Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JdBn » 17 apr 2019, 08:16

Zo'n Focus, hmm, zou mijn auto niet zijn. Qua exterieur niet helemaal mijn ding (vooral het stuk van de achterlichten dat naar voor toe loopt vind ik lelijk) en het interieur vind ik gewoon niet mooi. Tijdje terug een weekje in een C-max gereden (huurbak) maar daar werd ik ook niet warm van, verwacht niet dat een Focus in dat opzicht veel beter zou zijn. ST is misschien wel leuk, lost alleen dat puntje van het interieur niet op :lol:

Online
Zed240
Berichten: 2921
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Zed240 » 17 apr 2019, 08:23

M'n pa heeft zijn ST een paar weken geleden verkocht. De auto beviel hem goed, maar hij geeft ook niks om interieur/multimedia.

Ik vond het interieur zelf wel afbreuk doen aan de auto. Multimedia systeem was ook ruk, maar dit is de facelift, daar is het al wel beter.

Qua rijden; de auto is behoorlijk stug, tikkeltje rumoerig binnen. Wel veel beleving. Elektrische stuurbekrachtiging is niet perfect (trekt te sterk naar de middenstand), maar is verre van gevoelloos en behoorlijk zwaar. De motor voelt trouwens ook wel lekker, kracht neemt vroeg af, maar onder en middenin echt beresterk. Turbo doet al vanaf 1800-2000 toeren goed mee.

Een sper zou ook niet overbodig zijn, de auto van m'n pa was gechipt en miste daardoor wel echt grip in de lage versnellingen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 17 apr 2019, 10:29

Een FoFo wordt al jaren geroemd om zijn onderstel en rijkwaliteiten. Dat zal heus anders zijn dan een busje a la een C-Max....denk ik zo.

Gebruikersavatar
jdubbelu
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2019, 22:55
Auto: Kia pro ceed GT

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door jdubbelu » 17 apr 2019, 21:33

Vorige model ben ik door de jaren steeds mooier gaan vinden, alleen dat interieur :(
De nieuwe oogt wat saai, wel stuk mooier van binnen. Zelfde verhaal met Fiesta trouwens.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 14 mei 2019, 22:04

Onlangs trouwens bij een ST gaan kijken. Ongetwijfeld een zeer fraaie auto. De zit in de Recaro's is wel erg krap (als je nét meer dan 100kg weegt, lol) maar ik kon niet zeggen dat de bouwkwaliteit van het interieur me tegenviel. Best goed in mijn ogen. Verder best een flinke ruimte tov de Polo.
Prijstechnisch alleen niet tot een deal kunnen komen.

Wel overweeg ol nu of er zelf een te importeren (een 2015'er komt een ±€3k bij bij import) of anders toch een nieuw type Focus 1.0 ST-line.
Natuurlijk 2 verschillende auto's qua rijkarakter, maar dat is altijd mijn afweging, iets leuks met ervaring of wat jongs met een bromfietsmotor in het vooronder.....:bag:
Nu heb ik de laatste jaren altijd VW gereden, maar daar is iets jongs tegenwoordig gewoon onbetaalbaar......

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Opa » 15 mei 2019, 10:58

Zelf zou ik dan gaan voor iets leuks met ervaring.
De ST-Line is een mooie wagen, maar ik denk toch dat je wat vermogen gaat missen, de Polo die je nu hebt is ook geen slak natuurlijk.
Qua afschrijving zal het elkaar niet veel ontlopen, een nieuwere auto schrijft wat meer af, maar een wat duurdere, sportievere ook.
Succes met de afweging en de eventuele zoektocht. :wink:

Online
Gebruikersavatar
sitechris
Berichten: 4454
Lid geworden op: 20 feb 2011, 11:55
Auto: BMW M135i xDrive
Locatie: http://www.driveaholic.nl
Contacteer:

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door sitechris » 15 mei 2019, 18:05

En een ST-line met 1.5 liter motor met 182 pk? Meerprijs tov 125 pk versie is 'maar' 3000 euro.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 15 mei 2019, 20:25

Van het laatste model bedoel je ? Ja, als ik nog eens 3k boven de 182pk ga zitten, dan kan ik al bijna die url=viewtopic.php?f=55&t=37727]RS van Aitor[/url] kopen, maar ergens is een pijngrens....;)

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Megator » 15 mei 2019, 21:40

Bedankt voor de shout out ;)

Ik vind de nieuwe MK4 wel mooi maar niet echt een weerld van verschil. De infotainment is ook niet bijzonder beter (sync 2 vs 3), heb het lang kunnen testen in de nieuwe Fiesta toen de koppaking ven de RS vervangen werd. Uiteindelijk nooit android auto aan de praat gekregen (niet in NL te downloaden en had toen geen VPN).

