 24 jun 2019, 21:56

Schitterend! Dank voor het delen.
Ik ga voor je duimen dat ze bij Ariel op tijd een Europese typegoedkeuring geregeld krijgen (al bekend wanneer?) en de Brexit geen problemen oplevert voor de invoer en NL-kenteken.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Luco » 24 jun 2019, 22:05

gaaf man!!!!!!!

Gebruikersavatar
Roy RS
Berichten: 4918
Lid geworden op: 07 mar 2010, 21:01

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Roy RS » 24 jun 2019, 22:11

Wout309t schreef: 24 jun 2019, 21:24 Heel erg gaaf!! Wat zeiden ze van de Donkervoort trouwens?
Vonden ze supertof dat die mee was!
Martijn M schreef: 24 jun 2019, 21:28 Gaaf verslag en foto's! Respect dat je zo'n trip ook echt met je Atom doet!

1750km in 4 dagen, waarvan de eerste 700 op 1 dag 😄
SlowCo schreef: 24 jun 2019, 21:56 Schitterend! Dank voor het delen.
Ik ga voor je duimen dat ze bij Ariel op tijd een Europese typegoedkeuring geregeld krijgen (al bekend wanneer?) en de Brexit geen problemen oplevert voor de invoer en NL-kenteken.
Dat is het grootste punt. Ze moeten brexit afwachten en dat moet handelstechnisch goed uitpakken, anders moeten ze 2 type goedkeuringen gaan doen en hij klonk niet alsof ie heel zeker was dat ie dat zou doen.
We’ll wait for brexit and see what happens...

Terwijl ik mn atom te koop wil zetten zodra de typegoedkeuring erdoor is. Positieve is dat hoe langer dat duurt, hoe langer ik deze kan houden. Dit houden kost namelijk niks.

Ik heb me voorgenomen om in 2021 gewoon sowieso een nieuwe atom te hebben, lukt het niet met de atom 4 dan breng ik 40k naar engeland en laat de mijne volledig opnieuw opbouwen met een R motor, sidepods en de sequentiele bak...uiteindelijk is het me allemaal om die bak te doen, niet om de nieuwe 4 per se, maar als ik dan zoveel bijleg, dan liever op een nieuwe...

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door allen » 25 jun 2019, 07:29

Mooi!

Online
Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door EvdP » 25 jun 2019, 07:46

Mooi verslag!

Robin
Berichten: 51211
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Robin » 25 jun 2019, 08:12

Skitterend verhaal/topic. Dit is DF ten voeten uit. Dank Roy!

Oh ja even op wiki opgezocht, ik dacht dat het een doorstart ofzo was van de auto/motorfietsfabrikant Ariel in 1898 opgericht, maar het is alleen de naam en ze zijn niet(meer?) connected(of nooit geweest?)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ariel_Motor_Company

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Richardt. » 25 jun 2019, 08:46

Gaaf hoor!

Online
Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Thomas H » 25 jun 2019, 09:27

Wat gaaf om zo inzicht te krijgen in het bestelproces (en om daar in stijl aan te komen). Heel leuk verslag, kan mij helemaal voorstellen hoe billenknijpen het moet zijn op die smalle Engelse wegen. Hoe vond je het om een totaal ander geluid te ervaren vergeleken met je huidige SC Atom? Ik kan mij voorstellen dat die qua beleving meer doet dan het turbo blok? Is dit bezoek onderdeel van het bestelproces, om de bestelling definitief te maken?

Ik zou graag wat meer lezen over het verslag met de sequentiele bak :)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door alt » 25 jun 2019, 09:36

Leuk verslag.

Ik dacht toen ik de kop van het draadje las, dat je naar de oude Ariël motorfietsen fabriek ging kijken. Mar dit is andere koek.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door indobesar » 25 jun 2019, 09:49

Super! Leest lekker weg en je enthusiasm springt eruit! :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door ///Joost » 25 jun 2019, 09:57

Prachtig verhaal, Roy. Geweldig om je enthousiasme zo te proeven in de tekst. Tof dat je dit wilt delen.
Het was me in de eerste instantie niet helemaal duidelijk waarom je je oude ging verkopne terwijl je met een nieuwe zit zonder (voorlopige) typegoedkeuring. Maar nu begrijp ik dat je de huidige houdt tot er op de nieuwe een typegoedkeuring zit. Dat is wel beter ja.

SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door SlowCo » 25 jun 2019, 10:10

Roy RS schreef: 24 jun 2019, 22:11
SlowCo schreef: 24 jun 2019, 21:56 Schitterend! Dank voor het delen.
Ik ga voor je duimen dat ze bij Ariel op tijd een Europese typegoedkeuring geregeld krijgen (al bekend wanneer?) en de Brexit geen problemen oplevert voor de invoer en NL-kenteken.
Dat is het grootste punt. Ze moeten brexit afwachten en dat moet handelstechnisch goed uitpakken, anders moeten ze 2 type goedkeuringen gaan doen en hij klonk niet alsof ie heel zeker was dat ie dat zou doen.
We’ll wait for brexit and see what happens...

Terwijl ik mn atom te koop wil zetten zodra de typegoedkeuring erdoor is. Positieve is dat hoe langer dat duurt, hoe langer ik deze kan houden. Dit houden kost namelijk niks.

Ik heb me voorgenomen om in 2021 gewoon sowieso een nieuwe atom te hebben, lukt het niet met de atom 4 dan breng ik 40k naar engeland en laat de mijne volledig opnieuw opbouwen met een R motor, sidepods en de sequentiele bak...uiteindelijk is het me allemaal om die bak te doen, niet om de nieuwe 4 per se, maar als ik dan zoveel bijleg, dan liever op een nieuwe...
Dan neem ik aan dat het koopcontract onder voorbehoud is van e.e.a. ten aanzien van typegoedkeuring (BPM/CO2 taks) en Brexit?
Ik heb zelf een Elite sequentiële 5 bak in mijn westfield gehad. Erg gaaf voor even maar de gierende rechte vertanding begon toch behoorlijk irritant te worden na een tijd rijden. Eigenlijk geen versnellingsbak voor op straat. Hopelijk gebruikt Ariel een Quaiffe bak met "helical gears"? https://www.quaife.co.uk/quaife-product ... quentials/

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door la_fusion » 25 jun 2019, 13:53

Leuk om te lezen en het stukje van de foto voor de fabriek.. dat snapt iedere autoliefhebber toch wel ;)

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Eeuwe » 25 jun 2019, 14:16

Pfoe, heel gaaf! Een Atom lijkt mij geen fijne reisauto, daarom extra veel respect..

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door e30touring1990 » 25 jun 2019, 14:21

leuk stuk! dank voor het delen

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: verslag van mijn roadtrip naar de Ariel fabriek UK

Bericht door Barend » 25 jun 2019, 15:07

Leuk verhaal Roy! Jammer dat het zo druk op de wegen was, mijn beeld was eigenlijk wat idealer dan dat wat jij omschrijft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], WillemBoer en 152 gasten