Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door DF-user-13935 » 06 jun 2019, 13:53

Op zijn eigen Movin’On conferentie in Montreal presenteert Michelin samen met General Motors een luchtloze band voor personenauto’s. Hij heet Uptis en is nu nog een prototype, maar beide partners zien dit als band van de toekomst: serieproductie vanaf 2024. Wat is het voordeel van luchtloze banden? En eh, zagen we zoiets jaren geleden ook al niet voorbijkomen onder de naam Tweel?


Om met die laatste vraag te beginnen: Ja, dat zagen we! Al sinds 2004. In 2010 toonden we al eens een video van die Tweel in actie. Overigens is het woord Tweel een samentrekking van Tire en Wheel. Vier jaar later konden we melden dat Michelin die luchtloze Tweel in productie had genomen, zij het alleen voor langzaam rijdende machines als grasmaaiers.

Biologisch wiel
Twee jaar geleden, op Michelins vorige Movin’On-conferentie was de Tweel geëvolueerd tot biologisch wiel met de naam Vision. De kunststof spaken uit de Tweel waren vervangen door een longblaasjesstructuur uit organische 100 % hernieuwbare materialen waaromheen een 3D-geprint loopvlak lag.

En nu de Uptis
De nieuwste generatie lijkt door te bouwen op de constructie van de Tweel met een bandmateriaal dat lijkt op de Vision. In ieder geval zag Michelin aanleiding voor weer een nieuwe naam. Uptis staat voor Unique Puncture Proof Tire System.

Samentrekking
We zien nu een aluminium wiel met daaromheen spaken uit een samenstelling van composiet rubber en fiberglas in hars. Daar weer omheen ligt het loopvlak. In tegenstelling tot de Tweel kan deze Uptis wel overweg met de hogere snelheden van een personenauto.

Bij een bandenmaat waarin een traditionele wiel-bandcombinatie 21 kg weegt en een run-flat 23 kg, komt een Uptis uit op 22,5 kg. Toch blijft de auto lichter, zegt Michelin. Een reservewiel en krik zijn namelijk overbodig, net als TPMS.

Geen verschil
Michelin claimt dat een bestuurder of passagier het verschil tussen traditionele luchtbanden en deze luchtloze banden niet zal merken. Geen verschil dus in weggedrag of comfort. Maar eens in de vijf jaar merken de inzittenden het wel. Dat is volgens General Motors namelijk de frequentie waarmee zijn klanten met een lekke band worden geconfronteerd. Veel vaker rijden GM-klanten, en andere automobilisten, met te lage bandenspanning. En ook dat komt met Uptis natuurlijk niet

Heel veel Eifeltorens
Al met al zouden met Uptis straks veel minder banden vroegtijdig weggegooid hoeven worden. Als de hele wereld op Uptis zou rijden, gaat het volgens Michelin om 200 miljoen banden per jaar. En heel Frans: “Dat bespaart jaarlijks het materiaalgebruik van 200 Eifeltorens.”

Lagere kosten
Nu zijn luchtloze band geschikt is voor personenauto’s tekende Michelin een onderzoeksovereenkomst met GM. Doel is Uptis te testen zodat hij in 2024 klaar is voor productieauto’s. Die tests zijn al aan de gang, maar later dit jaar dit jaar gaan grootschalige tests van start op EV’s van het type Chevrolet Bolt in een wagenpark in de staat Michigan. En juist voor wagenparken lijkt zo’n luchtloze band ideaal. Als de beheerder de controle op de bandenspanning achterwege kan laten, betekent dat immers direct lagere kosten.

En het brandstofverbruik?
Opvallend is dat Michelin met geen woord rept over de brandstof die Uptis kan besparen omdat rijden met te lage bandenspanning niet meer voorkomt. Wantrouwend als we zijn, denken we dan meteen dat het verbruik met Uptis misschien wel hoger is dan met reguliere banden op de juiste spanning. Hopen dat we het mis hebben!

Bron en foto's: https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 6AED4B6YI4

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door Hans » 06 jun 2019, 16:50

Waarom de zijkant open laten? Zo komt er toch allerlei troep tussen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door HJ2 » 07 jun 2019, 09:34

Inderdaad. + aerodynamisch is het ook niet bepaald 'handig'

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door JP » 07 jun 2019, 09:39

Is de eifeltoren ook van rubber dan :hmmm: ?

Robin
Berichten: 51213
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door Robin » 07 jun 2019, 09:52

Hans schreef: 06 jun 2019, 16:50 Waarom de zijkant open laten? Zo komt er toch allerlei troep tussen.
Ik begreep dat de uiteindelijke versie gewoon dichte wangen krijgt, dit is om te laten zien hoe 't werkt. Want rotzooi, drek, kiezelsteentjes in zo een open band kan onbalans veroorzaken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door ///Joost » 07 jun 2019, 12:24

Ik vind het wel mooie techniek. Nog even wachten wat nou de échte nadelen zijn t.o.v. een luchtband. Maar begrijp ik het nu goed dat de velg+band een geheel zijn, dus aan elkaar gevulcaniseerd/gebonden?

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door RJL86 » 08 jun 2019, 11:41

Zie het niet zo snel gebeuren. Te duur, niet comfortabel etc.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door PeterB » 08 jun 2019, 13:05

Ideale band voor Tesla cs tegen de tijd dat die geheel zelfstandig gaan rijden.
Rijden gaat vast prima maar bandje wisselen kunnen ze niet ;)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Luchtloze Michelinband komt eraan. Waarom eigenlijk?

Bericht door Niels » 08 jun 2019, 14:32

Laat je zomaar een kans lopen om al die CO2 op te slaan!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 142 gasten