Tesla Model 3

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27810
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Tesla Model 3

Bericht door Luco » 09 jun 2019, 19:44

remmen minder slijtage snap ik wel bij normaal gebruik, want de elektromotor remt beter af dan een ice motor. Dus hoef je je remmen minder aan te spreken.

Eric Z
Berichten: 3967
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Tesla Model 3

Bericht door Eric Z » 09 jun 2019, 19:46

Remmen gaan niet hard hoor, want veel kan je met gaslos al opvangen vanwege regeneren.

Geloof dat op de ion bij ons zo’n 55k km staan. Duurste is een sleutel van 400 euro dacht ik geweest. Omdat die kwijt was niet omdat het stuk ging. Meest probleemloze peugeot die ik ken. Particulier nieuw niet interresant.

Online
Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Tesla Model 3

Bericht door smiley » 09 jun 2019, 19:47

Eerste beurt bij 80k?
Ik dacht dat banden iets harder gingen bij een zware auto?

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 09 jun 2019, 20:08

JP schreef: 09 jun 2019, 19:40
Wimo schreef: 09 jun 2019, 17:32 (...)
Komt ie:

- Meer interieur ruimte in dezelfde exterieur dimensies (Nieuwe vw ding is een mooi voorbeeld, golf extern formaat, passat intern)
- Minder bewegende onderdelen, lagere onderhoudskosten. Mijn eerste 'beurt' is bij 80k km's
- Minder slijtage onderdelen (remmen etc.)
- Geen gedonder met versnellingen, trage dsg bakken etc. En, ze kunnen ook niet kapot gaan
- Grotere kreukelzone, dus veiliger.

Enz .. dat jij dit niet als voordelen ziet.. tjsa. Zodra de massa dit soort auto's gaat maken, in welke vorm dan ook, zijn de voordelen voor henk en ingrid enorm.
Ik ben niet voor of tegen EV's, het is mij om het even, als onze aardkloot er maar op vooruit gaat. Ik ben zelf al jaren fanatiek voor een beter milieu, en heb dan ook een oud schip van Greenpeace in de tuin liggen.

Alleen zijn de EV's voor de "gewone" loonslaaf nog onbetaalbaar, dus dat staat me wel wat tegen. -1
Daarbij wordt het ons wel een beetje in de maag gesplitst, en daar hou ik ook niet van, dus dat is ook een minpuntje. -2
Dan lezen we hier nog eens hoe weinig onderhoud die duracell-konijnen nodig hebben, dat geloof ik ook niet. -3
Een blok lood van 2500kg tot stilstand proberen te krijgen zal toch ook wel remmen hebben, of hebben die nog keramische trommelremmen.
Hebben we het nog niet gehad over de fanbase. Nu ben ik ook fan van meerdere groepen, maar ik mis de grouphugs en de swingeravonden bij Tesla. - veel.

Dus als ik alle plussen en tegens tegen elkaar afweeg op mijn Texas Instruments (rekening houdend met de MVDWOA regel) dan zie ik dat het EV-rijden nog net niet is voor mij...... bijna.
Punt 1 eens, gelukkig hoef je geen ev te kopen :)
punt 2, hoezo? Door wie? Je kunt toch iedere auto kopen die je wilt?
3 is al beantwoord, je zorgen zijn onterecht... wees gerust. Kunt onderhoud afkopen voor relatief weinig geld.

Over de fanbase, het zijn net hooligans bij beide partijen ... want als er iets is wat blijkbaar verbind is voor of finaal tegen EV's zijn :tooth:

Over die bandenvraag hierboven. Ik heb geen idee.. ik zit nu op ~40k maar heb twee sets velgen/banden. Beide zijn nog in prima staat volgens de bandenboer (ik ga hiervoor niet langs Tesla oid.) Zal eens kijken wat het voor banden zijn... Ik heb juist bewust op marktplaats een set 'arachnids' velgen gekocht.

Die worden voor relatief weinig geld weggedaan omdat ze zijn 'gewonnen' . Met 21" is banden kopen geen pretje..

edit: dingen zijn nog 13kg lichter dan de standaard 21" ook ... :swinging:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 09 jun 2019, 21:31

De overeenkomst van een Tesla met een telefoon is als je iets op het beeldscherm wil doen, moet er naar kijken . Want ik zie altijd iedereen op zijn telefoon kijken, vandaar dat er de laatste jaren veel meer ongelukken zijn voorgevallen.

