Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Arthur » 29 mei 2019, 12:43

...
Laatst gewijzigd door Arthur op 29 mei 2019, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Robin » 29 mei 2019, 12:44

Maar dat Zollkennzeichen duurt 3 weken en hij wil 'm nu, zo lees ik zijn betoog:)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 29 mei 2019, 12:48

Online kan het ook, bijv. via http://www.exportkentekens.com/ of https://www.gutschild.de/deckungskarten ... r-PKW.html

Geen ervaring mee overigens! Maar een telefoontje is zo gepleegd.

Kocheler
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2013, 09:29

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Kocheler » 29 mei 2019, 14:01

Top! Mega snelle reacties!

Ik heb nu hier een Kurzzeitkennzeichen aangevraagd: http://kennzeichen.fahrzeug-verzeichnis ... llung.html
Zij sturen hem op naar de dealer. Vanaf de grens gebruik ik wel de Nederlandse eendags-kentekens.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 29 mei 2019, 15:15

Robin schreef: 29 mei 2019, 12:30 Ik weet 't niet zeker, maar ik zou voor Kurzzeitkennzeichen gaan. Politie in NL kan je toch niks maken dacht ik, alleen aanhouding door douane? Welk risco neem je? Reistijd/afstand in NL.

Welkom en feli btw!
Staat inmiddels op zo'n beetje elke importsite, dat met de Kurzzeitkennzeichens niet in nederland mag worden gereden. Zodra je bij de grens komt moet je NL plaat hebben, wat in geval import een 1-dags kenteken zal zijn.

Staan forse boetes op, want je kan er belasting mee ontduiken.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door k33z » 29 mei 2019, 15:52

Je kan gewoon doorrijden hoor met het kuzzeitkennzeichen. Kijk maar eens op pagina 9 van dit topic. 1x per jaar met je BPM vrijstelling aanvragen bij de belastingdienst, dat moet je dan wel even netjes doen.

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door D20VT » 29 mei 2019, 18:41

Heb je geen “ niet Nederlandse “ kennis. Die dat stukje in nl kan rijden. Op exportkenteken mag je als Nederlander niet in een buitenlands voertuig rijden, maar een Duitser mag dat bijvoorbeeld wel gewoon. Zo heeft mijn zwager het gedaan met zijn “Belgische” schoonvader 😜

Gebruikersavatar
De fiscalist
Berichten: 372
Lid geworden op: 25 okt 2018, 21:00
Auto: Polestar 2, Ex Alpina B5, B3
Locatie: Den Haag

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door De fiscalist » 29 mei 2019, 18:54

Met een Duitse export kenteken met rood vlak, mag je gewoon Nederland in. Wel even vooraf vrijstelling bpm aanvragen, gewoon via internet zodra je je kenteken hebt.

Niets aan de hand, dit is gewoon geregeld.

De plaat met het gele vlak is goedkoper maar alleen voor Duitsland. die moet je dus niet hebben, alhoewel het er bij de rdw iedere dag vol mee staat...


Kost wel wat trouwens... platen, kenteken, verzekering....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 29 mei 2019, 21:01

De fiscalist schreef: 29 mei 2019, 18:54 Met een Duitse export kenteken met rood vlak, mag je gewoon Nederland in. Wel even vooraf vrijstelling bpm aanvragen, gewoon via internet zodra je je kenteken hebt.

Niets aan de hand, dit is gewoon geregeld.

De plaat met het gele vlak is goedkoper maar alleen voor Duitsland. die moet je dus niet hebben, alhoewel het er bij de rdw iedere dag vol mee staat...


Kost wel wat trouwens... platen, kenteken, verzekering....
+1

Ik snap niet dat dit punt steeds terug komt. Ik ben zelf vanuit Wenen met Oostenrijkse exportplaten terug gereden naar NL. Netjes vlak voor de grens met NL vrijstelling BPM aangevraagd, en verder naar huis gereden. Veel politie gezien in Oostenrijk en Duitsland, maar niet aangehouden.