De ST is gewoon leuker dan welke ST-line dan ook. Maarja dan zit je met een oudere auto dat meer zuipt en ik denk net zo hard afschrijvt. Zie de MK2 waar je een ST voor 7000 - 12000 en de RSen voor 22000 -30000 vindt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 16 mei 2019, 07:41

De MK2 RS’en worden klassiekers dus die prijzen zullen alleen maar stijgen. Ik denk niet dat dat voor de MK3 RS gaat gelden. Die is toch in grotere getallen verkocht, lijkt het wel.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door ///Joost » 16 mei 2019, 09:21

JP schreef: 16 mei 2019, 07:41 De MK2 RS’en worden klassiekers dus die prijzen zullen alleen maar stijgen. Ik denk niet dat dat voor de MK3 RS gaat gelden. Die is toch in grotere getallen verkocht, lijkt het wel.
Denk het ook ja. de MK2 RS is ook een stuk meer hardcore. Jammer dat ze alleen in 3 deurs variant zijn gemaakt. Anders had ik er wel oren naar.

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Megator » 16 mei 2019, 12:22

Nou de MK2 ziet er meer hardcore uit de aandrijving en vering is toch meer HC bij de MK3. Ik denk dat de MK2 toch wel rauwer is.

De MK2 heeft ook een widebody en dat 5 cilinder wat hem heel leuk maakt tov van de MK3 met zijn "normale" body en Mustang motor.

Er zijn veel meer MK3 geleverd maar over de gehele wereld tov de MK2 dat alleen in de EU verkocht werd.

De MK3 wordt blijkbaar de laatste RS met handbak en alleen een verbrandingsmotor dus ik denk dat de prijzen dieper als de MK2 zullen zaken om later weer wat omhoog te kommen. En van de MK2 zijn vele al naar de sloop gebracht, de MK3 heeft wat tijd nodig om de MK2 daar in te halen.

Online
Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Kadett » 16 mei 2019, 12:39

Nieuwe ST gaat net gaan 50K kosten... tis compleet vernaggeld hier in NL

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Fernando » 16 mei 2019, 13:22

Ford Focus - 2.5-20V ST - 3-deurs / Hatchback
Vanaf € 33.970
Geleverd van oktober 2005 tot januari 2008

In 14 jaar tijd grofweg € 16.000 duurder geworden... pfff

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door ///Joost » 16 mei 2019, 14:37

*wacht op alt die het ons even in guldens gaat voorrekenen... :angel:

Online
Zed240
Berichten: 2921
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Zed240 » 17 mei 2019, 17:48

Fernando schreef: 16 mei 2019, 13:22 Ford Focus - 2.5-20V ST - 3-deurs / Hatchback
Vanaf € 33.970
Geleverd van oktober 2005 tot januari 2008

In 14 jaar tijd grofweg € 16.000 duurder geworden... pfff
Sterker nog, het laatste mod7el ST Wagon kostte bij de introductie in 2012 36k. De nieuwe 50k. +14k in <7 jaar tijd. :shock:

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Megator » 17 mei 2019, 18:13

Het is zelfs erger, de MK3 RS had een introductie prijs vanaf 50k 3 jaar geleden. Werd al snel naar 54k opgekrikt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 24 jun 2019, 16:24

Vandaag ben ik maar eens een nieuwe Focus 1.0 ST-line gaan bekijken, 180km verderop.

Voor 23-24k krijg je een auto die zo vol is, dat ik typelint te weinig heb om dat allemaal hier neer te kalken.

Vanuit mijn huidige hitsige Polo, merk je gewoon dat dit qua plaats een flink stuk meer is. Ik durf zelfs te beweren dat er meer plaats is in de FoFo dan een paar jaar terug toen ik in een labiele bui een nieuwe Qwashqai had gekocht.

Ja, van een 192pk 4pitter naar 125pk 3 pittertje. Nu ben ik ook eerlijk, ik kan me niet eerder herinneren dat ik voor een aankoop van een auto ooit daadwerkelijk test heb gereden. Nee echt serieus. Normaal was ik zo van mijn keuze zeker, dat na betaling de terugweg naar huis, meteen de eerste meters waren in "mijn" nieuwe auto. Niet dat ik nu twijfel over een FoFo, maar ik wou het na ±18 auto's in 21 jaar eens anders doen.

Na wat geschuif in de showroom stond de FoFo buiten. Ik kan er niets aan doen, maar dit is in de ST-line Business uitvoering gewoon een fraaie nette auto. Ja, hij lijkt 'en-profil' alsof je een sumoworstelaar op de achterbank hebt zitten, zo líjkt die door te hangen, maar dat is het design. Als ik als volslanke den daar straks voorin zit, zal het wel weer in evenwicht zijn.

Ok, handbak en 3 pitter. Starten keyless en even wennen aan de koppeling, maar het schakelen gaat erg netjes. In de 1-2-3 hoor je een grom uit het vooronder. Niet hinderlijk, maar ook niet dat je zegt dat je 'm in de toeren moet houden. Doordat de auto verder best stil is, moet je juist op de toerenteller letten om te zien dat je moet/ mag overschakelen. Waar ik bij deze auto dacht dat je in langzame bochten en rotondes vast terug naar de 2 moet, is niets minder waar. Dat torretje pakt gewoon redelijk op, ook bij wat lagere toeren.

Daarna wat gespeeld met lane-assist, de adaptieve cruisecontrol en die multimedia ipad-achtige display in je dashboard. Dat is wel wennen. Zo zie je soms tussen de klokken info die je ook op die 'ipad' ziet. Dat is dubbel, maar dat zal ook wel, als je tijd hebt, naar wens in te vullen zijn.

Voor de rest een nette afwerking om en in de auto. Ja je kan de hele dag over het dashboard gaan aaien en concluderen dat die van een Golf zachter is, maar ik kan me niet indenken wanneer je daar nu voldoening mee krijgt. De plasticstrips zijn wat doffer en lijken goedkoper, maar misschien een goeie trim-restorer of beter poetsen. Ik lig er niet wakker van.

Bij de terugkomst natuurlijk de al van mijlen aan zien komende deksel op de neus betreffende inruil. Ja dat krijg je als je van merk wil wisselen.
Helaas net niet tot een overeenkomst gekomen, maar ik verwacht wel waar dit deze week heen gaat, en anders weet ik waar ik naar uit kan kijken.

Maar waarom eigenlijk een Ford? Gewoon de best bang for buck, en redelijke restwaardes. Ik ben een beetje klaar met VAG. Niet vanwege de slechte techniek die anderen ervaren, dat moet ik afkloppen, maar omdat het voor Jan-met-de-Pet een leuk aangeklede Golf oid niet meer te betalen is, of je moet al gaan shoppen tussen 3-4 jaar oud en 100kkm multi-culti-ervaring.
Dan maar een stap terug (is dat wel zo ?) en voor Ford kiezen. Dit zal ook niet zaligmakend zijn, maar ik heb er wel een beter gevoel over, dat de volgende hier vandaan zal komen, snel......

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door ///Joost » 24 jun 2019, 16:27

Gewoon ter interesse, waarom niet een echte ST van 1 of 2 jaar oud met 30-50k op de teller voor hetzelfde geld?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 24 jun 2019, 16:33

Zo jong vind je/ik ze niet voor dat geld. Een 3 jaar oude kan je importeren, maar dan komt er nog 4k restbpm bij. Elke maand jonger is nog eens minimaal €100 extra. Ik ben bezig geweest met een 2015'er ST, maar die was net zo oud als de Polo en meer gelopen, maar dan moet er nog €10k bij. Daarbij waren die Recaro's voor mijn postuur wat krap, en ik denk dat dat me tegen gaat staan.

Nu heb je voor 6-7k erbij een auto van 8 maanden oud, met ± 10kkm ervaring. Ja die 1.0 125pk in het vooronder, maar ik heb een Golf 7 gehad, 1.4 (weliswaar 4 pitter) 122pk en je komt er toch wel goed mee weg.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door ///Joost » 24 jun 2019, 16:51

https://link.marktplaats.nl/m1426453050

https://link.marktplaats.nl/m1426246698

House of Cars heeft regelmatig ST's in die prijsklasse met weinig km's.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door Arthur » 24 jun 2019, 17:31

Maar hoe reed de nieuwe FoFo nu verder dan? Motortje heb je uitgelegd maar hoe gaat 'ie de hoek om bv? :)

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door ErikS » 24 jun 2019, 18:04

Ik was onder de indruk van 'n Vignale Focus. Mooie wagen hoor, die nieuwe!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door JP » 24 jun 2019, 18:36

Arthur schreef: 24 jun 2019, 17:31 Maar hoe reed de nieuwe FoFo nu verder dan? Motortje heb je uitgelegd maar hoe gaat 'ie de hoek om bv? :)
Het rijden was lekker rustig. Nu heb ik 'm niet de hoek om geragd, maar het was wel duidelijk dat dat mogelijk is. Heerlijk om niet stapvoets over drempels te rijden, ondanks dat de FoFo toch, veelal standaard, op 18" staat. Michelin Pilot Sport 3, wel te verstaan.
De zit was goed en laag in te stellen, dat was ook geen probleem. Wat me wel opviel, de klokken voor je neus.

Afbeelding

Het is net of de klokken zelf naar beneden zijn gezakt tov de rest van de cluster. Verder het aflezen, de klokken staan schuin naar voren. Het lijkt alsof de bovenkant van de klokken korter naar je toe staat tov de onderkant. Ziet er in eerste instantie vreemd uit, maar zal wel een kwestie van wennen zijn, als........

mark123
Berichten: 619
Lid geworden op: 15 feb 2011, 16:34
Locatie: ZO Brabant

Re: Wie rijdt er nog een Ford Focus ?

Bericht door mark123 » 24 jun 2019, 22:15

Vandaag mijn 1.5 jaar oude focus station st line opgehaald. Ook met 125pk 1.0. Alle opties behalve schuifdak en camera achter. Na wat gedoe met oude auto's nu voor redelijk geld een bijna nieuwe auto met nog fabrieksgarantie tot eind 2022. En in het rijtje astra focus en golf vind ik dit toch echt de mooiste van de drie in naar te kijken .

Goeie keuze!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 120 gasten