Om op het stuur de ventilatie te bedienen, moeten je dat eerst opzoeken op het kleine scherm. Ook geen goede oplossing, want je kijkt dan niet meer op de weg, maar het kleine scherm. Daarbij, het gevoel van de wieltjes zijn is ook niet alles. Weinig veerdruk, dat houdt in als je met je duim de wieltjes draait, dan druk gelijk tijdens het draaien in. Dan zit je weer in een ander programma. Zoals ik zei, ik vind het grote scherm een gadget, leuk verkoopargument. Onder het zelfde wieltje zit o.a. ook een voice huppelde pup, als die dan per ongeluk indrukt, is al het geluid weer een tijdje weg, Is ie aan het wachten op een commando, maar hij verstaat mijn steenkool Engels niet.
Het blijft een grote goedkope bijzondere Amerikaanse auto.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 09 jun 2019, 21:48

Ik begrijp dat je liever knoppen hebt als je tijdens het scrollen de knop indrukt... Voice control is een losse andere knop... Misschien in de oude versies niet ?

Als je de ventilator stand gebruikt hoeft je de keer erna alleen omhoog of omlaag te scrollen. Aangezien het een wieltje is moet ook jij dat op gevoel prima kunnen :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 10 jun 2019, 15:58

Wimo schreef: 09 jun 2019, 20:08
JP schreef: 09 jun 2019, 19:40
Wimo schreef: 09 jun 2019, 17:32 (...)
Komt ie:

- Meer interieur ruimte in dezelfde exterieur dimensies (Nieuwe vw ding is een mooi voorbeeld, golf extern formaat, passat intern)
- Minder bewegende onderdelen, lagere onderhoudskosten. Mijn eerste 'beurt' is bij 80k km's
- Minder slijtage onderdelen (remmen etc.)
- Geen gedonder met versnellingen, trage dsg bakken etc. En, ze kunnen ook niet kapot gaan
- Grotere kreukelzone, dus veiliger.

Enz .. dat jij dit niet als voordelen ziet.. tjsa. Zodra de massa dit soort auto's gaat maken, in welke vorm dan ook, zijn de voordelen voor henk en ingrid enorm.
Ik ben niet voor of tegen EV's, het is mij om het even, als onze aardkloot er maar op vooruit gaat. Ik ben zelf al jaren fanatiek voor een beter milieu, en heb dan ook een oud schip van Greenpeace in de tuin liggen.

Alleen zijn de EV's voor de "gewone" loonslaaf nog onbetaalbaar, dus dat staat me wel wat tegen. -1
Daarbij wordt het ons wel een beetje in de maag gesplitst, en daar hou ik ook niet van, dus dat is ook een minpuntje. -2
Dan lezen we hier nog eens hoe weinig onderhoud die duracell-konijnen nodig hebben, dat geloof ik ook niet. -3
Een blok lood van 2500kg tot stilstand proberen te krijgen zal toch ook wel remmen hebben, of hebben die nog keramische trommelremmen.
Hebben we het nog niet gehad over de fanbase. Nu ben ik ook fan van meerdere groepen, maar ik mis de grouphugs en de swingeravonden bij Tesla. - veel.

Dus als ik alle plussen en tegens tegen elkaar afweeg op mijn Texas Instruments (rekening houdend met de MVDWOA regel) dan zie ik dat het EV-rijden nog net niet is voor mij...... bijna.
Punt 1 eens, gelukkig hoef je geen ev te kopen :)
punt 2, hoezo? Door wie? Je kunt toch iedere auto kopen die je wilt?
3 is al beantwoord, je zorgen zijn onterecht... wees gerust. Kunt onderhoud afkopen voor relatief weinig geld.

Over de fanbase, het zijn net hooligans bij beide partijen ... want als er iets is wat blijkbaar verbind is voor of finaal tegen EV's zijn :tooth:

(...)
1) Voor je gut-feeling is EV natuurlijk het beste. Een beter milieu is een beter leven.
2) Overheden pushen ons toch langzaam die kant op. De rest wordt duurder gemaakt, nu alleen nog de EV goedkoper maken.
3) Hoe zien die auto's er uit als ze al 100000km gelopen hebben en vooral de accu's ±3000 laadcycli hebben ondergaan.
Onderhoud kun je afkopen, dat is een soort garantie. Alleen zodra een dealer meer moet uitgeven aan onderhoud dan jij betaalt in je onderhoudsabo dan weet je ook dat het op den duur alleen maar duurder gaat worden.