Ik heb ergens op het forum geschreven dat volgens de ANWB nu schijnbaar sinds kort de KKZ met de gele band ook wordt toegelaten. Ik vond dat via Google een tijdje geleden. Maar pin me er niet op vast.

bm-dub
Berichten: 1168
Lid geworden op: 03 okt 2010, 22:07
Locatie: M6 F06

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door bm-dub » 29 mei 2019, 21:37

Meestal zijn de meeste autobedrijven in Duitsland wel bekend met het uitvoeren van auto's en kunnen ze je dus wel helpen met een tijdelijk kenteken (rood vlak). Zo niet zal je naar het lokale gemeente moeten gaan (zonder afspraak, vaak nummertje trekken) om de uitvoerpapieren te regelen. Ook de tijdelijke verzekering sluit je daar af. Vaak zijn in de buurt van de gemeente verschillende postkantoortjes waar je de platen laat maken. Deze platen neem je weer mee terug naar de gemeente en dan krijg je twee ronde stickertjes mee, deze moet je op de platen plakken en dan mag je de weg op. Mijn ervaring is dat de meeste agenten (inclusief KLPD) niet op de hoogte zijn omtrent de regels van dit tijdelijke kenteken.

Het eendagskenteken van de RDW krijg je maar 1 keer, dus als je hem terugrijdt naar NL zul je op een andere manier de auto naar de RDW moeten rijden voor het keuren.

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door EG » 30 mei 2019, 02:37

///Joost schreef: 29 mei 2019, 21:01
De fiscalist schreef: 29 mei 2019, 18:54 Met een Duitse export kenteken met rood vlak, mag je gewoon Nederland in. Wel even vooraf vrijstelling bpm aanvragen, gewoon via internet zodra je je kenteken hebt.

Niets aan de hand, dit is gewoon geregeld.

De plaat met het gele vlak is goedkoper maar alleen voor Duitsland. die moet je dus niet hebben, alhoewel het er bij de rdw iedere dag vol mee staat...


Kost wel wat trouwens... platen, kenteken, verzekering....
+1

Ik snap niet dat dit punt steeds terug komt. Ik ben zelf vanuit Wenen met Oostenrijkse exportplaten terug gereden naar NL. Netjes vlak voor de grens met NL vrijstelling BPM aangevraagd, en verder naar huis gereden. Veel politie gezien in Oostenrijk en Duitsland, maar niet aangehouden.

Ik heb ergens op het forum geschreven dat volgens de ANWB nu schijnbaar sinds kort de KKZ met de gele band ook wordt toegelaten. Ik vond dat via Google een tijdje geleden. Maar pin me er niet op vast.
Gele band (kurzzeitkennzeichen) is een beetje grijs gebied, het mag wel op grond van EU wetgeving (en het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer) maar je hebt ook weigeringsgronden, omdat het niet geregistreerd staat op een naam kan NL zich op beroepen dat er sprake "kan" zijn van diefstal. Dus ik zou zeker geen gok daarmee nemen. Ik weet niet wat het beleid is op dit moment bij de politie maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze bestuurders met zulke kenteken's zullen staandehouden.

Rode band (ausfuhrkennzeichen), mag en is 100% legaal. Gewoon 2 weken vrijstelling MRB/BPM aanvragen via de website van de Belastingdienst en je rijdt compleet legaal in Nederland. Dit kenteken is geregistreerd, er zit een verzekering op en de Duitse APK is geldig. Op grond van EU wetgeving is Nederland verplicht dat kenteken te erkennen. Er bestaat geen wetgeving die een Nederlandse ingezetene verbied een buitenlandse auto te rijden. Ja op grond van fiscale wetgeving mag het niet als je geen MRB/BPM hebt betaald, maar je hebt die uitzondering van 2 weken en als je MRB en BPM betaald mag je zelfs rondrijden met een buitenlands kenteken.

