Opwarming van de aarde

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: opwarming van de aarde

Bericht door JP » 05 mei 2019, 09:27

Gele hesjes op je zonnepanelen !

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 05 mei 2019, 09:28

Interessant verhaal Eric. Helemaal uit gekeken.

You cannot tax the sun, dus kwamen ze bij CO2 uit.....

Tot ruwweg 2050 is er minder zonneactiviteit te verwachten in Canada inderdaad.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 05 mei 2019, 09:40

Video ook helemaal gezien, zeer interessant.

Willie Soon ook even gegoogled, die is niet geheel onomstreden vanwege vage dan wel ontbrekende bron vermeldingen in zijn onderzoek, meestens gefinancierd door de fossiele industrie.

Er wordt gezegd (FWIW) dat het ook een frame poging is van m.n Greenpeace.


Dit is dan wel weer een mooie lijst;

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_s ... al_warming

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 05 mei 2019, 10:35

kijkvoer Buitenhof 12,10 NPO ;

Klimaatontkenning en klimaathysterie
We moeten erkennen dat we niet in staat zijn om de temperatuur van de planneet serieus omlaag te brengen, schrijft wetenschapsjournalist Simon Rozendaal. In Buitenhof: een discussie over klimaatontkenning en klimaathysterie tussen Rozendaal en Diederik Samsom, voormalig PvdA-politicus en de voorzitter van een van de klimaattafels.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 05 mei 2019, 15:04

Ik denk dat onderstaande de enige manier is om het klimaatvraagstuk begaanbaar en betaalbaar te houden;


https://www.ad.nl/dossier-weekend/klima ... a1e4c4e08/


De man zat zojuist in Buitenhof, met Samsom, prima discussie, zeer respectabel, pragmatisch en wars van defaitisme! Samsom (kernfysicus) heb ik nooit beter horen praten.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 05 mei 2019, 16:40

Ben net even wezen sporten, daar sport ook een oud-collega van me.
En ik begon over de binnentredingswet die in de klimaatovereenkomst staat. Dat houdt in dat ze zodra ze een huis van het gas af willen halen ze zonder pardon binnen mogen komen. Desnoods onder politiebegeleiding. Raar trouwens dat daar helemaal géén ruchtbaarheid aan gegeven is. https://twitter.com/hashtag/binnentredi ... t?src=hash
Ik zei dat zo tegen 'm, en hij reageerde heel nonchalant. 'Als ze dat willen doen kun je het toch niet tegenhouden, en het zal wel ergens goed voor zijn.' Ik stond écht met m'n oren te klapperen. Toen ik vroeg of hij het een bezwaar vond dat straks misschien de regering de helft van je salaris gaat 'belasten' kreeg ik dezelfde reactie..
Die jongen is midden 20. Zou de jeugd het écht allemaal zomaar laten gebeuren?? Is het vertouwen in de regering zo groot dat de bevolking het zomaar allemaal slikt wat er bekokstoofd wordt in Den Haag..
:cry:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 05 mei 2019, 16:55

De rechter heeft pas nog verboden om bepaalde wijken van het gas te halen, dus hoe zit dat dan precies met die binnentredingswet?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 05 mei 2019, 16:57

Volgens bronnen staat het in de klimaatwet, ik weet er ook het fijne niet van.

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Luco » 05 mei 2019, 17:20

je zegt dat ze zomaar binnen mogen treden of heb je dat van twitter?

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: opwarming van de aarde

Bericht door alt » 05 mei 2019, 19:40

Voorjaarsvakantie, de kleinzonen van 6 & 8 kwamen logeren. Ik vraag aan de oudste: "weet jij hoe de stroom wordt gemaakt"?
Hij antwoord: "van bliksem".
Ik dacht zal ik even naar Nijpels bellen om te vertellen dat mijn kleinzoon de energie transitie heeft opgelost?

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Peric » 05 mei 2019, 20:06

Luco schreef: 05 mei 2019, 17:20 je zegt dat ze zomaar binnen mogen treden of heb je dat van twitter?
Volg even deze link, en ga naar pagina 10/11
https://www.klimaatakkoord.nl/binaries/ ... aanpak.pdf
Het Rijk zorgt ervoor dat de gemeente juridische doorzettingsmacht heeft om afkoppeling
van het aardgasnet te realiseren (bestuursdwang, last onder dwangsom, bestuurlijk boete
en binnentredingsrecht). Rijk en VNG bezien via welke wetgeving dit zal lopen. Beoogde
inwerkingtreding: 1-1-2021.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 05 mei 2019, 20:24

Oplossing geboortebeperking. We zijn gewoon met teveel op deze wereld.
https://www.trouw.nl/groen/natuurtop-in ... ~a00ae030/

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Arthur » 06 mei 2019, 03:45

Peric schreef: 05 mei 2019, 16:40 Ik zei dat zo tegen 'm, en hij reageerde heel nonchalant. 'Als ze dat willen doen kun je het toch niet tegenhouden, en het zal wel ergens goed voor zijn.' Ik stond écht met m'n oren te klapperen. Toen ik vroeg of hij het een bezwaar vond dat straks misschien de regering de helft van je salaris gaat 'belasten' kreeg ik dezelfde reactie..
Die jongen is midden 20. Zou de jeugd het écht allemaal zomaar laten gebeuren?? Is het vertouwen in de regering zo groot dat de bevolking het zomaar allemaal slikt wat er bekokstoofd wordt in Den Haag..
:cry:
En hoe zou jij dat aanpakken dan? Beetje 'moord en brand' roepen op een forum is het enige wat we doen. Uiteindelijk heeft je ex collega nog gelijk ook, ongeacht z'n leeftijd. Hoe wil, of hoe ga je dit tegenhouden?

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 13 mei 2019, 11:32

De uitleg is eenvoudig en easy, maar gaat dit niet wat te ver? Is geboortebeperking dan niet dé oplossing? Met nog even in 't achterhoofd dat alle door deze vrouw genoemde deadly victims door rampen/overstromingen en epidemieen , hoe erg ook, de overbevolking een ietsiepietsie doet verminderen..

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: opwarming van de aarde

Bericht door alt » 13 mei 2019, 16:47

Dat is een propaganda video van ipcc. Er zijn b.v.b. minder wervelwinden dan 50 jaren geleden.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 26 mei 2019, 09:13

Afbeelding

Bron; Telgraaf.nl

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 26 mei 2019, 09:14

Judith Curry laat zich de mond niet snoeren

Verketterde klimaatprof: ’Er dreigt géén ramp’
author avatar
Door EDWIN TIMMER
Gisteren, 05:30 in BINNENLAND



Op Capitol Hill, het kloppend hart van politiek Amerika, is ze een bekend gezicht. Onder predikers van klimaatdoem wordt ze verfoeid. Ondanks pogingen haar de mond te snoeren, blijft de Amerikaanse wetenschapper haar boodschap verkondigen: er is géén sprake van een nakende klimaatramp. Judith Curry, de ’ketter’ die nergens afwijkt van de bevindingen van klimaatpanel IPCC, hamert in het klimaatdebat op onze blinde vlek voor natuurlijke processen.

Judith Curry
Judith Curry
„Af Bruno!” Vanachter een mok ochtendthee roept Curry haar twee enthousiaste honden tot de orde. Bruno en Rosie, tien jaar oud, brengen hun baasje echter amper van de wijs.


Haar huis in Reno, op de flanken van de Sierra Nevada, lijkt een toevluchtsoord. Na de heksenjacht die haar vertrek inluidde als professor van het Georgia Institute of Technology zou ze haar leven kunnen wijden aan koi-karpers. Maar Curry zwijgt niet. In februari sprak ze, opnieuw, waarschuwend het Amerikaanse Congres toe: „De perceptie van een klimaat-apocalyps vernauwt onze beleidsopties.”

Eén ding vooraf: Curry erkent klimaatverandering. Ze onderschrijft het risico dat de mensheid neemt door massaal broeikasgassen in de atmosfeer te pompen. Hoe graag tegenstanders ook zouden willen: Curry is niet weg te zetten als ’ontkenner’. Op basis van alle beschikbare wetenschap, verzameld door het VN-klimaatpanel IPCC, komt zij tot een eigen, nuchtere conclusie. Als het Nederlandse kabinet zijn burgers een klimaatakkoord wil opdringen onder het mom van klimaathaast, dan heeft Curry daar geen goed woord voor over. „Die alarmistische roep om urgentie is belachelijk.” Ze benoemt ook wat we niet weten. Juist dat maakt haar, voor velen, tot gevaarlijke rebel.

Wat is uw grootste probleem met de IPCC-klimaatmodellen?

„Voor de 21e eeuw negeren ze de belangrijkste natuurlijke factoren. Eind vorige eeuw zagen we een grote zonneactiviteit, die nu afneemt. Toch veronderstellen de modellen dat de invloed van de zon gelijk blijft. Vulkanen zijn een complete wildcard. De 20e eeuw had weinig vulkanische activiteit, maar begin 19e eeuw zagen we monster-erupties. Ook dat kan een koelend effect hebben. En dan zijn er nog de langjarige schommelingen in oceaanstromen.”

Waarom zijn die laatste belangrijk?

„Over vijf tot tien jaar gaat bijvoorbeeld de koude fase in van de Noord-Atlantische Oscillatie. Dat heeft grote invloed op het weer in de VS en Europa, maar ook op het ijs op Groenland en het zee-ijs op de Noordpool. Het zal de smelting remmen, net als mogelijk de opwarming door CO2. Toch veronachtzamen alle modellen dit als achtergrondruis. Daar begrijp ik niets van.”

U verwacht dat de opwarming deze eeuw zal meevallen?

„Ja, vanwege de observaties. Vanaf 1860 hebben we redelijke temperatuurmetingen. Als je rekening houdt met wat de zon en vulkanen deden, kun je schatten wat de invloed van broeikasgassen moet zijn geweest. Eén onzekerheid is de rol van aerosolen: in de lucht zwevende deeltjes van vervuiling. Die hebben een verkoelend effect. Maar de hoeveelheid aerosolen schatten we telkens lager in. Dus het opwarmingseffect van CO2 kan niet erg groot zijn. Dat maakt klimaatmodellen steeds minder geloofwaardig.”

Wat moeten we dan?

„Terug naar de tekentafel! Laten we eerst begrijpen hoe deze waterplaneet werkt, hoe oceaanstromen en atmosfeer elkaar beïnvloeden. Helaas zijn heel weinig onderzoeksprogramma’s daar diepgravend mee bezig. Te veel ’klimaatexperts’ zijn geografen en ecologen die hebben geleerd hoe ze een model op hun computer kunnen laten draaien. Maar zonder fundamentele kennis zijn die modellen onbruikbaar.”

Een Nederlandse professor, Jan Rotmans, sleutelde als één van de eerste wetenschappers zo’n klimaatmodel in elkaar.

„Ik ken de naam.”

Zijn boodschap luidt: de modellen vertellen genoeg. Er is geen tijd te verliezen.

„Dat klinkt als een politieke agenda. Hij spreekt niet als wetenschapper.”

Toch stelt het IPCC op basis van modellen: CO2 veroorzaakt de opwarming.

„De letterlijke tekst luidt: het is ’extreem waarschijnlijk’ dat meer dan de helft van de opwarming is veroorzaakt door de mens. Maar is dat 51 procent of 99 procent? Waarom zo’n spijkerharde formulering voor een zo weinig precieze stelling? De waarheid is: we weten niet wat de relatieve invloed is van mens en natuur. En we weten niet hoe het klimaat zich gedraagt deze eeuw. Ik schat de menselijke impact tussen de 40 en 60 procent.”

Ooit maakte Curry deel uit van de mainstream. Toen ze na Katrina stelde dat de intensiteit van orkanen sinds 1970 was toegenomen, omhelsden alarmisten haar. „We kregen schouderklopjes.” Maar in gesprek met sceptici zag ze dat ook zij rake vragen stellen, bij rommelige temperatuurdata en overdreven opwarming. Door Climategate in 2009, de openbaring van duizenden ontluisterende e-mails tussen vooraanstaande klimaatexperts, raakte Curry helemaal genezen. „Ik dacht: dit heeft de potentie om de klimaatwetenschap en het IPCC te vernietigen.”

Wat las u in de e-mails?

„Veel bullying. Academisch bullying. Smerige spelletjes. Geen tolerantie voor andere ideeën dan uit hun eigen club. En het vooropgezette plan, door figuren als de Amerikaanse wetenschapper Michael Mann, om aanvragen door sceptici op grond van openbaarheid van bestuur te saboteren.”

Van die praktijken had u via sceptici toch wel gehoord?

„Het is heel anders als je het zwart op wit bevestigd ziet.”

En toen?

„Ik besloot een essay te schrijven over integriteit en klimaat. Ik stelde dat we transparanter moeten zijn, onze data openbaar toegankelijk moeten maken, dat we moeten luisteren naar sceptici en open en eerlijk behoren te zijn over onzekerheden. Klinkt redelijk toch? Er volgde een complete stilte. De meeste collega’s vonden het stuk afschuwelijk. Dat was het begin van mijn verbanning.”

Het tijdschrift Scientific American noemde u een ketter. Wat vond u daarvan?

„De kop luidde: ’Klimaatketter keert zich tegen collega’s’. Het toont aan dat het godsdienstfanaten zijn. Het zegt niks over mij.” Lachend: „Zeloten!”

Is er iets verbeterd?

„De werkgroepen binnen de IPCC doen beter werk. Meer nuchterheid en aandacht voor onzekerheid. Maar het grootste probleem, het spinnen in de samenvatting voor de beleidsmakers, is onveranderd. Ze doen aan cherry-picking met jaartallen. ’Oh, we zien een alarmerende trend sinds 1970.’ Terwijl er, als je terugkijkt – zoals bij orkanen – tot 1950 of 1930, helemaal geen trend is. Een zeer complexe en onzekere boodschap wordt gedestilleerd tot een gehyped alarmsignaal. Hoe hoger in de voedselketen van het IPCC, hoe harder de alarmbellen afgaan. Het publiek hoort: de wereld staat in brand! Het is gekkigheid. Kinderen bang maken heeft echt geen nut.”

Wat vindt u van klimaatspijbelaar Greta Thunberg?

„Een opmerkelijk persoon...”

Waarom opmerkelijk?

„Vanwege haar communicatievaardigheid, voor een kind van haar leeftijd. De aandacht van de wereld grijpen is bijzonder. Maar ze is ook erg misleid en ziek. Ze wordt gemanipuleerd. Dat is triest, maar het is wat het is.”

Is het klimaatdebat nog steeds vergiftigd?

„Verschrikkelijk. Maar ik doe mijn eigen ding. Met het bedrijf Climate Forecast Applications Network helpen we ondernemingen klimaat- en weersrisico’s in te schatten. Klanten hebben geen interesse in hypes, noch in het ontkennen van dreiging. Ze zoeken gewoon de beste en eerlijke risico-inschatting.”

De academische wereld werkt niet zo.

„Nee! Daar word je beloond voor aandacht. Publicaties in belangrijke tijdschriften, persberichten, interviews. Want die leiden tot meer erkenning en financiering. Zo speel je het spel van carrière maken in de wetenschap. Je haalt daarin geen succes door vraagtekens te zetten bij klimaatverandering.”

Dat is een ziek systeem.

„Ja, een ziekelijke cyclus. De stimulansen zijn pervers. Volledig.”

Is dat een probleem voor onze samenleving?

„Voor de samenleving, voor universiteiten en voor de opleiding van een nieuwe generatie.”

Eén van uw laatste publicaties gaat over zeespiegelstijging. Wat kunnen we verwachten?

„Wees niet verrast als de zeespiegel met 30 centimeter stijgt in deze eeuw. Misschien 60 centimeter. Maar alles boven de 90 centimeter is zeer onwaarschijnlijk. Het meest alarmerende dat zou kunnen gebeuren, is het uiteenvallen van de westelijke Antarctische ijsplaat. Maar dat wordt beïnvloed door geologische processen, niet door broeikasgas. Het continent ligt onder zeeniveau door het enorme ijsdek dat erop ligt. Het is onstabiel. Maar daar heeft klimaatverandering weinig mee te maken, je ziet rond Antarctica helemaal geen opwarming.”


Ⓒ GETTY IMAGES
Alarmisten wijzen graag naar Antarctica om hel en verdoemenis te preken als we niet snel onze uitstoot beperken.

„Dat weet ik. Maar het is veel waarschijnlijker dat ondergrondse processen, zoals vulkanen, daar dominant zijn. Niet CO2.”

Op tafel bij de Nederlandse premier ligt een ingrijpend klimaatvoorstel dat roept om hernieuwbare energie en het van gas loshalen van huizen.

„Stoppen met kolen is goed. Maar ik zou aan aardgas vasthouden. Tot er betere oplossingen zijn. We hebben tijd nodig om uit te zoeken wat de beste technologieën zijn. Wind en zon zijn ook al technologieën uit een vorige eeuw. Als je nu vol inzet op hernieuwbaar, blijft aardgas als achtervang onvermijdelijk.”

Op het platteland zorgen wind- en zonneparken voor sociale onrust.

„Het probleem met wind en zon is dat je grote oppervlakten nodig hebt. Als je het land daar niet aan wilt besteden, moet je kiezen voor nucleair. Kernenergie klinkt als de beste oplossing voor Nederland.”

Maar voor kernenergie zou de tijd te kort zijn, stellen opstellers van het klimaatakkoord. Er is geen tijd, de wereld vergaat!

„Ja, dat is belachelijk. Echt onzin. Het idee van haast is werkelijk hooghartig. Dat heb ik voor het Amerikaanse Congres ook steeds verteld.”
Bron; Telegraaf.nl

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 28 mei 2019, 17:03

Rutte hield klimaatcijfers tegen


 Premier Rutte heeft druk uitgeoefend
om de doorrekeningen van het voorlopige
klimaatakkoord pas na Prinsjesdag te
publiceren.Dat blijkt uit documenten
die Nieuwsuur heeft gekregen.

Twee planbureaus wilden een deel van de
cijfers op 13 september publiceren.Het
ministerie van Economische Zaken en
Klimaat was daarmee akkoord.Maar Rutte
was tegen.Hij noemde publicatie voor
Prinsjesdag "onwenselijk".

De voorzitter van het Klimaatberaad,Ed
Nijpels,reageerde woedend en vond dat
Rutte niets kon verbieden.Toch kreeg
de premier uiteindelijk zijn zin en de
cijfers werden na Prinsjesdag openbaar

Bron; teletekst

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 28 mei 2019, 17:21

Ok. Ook een reden/motief waarom Rutte dat niet eerder wilde(qua cijfers)?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 28 mei 2019, 17:21

Neergang kernenergie leidt tot uitstoot miljarden tonnen broeikasgas
Kernenergie is op zijn retour, en als die trend niet wordt gekeerd, zal dat leiden tot de uitstoot van miljarden tonnen extra aan broeikasgas. Dat schrijft het Internationaal Energie Agentschap IEA. Het is meer dan twintig jaar geleden dat het IEA een rapport over kernenergie publiceerde.

Gerard Reijn28 mei 2019, 15:03

Kerncentrale in Tsjechië. Beeld Getty Images
Kernenergie is goed voor 10 procent van de mondiale stroomproductie. Daarmee is het de grootste bron van niet-fossiele stroom na waterkracht, dat 16 procent van de stroom voor zijn rekening neemt. In Europa, Noord-Amerika en Japan is kernenergie zelfs de grootste bron van niet-fossiele stroom.

Advertentie van ONVZ
Een goed functionerende biologische klok essentieel voor gezondheid
Maar juist in het Westen is de bedrijfstak op zijn retour. Veel landen willen af van kernenergie, vooral sinds in 2011 een tsunami een nucleaire ramp inluidde in Fukushima, Japan. Als het beleid niet verandert, is de nucleaire capaciteit in het Westen in 2025 al met een kwart verminderd, en in 2040 zelfs met tweederde, schrijft het IEA in het rapport Nuclear energy in a clean energy system.

Technisch gesproken kan de kernenergie wel worden vervangen door wind- en zonnestroom, maar dat levert een draconisch scenario op. Volgens het IEA is het vermogen van wind- en zonnestroom in de Westerse landen de afgelopen twintig jaar gegroeid met 580 gigawatt. Om kernenergie op te vangen zou de komende twintig jaar vijf maal zo veel moeten worden bijgeplaatst. Dat zal moeilijk worden, want de wereldwijde groei van deze stroomproductie is vorig jaar nagenoeg tot stilstand gekomen.

In sommige Europese landen worden nog wel centrales gebouwd, maar met de grootst mogelijk problemen: budgetten en deadlines worden zwaar overschreden, en in Engeland trokken bouwers zich in een heel laat stadium van voorbereiding helemaal terug uit nieuwbouwprojecten. Duitsland heeft zijn beroemde Atomausstieg die in 2022 voltrokken moet zijn. In Zuid-Korea worden wel kerncentrales gebouwd binnen budget en deadline, maar de Koreanen hebben ook besloten hun bouwprogramma te staken.

Veel oude kerncentrales zijn aan het einde van hun technische levensduur, of kijken aan tegen het einde van de looptijd van hun vergunningen. Om de levensduur van bestaande centrales te verlengen, zouden miljarden moeten worden geïnvesteerd. Maar als dat niet gebeurt, kan dat de uitstoot van 4 miljard ton CO2 opleveren.

Geen brood
Volgens het IEA is het rendabel om te investeren in de oude kerncentrales. Het is goedkoper dan investeren in nieuwe windmolens en zonnepanelen, en het levert betrouwbaardere stroomproductie op. Maar vooralsnog lijkt het tegendeel te gebeuren. Door de lage stroomprijs overal in de wereld zien exploitanten van kerncentrales geen brood in het overeind houden van de oude installaties.

Het IEA is niet de eerste internationale organisatie die wijst op het nut van kernenergie bij de productie van klimaatneutrale stroom. Vorig jaar kwam de IPCC, het VN-panel dat klimaatverandering onderzoekt, al met suggesties dat het zonder kernenergie wel erg moeilijk wordt het klimaatprobleem op te lossen.

Nederlands enige kerncentrale, die in Borssele, heeft al een paar keer een langer leven gekregen, en zal volgens de huidige vergunning sluiten in 2033. Vorig jaar kwam VVD-fractievoorzitter Klaas Dijkhoff al met een pleidooi voor meer kernenergie, en sindsdien is er weer discussie over mogelijk nieuwe kerncentrales in Nederland en over het langer openhouden van Borssele.
Bron; volkskrant.nl

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: opwarming van de aarde

Bericht door romo » 28 mei 2019, 17:23

Robin schreef: 28 mei 2019, 17:21 Ok. Ook een reden/motief waarom Rutte dat niet eerder wilde(qua cijfers)?

Prinsjesdag moest de dag van de positieve boodschap worden;

Je weet wel; Iedereen er op vooruit

Na ja, de rest is geschiedenis :lollerdelol:

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Mike R32 » 28 mei 2019, 21:32

Leuke column van vorige week op Radio 1.
https://youtu.be/-jdqCTTBSOU

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 29 mei 2019, 08:29

Goede punten wel^^^^maar F1 moet niet:
-uitsterven
-electrisch worden

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Downforce Hans » 29 mei 2019, 21:44

Luco schreef: 04 mei 2019, 22:16 dan heb ik ze al terugverdiend :-)
Dat is volgende week...... :tooth:

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: opwarming van de aarde

Bericht door Robin » 01 jun 2019, 14:27

https://www.nu.nl/weekend/5916567/klima ... komen.html
Wat moet er gebeuren om 'Parijs' te laten slagen?

De Coninck: Om onder 1,5 graad te blijven, moet de wereldwijde CO2-uitstoot rond 2050 netto nul zijn en rond 2030 al bijna gehalveerd. Technisch en economisch is dit mogelijk, maar makkelijk is het niet.

Het gaat grote invloed hebben op hoe we wonen en reizen en wat we kopen en eten. Auto's en vrachtwagens kunnen in 2050 niet meer op fossiele benzine en diesel rijden, huizen worden niet meer met gas verwarmd en de industrie - de grootste energieverbruiker van Nederland - draait op andere grondstoffen, zoals biomassa. En de industrie heeft net als de samenleving een CO2-vrije energievoorziening.
International lucht- en scheepvaart en industrie....Hoe moet dat dan? We hebben 't over wereldwijd(!) en dan nog moet je je afvragen of daardoor die temperatuursverhoging afgeremd wordt(nog los van't feit of die zogenaamde temperatuursverhoging praktisch het 'grootste probleem' is wat we hebben)....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: alt, Eric Z, Joost H., Martijn M, Semrush [Bot], TLRS en 152 gasten