F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3553
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door RS-Ron » 10 jun 2019, 12:00

De formule 1 raakt een beetje (erg) zijn aantrekkelijkheid kwijt. Komt ook door de dominantie van Mercedes, maar een dominant team had je altijd wel. Wat ik irritant vind is het feit dat de weinige actie op de baan die er dan is naast een meetlat van een miljard-miljoen regeltjes wordt gelegd. Dat haalt de ziel uit het racen. Gedurfde acties en alles of niets pogingen worden zo de kop in gedrukt. Dat is jammer, zo wordt het steeds moeilijker voor een coureur om het gebrek van zijn auto te compenseren met zijn skills.

Vind Max de laatste races ook erg vlak wat betreft beleving. Hij lijkt berustend. Ik hoop dat RBR kiest voor een andere aanpak. Of ze rijden dit jaar uit op p5/6 of ze flikkeren met Honda iedere race een upgrade in de auto, zetten een nieuw chassis neer en starten net zo lang achteraan tot ze kunnen meedoen voor de overwinning. Ik denk dat ze, ondanks dat ze achteraan staan, toch wel 5/6 worden in de race.

Vond Kvyat trouwens gisteren ook een mooie inhaalactie doen. Zet die gozer maar weer in de RB.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 jun 2019, 12:02

Niels schreef: 10 jun 2019, 11:50 Mijn punt is dat wanneer je dit soort zaken bestraft dat coureurs dan uiteindelijk minder risico's gaan nemen danwel behoudener gaan rijden. Nog behoudener, het is al een enorme reclame convooi imho. Alles gaat in een split second en dan word je daar zo op afgerekend, dat klopt gewoon niet. Lewis had al voordeel van Vettel zijn fout kunnen hebben als ie het slimmer had gedaan, hij ziet Vettel rechtdoor gaan. Als je dan scherp bent dan weet je ook waar die uitkomt.

Vettel of Lewis maakt mij echt geen ene f#ck uit hoor, echt nul komma nada. Wel heeft Vettel punten gescoord idd door nog ff te rellen.
Nou blijkbaar niet, want Vettel maakte een fout die hem sowieso zijn positie had kunnen kosten. Nog meer inhouden betekent ingehaald worden. He cracked under pressure and payed the price. Jij argumenteert juist dat coureurs fouten zouden mogen maken zonder gevolgen(ook al hinderen ze anderen daarbij). Zoals iedereen altijd roept: er moeten meer muren en grindbakken(niet mee eens overigens), dan was Vettel's wagen gewoon plat geweest of stond ie vast.

Oftewel de spanning zit er inderdaad in dat coureurs op de limiet rijden, maar ik zie niet hoe het wegkomen met een fout spannender is dan niet. Als iedereen die zo'n fout maakt zijn positie mag behouden zien we juist minder positiewisselingen....Voor hetzelfde geld hadden we een spannende strijd gezien als Lewis er meteen voorbij mocht. Dan was Vettel zéér gedreven geweest om zijn plek terug te krijgen.

Denk wel dat we het eens kunnen zijn dat die 5s straf gewoon fout is. Dáármee vernietig je de strijd. Want er is geen reden meer om de ander op de baan in te halen. Niet geheel waar overigens, want Lewis wilde er maar wat graag langs voor een èchte overwinning. Maar hadden ze van plaats moeten wisselen hadden we een ontketende Vettel gezien.
Laatst gewijzigd door Mari Oh Oh! op 10 jun 2019, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door daNpy » 10 jun 2019, 12:12

Knot schreef: 10 jun 2019, 10:45
daNpy schreef: 10 jun 2019, 10:25 Het zegt dat Hulkenberg de boel goed heeft opgehouden, en/of Bottas een slome pannekoek is :P
Hulkenberg moest zijn auto koelen he en dat kon alleen achter RIC en beslist niet ervoor :?
Ging om het begin van de race toen ric sowieso nog voor hulk zat. Toen is er al een hap ontstaan volgens mij, daarna zaten ric en hulk achter bottas en Max.

Online
Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11439
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Hielke » 10 jun 2019, 13:06

Canada biedt vaak mooie races met mooie inhaalacties. Vond de race erg aantrekkelijk.

