Nederland gaat naar de haaien

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Downforce Hans » 14 mei 2019, 14:59


Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door tomgtr » 14 mei 2019, 15:04

:stom: :stom: :stom:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 14 mei 2019, 15:15

Ja jongens, niet klagen. We leven in een rechtsstaat en die meneer heeft zijn recht gehaald. :bag:

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 14 mei 2019, 15:16

tomgtr schreef: 14 mei 2019, 14:28 Ja en er waren nog platjes en schaamluis.
Platjes moet je flink laten eten, worden vanzelf bolletjes :tooth:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 14 mei 2019, 15:21

NL rechters leven vaak bezijden de maatschappij. Dit was weer 'n mooi voorbeeld. Hulde!

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door JP » 14 mei 2019, 16:43

Elise schreef: 14 mei 2019, 11:30
JP schreef: 14 mei 2019, 10:04 Vroeger werd te weinig afgedragen (Bedragen van fl. 200 per jaar) voor je pensioen en was er niemand die dat doorhad of er bij stil stond.Mijn pa heeft hetzelfde. 52jaar hard gewerkt, waarvan 49,5jaar bij dezelfde baas, maar nu zijn pensioen is onder bijstandsniveau.
Ik dacht dat AOW altijd op bijstandsniveau zat en als je geen volledige AOW heb je daarop een aanvulling (AIO) kunt aanvragen tot het niveau van een volledige AOW?
Hoe kun je dan onder het bijstandsniveau uitkomen?
Dit is de info die ze me zelf geven, ik ben niet in hun administratie gedoken. Ik weet wel dat ze niets aanvullends krijgen, daar zijn ze te nuchter voor / schamen ze zich voor.... Ik heb al eens aangegeven met hun (bevriend) financieel adviseur te praten maar dat durven ze niet. Dan maar de broekriem wat strakker aan....

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Niels » 14 mei 2019, 17:51

Elise schreef: 14 mei 2019, 09:40
Niels schreef: 14 mei 2019, 09:14 De rente op studie leningen nog ff omhoog
Probleem is natuurlijk wel dat die studie leningen niet alleen voor studie worden gebruikt.
Om nou met belastinggeld het bier van de studenten te financieren gaat mij net even te ver....

Ik heb ook wel eens begrepen dat die studie leningen maximaal worden gebruikt (misbruikt) voor bijvoorbeeld de aanschaf van een huis, dus er is ook wel wat mis met dat hele systeem.
Tegenwoordig leen je vanaf “0” hè. Dus als je überhaupt kunt en wilt studeren begin je met het opbouwen van een schuld. Tenzij je ouders je ff flink sponsoren kun je na het starten van een baan na je studie amper een huis kopen. Hoe mensen een hypotheek financieren van een studie lenig zoals jij verondersteld is me een raadsel :)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Arthur » 14 mei 2019, 18:19

Daarbij is het een lening. Die moet terugbetaald worden. Weliswaar tegen een gunstiger tarief dan bij de bank, en ze mogen er lang over doen. Dat ze er bier van kopen... niet mijn probleem.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2019, 18:22

Robin schreef: 14 mei 2019, 15:21 NL rechters leven vaak bezijden de maatschappij. Dit was weer 'n mooi voorbeeld. Hulde!
Eens.

We hebben bij ons thuis personeel verdeeld over meerdere BV’s van maximaal 13 man per BV. Onder dit aantal ziet een rechter je namelijk in een ontslagzaak als ‘zwakker’ bedrijf en ben je minder ‘kwetsbaar’ voor hoge ontslagvergoedingen. In totaal hebben we 180 FTE in dienst maar daar kijken ze blijkbaar niet naar. Wat een land, hè..

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 14 mei 2019, 18:29

eBoonstra schreef: 14 mei 2019, 18:22
Robin schreef: 14 mei 2019, 15:21 NL rechters leven vaak bezijden de maatschappij. Dit was weer 'n mooi voorbeeld. Hulde!
Eens.

We hebben bij ons thuis personeel verdeeld over meerdere BV’s van maximaal 13 man per BV. Onder dit aantal ziet een rechter je namelijk in een ontslagzaak als ‘zwakker’ bedrijf en ben je minder ‘kwetsbaar’ voor hoge ontslagvergoedingen. In totaal hebben we 180 FTE in dienst maar daar kijken ze blijkbaar niet naar. Wat een land, hè..
Dus doen jullie hetzelfde als die trammedewerker imho.
Maar een troost, hij krijgt 18.000 euro, maar zal omdat die 7 maanden salaris doorbetaald krijgt vanwege onterecht ontslag ook die 7 maanden uitkering terug moeten geven, hoop dat ze dat gelijk verrekenen

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2019, 19:08

Luco schreef: 14 mei 2019, 18:29
eBoonstra schreef: 14 mei 2019, 18:22
Robin schreef: 14 mei 2019, 15:21 NL rechters leven vaak bezijden de maatschappij. Dit was weer 'n mooi voorbeeld. Hulde!
Eens.

We hebben bij ons thuis personeel verdeeld over meerdere BV’s van maximaal 13 man per BV. Onder dit aantal ziet een rechter je namelijk in een ontslagzaak als ‘zwakker’ bedrijf en ben je minder ‘kwetsbaar’ voor hoge ontslagvergoedingen. In totaal hebben we 180 FTE in dienst maar daar kijken ze blijkbaar niet naar. Wat een land, hè..
Dus doen jullie hetzelfde als die trammedewerker imho.
Maar een troost, hij krijgt 18.000 euro, maar zal omdat die 7 maanden salaris doorbetaald krijgt vanwege onterecht ontslag ook die 7 maanden uitkering terug moeten geven, hoop dat ze dat gelijk verrekenen
Verklaar je eerste zin eens?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 14 mei 2019, 19:15

Ik vind dat als je je bedrijf bewust onder de 13 medewerkers houdt je in principe hetzelfde doet als die medewerker die ontslag zou krijgen zich ineens ziek meld, manieren bedenken om er beter vanaf te komen bij stront aan de knikker. Je positioneert je bewust als zwakker bedrijf bij stront aan de knikker en ik denk dat je nog veel meer regeltjes ontloopt, want die verschillen nogal tussen 13 en 180 medewerkers. ondernemingsraad om maar iets te noemen.
Volgens mij ook nog energiemaatregelen die je ontloopt.

Maar goed, de wet staat het toe, net als die medewerker die de grens ook opzoekt.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2019, 19:24

Wij ontlopen geen ontslagprocedure’s, wij zijn alleen zuinig op onze zuurverdiende centen. Het is een feit dat een groot bedrijf door een rechter snel bekeken word als veelverdieners. En wij ontslaan echt geen personeel als ze zweetvoeten hebben. De conducteur in dit verhaal verneukt de zaak moedwillig.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 14 mei 2019, 19:29

eBoonstra schreef: 14 mei 2019, 19:24 De conducteur in dit verhaal verneukt de zaak moedwillig.
Dat is jouw mening, en het heeft er ook alle schijn van, dus eens met je, maar een bedrijf hoort ook te weten dat je iemand die in de ziektewet zit (in dit geval hoogstwaarschijnlijk onterecht) niet zomaar op staande voet kan ontslaan, daar heeft de rechter zich over uitgesproken, niet over de onterechte ziektewet,
Dus om nu te zeggen dat de rechter buiten de realiteit staat, hij heeft de wet toegepast in de vraag of het op staande voet ontslag terecht was.

Verder geen waardeoordeel hoor, ik vind ook dat je je bedrijf zou moeten runnen als je zelf het beste acht.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Eeuwe » 14 mei 2019, 19:32

Daar zijn we het met elkaar overeen dan ;)

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 14 mei 2019, 20:01

Rechter heeft wet toegepast waardoor die trambestuurder er mee wegkomt. Waarom keek de rechter niet het beroerde verleden van die gast?
Dat vind ik triest in deze zaak. Dan man had daar geen slag uit mogen slaan. Duizenden werknemers lopen er rond met dit soort zaken in gedachten en op t oog. Wij hebben ook met zon zogenaamd zieke medewerker te maken gehad, dat is bij ons met n sisser afgelopen al moest ik wel dat wettelijke UWV traject n jaar volgen als goed werkgever zijnde. Wat was ik blij dat ik er vanaf was.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 14 mei 2019, 20:03

Niels schreef: 14 mei 2019, 09:14 Tegenwoordig leen je vanaf “0” hè. Dus als je überhaupt kunt en wilt studeren begin je met het opbouwen van een schuld. Tenzij je ouders je ff flink sponsoren kun je na het starten van een baan na je studie amper een huis kopen. Hoe mensen een hypotheek financieren van een studie lening zoals jij verondersteld is me een raadsel :)
Toen ik een vriend vroeg hoe hij zijn hoge studieschuld ging af betalen;
‘Vroegah’ leende je gewoon €30.000 bij je hypotheek om je studielening af te tikken :gek:

Dat was dus in 2009..

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Robin » 14 mei 2019, 20:04

Crookie schreef: 14 mei 2019, 20:03
Niels schreef: 14 mei 2019, 09:14 Tegenwoordig leen je vanaf “0” hè. Dus als je überhaupt kunt en wilt studeren begin je met het opbouwen van een schuld. Tenzij je ouders je ff flink sponsoren kun je na het starten van een baan na je studie amper een huis kopen. Hoe mensen een hypotheek financieren van een studie lenig zoals jij verondersteld is me een raadsel :)
Toen ik een vriend vroeg hoe hij zijn hoge studieschuld ging af betalen;
‘Vroegah’ leende je gewoon €30.000 bij je hypotheek om je studielening af te tikken :gek:

Dat was dus in 2009..
Skitterend , ja zo werkt dat:)

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 14 mei 2019, 20:06

Robin schreef: 14 mei 2019, 20:01 Rechter heeft wet toegepast waardoor die trambestuurder er mee wegkomt. Waarom keek de rechter niet het beroerde verleden van die gast?
Dat vind ik triest in deze zaak. Dan man had daar geen slag uit mogen slaan. Duizenden werknemers lopen er rond met dit soort zaken in gedachten en op t oog. Wij hebben ook met zon zogenaamd zieke medewerker te maken gehad, dat is bij ons met n sisser afgelopen al moest ik wel dat wettelijke UWV traject n jaar volgen als goed werkgever zijnde. Wat was ik blij dat ik er vanaf was.
Ja, moreel is het een heel ander verhaal natuurlijk, maar daar mag een rechter niet naar kijken, dan wordt het helemaal een zooitje.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Tom » 14 mei 2019, 20:18

Punt is dat je als werkgever gewoon gegijzeld bent in zo'n situatie: je kan en mag niks.
Bedrijfsarts is de enige die uitspraken mag doen over je zieke personeel. Die laat een steek vallen want prikt er niet doorheen. Dan houd het op, behalve het op een rechtszaak laten aan komen. Kennelijk trek je dan ook aan het kortste eind.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 14 mei 2019, 20:39

Tom schreef: 14 mei 2019, 20:18 Punt is dat je als werkgever gewoon gegijzeld bent in zo'n situatie: je kan en mag niks.
Bedrijfsarts is de enige die uitspraken mag doen over je zieke personeel. Die laat een steek vallen want prikt er niet doorheen. Dan houd het op, behalve het op een rechtszaak laten aan komen. Kennelijk trek je dan ook aan het kortste eind.
Ze hadden een procedure moeten beginnen en niet op basis van een onderzoek van 3 dagen door privedetective hem op staande voet moeten ontslaan.

Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Crookie » 14 mei 2019, 20:50

Sja... echt de fout van de werkgever.... ontslag procedures zijn er niet voor niets.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 14 mei 2019, 21:05

Er zijn werknemers die zich het vuur uit de sloffen rennen voor de baas en er zijn werknemers die willens en wetens aan alle kanten de grenzen opzoeken.
Je zult maar iemand van de laatste categorie in dienst hebben :bag:
Laatst gewijzigd door Elise op 14 mei 2019, 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Elise » 14 mei 2019, 21:06

Niels schreef: 14 mei 2019, 17:51
Elise schreef: 14 mei 2019, 09:40
Niels schreef: 14 mei 2019, 09:14 De rente op studie leningen nog ff omhoog
Probleem is natuurlijk wel dat die studie leningen niet alleen voor studie worden gebruikt.
Om nou met belastinggeld het bier van de studenten te financieren gaat mij net even te ver....

Ik heb ook wel eens begrepen dat die studie leningen maximaal worden gebruikt (misbruikt) voor bijvoorbeeld de aanschaf van een huis, dus er is ook wel wat mis met dat hele systeem.
Tegenwoordig leen je vanaf “0” hè. Dus als je überhaupt kunt en wilt studeren begin je met het opbouwen van een schuld. Tenzij je ouders je ff flink sponsoren kun je na het starten van een baan na je studie amper een huis kopen. Hoe mensen een hypotheek financieren van een studie lenig zoals jij verondersteld is me een raadsel :)
Slimme truc: Studieschuld als goedkope hypotheek
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel ... -hypotheek

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Nederland gaat naar de haaien

Bericht door Luco » 14 mei 2019, 21:17

markt en prijzen en rente zijn nogal veranderd sinds 2015, plus dat lenen een stuk moeilijker is.
Banken mogen niet naar studieschuld kijken maar doen het tegenwoordig wel, dus of dat artikel nu nog de waarheid is??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 1234pk6, Ahrefs [Bot], Erik dB, Geertmans, MParallel, Wimo, Wout309t en 168 gasten