Ferrari parkeert een nieuwe extremist bovenaan zijn line-up: de SF90 Stradale. Hoewel de nieuwkomer niet voortkomt uit de bloedlijn van auto's als de Enzo Ferrari en LaFerrari, zijn de specificaties wel degelijk van dat niveau. Sterker nog, deze SF90 blaast die LaFerrari in ieder geval op papier voorbij.
De SF90 Stradale is een auto die je in elk opzicht een superlatief kunt noemen. Dacht je namelijk dat de 3,9-liter grote V8 die in de zeer recent onthulde F8 Tributo 720 pk en 770 Nm levert de krachtigste achtcilinder van het merk ooit was? Vergeet het maar, deze SF90 Stradale heeft namelijk een doorontwikkelde en opgeboorde versie van die achtcilinder aan boord die 780 pk en 800 Nm uit zijn inhoud van 4 liter perst. Daar blijft het niet bij, de SF90 krijgt namelijk bijval van niet één, niet twee, maar drie elektromotoren. Het gecombineerd vermogen ligt op een heftige 1.000 pk, al is dat alleen beschikbaar in de heftige Qualify-modus.
De oplettende lezer kan hier uit bovenstaande concluderen dat de SF90 Stradale geen 'reguliere' hybride is zoals de LaFerrari, maar een stekker heeft en dus een plug-in hybride is. Een groot verschil met de LaFerrari is het gegeven dat deze SF90 Stradale in serie gebouwd wordt en dat er dus geen beperkte oplage van beschikbaar is.
De SF90 Stradale, het getal 90 in de naam verwijst naar het negentig jarig bestaan van Scuderia Ferrari, heeft zoals gezegd drie elektromotoren waarvan er eentje tussen de achter de voorstoelen geplaatste V8 en de, overigens nieuwe achttraps automaat met dubbele koppeling is geplaatst. De resterende twee zijn aan de vooras gekoppeld en kunnen elk een voorwiel aansturen. Inderdaad, dat maakt de SF90 tot een vierwielaangedreven supercar. De cijfers liegen er niet om. Een sprintje vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h is in 2,5 tellen achter de rug. Indrukwekkender zijn de 6,7 seconden die de 1.570 kilo wegende extremist naar de 200 km/h te katapulteren. De LaFerrari had daar enkele tienden langer voor nodig. De topsnelheid van de buitenissige plug-in ligt op 340 km/h. Heftig. Meer leuke cijfers: elke pk heeft slechts 1,57 te versjouwen en per liter wekt de V8 195 pk op. Het spoilerwerk van de nieuwe trots uit Maranello is bij 250 km/h goed voor 390 kilo neerwaartse druk.
En, schreven we niet dat de SF90 Stradale een plug-in is? Dat klopt. De hybride-met-stekker heeft een 7,9 kWh groot accupakket, goed voor een elektrisch bereik van 25 km. De topsnelheid ligt in elektromodus op 135 km/h.
Hoewel de koets van deze 4,71 meter lange, 1,97 meter brede en slechts 1,19 meter hoge SF90 Stradale enigszins doet denken aan die van de F8 Tributo, delen de twee op technisch vlak weinig tot niets met elkaar. Het merendeels uit koolstofvezel opgebouwde chassis van deze nieuwkomer dient namelijk als basis voor de nieuwe modellen van Ferrari met een V8 middenmotor. Ferrari zegt dat het nog een hele klus was om de aerodynamica en koeling van de aandrijflijn fatsoenlijk te krijgen. Of het uiterlijk geslaagd is, laten we in het midden. Extreem en voor Ferrari vernieuwend oogt het in ieder geval. Leuk detail: de achterspoiler kan openklappen.
De cockpit van de SF90 Stradale, die overigen meer naar voren is geplaatst dan in auto's als de 488 en F8 Tributo, bevat een aantal opvallende zaken. Zo monteert Ferrari een stuur met een touchpad een touchknoppen met haptische feedback. In theorie kun je nagenoeg elke functie van de auto middels deze knoppen bedienen. Het instrumentenpaneel is volledig digitaal en bestaat uit een 16-inch groot gebogen display. Leuk detail: de wijze waarop de bedieningshendel(s) van de automaat zijn vormgegeven zijn een verwijzing naar het schakelpatroon van handgeschakelde Ferrari's van weleer. Verder is de SF90 Stradale uitgerust met keyless entry, een functionaliteit die straks over andere modellen van het merk wordt uitgerold.
Klanten kunnen kiezen uit twee SF90 Stradale-smaken. Naast een standaardversie is er een sportievere Assetto Fiorano-versie met andere schokdempers en dankzij het veelvuldiger toepassen van koolstofvezel voor zaken als de deurpanelen en titanium voor de uitlaat en de veren, 30 kilo lager gewicht. Vanbuiten is deze Assetto Fiorano-variant onder andere te herkennen aan een aangepaste achterspoiler die meer neerwaartse druk opwekt.