Bottas is als racer door de ondergrens gegaan. Het was in de one on one met Ricciardo gewoon pijnlijk om aan te zien. God verhoede dat zo'n uitermate beperkte racer ooit wereldkampioen zou kunnen worden. Daar zou een regel voor in het leven geroepen moeten worden.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 13:18

Arthur schreef: 10 jun 2019, 09:51 Ja? Hadden ze in 2018 een safetycar dat ze zo dicht op elkaar zaten?
:)
En wat heeft Hamilton zich verbeterd zeg; van +20s naar -3s. Mij zegt het geen ruk. Ja, dat Renault het nóg slechter doet dan vorig jaar :lol:
Het zegt dat de verschillen groter zijn geworden naar de topteams, op bottas na dan :lol:

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door mrbbs » 10 jun 2019, 13:20

F1 hangt teveel vast aan allerlei regeltjes. Laat die mannen gewoon racen. Het mooiste zou zijn dat ook de radio communicatie tussen rijder en pit wordt stop gezet. Geen richtlijnen en dergelijke meer. Wellicht zouden we dan ook meer uitval van auto's zien die nu worden "gemanaged". Het is allemaal te gemaakt. Ik begrijp dat het de constructeurs heel veel geld kost maar dat hebben ze ook zelf beslist.
Dat men in F1 nu eens een voorbeeld neemt aan de IndyCar. Die kerels kunnen nog echt racen. En als ik echt racen wil zien dan kijk ik wel MotoGP of WRC. Geen team radio en de piloot die tot het gaatje gaat.
Het moet racen blijven. Wat zei Vettel ook alweer: je hoeft het

Mijn mening is simpeler: F1 is gewoon onzin geworden. Het moet racen blijven. En daar mag je al eens in het heetst van de strijd een wiel verkeerd zetten.

Zoals Vettel zegt op de persconferentie: je moet een "officiële taal" hanteren en regeltjes volgen. Dat is niet de F1 waar hij verliefd op was geworden. Ze halen met hun politieke onzin het racen onderuit.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22256
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Niels » 10 jun 2019, 13:38

+1

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mike R32 » 10 jun 2019, 13:42

+1 (ook voor Vettel).

Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10411
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door tomgtr » 10 jun 2019, 13:44

Volgens de regels heeft Hamilton terecht gewonnen. Vettel, Ferrari en de kijkers zijn de verliezer hier.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Spijkerhard » 10 jun 2019, 14:15

Dus de basis voor de straf is dat Vettel, nadat hij de auto weer onder controle had gekregen, de auto bewust zo gestuurd heeft dat Hamilton niet kon passeren.
Zo interpreteert de wedstrijdleiding het. Jammer dat we daar de extra beelden niet van zien dan. Er is een cockpit video, en CCTV beelden, zijn die al ergens opgedoken? Als dat zo is, zal een beroep van Ferrari weinig kans maken, volgens mij.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door JP » 10 jun 2019, 14:22

Het is te vergelijken met Verstappen in Monaco, je wil invoegen maar moet doorgaand verkeer voor laten.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 14:32

Spijkerhard schreef: 10 jun 2019, 14:15 Dus de basis voor de straf is dat Vettel, nadat hij de auto weer onder controle had gekregen, de auto bewust zo gestuurd heeft dat Hamilton niet kon passeren.
Zo interpreteert de wedstrijdleiding het. Jammer dat we daar de extra beelden niet van zien dan. Er is een cockpit video, en CCTV beelden, zijn die al ergens opgedoken? Als dat zo is, zal een beroep van Ferrari weinig kans maken, volgens mij.
tegen deze straf kan je al niet in beroep, dus case closed, nest race
Scuderia Ferrari stelt dat Vettel niet op een onveilige manier op de baan is teruggekomen of Hamilton van de baan heeft geduwd. Dit is hetgeen wat in het officiële strafdocument van de wedstrijdleiding staat.

Het team heeft 96 uur de tijd om te beslissen of ze het beroep doorzetten, waarna de zaak naar een hoorzitting van het Internationaal Hof van Beroep van de FIA zal gaan. Daarentegen is er mogelijkerwijs slecht nieuws voor de Italianen want het Internationaal Hof kan dat beroep niet-ontvankelijk verklaren. In het F1 sportief reglement behoren straffen die tijdens de race worden uitgedeeld, tot de straffen waartegen niet tijdens de race in beroep kan worden gegaan (Art. 38.3). Ferrari ziet desondanks de mogelijkheid om het incident zelf aan het Hof van Beroep voor te leggen.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Arthur » 10 jun 2019, 15:27

Ze werken het zelf in de hand. Als het namelijk tégen hen is klagen ze steen en been over de radio. Zo ook Hamilton nu. En dan na de race de vermoorde onschuld spelen. En dat doet niet alleen Hamilton, maar ze doen het allemaal. Vettel ook zeer zeker. Dus nu niet miepen hoe erg het is. Houd dan eerst eens je mond als iemand jou dwars zit. Maar nee, we willen toch, hoe dan ook, voor die ander komen.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 15:29

+1 Arthur, als die Hamilton het ook niet terecht vond had die zich ook 5 sec terug kunnen laten zakken, maar dat doen ze ook niet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Arthur » 10 jun 2019, 15:30

Mari Oh Oh! schreef: 10 jun 2019, 11:41 Ik zie je punt niet? Vettel reed op de limiet én maakte een fout. Wie daar als winnaar uitkomt maakt het op de baan niet spannender of minder spannend. Jij had graag een andere uitslag gezien, maar dat maakt voor de spanning binnen deze race geen hol uit(Lewis bleef net zo hard pushen). Sterker nog de show van Vettel achteraf was best amusant, dat hadden we anders gemist.
Ach houd daar toch over op; Lewis die bleef pushen? Ook gewoon voor de bühne. Zo van kijk mij eens goed bezig zijn, ik wil echt als 1e over de streep. Geloof ik geen hol van, de race was al gewonnen bij die 5s penalty. De rest is bij die gast alleen voor de show.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Arthur » 10 jun 2019, 15:31

Luco schreef: 10 jun 2019, 15:29 +1 Arthur, als die Hamilton het ook niet terecht vond had die zich ook 5 sec terug kunnen laten zakken, maar dat doen ze ook niet.
Precies, zo sportief zijn ze niet.
Belangen zijn ook te groot. Ik snap het ergens wel maar ze houden het daarmee dus wel zelf in stand.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31209
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door JP » 10 jun 2019, 15:39

Voorheen stond FIA toch voor Ferrari International Assistent......? Dus ze moeten even een statement maken.
Daarbij liet Vettel al even doorschemeren dat dit voor hem niet meer de sport is als voorheen. Zou die dan toch gaan rentenieren eind dit jaar ? :tooth:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door alt » 10 jun 2019, 15:54

Vettel had niets buiten de baan te zoeken. Volgens mij rijdt je een race op de baan & niet in het gras (grasbaanrace is een andere sport). Van mij werd hij gedisqualifiseerd. Vettel laat zich opnaaien, gaat grasbaanrace & dat is iets anders de wegracen naar mijn mening. Maar dat schijnt niet in het wedstrijdboek te staan.
Gewoon de volgende race de curvestones verhogen, dat zal hem leren. ik dacht Vettel is toch oud genoeg, dus niet.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3246
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door ADV » 10 jun 2019, 15:56

Ik vind deze discussie alleen al amusant :D Ik ben Hamilton fan, al sinds 2006 toen hij nog in GP2 reedt. Wil niet zeggen dat ik het volledig terecht vond gisteren.

De FIA/Stewards proberen rechtlijnig en consistent te zijn. De straf vorig jaar met Max/Raikkonen was ongeveer hetzelfde idee, met uizondering dat Max daar een inhaalpoging deed volgens mij.

Eigenlijk is leaving the track and gaining an advantage niet helemaal terecht, het is meer Leaving the track and not having a disadvantage. Seb maakt een redelijke fout, een fout die op andere circuits wellicht zwaarder afgestraft zou zijn (Baku, Monaco, whatever). Hij doet er alles aan om hem op te vangen en zit daardoor hamilton dwars. Hij heeft in principe een gevaarlijke re-entry op de track, immers blokkeert hij de track. Wat was er gebeurd als Grosjean in het begin gewoon rechtdoor was geschoten en had gedacht: iedereen die er aan komt moet maar optyfen?

