Afschrijven fossiele auto's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Baboulah » 24 mei 2019, 16:24

Het hele probleem is dat iedereen blind tegenwoordig hybrids en ev's koopt... als mensen dat niet zouden doen en gewoon dikke motoren zou blijven bestellen, zouden niet alle merken helemaal inzetten op de EV's...

WIJ zijn het grote probleem, puur omdat iedereen zo cheap mogelijk van a naar b willen (meeste mensen dan, hier op dit platform wellicht niet zo)... Ik koop uit principe kwestie gewoon geen EV of hybrid. Ik betaal liever 10x meer dan een EV/hybrid met een fatsoenlijke motor....
tomgtr schreef: 24 mei 2019, 10:27 Het is ook heel simpel, als hier de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt geeft dat druk op prijs hier wat transport naar andere delen van wereld aantrekkelijk maakt, de groeiende economieen in Afrika, Azie en Zuid Amerika krijgen hun brandstof goedkoper, verbruik zal daardoor toenemen daar en de werledwijde CO2 uitstoot neemt niet af. Het wordt alleen ergens anders uitgestoot en wij rijden voor lul met onze Tesla's.
Dat is algemeen bekend, onze roverheid wil vooraan staan in het geheel met millieu vriendelijke zooi... of het zin heeft of niet maakt ze niet uit, ze trekken er toch wel weer weet ik veel hoeveel honderd miljoen voor uit...

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Robin » 24 mei 2019, 16:50

Inderdaad Baboulah zo zie ik 't ook nog steeds en totnutoe ageer ik tegen deze gedwongen roverheidstoestanden met mijn fossiele oldskool eigenlijk veel te dure karretje (tov de prijzen ROW).

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door JP » 24 mei 2019, 16:54

tomgtr schreef: 24 mei 2019, 16:17
JP schreef: 24 mei 2019, 15:05 Ik las deze week dat koeien meer co2 uitflatuleren dan alle auto’s bij elkaar. Moeten we dan toch maar aan de veggie-burgers ?
Methaan, niet Co2. Zelfde spul waar je op kookt, alleen wordt aan dat gas wat mercaptaan toegevoegd om het een luchtje te geven en voegen de koeien zelf een luchtje toe wat niet zo ver van mercaptaan staat om het typische aroma te verkrijgen!
Ah zo ....:hmmm: ik dacht al dat ik een boer was :tooth:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door alt » 24 mei 2019, 17:01

ik hoop & gun echt dat jullie allemaal met een dikke V8 blijven kopen & rijden. Stel je voor dat iedereen een ev koopt & gaat rijden. Dan moet ik weer wat anders bedenken om goedkoop te rijden. 15 jaren geleden reed ik op 50% gebruikt frituurolie & diesel. Geschraapt uit mijn 1000 ltr frituuroven. Goh wat rook dat lekker. Zonnecellen zijn geen optie, de investering overleef ik an me nooit nie.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Tom » 24 mei 2019, 17:06

Ik denk dat de afschrijving wel mee gaat vallen. Nieuw worden dikke auto's hier alleen door rijken gekocht, de liefhebber haalt al veel uit het buitenland (en als het niet zelf is, dan doen handelaren het wel).
Straks haken liefhebbers hier af omdat het te duur gaat worden, maar ik denk dat het in het buitenland niet zo snel gaat met die EV hype. Rij een week door Europa en de Tesla's/EV's zijn op 1 hand te tellen, zonder subsidies hoeven mensen het (nog) niet. Dus wellicht worden die liefhebbersauto's weer geexporteerd, ik denk namelijk niet dat de vraag daar in één keer over is.

Online
Zed240
Berichten: 2922
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Zed240 » 24 mei 2019, 20:57

Ik denk dat het allemaal niet zo'n vaart loopt. Ik woon nu een maand of 2 in Keulen en werk in het centrum. Nieuwe diesels verkopen niet meer zeggen ze? Ik zie ze hier alleen maar, en dan praat ik niet over een Polo, maar over ladingen SQ7's (die zie je hier echt veel), en andere auto's van dat formaat.

De enige elektrische auto's die ik met enige regelmaat zie zijn Smart ForTwo's. Verder zie ik gemiddeld ongeveer 1 Tesla per week vermoed ik, als het er al zoveel zijn.

Zo lang zulke grootmachten nog massaal fossiel blijven rijden, zal de restwaarde in NL niet zoveel veranderen.

Online
WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door WillemBoer » 24 mei 2019, 21:58

Wou net zeggen, zie nog genoeg dikke X5, Q8, SQ7 diesels voorbij stuiven hier.

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door RJL86 » 26 mei 2019, 10:01

Over 50 jaar rijden er nog genoeg benzine en dieselauto's. Er is nog genoeg olie voorradig.

Stekkerauto's worden het sowieso niet. Eerder waterstof, hybrides of synthetische brandstof(als dat mogelijk is)

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Niels » 26 mei 2019, 10:25

tomgtr schreef: 24 mei 2019, 16:17
JP schreef: 24 mei 2019, 15:05 Ik las deze week dat koeien meer co2 uitflatuleren dan alle auto’s bij elkaar. Moeten we dan toch maar aan de veggie-burgers ?
Methaan, niet Co2. Zelfde spul waar je op kookt, alleen wordt aan dat gas wat mercaptaan toegevoegd om het een luchtje te geven en voegen de koeien zelf een luchtje toe wat niet zo ver van mercaptaan staat om het typische aroma te verkrijgen!
Methaan is aangemerkt als broeikas gas met een grote van 25x CO2. Ontbrand je methaan dan krijg je CO2, dus koken of een ruftende koe daar zit nog wel een factortje tussen. Als je verondersteld dat broeikas gassen een probleem zijn dan is inderdaad onze (belachelijke omvang aan) bio industrie wel een dingetje ja.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Kadett » 26 mei 2019, 10:27

Ik hou van rijden.. maar hou ook van betrouwbaarheid. Leuk dat er snelle auto's zijn maar als je ziet hoeveel problemen er eigenlijk (motorisch) zijn waar je echt stuk op loopt. En dan al alleen wat je tegen komt op dit forum voornamelijk (BMW).

Ene kant denk ik.. een F31 340i als daily tof. Maar als je het verleden zie van BMW motoren... die rij je gewoon niet probleemloos op tot zeg 3.5 a 4 ton. Dan liever een nieuwe Corolla Hybrid voor de boodschappen, vakantie en familie ritjes en voor die overige km wat leuks voor fun erbij.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Mike R32 » 26 mei 2019, 10:34

Zodra de zomer voor de deur staat en de camping in Zuid Europa is geboekt begin ik meer te kijken op de autoverkoopsites. De een krijgt de kriebels en zoekt een cabrio, ik zoek naar een BMW F31 320d model 2016 vol opties met automaat. Met twee auto's voor de deur en het werk op fietsafstand is een diesel uiteraard geen optie.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Niels » 26 mei 2019, 10:58

Kadett schreef: 26 mei 2019, 10:27 Ik hou van rijden.. maar hou ook van betrouwbaarheid. Leuk dat er snelle auto's zijn maar als je ziet hoeveel problemen er eigenlijk (motorisch) zijn waar je echt stuk op loopt. En dan al alleen wat je tegen komt op dit forum voornamelijk (BMW).

Ene kant denk ik.. een F31 340i als daily tof. Maar als je het verleden zie van BMW motoren... die rij je gewoon niet probleemloos op tot zeg 3.5 a 4 ton. Dan liever een nieuwe Corolla Hybrid voor de boodschappen, vakantie en familie ritjes en voor die overige km wat leuks voor fun erbij.
Die Corolla Hybrid is gewoon een topper van een wagen. Een hybrid is gewoon een geweldig concept als je kijkt naar de energie balans. Normaal rem je energie weg wat je omzet in warmte waar je niks aan hebt, bij een hybrid zet je rem energie om in elektrische energie wat je weer gebruikt om vooruit te komen. Dus vanuit technisch en efficientie perspectief ben ik zeker enthousiast, een conventionele auto is op slag ouderwets imho. Punt is dat hybrids als schrapers in de markt zijn gezet met 1.3, 1.5 en later (gelukkig..) 1.8 en daar wordt geen auto liefhebber blij van. Nu Toyota komt met een 185pk variant kan ik niet wachten tot het spul "betaalbaar" wordt. Ik hoop dat ze mega veel geleased gaan worden.