Zie ook:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ken-hebben (mag ik een auto met een buitenlands kenteken hebben?)

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 83&from=NL (Mededeling van de Commissie (dat is een instelling van de EU) voor de registratie van voertuigen uit andere EU landen)

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Kfz-Ken ... ennzeichen Wiki met een schat aan informatie over beide kentekens in Duitsland.

Kocheler
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2013, 09:29

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Kocheler » 07 jun 2019, 10:18

Kocheler schreef: 29 mei 2019, 14:01 Top! Mega snelle reacties!

Ik heb nu hier een Kurzzeitkennzeichen aangevraagd: http://kennzeichen.fahrzeug-verzeichnis ... llung.html
Zij sturen hem op naar de dealer. Vanaf de grens gebruik ik wel de Nederlandse eendags-kentekens.
Voor mensen die een zelfde pad willen bewandelen kan ik bovenstaande website aanbevelen.
Je stuurt een scan van de autopapieren, het TUV rapport en je paspoort en geeft vervolgens de datum aan waarop de leverende partij de platen moet ontvangen. Dit gaat via express, dus bestellen kan tot 13u de voorgaande dag. Totale kosten iets van 115 euro en scheelt een tripje naar het Verkehrsamt.
Let wel, dit werkt alleen voor de gele variant. Ik heb vanaf de grens een eendagskenteken gebruikt.

Mocht iemand nog op zoek zijn naar een handgeschakelde 130i met aanpassingen zoals een B12 onderstel, M3 draagarmen / reactiestangen en 18" OZ Ultraleggera's.. Deze gaat plaats maken voor dit:
Afbeelding

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door NSXRS » 07 jun 2019, 10:45

Mogelijk al ergens hierboven staand, maar om lang zoeken te voorkomen:
Als ik DE auto van particulier daar koop voor export, hoe moeten de DE Fahrzeugschein en Brief daar uitgeschreven worden?
Gewoon met verkoper ergens naar een Strassenverkehrsamt en die stempelen af ofzo?
Neem mee op trailer dus verder geen tijdelijk kenteken nodig.

Wel al eerder gedaan, maar bij handelaren, die regelden het dan..

Ben hiermee bezig voor mijn vrouw, koop is net gemaakt, met voorbehoud dat alles klopt bij ophalen
MXauto1.jpg
MXauto1.jpg (93.02 KiB) 4041 keer bekeken
MXauto4.jpg
MXauto4.jpg (92.08 KiB) 4041 keer bekeken

Kocheler
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2013, 09:29

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Kocheler » 07 jun 2019, 11:21

Een kopie van de nieuwe registratie emailen naar de voormalige eigenaar in Dld zou voldoende moeten zijn.
Aan de hand van de nieuwe NL registratie kan de voormalige eigenaar de auto in Dld afmelden.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door JP » 07 jun 2019, 11:31

Ga je zo maar je paspoort inscannen en doorsturen naar een onbekende verkoper ? Kan dat niet bij afhaling en dan langs zo’n duits kentekenloket ?

Kocheler
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2013, 09:29

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Kocheler » 07 jun 2019, 12:15

Ja, wel gedaan. Al gaat het paspoort wel eerst even door Photoshop voordat hij verzonden wordt.
Ik begrijp ook wel wat er anders mee gedaan wordt..

Het hele idee van online kenteken aanvragen is om het Verkehrsamt te vermijden die mega wachttijden hanteren.
Het is dus of online aanvragen met een legitimatiebewijs, of langs een Verkehrsamt. Tenzij iemand anders nog een derde optie heeft uiteraard?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door ///Joost » 07 jun 2019, 12:18

Kocheler schreef: 07 jun 2019, 12:15 Ja, wel gedaan. Al gaat het paspoort wel eerst even door Photoshop voordat hij verzonden wordt.
Ik begrijp ook wel wat er anders mee gedaan wordt..
Brrr...dat zou aan mij niet besteed zijn. 'Het zal wel goed gaan', maar toch vind ik het tricky.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door NSXRS » 07 jun 2019, 15:14

Inmiddels begrepen van kennis die regelmatig voor autobedrijf auto's in DE ophaalt, dat de DE eigenaar bij een Strassenverkehrsamt kantoor langs moet om de auto voor export af te melden, schijnt vrij gemakkelijk te zijn.
Fahrzeugbrief - en schein worden dan afgestempeld voor export.
Daarna mag de auto geen gebruik meer maken van de openbare weg.
Dus eerst na aankomst proefritje maken en als alles OK, dan afmelden, betalen en op de trailer naar NL

EG
Berichten: 1256
Lid geworden op: 12 jul 2007, 13:29

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door EG » 21 apr 2021, 01:14

Even topic kickje:

Is er iets veranderd sinds Corona als je een auto uit Duitsland wilt importeren? Ik had begrepen dat veel online gaat? Weet niet in hoeverre dat klopt?

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door MParallel » 21 apr 2021, 12:38

Die moet dan 10 dagen in quarantaine.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door JP » 21 apr 2021, 12:50

Bedrijven kunnen hun auto's op hun eigen terrein/lokatie laten keuren. Rest gaat online. Niet meer 5 werkdagen wachten op kenteken. Mijn GTi kwam op woensdag, donderdag gekeurd en vrijdags op kenteken. Soms lukt het nog om dezelfde dag van aankomst te laten keuren, maar dan moet je wel goed plannen als bedrijf.


Dit is wel bij sommige verzekeraars te snel. Die moeten betalen om hun kentekendatabase te laten bijwerken en dat doen ze dus niet elke dag. Online verzekeren kan dan vaak niet dezelfde dag als dat die op kenteken komt. Moet je even bellen dan wordt het handmatig geregeld. Enige nadeel dat de rest zo snel gaat.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 apr 2021, 09:38

Wat jij zegt gaat niet helemaal op.

Je kan als bedrijf online de import regelen. Keuren op terrein is niet nodig.
RDW handelt dan online alles af. Je kan alleen een steekproef krijgen en dan moet je met de auto naar de RDW toe.

De duur van de afhandeling is erg afhankelijk van de drukte bij het RDW-station. Soms een paar dagen maar het kan ook een week of langer duren.

Ga vandaag een R230 SL500 invoeren online dus zal eens kijken hoe lang het duurt momenteel.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door JP » 22 apr 2021, 09:56

Ok, dan heb en lees ik andere, snellere ervaringen. Zelfs gevallen van vandaag gehaald, gekeurd en op dezelfde dag nog op kenteken. :coffee:

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Baboulah » 22 apr 2021, 17:22

Martin van der Zwaard schreef: 22 apr 2021, 09:38 Wat jij zegt gaat niet helemaal op.

Je kan als bedrijf online de import regelen. Keuren op terrein is niet nodig.
RDW handelt dan online alles af. Je kan alleen een steekproef krijgen en dan moet je met de auto naar de RDW toe.

De duur van de afhandeling is erg afhankelijk van de drukte bij het RDW-station. Soms een paar dagen maar het kan ook een week of langer duren.

Ga vandaag een R230 SL500 invoeren online dus zal eens kijken hoe lang het duurt momenteel.
Elke aanmelding die eindigt op een "0" word eruit gehaald voor een steekproef, dus 1 op de 10 word gechecked alsnog

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto's invoeren uit bijv Duitsland

Bericht door Martin van der Zwaard » 22 apr 2021, 21:35

JP schreef: 22 apr 2021, 09:56 Ok, dan heb en lees ik andere, snellere ervaringen. Zelfs gevallen van vandaag gehaald, gekeurd en op dezelfde dag nog op kenteken. :coffee:
Zelfde dag op kenteken heb ik nog niet gehoord.
Dat was vroeger al niet het geval.
En bij aangifte BPM is het denk al helemaal niet mogelijk.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 117 gasten