Een eerlijke oplossing was geweest een message van de racedirector bij Seb: swap positions. Dan had je nog een mooie race tot aan het einde gehad waarschijnlijk.

Ander ding wat dus duidelijk is: Vettel bezwijkt onder de druk. Of Hamilton nu wel of niet genoeg druk zette, Vettel was ongetwijfeld aan het pushen en bezweek. Hij bezweek zoals een Hamilton dat niet deed in Monaco, of Verstappen in Spanje tijdens zijn eerste overwinning.

En met name dit laatste vind ik dus veel interessanter, Vettel is niet meer de racer, sterker nog, wat hij dat eigenlijk ooit? Reedt hij in zijn Redbull tijd ook niet alleen naar een overwinning als hij vooraan startte? Kwam hij nou echt vaak door het veld?

Daarnaast heeft hamilton die 7 extra punten toch niet nodig, of 14 tov Vettel..

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39712
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Arthur » 10 jun 2019, 16:11

alt schreef: 10 jun 2019, 15:54 Vettel had niets buiten de baan te zoeken. Volgens mij rijdt je een race op de baan & niet in het gras (grasbaanrace is een andere sport). Van mij werd hij gedisqualifiseerd. Vettel laat zich opnaaien, gaat grasbaanrace & dat is iets anders de wegracen naar mijn mening. Maar dat schijnt niet in het wedstrijdboek te staan.
Gewoon de volgende race de curvestones verhogen, dat zal hem leren. ik dacht Vettel is toch oud genoeg, dus niet.
Zit je nu gewoon te trollen?
:roll: :hmmm:

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1481
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door mrbbs » 10 jun 2019, 16:30

Wel ben ik akkoord dat Vettel meer fouten maakt dan nodig zou zijn. Maar dat doet niet af van wat ik heb geschreven. Ik ben niet bepaald een Vettel fan maar wel van onze Belgische Max :p

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 jun 2019, 16:33

Arthur schreef: 10 jun 2019, 15:30
Mari Oh Oh! schreef: 10 jun 2019, 11:41 Ik zie je punt niet? Vettel reed op de limiet én maakte een fout. Wie daar als winnaar uitkomt maakt het op de baan niet spannender of minder spannend. Jij had graag een andere uitslag gezien, maar dat maakt voor de spanning binnen deze race geen hol uit(Lewis bleef net zo hard pushen). Sterker nog de show van Vettel achteraf was best amusant, dat hadden we anders gemist.
Ach houd daar toch over op; Lewis die bleef pushen? Ook gewoon voor de bühne. Zo van kijk mij eens goed bezig zijn, ik wil echt als 1e over de streep. Geloof ik geen hol van, de race was al gewonnen bij die 5s penalty. De rest is bij die gast alleen voor de show.
Jij denk dat hij net zo blij is om zo te winnen? Dan heb je wel een heel vertekend beeld van hem, maar zoveel was al duidelijk.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27874
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Luco » 10 jun 2019, 16:37

Al had het modepoppetje het echt zo erg gevonden om zo te winnen had die vettel die 5 sec gegeven.
Allemaal voor de show en zijn imago, great fans here, high fans you are great, i do not like to win this way, blablablablablabla :kotsen:

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9097
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door smiley » 10 jun 2019, 16:51

Luco schreef: 10 jun 2019, 16:37 high fans
Dat is vanaf volgend jaar.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost

Bericht door Mari Oh Oh! » 10 jun 2019, 16:53

Luco schreef: 10 jun 2019, 16:37 Al had het modepoppetje het echt zo erg gevonden om zo te winnen had die vettel die 5 sec gegeven.
Allemaal voor de show en zijn imago, great fans here, high fans you are great, i do not like to win this way, blablablablablabla :kotsen:
Waarom? Hij probeerde hem in te halen om echt te winnen, die 5s weggeven kun je toch niet serieus menen of wel? Dat raakt echt kant nog wal... Ja, als je iemand niet mag(zo dacht ik ook altijd over Schumacher) kan je jezelf wijsmaken dat zo'n opmerking hout snijdt, dus snap wel ongeveer waar je het vandaan haalt. ;)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 269 gasten