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door Wimo » 10 jun 2019, 16:20

Puntje 3 is al heel wat data over beschikbaar :

https://www.google.com/amp/s/electrek.c ... -data/amp/

En dit is nog met de oude generatie batterijen. De model 3 cellen zijn een stuk beter. De s-jes zijn er al sinds 2013.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 10 jun 2019, 19:03

Ik heb de mijne gekocht met 97.000 per de teller. Als ik deze, 2e generatie, vergelijk met mijn eerste Tesla, 1ste generatie die was slechts 3 maanden ouder, dan rijdt de laatste strakker, is de accu capaciteit 8 % lager dan als toen hij nieuw was. Remmen gaan 150k / 200k mee. Omdat je bij normaal gebruik, de remmen slechts gebruikt om enkel de laatste 2 meters stil te gaan staan. Normaal rij /rem ik met mijn e-pedaal. Je moet het zo voorstellen als het rijden in een langzaam rijdende file, dan gebruik je ook bijna je rempedaal niet, enkel om je auto tot stilstand te brengen. Zo rijdt een Tesla in een file maar ook op normale snelheid. Er zijn Tesla rijders die hun remmen amper gebruiken, deze remmen gaan vast zitten. Daar worden zij echt niet vrolijk van als de Tesla een beurt krijgt, want dan worden de complete remmen met klauwen vernieuwd. Kassa.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Tesla Model 3

Bericht door Downforce Hans » 10 jun 2019, 22:19

Luco schreef: 09 jun 2019, 19:44 remmen minder slijtage snap ik wel bij normaal gebruik, want de elektromotor remt beter af dan een ice motor. Dus hoef je je remmen minder aan te spreken.
Soms spreekt hij de remmen helemaal niet aan.Eerder in dit topic zei iemand al dat de auto-pilot zo`n goede optie was, nou ik zie het....https://www.bbc.com/news/av/business-44 ... ppens-next

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Tesla Model 3

Bericht door alt » 10 jun 2019, 22:49

Ik zou ook niet remmen voor een stuk karton.

Mijn Tesla die nog het oude ap1 systeem heeft remt als er 20 m een fiets voor mij rijdt, zonder dat ik de ap aan heb. Een paar dagen geleden rij ik met de ap aan in een lintdorp, voor mij rijdt, zoals ik later zag een leeftijdgenoot, die toen ik net opzij keek, in zijn bolle toet haalde, om met 50 km te gaan keren midden op de weg. Ik knalde bijna door de voorruit zo greep de Tesla in. Dat zonder ap.
In mijn oude dorp hebben zij vluchtheuvels geplaatst welke uit het midden staan. Daar moet ik de neus van de al een 20 m ervoor licht naar de andere kant sturen, zodat de camera de vluchtheuvel niet in zijn ingrijp bereik krijgt. Anders remt de Tesla ook. Vervelend voor de achterligger & voor mij.
Hier in kop van Noord Holland zijn de meeste wegen 60 km, dus zonder midden belijning, daar kan ik geen ap gebruiken, want anders rij ik precies in het midden van de weg.
Maar ik krijg nog steeds gratis updates voor mijn Tesla.

Gebruikersavatar
Philipoo
Berichten: 4057
Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09

Re: Tesla Model 3

Bericht door Philipoo » 12 jun 2019, 22:33

Na mijn laatste rant over hoe lelijk ik de model 3 vind..

..Gaan we er van de week eentje bestellen. 170E per maand aan bijtelling.. Zouden gek zijn als er we een "normale" auto zouden nemen.

Rode long range met 19" wielen en zwart interieur. Vriendinlief gaat voornamelijk in de auto rijden, is immers háár leasebak, maar gezien hoeveel km ik met huidige leaseauto maak zal ik binnenkort wel eens updaten hoe het bevalt!

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Tesla Model 3

Bericht door DF-user-13935 » 12 jun 2019, 22:48

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Keep us informed!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 12 jun 2019, 22:54

Ik dacht dat er hier op DF alleen maar liefhebbers waren.....

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Tesla Model 3

Bericht door allen » 12 jun 2019, 22:54

alt schreef: 10 jun 2019, 22:49 Ik zou ook niet remmen voor een stuk karton.

Mijn Tesla die nog het oude ap1 systeem heeft remt als er 20 m een fiets voor mij rijdt, zonder dat ik de ap aan heb. Een paar dagen geleden rij ik met de ap aan in een lintdorp, voor mij rijdt, zoals ik later zag een leeftijdgenoot, die toen ik net opzij keek, in zijn bolle toet haalde, om met 50 km te gaan keren midden op de weg. Ik knalde bijna door de voorruit zo greep de Tesla in. Dat zonder ap.
In mijn oude dorp hebben zij vluchtheuvels geplaatst welke uit het midden staan. Daar moet ik de neus van de al een 20 m ervoor licht naar de andere kant sturen, zodat de camera de vluchtheuvel niet in zijn ingrijp bereik krijgt. Anders remt de Tesla ook. Vervelend voor de achterligger & voor mij.
Hier in kop van Noord Holland zijn de meeste wegen 60 km, dus zonder midden belijning, daar kan ik geen ap gebruiken, want anders rij ik precies in het midden van de weg.
Maar ik krijg nog steeds gratis updates voor mijn Tesla.
De Model S vandaag op de A27 kon wellicht ook wel fietsers herkennen, maar de oplegger van een vrachtwagen... Knap stevig, zo’n kar. :lollerdelol:

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Tesla Model 3

Bericht door Twist » 12 jun 2019, 23:24

Vorige week naar Annecy (FR) gereden in de Model 3 om eens uit te proberen hoe een lange trip bevalt. Viel me alleszins mee! Echt een lekkere vlotte reisauto. Ik heb niet langer gestopt om te laden dan dat ik normaal stop voor koffie / broodjes / peut / WC. Twee keer 30 minuten maar! Kopje koffie en een keer naar de plee en je moet je haasten omdat hij alweer vol genoeg is.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Tesla Model 3

Bericht door Arthur » 12 jun 2019, 23:44

Mooi man :thumbup:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Tesla Model 3

Bericht door DF-user-13935 » 13 jun 2019, 00:20

JP schreef: 12 jun 2019, 22:54 Ik dacht dat er hier op DF alleen maar liefhebbers waren.....
Voor de volgende generatie autogebruikers zal een fossiele auto waarschijnlijk een traag, inefficiënt, onderhoudsonvriendelijk, onbetrouwbaar, herriemakend en onnodig duur vervoermiddel zijn.

Voorlopig geniet ik van mijn atmosferische BMW's. Met name van mijn V10. Die wordt niet voor niets beschouwd als een pinnacle van engineering.
Ik ben van plan om het turbo-tijdperk (wat niet bedoeld is om Freude am Fahren te bevorderen maar om verbruik en emissies te reduceren) over te slaan. Ik zie uit naar de nieuwe generatie elektrische auto's en met name naar de eerste elektrische BMW ///M.

Er is een reden waarom we afscheid hebben genomen van de stoomtrein.

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 08:18

Na de stoomtrein kwam de dieseltrein en de electrische trein heeft een enorm voordeel tov een EV: de constante toevoer van stroom door de (boven) leiding. Ik snap de analogie wel. Maar infrastructureel/milieutechnisch zijn we er met EV's bij lange na nog niet.

Dat neemt niet weg dat ik Philippoo feliciteer(met z'n lage bijtelling lol) en Twist, mooi gedaan.

Ik zag hier bij 't stadion een M3 aan de stekker, een beetje pearlwhite(?) met 'mooie' wielen en zeg tegen MdV, da's zo'n nieuwe, wat vind je er van. Oh wel ok zegt ze. Dat vond ik qua looks ook. Maar ja we zagen 'm driekwart van achteren/zijkant:)

Natuurlijk is 't ook zo dat als(...) straks de gewone betaalbare EVs op de markt gaan komen, die geen Tesla achtige prestaties/accelleratie hebben en het gewoon nog meer als functioneel vervoermiddel van A-B wordt gezien.

