Afschrijven fossiele auto's

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Afschrijven fossiele auto's

Bericht door DF-user-13935 » 24 mei 2019, 00:24

Omdat ik enkele auto's heb met fossiele motoren, vraag ik me wel eens af hoe lang die auto's nog hun waarde/ gebruiksmogelijkheden behouden.

Is die gedachte herkenbaar voor jullie?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Luco » 24 mei 2019, 06:07

Dit is het domste topic ooit gestart op DF, wat mij betreft verdient dit een Darwin Award.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Hans » 24 mei 2019, 07:02

Lijkt me wel een relevante vraag aangezien je waarschijnlijk over 10 jaar geen 1 stad meer in komt met je benzine/diesel auto als de ingeslagen weg van de linkse partijen werkelijkheid word.

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door markm » 24 mei 2019, 07:18

Is gewoon een normale vraag. Niks doms aan.

Ja ik denk dat ze wel gewoon hun waarde zullen behouden. Het zal zo'n vaart niet lopen dat alle grotere steden maatregelen gaan verzinnen om auto's op benzine en diesel te weren.
De eerste die geweerd zullen worden zijn de oudere diesels zonder roetfilter. Die zullen vast wat meer in waarde zakken, maar de benzine auto's zullen er weinig van merken, ook nieuwere diesels zullen er weinig van merken. Het wagenpark verschoont zich zelf wel steeds een beetje doordat uitstoot steeds verder beperkt moet worden.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Luco » 24 mei 2019, 07:32

Normale vraag van iemand die een ev koopt voor de subsidies en dan gaat miepen over waardevermindering van zijn ice autos.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Robin » 24 mei 2019, 07:55

Met Luco eensch.

Ik heb hier nog 'n 250GTO in m'n garagebox:)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door dvh » 24 mei 2019, 07:56

Heb het wel eens met een bevriende occasionhandelaar over gehad. In hoeverre is je handelsvoorraad een bedreiging voor jezelf wanneer elektrische auto's sterk in opmars zijn. Straks krijg je wellicht een gunstige regeling voor elektrische occasion. Dan wil iedereen een groot deel van je potentiële klantenbestand opeens geen benzine of diesel meer.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Robin » 24 mei 2019, 07:58

Da's dan een puur NL probleem veroorzaakt door de NL roverheid.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door JP » 24 mei 2019, 08:06

“Waarschijnlijk over 10jaar.......”

Nou zo’n vaart zal het wel niet lopen en wie dan leeft die dan zorgt. Als je je nu al zorgen moet maken om afschrijving moet je er dus helemaal al niet mee gaan rijden want anders staat er 6ton op de teller tegen die tijd.

We kunnen ook dezelfde vraag gaan stellen over ev’s want voor de particuliere markt is helemaal niets bekend over afschrijving

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door alt » 24 mei 2019, 08:36

Probeer je diesel maar in te ruilen, vooral een grote diesel. Het merendeel van de handelaars verwijst je naar een exporthandelaar. Zij willen hun handen er niet meer aan branden. Dit ondervond ik met mijn X5. Maar ev's/hybride gaan ook voor 50 % naar het buitenland. Nu is enkel nog benzine heilig.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Arthur » 24 mei 2019, 09:15

Over m'n huidige auto's maak ik me geen zorgen, die zijn dan 10+ jaar oud én al afgeschreven dan. De vraag zou eerder zijn, wanneer (in welk tijdsbestek) koop je geen nwe of andere auto meer?

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Robin » 24 mei 2019, 09:31

Nu ik erover nadenk is de vraag minder stom:)

Arthur heeft 'n punt. Als ik zie wat voor 'leuk spul' er nog te NIEUW koop is in fossiel autoland: Dat wordt minder tot nul (Betaalbaar)

We hebben t er vaak op en qua DF over dat een voorganger 'beter' (lees leuker, meer betrokken) was dan het huidige model , vanwege bijv (kg)massa/nannies/teveel grip en tractie/electrische besturing/koffiemolens met 'n turbootje erop en bovenal milieueisen en ik ben er wel achter dat dat ook heel vaak zo is:)

We zien wel.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door tomgtr » 24 mei 2019, 09:49

Ik denk dat het niet zo relevant is hoe hard ze afschrijven, denk inderdaad relevanter is hoelang je nog wel iets leuks kan kopen en gebruiken. Ik zou graag een leuke collectie voor mijn kids achter laten, maar als ze daarmee niet op de weg mogen of je moet naar Albanie rijden om te tanken heb je er ook niet veel aan.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door ///Joost » 24 mei 2019, 09:57

Ik vraag me ook zeer af wat dat gaat doen met de klassiekermarkt. Wagens die nu tientallen tot honderdduizenden euro's moeten opbrengen, wat gebeurt daar mee? Ik snap dat sommige auto's uberhaupt niet meer de weg op komen, omdat ze te waardevol zijn. Maar wat gebeurt er met het gros, wat net te 'gebruikt' is om écht veel waard te worden, maar te zeldzaam zijn om voor een appel en een ei weg te doen?

Ik zie het absoluut gebeuren dat autofabrikanten zich 100% in gaan zetten op alternatieve brandstoffen, maar ik denk niet dat het hier alom geschetste doemscenario, waarbij auto's met fossiele brandstoffen geheel niet meer de weg op mogen, realiteit wordt binnen 25 jaar. Er zal wel meer voor betaald moeten worden, dat zeker.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Andre » 24 mei 2019, 10:20

Ik denk dat wij nog heel lang met benzine en diesel rijden.

Er zijn zat verhalen van mensen die een electrische auto hebben geleased/gekocht en er achter komen dat het toch veel nadelen brengt. Velen grijpen terug op diesel en benzine.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door tomgtr » 24 mei 2019, 10:27

Het is ook heel simpel, als hier de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt geeft dat druk op prijs hier wat transport naar andere delen van wereld aantrekkelijk maakt, de groeiende economieen in Afrika, Azie en Zuid Amerika krijgen hun brandstof goedkoper, verbruik zal daardoor toenemen daar en de werledwijde CO2 uitstoot neemt niet af. Het wordt alleen ergens anders uitgestoot en wij rijden voor lul met onze Tesla's.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Andre » 24 mei 2019, 10:43

Precies Tom!

Online
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Eeuwe » 24 mei 2019, 11:12

Benzine en diesel zal altijd wel blijven, zal alleen een stuk duurder worden per liter.

Het begint nu met auto’s, maar heb ook nog een oude brommer en tuintrekker in de garage staan.

We hebben zelf een elektrische vrachtwagen, super ding wat publiciteit, gunning en imago betreft hoor, maar verder dan 80 kilometer kom je er niet mee. Is puur voor in de stad wat, buiten de stad rijden we weer met diesel. Voordat vrachtwagens ook helemaal van diesel af gaan zijn we ook jaren verder.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door ///Joost » 24 mei 2019, 11:27

eBoonstra schreef: 24 mei 2019, 11:12 We hebben zelf een elektrische vrachtwagen, super ding wat publiciteit, gunning en imago betreft hoor, maar verder dan 80 kilometer kom je er niet mee. Is puur voor in de stad wat, buiten de stad rijden we weer met diesel. Voordat vrachtwagens ook helemaal van diesel af gaan zijn we ook jaren verder.
Waar is de tijd gebleven dat je stiekem een winkelwagentje meenam? Tegenwoordig nemen ze een Picnic auto mee...die jongelui toch...!!!11!!11

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door JP » 24 mei 2019, 13:58

Dat duurder worden van brandstoffen in nl zal echt niet alleen komen door een paar ev’s die geleased worden. Wel weer wat voor de overheid om dit als excuus te nemen en weer wat accijnzen te verhogen. Oh nee, dat noemen ze ontmoedigen en proberen ons allemaal in zo’n stekkerdoos te krijgen.

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door RS-Ron » 24 mei 2019, 14:07

Ik heb de indruk dat nieuwe auto’s, voorzien van een beetje serieuze fossiele motor, in rap tempo onbetaalbaar worden voor de gewone man. Voor mij dus. Ben bang dat de spoeling op het gebied van de moderne evenknie van de voormalige M3, M5, AMG’s enz in de toekomst veel dunner zal worden. De nadruk van het grootste deel van Nederland zal liggen op erg zuinige, lichte en van alle bedenkbare gadgets voorziene auto’s. Auto’s die communiceren met elkaar, zelfrijdend, zelfremmend al dat soort ontwikkelingen. Volvo begint al met een Max snelheid van 180km/u.

Dat gaat natuurlijk bijzondere situaties op de weg creëeren. Zit je daar in je Peugeot 10-weetikveel lekker te chillen zonder iets te hoeven doen........ auto rijdt zelf en bepaald zelf de afstand op je voorganger. Dat is een afstand, vastgesteld door deugmensen, na rijp en ampel beraad. Komt er plots een bijv. oud Alfaatje van de linkerbaan zeilen met een voor gezonde bougies en anti-interne-motorvervuiling gewenste snelheid om via de onstane politiek correcte afstand tussen de zelfrijdende auto’s sportief de afslag te pakken........... resultaat...... tig auto’s in de paniek-modus........... aanrijding dreigt zegt de auto-piloot....... noodstop enz allerlei capriolen om dat blèrende doosje, wat ook nog eens niet communiceert, te ontwijken. Net getankte Starbucks cappuccino welke jij losjes in je hand hield tegen de voorruit..... Dat rijden in oude meuk gaat dus snel worden aangepakt. Tot die tijd ga ik heel veel 98 Ron verstoken !

Gr Ron

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Mike R32 » 24 mei 2019, 14:11

tomgtr schreef: 24 mei 2019, 10:27 Het is ook heel simpel, als hier de vraag naar fossiele brandstoffen afneemt geeft dat druk op prijs hier wat transport naar andere delen van wereld aantrekkelijk maakt, de groeiende economieen in Afrika, Azie en Zuid Amerika krijgen hun brandstof goedkoper, verbruik zal daardoor toenemen daar en de werledwijde CO2 uitstoot neemt niet af. Het wordt alleen ergens anders uitgestoot en wij rijden voor lul met onze Tesla's.
:clap:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door JP » 24 mei 2019, 15:05

Ik las deze week dat koeien meer co2 uitflatuleren dan alle auto’s bij elkaar. Moeten we dan toch maar aan de veggie-burgers ?

Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door Wimo » 24 mei 2019, 15:19

Subsidies op fossiele markten zullen in de komende jaren ook minder worden.. kwestie van tijd dat een liter benzine 3 euro kost. Ze dwingen je toch wel...

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Afschrijven fossiele auto's

Bericht door tomgtr » 24 mei 2019, 16:17

JP schreef: 24 mei 2019, 15:05 Ik las deze week dat koeien meer co2 uitflatuleren dan alle auto’s bij elkaar. Moeten we dan toch maar aan de veggie-burgers ?
Methaan, niet Co2. Zelfde spul waar je op kookt, alleen wordt aan dat gas wat mercaptaan toegevoegd om het een luchtje te geven en voegen de koeien zelf een luchtje toe wat niet zo ver van mercaptaan staat om het typische aroma te verkrijgen!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Richardt., RJK en 113 gasten