Voor wat het waard is een update van
onze de ervaringen na half jaar met de iPace (17.000).
driving fun:
erg goed. let wel, in de categorie 340i met M-onderstel fun, niet in de categorie M2-of-leuker fun.
onderhoud:
redelijk. in de basis geen omkijken naar. nu toch een keer een storing, en dan is het ook allemaal mysterieus en spannend bij de dealer en duurt het dus erg lang om de auto terug te krijgen. Garages lijken er nog niet helemaal klaar voor, maar kan ook een Jaguar dingetje zijn, is toch erg nieuw nog daar.
De afsleper (of hoe noem je zo iemand) vertelde dat hij bij de EV's ook eigenlijk nooit iets kan doen, bij de 'normale' auto's is een auto vaak wel weer op gang te helpen vertelde hij ons, met een EV is het eigenlijk altijd meteen de Ambulance op.
Overigens wordt m'n vrouw's auto nu door dealer als boodschappenauto gebruikt (te volgend op de Jaguar app). Maar is blijkbaar een soort protocol
. Leasemij was er niet van onder de indruk, wij vinden het raar. Maar goed, dat zou zo maar eens een draadje opzichzelf kunnen worden, eerst maar eens zien dat de auto weer terug komt.
kosten:
Matig. Bijtelling/subsidie is natuurlijk lekker. Qua energie verbruik thuis aan de paal zo'n 250euro per maand er bij gekomen, op de zaak wat minder zichtbaar maar we denken dat hij daar net zoveel bij aan het laden is als thuis. Een hoop zonnepaneel specialisten langs gehad maar verhaal is eenduidig: moeten 38 'hoog-rendement'-panelen (?) op en dat zou het "in theorie" in een jaar of 9 break even zijn. Denk niet dat ons EV-avontuur zo lang zal duren. Tenslotte - het maakt niet uit hoe/wie/wat het betaald - ik denk dat je een hoop super+ kan verstoken voor 500,- per maand (om jezelf 2500km per maand te verplaatsen).
elektrische infrastructuur:
zowel op de zaak als thuis was het even puzzelen voor installateur om totale stroom voorziening weer stabiel te krijgen na toevoegen palen (bij werkgever staan er nu stuk of 8 palen). Als voorbeeld, thuis viel in het begin of de paal, of de oven uit bij koken. Dat soort probleempjes. Zijn ook wat installateurs die een laadpaal niet willen leveren/aansluiten om die reden, hebben het al druk genoeg. Geen elektricien kunnen vinden die enthousiast is over komst elektrische auto's, of denkt dat de infrastructuur in Nederland verdere groei aan kan. Levert mooie verhalen op, over klanten waarvoor om de 2 tesla's en de warmte pomp te kunnen laten draaien een transformator huis moet worden gebouwd in de straat. En volgens die experts die er dagelijks mee werken levert de komst van de EV vooral "een hoop gezeik" op.
range/dagelijks gebruik:
perfect voor woon werk verkeer, binnen straat van ongeveer 130km (260km ritjes - mijn vrouw houdt graag een kleine marge overigens). Daarboven vereist het naar onze smaak te veel aanpassingen. Ofwel moet je als een oud wijf achter vrachtauto's gaan hangen om je range op te krikken (maar daar hebben we geen 400pk auto voor toch?) ofwel moet je op een dag nog eens 45-75 minuten ergens staan te wachten (maar daar hebben we geen auto voor, dan gaan we wel met de trein). Hoor zelfde van de vrienden met Tesla's, al is de straal iets groter. Wij blijken in de praktijk overigens erg veel ritten te hebben die buiten die straal zijn.
Verhalen hier van 'knallen' met de Tesla met ruime range neem ik met een flinke korrel zout. Ken teveel mensen die zich er niet voor schamen te erkennen dat het enkel qua bijtelling een goed idee is/was om een Tesla te gaan rijden. Hard rijden is de range ook gewoon kort, en die rijdt op tempo echt wat minder. M3 nog niet kunnen vergelijken met de iPace qua rijden, mijn vrouw wel en die vergeleek het met het interieur van een HotelF1 in de jaren 90, een uit plastic gegoten stuk ongezelligheid wat je met de hogedruk reiniger wilt schoonspuiten.