Dit zette ik kortgeleden in EV's draadje. Interessant hoe we door die politiek enzo om de tuin worden geleid. Milieuvriendelijk allerminst. Ethisch nog minder. Nog een lange weg te gaan if.....
Robin schreef: 11 jun 2019, 16:32 45 minuten.
Er zijn een aantal voordelen aan 'n EV, maar om 'n ICE weg te zetten als gedateerd. Echt niet, rij de Neue Dreier of 'n dikke ICE (al of niet met turbo, dat hadden ze bij BMW vóór //M al in de Gr5 /DRM series.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 13 jun 2019, 09:48

Emi schreef: 13 jun 2019, 00:20 Er is een reden waarom we afscheid hebben genomen van de stoomtrein.
Er is ook een reden waarom techneuten zich nog kunnen verlekkeren aan zo'n mooie stoomtrein met leidingen, kranen, meters en boilers. Zo'n hondekop is maar een zielloos ding. Wel efficient, dat dan weer wel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Tesla Model 3

Bericht door JP » 13 jun 2019, 09:55

Emi schreef: 13 jun 2019, 00:20 (...)
Er is een reden waarom we afscheid hebben genomen van de stoomtrein.
Draaicirkel ?

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 10:04

LOL @ JP:)

Stoomtreinen, oldtimers/vintage cars en motorfietsen, ouwe Kreidlers, een Fokker dubbeldekker, De Uiver, een ouwe Supermarine Spitfire, paarden/paardrijden, mechanische horloges tov (digitale) quartz horloges, houten sloepjes, ouwe Singer/Pfaff naaimachines, oude poppen/poppenhuizen. Steiff knuffelberen....

Maar we mogen ons maar wát gelukkig prijzen als BMW //M straks met iets electrisch komt!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 13 jun 2019, 10:06

VHS t.o.v. laserdisc...ow wacht...CD-I...ow nee, wacht... :hmmm:

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Tesla Model 3

Bericht door Robin » 13 jun 2019, 10:28

///Joost schreef: 13 jun 2019, 10:06 VHS t.o.v. laserdisc...ow wacht...CD-I...ow nee, wacht... :hmmm:
:)
Vinyl platen en platenspelers en buizenversterkers (die hadden ook in m'n post hier boven mogen staan) zijn weer helemaal terug van weggeweest.

Electrisch scheerapparaat: Handig
Electrisch strijkijzer: Ook

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Tesla Model 3

Bericht door ///Joost » 13 jun 2019, 11:06

Robin schreef: 13 jun 2019, 10:28 Electrisch scheerapparaat: Handig
Electrisch strijkijzer: Ook
Spijker op z'n kop Robin. Handige produkten, goedkoop om te produceren, maar totaal oninteressant als 'liefhebber'. Er zijn niet voor niets hele cultbendes (inclusief ikzelf) die nog scheren met een double edge mesje. Leuk om te doen, werkt goed -zo niet beter- en goedkoop.

Toevallig heb ik laatst nog een Dualit broodrooster gekocht uit 1993. Werkt feilloos, is compleet te servicen en een mooi staaltje écht handwerk uit de UK. Daar heb ik als techneut veel meer mee dan een nieuwe Bosch of Smeg die je na 4 jaar weg kunt gooien, omdat ie niet te repareren is. Past goed bij de Rancilio Silvia uit 1998 die ook al jaren dienst doet bij ons.

Ik ben totaal niet geinteresseerd in de consumptiemaatschappij zoals deze ontstaan is. Tesla, prima produkt voor de mensen die dat wel zijn. De meeste nieuwe produkten worden ontwikkeld vanuit financieel oogmerk, en niet vanuit het gebruikersgemak van de consument. Juist dat laatste heb ik wat moeite mee, omdat deze produkten veelal inferieur zijn qua kwaliteit.

Dat wil niet zeggen dat ik in het stenen tijdperk leef, want ik ben zeker voor evolutie en verbetering. Daarom (veraf)schuw ik het huidige turbo-tijdperk ook niet. Prima wat mij betreft, want de motoren zijn veel efficienter dan vroeger, de versnellingsbakken zijn ongeevenaard, maar ze behouden toch hun karakter. Een EV vind ik niets, ik vind het zielloos. Het is ook nog maar de vraag of het 'beter' is, behalve voor de portemonnee van de consument. Het is een oplossing voor een niet bestaand probleem.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten