Wiellagers aaaargh!
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Wiellagers aaaargh!
Na een kapot wiellager RA, was nu ook het exemplaar aan de linkerzijde aan de beurt. Wiel en remschijf eraf, centrale moer los en de aandrijfas eruit halen met de poelietrekker.....of toch niet? Dan maar een paar flinke tikken met de hamer! Nog niks. Na veel geklooi de naaf met de aandrijfs er in zijn geheel onderuit gehaald en onder de pers. Helaas hielp 10 ton ook niets. Als laatste poging hebben we alles een nacht flink in de olie laten staan, maar ook dat mocht niet baten. Er zat dus niets anders op dan een andere naaf + aandrijfas te kopen. Vandaag geprobeerd te monteren, maar de aandrijfas bleek van een 320 te zijn. Morgen krijg ik de juiste as en dan moet het lukken. Wel jammer € 200,- extra kosten voor een wiellagertje wat 30 euro kost.
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Wiellager zit er eindelijk in!!
De bussen voor de draagarmen voor en achter heb ik ook binnen. Voor de draagarmen aan de vooras heb ik nu Delrin bussen en voor de draagarmen achter zijn het origineel M3 rubbers geworden. Tevens heb ik een set verstevigingsplaten voor de subframebevestiging gekocht. Deze platen worden op de bodem gelast, zodat uitscheuren van de bevestigingsgaten voorkomen wordt. Aardige vent die Paul Vlasblom. Hij heeft nog wat tips gegeven voor het onderstel.
Binnenkort ga ik een schroefset bestellen voor een 92- type e36. Normaal gesproken past dat niet, maar ik heb net een 25,5 mm voorstabilisator van een 94-er 325 M gekocht. In combinatie met de excentrische toplagers van een M3, is het allemaal passen te maken.
De schroefset wordt waarschijnlijk een KW variant 2, FK Köningsport of een Tein schroefset. Al deze sets zijn in hardheid verstelbaar. Niet de allerduurste sets, maar toch wel kwaliteitsspul.
Ook heb ik 2 nieuwe draagarmen en fuseekogels voor de vooras gekocht, zodat alles in het onderstel zometeen perfect is.
Enige lastige klusje wat nog moet gebeuren is het vervangen van de krukaskeerring aan de voorzijde van het blok.
De bussen voor de draagarmen voor en achter heb ik ook binnen. Voor de draagarmen aan de vooras heb ik nu Delrin bussen en voor de draagarmen achter zijn het origineel M3 rubbers geworden. Tevens heb ik een set verstevigingsplaten voor de subframebevestiging gekocht. Deze platen worden op de bodem gelast, zodat uitscheuren van de bevestigingsgaten voorkomen wordt. Aardige vent die Paul Vlasblom. Hij heeft nog wat tips gegeven voor het onderstel.
Binnenkort ga ik een schroefset bestellen voor een 92- type e36. Normaal gesproken past dat niet, maar ik heb net een 25,5 mm voorstabilisator van een 94-er 325 M gekocht. In combinatie met de excentrische toplagers van een M3, is het allemaal passen te maken.
De schroefset wordt waarschijnlijk een KW variant 2, FK Köningsport of een Tein schroefset. Al deze sets zijn in hardheid verstelbaar. Niet de allerduurste sets, maar toch wel kwaliteitsspul.
Ook heb ik 2 nieuwe draagarmen en fuseekogels voor de vooras gekocht, zodat alles in het onderstel zometeen perfect is.
Enige lastige klusje wat nog moet gebeuren is het vervangen van de krukaskeerring aan de voorzijde van het blok.
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Eergisteren heb ik de schroefset besteld. Het is een FK Königsport geworden. Koni dempers en in hardheid verstelbaar.
[img:393:400]http://kbr-motorsport.de/images/fahrwerk/FKBM10.jpg[/img]
Volgende week maar eens een dag flink aan de slag om alles eronder te klappen. De M3 verstevigingsplaten op de bodem lassen t.h.v. het differentieel zal de meeste tijd in beslag nemen. Ben wel benieuwd hoe het gaat rijden
[img:393:400]http://kbr-motorsport.de/images/fahrwerk/FKBM10.jpg[/img]
Volgende week maar eens een dag flink aan de slag om alles eronder te klappen. De M3 verstevigingsplaten op de bodem lassen t.h.v. het differentieel zal de meeste tijd in beslag nemen. Ben wel benieuwd hoe het gaat rijden

- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Vandaag en gisteren hebben we hard gewerkt om de BMW af te krijgen.
Ik ben begonnen met de veerpoten, de nieuwe draagarmen, de delrin bussen en de dikkere stabilisatorstang op de vooras. Dat ging eigenlijk vrij vlot, behalve het veranderen van de stabilisatorstang van <91 naar >92 specs. De oude stang zat met lange pendelsteunen bevestigd aan de veerpoot. De nieuwe was afkomstig van een nieuwer type e36 en moest dus gemonteerd worden op de draagarm. Helaas correspondeerde de gaten niet, waardoor we een stuk hoeklijn moesten gebruiken om de stang toch te kunnen monteren. Nu zit het perfect. Helaas bleek dat de wielen tegen de veerschotel aankwamen, waardoor ik genoodzaakt was de auto wat hoger op zijn poten te zetten. Deze week ga ik 5 mm spacers bestellen, zodat de schotels wel weer lager kunnen. Eigenlijk heb iets tegen spacers, maar wat moet dat moet!
Aan de achterzijde moest flink wat meer werk verricht worden. Eerst begonnen met het verwijderen van het hele subframe inclusief draagarmen, diff, remmen en naven. Nu kon Bas mooi de verstevigingsplaten op de bodem lassen, exact op de plaats waar het subframe bevestigd wordt. Deze platen zijn overigens gewoon bij Paul Vlasblom te bestellen en zijn zeker geen overbodige luxe. Na de laswerkzaamheden alles weer gespoten en tegen roest behandeld. Nu konden de veren en dempers erin. Voor alle veerpoten had ik nieuwe toplagers gekocht en voor de achterste dempers had ik Z3 verstevigingsplaten gekocht. Die gaan het uitscheuren van de veerpoottoren tegen. Tevens heb ik de ophangingsbussen van de lange draagarmen aan de achteras vervangen door M3-exemplaren.
Zo.......eindelijk alles gemonteerd! De auto bleek mooi laag op de wielen te staan. Ik heb nu alle dempers in de stugste stand staan en dat is leuk, heel erg leuk. Bijna al het onderstuur is verdwenen, de auto helt gewoon echt niet over en de reactie op insturen is perfect. Tevens heb ik nu gewoon overstuur op droog wegdek. Wel slaat het binnenste achterwiel af en toe door (ondanks het sperdiff), maar dat komt waarschijnlijk omdat de dempers achter te stug staan en het binnenste wiel optillen. Ik denk dat ik nog meer grip heb wanneer ik alle dempers een standje soepeler zet. Nu is het gewoon echt een raceauto. Super!! Ook heb ik even geprobeerd om vanuit stilstand mooi dwars weg te rijden. Voorheen schudde dan de hele achteras en nu voelt alles gewoon heel stabiel aan.
Volgende week alles nog even natrekken en de krukaskeerring vervangen en dan is de auto zo goed als klaar voor de ring en diverse circuitdagen.
http://picasaweb.google.nl/mr2drift76/SchroefsetBMWE36
Ik ben begonnen met de veerpoten, de nieuwe draagarmen, de delrin bussen en de dikkere stabilisatorstang op de vooras. Dat ging eigenlijk vrij vlot, behalve het veranderen van de stabilisatorstang van <91 naar >92 specs. De oude stang zat met lange pendelsteunen bevestigd aan de veerpoot. De nieuwe was afkomstig van een nieuwer type e36 en moest dus gemonteerd worden op de draagarm. Helaas correspondeerde de gaten niet, waardoor we een stuk hoeklijn moesten gebruiken om de stang toch te kunnen monteren. Nu zit het perfect. Helaas bleek dat de wielen tegen de veerschotel aankwamen, waardoor ik genoodzaakt was de auto wat hoger op zijn poten te zetten. Deze week ga ik 5 mm spacers bestellen, zodat de schotels wel weer lager kunnen. Eigenlijk heb iets tegen spacers, maar wat moet dat moet!
Aan de achterzijde moest flink wat meer werk verricht worden. Eerst begonnen met het verwijderen van het hele subframe inclusief draagarmen, diff, remmen en naven. Nu kon Bas mooi de verstevigingsplaten op de bodem lassen, exact op de plaats waar het subframe bevestigd wordt. Deze platen zijn overigens gewoon bij Paul Vlasblom te bestellen en zijn zeker geen overbodige luxe. Na de laswerkzaamheden alles weer gespoten en tegen roest behandeld. Nu konden de veren en dempers erin. Voor alle veerpoten had ik nieuwe toplagers gekocht en voor de achterste dempers had ik Z3 verstevigingsplaten gekocht. Die gaan het uitscheuren van de veerpoottoren tegen. Tevens heb ik de ophangingsbussen van de lange draagarmen aan de achteras vervangen door M3-exemplaren.
Zo.......eindelijk alles gemonteerd! De auto bleek mooi laag op de wielen te staan. Ik heb nu alle dempers in de stugste stand staan en dat is leuk, heel erg leuk. Bijna al het onderstuur is verdwenen, de auto helt gewoon echt niet over en de reactie op insturen is perfect. Tevens heb ik nu gewoon overstuur op droog wegdek. Wel slaat het binnenste achterwiel af en toe door (ondanks het sperdiff), maar dat komt waarschijnlijk omdat de dempers achter te stug staan en het binnenste wiel optillen. Ik denk dat ik nog meer grip heb wanneer ik alle dempers een standje soepeler zet. Nu is het gewoon echt een raceauto. Super!! Ook heb ik even geprobeerd om vanuit stilstand mooi dwars weg te rijden. Voorheen schudde dan de hele achteras en nu voelt alles gewoon heel stabiel aan.
Volgende week alles nog even natrekken en de krukaskeerring vervangen en dan is de auto zo goed als klaar voor de ring en diverse circuitdagen.
http://picasaweb.google.nl/mr2drift76/SchroefsetBMWE36
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
E36 325i Schroefset, draagarmen, enz.
Inmiddels heb ik het onderstel uit kunnen proberen op Zandvoort. Ondanks het stugge onderstel heeft de auto nog best wat bodyroll, alhoewel dat binnenin de auto niet merkbaar is. De auto is superneutraal en op Zandvoort rijd ik eigenlijk telkens net tegen overstuur aan. Als overstuur dan optreedt, is het erg makkelijk op te vangen/controleren.
De spoorverbreders zijn gemonteerd en daardoor staat de auto nu eindelijk wat lager. Onderstel, sperdiff, enz. zijn nu helemaal naar mijn wens. Wat ik nu mis is:
-Betere remmen
-Kuipstoelen
-Vermogen
De standaard 325 remmen hebben de volgende specs:
Voor
Diameter - 286 mm
Dikte - 22 mm
Achter
Diameter - 280 mm
Dikte - 10 mm
Nu wil ik grotere remmen gaan monteren, maar een Brembo, AP of Movit set kost me gewoon teveel. Nu blijkt dat E46 330i remmen zo te monteren zijn op de standaard naven. Dat scheelt natuurlijk erg veel geld en de specs zijn als volgt:
Voor
Diameter - 325 mm
Dikte - 25 mm
Achter
Diameter - 320 mm
Dikte - 22 mm
Wat ik voor deze conversie nodig heb is:
Remklauwen (tweedehands)
Remklauwbeugels (tweedehands)
Schijven (standaard lijkt me voldoende)
Blokken (EBC, Ferodo, Carbon Lorraine, enz.)
De standaard remmen van de e36 remmen voldoende hard, maar fading is gewoon een probleem. Mij lijkt dat deze 330i remmen door de grotere diameter een stuk koeler blijven, zeker in combinatie met goede remblokken. De remmen zijn zelfs groter dan die van een standaard E36 M3.
De spoorverbreders zijn gemonteerd en daardoor staat de auto nu eindelijk wat lager. Onderstel, sperdiff, enz. zijn nu helemaal naar mijn wens. Wat ik nu mis is:
-Betere remmen
-Kuipstoelen
-Vermogen
De standaard 325 remmen hebben de volgende specs:
Voor
Diameter - 286 mm
Dikte - 22 mm
Achter
Diameter - 280 mm
Dikte - 10 mm
Nu wil ik grotere remmen gaan monteren, maar een Brembo, AP of Movit set kost me gewoon teveel. Nu blijkt dat E46 330i remmen zo te monteren zijn op de standaard naven. Dat scheelt natuurlijk erg veel geld en de specs zijn als volgt:
Voor
Diameter - 325 mm
Dikte - 25 mm
Achter
Diameter - 320 mm
Dikte - 22 mm
Wat ik voor deze conversie nodig heb is:
Remklauwen (tweedehands)
Remklauwbeugels (tweedehands)
Schijven (standaard lijkt me voldoende)
Blokken (EBC, Ferodo, Carbon Lorraine, enz.)
De standaard remmen van de e36 remmen voldoende hard, maar fading is gewoon een probleem. Mij lijkt dat deze 330i remmen door de grotere diameter een stuk koeler blijven, zeker in combinatie met goede remblokken. De remmen zijn zelfs groter dan die van een standaard E36 M3.
- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Inderdaad. Sowieso wordt er meer kracht uitgeoefend doordat de schijfdiameter groter is (kracht x arm) en tegelijkertijd wordt de warmte makkelijker afgevoerd omdat er simpelweg meer materiaal is.
Knot, als je ziet wat André met de 130i op het circuit doet op het gebied van remmen, dan moet het op een E36 helemaal super zijn. Een 130i heeft namelijk 330 x 24 mm schijven en André gebruikt die standaard schijven in combinatie met Carbon Lorraine blokken en dat gaat al heel lang goed. Tevens schijnen de schijven bijna niet te slijten. Daarnaast weegt mijn 325 nog eens 100 kg lichter.
Ik moet zeggen dat de remkracht van de 325 nu voldoende is, maar het gaat puur om de fading. Naast de genoemde grotere schijven, moeten temperatuurbestendige blokken, andere remvloeistoef en remkoeling d.m.v. buizen moet dat wel op kunnen lossen.
Knot, als je ziet wat André met de 130i op het circuit doet op het gebied van remmen, dan moet het op een E36 helemaal super zijn. Een 130i heeft namelijk 330 x 24 mm schijven en André gebruikt die standaard schijven in combinatie met Carbon Lorraine blokken en dat gaat al heel lang goed. Tevens schijnen de schijven bijna niet te slijten. Daarnaast weegt mijn 325 nog eens 100 kg lichter.
Ik moet zeggen dat de remkracht van de 325 nu voldoende is, maar het gaat puur om de fading. Naast de genoemde grotere schijven, moeten temperatuurbestendige blokken, andere remvloeistoef en remkoeling d.m.v. buizen moet dat wel op kunnen lossen.
-
- Berichten: 3957
- Lid geworden op: 04 jan 2007, 12:05
- Locatie: fwd sucks
Als je bedenkt dat de Ziengs cup (e36 325i) met de standaard schijven rijdt, en geen problemen met de remmen heeft op Zandvoort, kun je het denk ik een stuk goedkoper ook goed oplossen. ATE blue racing er in en een setje CL of Hawk race remblokken zijn voldoende. De 325 Ziengscup auto's gaan tot 2:04 op Zandvoort als ik me niet vergis, en die tijd is best aardig 
Dat zit ook onder de 318iS en zoals je zag, gaat dat best aardig.

Dat zit ook onder de 318iS en zoals je zag, gaat dat best aardig.
- Joy
- Berichten: 10871
- Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Toevallig gisteren voor het eerst op Zandvoort geweest. Zelf sturen zat er even niet in omdat ik de eerste keer toevallig gelijk gele vlag, gevolgd door een rode voor m'n snufferd kreeg. Eén van de Ziengs Cup rijders die ik vaak bij Bas tegen kom vroeg vervolgens of ik met hem mee wilde. Tegen de 50 meter marker vol in de ankers op het rechte stuk. Keer op keer. Enige was idd de remblokken en vloeistof (icm met de semi slicks uiteraard). Verder gewoon standaard remmen. Doordat ik geen voetensteun voor had kwam m'n gordel iedere ronde steeds wat losser te zitten als ik weer eens naar voren schoot haha. En dan heb ik nu m3 remmen laten installeren. Het zal wel overkill zijn. 

- Davy MR2DRIFT
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 22 feb 2006, 21:12
- Locatie: Ausfahrt
Joy, dat was ik helaas niet bij Biesheuvel. Ik zal eens gaan kijken of mijn BMW hier nog staat
Voor wat betreft de remmen zouden de standaard 325 remmen met goede blokken wel kunnen voldoen, maar ik vind de remmen qua looks ook zo klein. Misschien zijn de 330 remmen dan overkill, maar wanneer de remmen wat reserve hebben, komt dat de levensduur van de blokken uiteraard ook ten goede.

Voor wat betreft de remmen zouden de standaard 325 remmen met goede blokken wel kunnen voldoen, maar ik vind de remmen qua looks ook zo klein. Misschien zijn de 330 remmen dan overkill, maar wanneer de remmen wat reserve hebben, komt dat de levensduur van de blokken uiteraard ook ten goede.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Peter-Paul en 1 gast