De rest van de auto industrie hobbelt daar weer kansloos achteraan imho. Als je de brandstof motor langer wilt laten bestaan dan moet je hybrids bouwen om het totaal veel efficienter te laten zijn. Qua efficientie wint een knappe hybrid het van een waterstof auto volgens mij.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Arthur » 26 mei 2019, 11:16

Interessant, Niels. Heb daar ook al naar zitten kijken, voor over 1-2 jaar. Ook de RAV4 heeft die aandrijving volgens mij en dat is een mooie kar. Maar wat verbruikt zo'n 185pk hybride in de praktijk. Als ik mijn eigen 190pk benzine bekijk op woon-werk op alleen 80 en 100 wegen dan vind ik deze ook best zuinig. Dan rijdt het ding op z'n sloffen 1:16+. Alleen de korte stukjes zijn niet erg efficiënt, dan zit je zo richting de 1:11. Daar maakt de hybride pas echt z'n slag, of niet? Die kan dat dan electrisch doen. Wel jammer dat de meeste hybrides, in de betaalbare klasses, niet echt heel mooi zijn. Zo vind ik het interieur van een Toyo niks vergeleken bij z'n Duitse maatjes. Kwestie van smaak mss. Maar zoals gezegd, de huidige RAV4 vind ik wel mooi. Alleen met de Tiguan in het achterhoofd weet ik niet of ik die zou 'aandurven'.

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Djessey » 26 mei 2019, 11:39

tomgtr schreef: 24 mei 2019, 10:27 Het is ook heel simpel, als hier de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt geeft dat druk op prijs hier wat transport naar andere delen van wereld aantrekkelijk maakt, de groeiende economieen in Afrika, Azie en Zuid Amerika krijgen hun brandstof goedkoper, verbruik zal daardoor toenemen daar en de werledwijde CO2 uitstoot neemt niet af. Het wordt alleen ergens anders uitgestoot en wij rijden voor lul met onze Tesla's.
Niet te vergeten dat eenmaal daar, alle filters, EGR kleppen en anderfe foefjes voor het milieu er direct afgaan...want gaat kapot en is duur.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Kadett » 26 mei 2019, 12:22

Hybride zoals die van Toyota werkt gewoon fijn tot 120kmh daarboven word het wel een stuk onzuiniger. Rav4 doet 1 op 12.5 bij 140kmh.

In stad haal je ruim boven de 1:20 en normaal snelweg rijden 1:18 op sloffen. Als je uiterste eruit zou halen 1:23 gezien. Maar het is meer dan dan enkel minder brandstof gebruik. Minder rem slijtage, geen koppeling die opgaat. Elke 100k km de olie in de CVT vervangen vind het systeem op lange termijn wel fijn ook al schrijft Toyota het niet voor.

Ik merk gewoon in NL. Er zijn nog amper stukken snelweg dat je op normale tijdstippen een auto echt kan doorhalen op een veilige manier. Het is gewoon te druk.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door jos_br » 26 mei 2019, 12:36

Dit hoef je met een benzine of EV niet te proberen, dus blijf nog even dieselen......
TTdash verbuik 140km_u gemiddeld.jpg
TTdash verbuik 140km_u gemiddeld.jpg (104.23 KiB) 2068 keer bekeken
Jos.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Niels » 26 mei 2019, 12:42

Helemaal mee eens Kadett :thumbup: Ik heb de CVT olie ook laten vervangen, kwam het online ergens tegen in een service overzicht maar idd de dealer hier is er niet bekend mee. Overigens een briljant eenvoudig systeem van Toyota met alleen tandwielen dus of het nodig betwijfel ik maar voor die paar tientjes vond ik het de risico's niet waard.
Arthur schreef: 26 mei 2019, 11:16 Interessant, Niels. Heb daar ook al naar zitten kijken, voor over 1-2 jaar. Ook de RAV4 heeft die aandrijving volgens mij en dat is een mooie kar. Maar wat verbruikt zo'n 185pk hybride in de praktijk. Als ik mijn eigen 190pk benzine bekijk op woon-werk op alleen 80 en 100 wegen dan vind ik deze ook best zuinig. Dan rijdt het ding op z'n sloffen 1:16+. Alleen de korte stukjes zijn niet erg efficiënt, dan zit je zo richting de 1:11. Daar maakt de hybride pas echt z'n slag, of niet? Die kan dat dan electrisch doen. Wel jammer dat de meeste hybrides, in de betaalbare klasses, niet echt heel mooi zijn. Zo vind ik het interieur van een Toyo niks vergeleken bij z'n Duitse maatjes. Kwestie van smaak mss. Maar zoals gezegd, de huidige RAV4 vind ik wel mooi. Alleen met de Tiguan in het achterhoofd weet ik niet of ik die zou 'aandurven'.
Idd maakt de hybride zijn slag bij stadsverkeer, namelijk bij het accelereren helpt de elektro motor mee die gevoed is met "rem energie". Als daily is zo'n ding onverslaanbaar maar idd is het niet altijd even premium als Duitse soort genoten. Daar betaal je dan wel weer een hele hoge prijs voor, zeker als het spul wat op leeftijd komt. Nieuw heb je alleen de afschrijving en het verbruik, onderhoud en reparatie veel minder. Wel zie je dat hybrides tegenwoordig een vrij goede restwaarde hebben maar ik denk dat een populaire Duitser zeker niet duurder hoeft te zijn de eerste paar jaar. Daarna ben je overgeleverd aan de goden met het spul... :wink:

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Marc R » 26 mei 2019, 12:57

alt schreef: 24 mei 2019, 08:36 Probeer je diesel maar in te ruilen, vooral een grote diesel. Het merendeel van de handelaars verwijst je naar een exporthandelaar. Zij willen hun handen er niet meer aan branden. Dit ondervond ik met mijn X5. Maar ev's/hybride gaan ook voor 50 % naar het buitenland. Nu is enkel nog benzine heilig.
Ik heb in februari een A6 BiTurbo TDi ingeruild, de eerste de beste dealer wilde maar liefst 20k minder geven als dat ik betaald had 3 maanden daarvoor.... uiteindelijk zelf verkocht voor 1.5k onder het aanschafbedrag.

Enfin: als je alles geloofd wat de dealers je aanleunen dan ben je snel van je centjes af.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Arthur » 26 mei 2019, 13:47

Ik heb mijn CLS250D ook nog redelijk ingeruild, maar van harte ging het allemaal niet. Particulier heb ik hem ook te koop gehad en 1x een serieus iemand erop gehad, verder niet. Al met al nog behoorlijk afgeschreven in iets meer dan een jaar. Maar goed, het was m'n eigen keuze om weer wat anders te rijden. Maar ik schaf nu geen jonge, redelijk grote/zware diesel meer aan, prive.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Peric » 26 mei 2019, 14:01

Mensen zijn teveel bang gemaakt. Diesel is vies en gaat er uit wordt ze wijsgemaakt. Tenminste, dat wil de zittende regering.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Arthur » 26 mei 2019, 18:39

En dat lukt...

S-J
Berichten: 837
Lid geworden op: 22 apr 2008, 00:12
Locatie: Amsterdam

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door S-J » 29 mei 2019, 12:16

Ja dat is echt vreselijk! Heb mijn XC70 D4 (euro6!) ook nog staan, niemand die dat ding wil hebben.

Gisteren weer iemand gesproken die een model 3 heeft besteld, en zijn collega ook. Zijn baas rijdt nog wel in een 650i gran coupe.

Een 'leuke' auto rijden wordt steeds minder betaalbaar. Soms denk ik ik koop gewoon een Aygo en de overheid zoekt het uit met de belastingen. Maar wie heb je er dan echt mee.. vooral mijn rug denk ik.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Kadett » 29 mei 2019, 13:25

Neem dan op zijn minst een Yaris.. rijdt uit ervaring prima alleen geen DF :)

Maar wat is leuk. Als je ziet wat voor problemen er met het N63 blok zijn geweest vanaf introductie wordt je ook niet blij. Zelfde als de EGR kleppen bij de Volvo 2.0 D4 die continue vast kwamen te zitten.

Online
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door HJ2 » 29 mei 2019, 14:33

Eens met Ron. Die kant zal het wel op gaan.
Echter ik houd hoop: Tegen die tijd zijn er genoeg bedrijfjes in de markt die een leuke retrofit e-ombouwkit aanbieden
Dat wordt dan mijn handel... M100's electrisch maken :blink:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MarcH, Ralph Wolf en 142 gasten