Wat dit moois gaat kosten? Dat weten we later deze week. Begin 2020 komt -ie op de markt.
Ferrari SF90 Stradale
-
- Berichten: 21766
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Ferrari SF90 Stradale
- MParallel
- Berichten: 8043
- Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
- Auto: BMW
Re: Ferrari SF90 Stradale
Gegarandeerd!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Ferrari SF90 Stradale
Gegarandeerd alleen maar potentie om in waarde te stijgen!
- Booooh
- Berichten: 3441
- Lid geworden op: 13 mar 2008, 23:51
- Auto: BMW 1M / Nissan GT-R
- Locatie: https://dbf.nl
Re: Ferrari SF90 Stradale
Zonder commentaar ...
Wat een machtig apparaat zeg ...
Wat een machtig apparaat zeg ...
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Ferrari SF90 Stradale
Inderdaad, geweldig! Zo wil ik ook wel stekkeren!
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
Re: Ferrari SF90 Stradale
Bruut ding weer! Koplampen doen me wel een beetje aan Renault denken...
- JP
- Berichten: 31414
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ferrari SF90 Stradale
Echt wat voor Niels !!
-
- Berichten: 21766
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
- Downforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: Ferrari SF90 Stradale
Wat een ding zeg.......
- Fernando
- Berichten: 4987
- Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27
Re: Ferrari SF90 Stradale
Zei m'n vrouw ook de eerste nacht met me. ..
- romo
- Berichten: 26922
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
- JP
- Berichten: 31414
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
-
- Berichten: 51517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Ferrari SF90 Stradale
Oh deze wordt itt LaFerrari in serie gebouwd, kijk dat geeft weer hoop:)
Keyless entry en electrisch een bereik van 25km. Ik denk er nog even over na mag dat?
Serieuze vraag.Die ik al vond in de info. Is awd.
8 traps automaat met DUBBELE KOPPELING , da's wel bijzonder toch? Geen DCT/PDK/DKG maar....?
Keyless entry en electrisch een bereik van 25km. Ik denk er nog even over na mag dat?
Serieuze vraag.Die ik al vond in de info. Is awd.
8 traps automaat met DUBBELE KOPPELING , da's wel bijzonder toch? Geen DCT/PDK/DKG maar....?
-
- Berichten: 51517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Ferrari SF90 Stradale
Dat weet ik, heb er zelf één:)
Maar door 't woord 8 traps automaat werd ik op 't verkeerde been gezet. Welk merk/type bak is dit?
- romo
- Berichten: 26922
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Ferrari SF90 Stradale
Bij nader inzien;
Ik neem graag genoegen met de schrapers versie, die zonder de 220PK electromeuk
Ik neem graag genoegen met de schrapers versie, die zonder de 220PK electromeuk
- JP
- Berichten: 31414
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ferrari SF90 Stradale
Ik hou niet van rood.....
- tomgtr
- Berichten: 10446
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Ferrari SF90 Stradale
Ik zal wel de enige zijn maar vind hem echt niet mooi. Zal een absoluut monster zijn maar de mooie designlijnen van Ferrari mis ik hier. Dan maar niet
- JP
- Berichten: 31414
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Ferrari SF90 Stradale
Loop je weer te narren.....elke Ferrari is een pareltje.....en ik maar denken dat hier liefhebbers zaten op DF......
- tomgtr
- Berichten: 10446
- Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
- Locatie: Zuid Holland
Re: Ferrari SF90 Stradale
Moet jij zeggen met je Kia eSoul
- WJ
- Berichten: 11748
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Ferrari SF90 Stradale
Vind hem ook niet mooi. Laatste Ferrari modellen zijn zo “rond”.
Doe mij maar de 458 of de LaFerrari.
Doe mij maar de 458 of de LaFerrari.
-
- Berichten: 6276
- Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
- Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
- Locatie: Noord Oost boven Opatija.
Re: Ferrari SF90 Stradale
Gaaf ding.
- Arthur
- Berichten: 39876
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Ferrari SF90 Stradale
Mooie Renault koplampen.
- Downforce Hans
- Berichten: 12552
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
-
- Berichten: 51517
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Ferrari SF90 Stradale
Koplampen Renault, achterlichten Camaro achtig?
Beide wennen tov 'huidig Ferrari design', kon ook 'n Ford GT zijn imho. Maar ik vind 'm wel gaaf hoor.
Beide wennen tov 'huidig Ferrari design', kon ook 'n Ford GT zijn imho. Maar ik vind 'm wel gaaf hoor.
- Robin Hartog
- Berichten: 8474
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Re: Ferrari SF90 Stradale
Gaaf ding, ondanks dat hij flink stoned uit z'n koplampen kijkt.
Prestaties zullen wel bizar zijn.
Prestaties zullen wel bizar zijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast