Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Zoals mogelijk bekend rijd ik als dagelijkse auto met een Acura MDX (zeg maar de wat forsere zwaardere luxere versie van een Honda CRV, formaat BMW X5/ MB ML).
Hiervoor heb ik Porsche Cayenne en MB ML amg gehad, dus het wat sportiever sturende SUV segment.
Nu bevalt deze Acura met zijn 290PK Vtec motor en alle luxe op Lexus niveau mij uitstekend, met uitzondering van de wegligging/ bochtgedrag, want leunt best veel in bochten en zou wel wat stevigere vering/demping mogen hebben + wat verlaging dus lager zwaartepunt zal ook mee helpen.
Omdat deze auto uitsluitend op de Amerikaanse markt verkocht wordt en het een "sportief" SUV family car segment is wat niet in de "tuning scene" valt, bestaat er vrijwel niets op coil-over gebied voor, mede omdat deze op de US markt al gezien wordt als een bovengemiddeld sportief sturende SUV.
Uitsluitend de B-merken BC en Megan Racing hebben er coil-over setjes voor.
Ik heb inmiddels beide sets onder de auto gehad en hoewel weggedrag door verlaging en toegenomen stugheid van vering/demping duidelijk verbetert, bleek het troep.
De BC coilover set met rubber topmounts voor en gebruik van de OE topmounts achter was eerst best een verbetering, maar vrijwel direct hoorde ik name voorin op oneven wegdek/ kuilen de boel licht bonken en vreemd: bij maximaal insturen en daarna stuur recht en achteruit rijden hoorde je de veren voor verspringen: ploink ploink.
Het bonken werd gedurende ca 3 mnd merkbaar erger en het dempingsgedrag ging heel snel achteruit, dus onderuit gesloopt en de set van Megan Racing laten komen in de hoop dat die beter zou zijn, een desillusie.
De Megan Racing set bleek een vrijwel 100% kloon te zijn van de BC set, met uitzondering van voor pillowball topmounts met verstelbare camberplates die ik op straat zinloos vind, maar iets anders hebben ze bij Megan niet.
Bij montage bleek de boel net niet goed te passen en heb ik wat aanpassingen moeten doen om op de auto te kunnen monteren.
Demping -en dus ook weggedrag bleek weer, net als in begin bij de BC-s verbeterd, maar de voor coilovers bonken/ klapperen mateloos irritant op slecht wegdek, nog veel erger als bij de BC en ook het ploink ploink effect is er ook.
Ben er nu helemaal klaar mee, is gewoon slecht ontworpen, slecht functionerende troep.
Ik heb dit nog niet eerder mee gemaakt met KW/Koni/Bilstein sets, waarvan ik meerdere heb gehad, maar niemand anders buiten BC en MR heeft iets voor deze MDX
Omdat ik toch sportief weggedrag icm verlaging wil, vraag ik mij af of iemand tips heeft bij welke schokdemper specialist ik eens langs zou kunnen gaan (Intrax/ AST of andere??) die hier iets voor zou kunnen maken voor een normaal bedrag (max 2-2,5K Euro), dan wel de OE Acura of Megan set kan modificeren dat het wel goed is, mogelijk eventueel voor de OE acura demperset andere veren zou kunnen leveren voor 2-3 cm verlaging, steviger weggedrag en minder leunen in bochten.
Dus:
Tips voor adressen gevraagd van bedrijven die dempers en/of veren kunnen modificeren, dan wel een goede kwaliteit generieke set passend zouden kunnen maken....
Hiervoor heb ik Porsche Cayenne en MB ML amg gehad, dus het wat sportiever sturende SUV segment.
Nu bevalt deze Acura met zijn 290PK Vtec motor en alle luxe op Lexus niveau mij uitstekend, met uitzondering van de wegligging/ bochtgedrag, want leunt best veel in bochten en zou wel wat stevigere vering/demping mogen hebben + wat verlaging dus lager zwaartepunt zal ook mee helpen.
Omdat deze auto uitsluitend op de Amerikaanse markt verkocht wordt en het een "sportief" SUV family car segment is wat niet in de "tuning scene" valt, bestaat er vrijwel niets op coil-over gebied voor, mede omdat deze op de US markt al gezien wordt als een bovengemiddeld sportief sturende SUV.
Uitsluitend de B-merken BC en Megan Racing hebben er coil-over setjes voor.
Ik heb inmiddels beide sets onder de auto gehad en hoewel weggedrag door verlaging en toegenomen stugheid van vering/demping duidelijk verbetert, bleek het troep.
De BC coilover set met rubber topmounts voor en gebruik van de OE topmounts achter was eerst best een verbetering, maar vrijwel direct hoorde ik name voorin op oneven wegdek/ kuilen de boel licht bonken en vreemd: bij maximaal insturen en daarna stuur recht en achteruit rijden hoorde je de veren voor verspringen: ploink ploink.
Het bonken werd gedurende ca 3 mnd merkbaar erger en het dempingsgedrag ging heel snel achteruit, dus onderuit gesloopt en de set van Megan Racing laten komen in de hoop dat die beter zou zijn, een desillusie.
De Megan Racing set bleek een vrijwel 100% kloon te zijn van de BC set, met uitzondering van voor pillowball topmounts met verstelbare camberplates die ik op straat zinloos vind, maar iets anders hebben ze bij Megan niet.
Bij montage bleek de boel net niet goed te passen en heb ik wat aanpassingen moeten doen om op de auto te kunnen monteren.
Demping -en dus ook weggedrag bleek weer, net als in begin bij de BC-s verbeterd, maar de voor coilovers bonken/ klapperen mateloos irritant op slecht wegdek, nog veel erger als bij de BC en ook het ploink ploink effect is er ook.
Ben er nu helemaal klaar mee, is gewoon slecht ontworpen, slecht functionerende troep.
Ik heb dit nog niet eerder mee gemaakt met KW/Koni/Bilstein sets, waarvan ik meerdere heb gehad, maar niemand anders buiten BC en MR heeft iets voor deze MDX
Omdat ik toch sportief weggedrag icm verlaging wil, vraag ik mij af of iemand tips heeft bij welke schokdemper specialist ik eens langs zou kunnen gaan (Intrax/ AST of andere??) die hier iets voor zou kunnen maken voor een normaal bedrag (max 2-2,5K Euro), dan wel de OE Acura of Megan set kan modificeren dat het wel goed is, mogelijk eventueel voor de OE acura demperset andere veren zou kunnen leveren voor 2-3 cm verlaging, steviger weggedrag en minder leunen in bochten.
Dus:
Tips voor adressen gevraagd van bedrijven die dempers en/of veren kunnen modificeren, dan wel een goede kwaliteit generieke set passend zouden kunnen maken....
-
- Berichten: 465
- Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Madeno maakt desgewenst iedere specificatie.
Kijk eens op de website. Kan alles modificeren.
Werkt ook voor diverse professionele raceteams.
Specialist is Leo van der Made.
Succes gegarandeerd.
Theo
Kijk eens op de website. Kan alles modificeren.
Werkt ook voor diverse professionele raceteams.
Specialist is Leo van der Made.
Succes gegarandeerd.
Theo
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Ik zou AST eens bellen. Madeno werkt met Ohlin tegenwoordig (voorheen AST, of ook nog steeds?), maar Madeno is wel allejezus duur en helemaal als ze een onderstel voor je bij elkaar moeten gaan verzinnen.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Gronico in de Goorn maakt schokbrekers op maat, tot complete veerpoten.
Na montage kan je auto ook uitgewogen worden.
Klein bedrijf met korte lijnen
https://www.gronicoshocks.nl/
Na montage kan je auto ook uitgewogen worden.
Klein bedrijf met korte lijnen
https://www.gronicoshocks.nl/
- Bert ///M3
- Berichten: 9352
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Intrax.
Neem je die oude set van BC oid mee voor de maatvoering. Kunnen ze zo een setje voor je maken. Hoef je niet eens die hele dure verstelbare dempers te hebben maar die goedkopere kunnen ze ook vast wel op maat maken.
Ik zou trouwens die rubber OEM mounts gewoon houden, die massieve camberplates en topmounts etc is het allemaal net niet voor een auto die gewoon dagelijks gebruikt word.
Neem je die oude set van BC oid mee voor de maatvoering. Kunnen ze zo een setje voor je maken. Hoef je niet eens die hele dure verstelbare dempers te hebben maar die goedkopere kunnen ze ook vast wel op maat maken.
Ik zou trouwens die rubber OEM mounts gewoon houden, die massieve camberplates en topmounts etc is het allemaal net niet voor een auto die gewoon dagelijks gebruikt word.
- Maus
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 27 dec 2007, 23:44
- Locatie: Onder de rook van R'dam
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Madeno, maar ook vast andere specialisten, kunnen ook de huidige dempers naar wens aanpassen.
Naast Ohlins levert / monteert ie ook gewoon andere merken.
Destijds voor m'n Z4 is een Ohlins set vanaf 0 opgebouwd, dus geen bestaande set voor ander type BMW omgebouwd naar passend onder de Z4, maar echt vanuit losse onderdelen samengesteld en opgebouwd. Voor die set zelf was ik niet (veel) meer kwijt dan een bestaande standaard set van Ohlins.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Ik dacht eigenlijk dat Ohlin in het hoge prijssegment zat (3K+)Maus schreef: ↑28 apr 2019, 10:42Madeno, maar ook vast andere specialisten, kunnen ook de huidige dempers naar wens aanpassen.
Naast Ohlins levert / monteert ie ook gewoon andere merken.
Destijds voor m'n Z4 is een Ohlins set vanaf 0 opgebouwd, dus geen bestaande set voor ander type BMW omgebouwd naar passend onder de Z4, maar echt vanuit losse onderdelen samengesteld en opgebouwd. Voor die set zelf was ik niet (veel) meer kwijt dan een bestaande standaard set van Ohlins.
Kan je mij (eventueel per PM) een indicatie geven van wat dat je toen gekost heeft?
Was het een verstelbare/ coilover set of vast?
Bedankt voor de tips.Bert ///M3 schreef: ↑27 apr 2019, 10:04 Intrax.
Neem je die oude set van BC oid mee voor de maatvoering. Kunnen ze zo een setje voor je maken. Hoef je niet eens die hele dure verstelbare dempers te hebben maar die goedkopere kunnen ze ook vast wel op maat maken.
Ga er morgen maar eens een paar telefoontjes aan wagen naar deze 3, eens kijken of ze er iets mee kunnen en of ze een grove prijsindicatie kunnen geven.
Ik heb trouwens paar weken geleden al eens tel contact gehad met KW in Duitsland.
Ik ben daar best fan van want heb al KW v3 onder mijn MR2 Turbo en die set bevalt erg goed, vind ik beter dan een Bilstein B16 pss9 set.
Heb daarom net ook KW3 v3 besteld voor de NSX, want de originele Honda Type-s sport set die ik daaronder heb gemonteerd blijkt me toch te hard voor op straat. Die Type-s set raak ik denk wel weer goed kwijt, want is nauwelijks aan te komen, kon alleen door speciale afnemers direct bij Honda racing department besteld worden, niet door dealers leverbaar
KW zegt echter niets voor mij te kunnen betekenen voor de MDX, ze maken geen maatwerk
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Helaas, gaat niks worden.
Gronico had duidelijk geen interesse/ geen kennis voor dit soort auto
Intrax, heel prettig bezoek en indrukwekkend goed rijdende spullen, zou graag nemen, maar prijsniveau ver buiten budget.
De aftermarket Azië troep gaat er onder uit en auto gaat vermoedelijk terug naar standaard onderstel, is niet anders.
Overweeg nog wel of ik mogelijk nog nieuw OE spul probeer, anders serieus nadenken om de auto mogelijk op te ruimen.
laatste overweging:
Is het mogelijk om de originele stabilisatorstangen te verzwaren om zo overhangen in bochten te verminderen??
Zo ja, hoe/ waar??
Gronico had duidelijk geen interesse/ geen kennis voor dit soort auto
Intrax, heel prettig bezoek en indrukwekkend goed rijdende spullen, zou graag nemen, maar prijsniveau ver buiten budget.
De aftermarket Azië troep gaat er onder uit en auto gaat vermoedelijk terug naar standaard onderstel, is niet anders.
Overweeg nog wel of ik mogelijk nog nieuw OE spul probeer, anders serieus nadenken om de auto mogelijk op te ruimen.
laatste overweging:
Is het mogelijk om de originele stabilisatorstangen te verzwaren om zo overhangen in bochten te verminderen??
Zo ja, hoe/ waar??
- E36-italia
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 13 aug 2015, 09:58
- Auto: Laro Discovery TD5
- Contacteer:
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Verbaas Preparations in oud beijerland doet ook heeel veel competitie schokbrekers, en kan best wat voor je maken.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
thread high-jack, wat zijn de verschillen? Waarom toch terug?NSXRS schreef: ↑28 apr 2019, 11:33
Ik ben daar best fan van want heb al KW v3 onder mijn MR2 Turbo en die set bevalt erg goed, vind ik beter dan een Bilstein B16 pss9 set.
Heb daarom net ook KW3 v3 besteld voor de NSX, want de originele Honda Type-s sport set die ik daaronder heb gemonteerd blijkt me toch te hard voor op straat.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Wat bedoel je?Tim N schreef: ↑10 mei 2019, 13:34thread high-jack, wat zijn de verschillen? Waarom toch terug?NSXRS schreef: ↑28 apr 2019, 11:33
Ik ben daar best fan van want heb al KW v3 onder mijn MR2 Turbo en die set bevalt erg goed, vind ik beter dan een Bilstein B16 pss9 set.
Heb daarom net ook KW3 v3 besteld voor de NSX, want de originele Honda Type-s sport set die ik daaronder heb gemonteerd blijkt me toch te hard voor op straat.
- Erik K.
- Berichten: 7166
- Lid geworden op: 27 mei 2006, 12:16
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Intrax zou ik persoonlijk niet meer aan beginnen voor op straat.
Enkele jaren geleden onder mijn M3 gehad en alleen maar gedonder mee. En ook van meerdere mensen rond die tijd dezelfde klachten vernomen. Meerdere malen terug geweest naar Intrax om het op te lossen, helaas zonder bevredigend resultaat en dus de set ingeruild.
Dit is zoals gezegd jaren geleden dus wellicht opgelost..
Inmiddels rij ik al jaren op KW v2 naar alle tevredenheid.
Enkele jaren geleden onder mijn M3 gehad en alleen maar gedonder mee. En ook van meerdere mensen rond die tijd dezelfde klachten vernomen. Meerdere malen terug geweest naar Intrax om het op te lossen, helaas zonder bevredigend resultaat en dus de set ingeruild.
Dit is zoals gezegd jaren geleden dus wellicht opgelost..
Inmiddels rij ik al jaren op KW v2 naar alle tevredenheid.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Inmiddels als laatste optie afspraak gemaakt met Madeno, ben benieuwd.
- Tim N
- Berichten: 7749
- Lid geworden op: 24 mei 2008, 17:37
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Je hebt eerder KW gehad, daarna PSS14 gekocht en nu wil je toch terug naar KW. Wat is daarvoor de reden. Wat zijn de verschillen op een sportieve "daily"?NSXRS schreef: ↑10 mei 2019, 14:37Wat bedoel je?Tim N schreef: ↑10 mei 2019, 13:34thread high-jack, wat zijn de verschillen? Waarom toch terug?NSXRS schreef: ↑28 apr 2019, 11:33
Ik ben daar best fan van want heb al KW v3 onder mijn MR2 Turbo en die set bevalt erg goed, vind ik beter dan een Bilstein B16 pss9 set.
Heb daarom net ook KW3 v3 besteld voor de NSX, want de originele Honda Type-s sport set die ik daaronder heb gemonteerd blijkt me toch te hard voor op straat.
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Ik heb zowel de KW V3 alsook de Bilstein B16 pss9 beide voor een verschillende auto licht gebruikt op de kop weten te tikken, was dus wat ik al zoekende tegen kwam en ik als goed inschatte.
Beide sets zijn goed onder de betreffende auto's, maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de KW.
Bovendien is Bilstein een flinke tegenvaller gebleken qua degelijkheid: zwaar oxideren van de zogenaamd triple coated buitenkanten, vastzitten van verstelknoppen met als gevolg dat 3 van de 4 dempers een revisie benodigden.. na de revisie en nadat ik de dempers zelf van een goede zink coating voorzien heb is de Bilstein set wel goed gebleven.
Op basis van wat betere rijervaring en duidelijk betere kwaliteitsbeleving ga ik nu bij weer een andere auto voor de KW V3
Back on topic: ik ben zeer benieuwd of het voor de MDX nog wat gaat worden bij Madeno
Ze gaven aan voor de wat meer basic sets/ wensen met Bilstein te werken en voor het topsegment met Ohlin, we gaan dus kijken of er met Bilsteins iets mogelijk is..
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 10 okt 2019, 00:47
- Auto: 2004 CivicType R
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Hier nog updates?
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Ruim een half jaar geleden al een keer met Madeno gesproken, wat zij kunnen betekenen en best wel beetje geschrokken van de prijs.. daarna lang te hebben gewikt en gewogen tussen:
- verkoop van de MDX/ aankoop een andere sportieve SUV (Alpina XD3 of Cayenne) en dus een flinke bak geld bijleggen... of
- het onderstel van de op zich fijne MDX te laten customizen..ook een bak geld, maar toch veel minder dan keuze 1.. en indruk van Madeno was erg goed..
Heb ik na vorige week tijdens een langere buitenland rit weer te hebben ervaren wat een fijne reis auto de MDX toch is.. en met een goed onderstel nog zoveel beter zou kunnen zijn.. de knoop toch door gehakt en gisteren is de MDX ingeleverd bij Madeno racing voor installatie van een op maat gemaakt Öhlins onderstel.
Ik ben zeer benieuwd
- verkoop van de MDX/ aankoop een andere sportieve SUV (Alpina XD3 of Cayenne) en dus een flinke bak geld bijleggen... of
- het onderstel van de op zich fijne MDX te laten customizen..ook een bak geld, maar toch veel minder dan keuze 1.. en indruk van Madeno was erg goed..
Heb ik na vorige week tijdens een langere buitenland rit weer te hebben ervaren wat een fijne reis auto de MDX toch is.. en met een goed onderstel nog zoveel beter zou kunnen zijn.. de knoop toch door gehakt en gisteren is de MDX ingeleverd bij Madeno racing voor installatie van een op maat gemaakt Öhlins onderstel.
Ik ben zeer benieuwd
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Ik ook!
Heb de afgelopen dagen veel van die dingen zien rijden. Lijkt me een erg fijne wagen!
Heb de afgelopen dagen veel van die dingen zien rijden. Lijkt me een erg fijne wagen!
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Waar ben je dan?
MDX zijn officieel alleen in Noord Amerika verkocht en via grijze import rijden ze ook in enkele oostblok landen rond.
In NL zijn er maar een stuk of 4/5 geregistreerd
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Riceaux zit in de Midwest momenteel, dacht ik?!
- Riceaux
- Berichten: 8121
- Lid geworden op: 24 sep 2009, 19:41
-
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
- Locatie: GroeneHart
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Madeno heeft inmiddels de Megan/ BC setup nagekeken en zijn niet verbaasd dat dit spul niet functioneert.
In eerste instantie waren ze wat verbaasd hoe het mogelijk is om een in principe zo net uitziende kit te verkopen voor zo weinig geld, maar na de boel goed bekeken en uit elkaar te hebben gehaald, zijn ze tot de conclusie gekomen dat deze sets als lego zijn opgebouwd: een standaard demper en veer die met alle mogelijke pas stukken worden aangepast om op heel veel auto's toe te kunnen passen, daardoor is zo goedkoop te maken, maar dat betekent dat demper en veer niet echt voor een specifieke auto ontworpen/ berekend zijn..
Het bleek dat de voor dempers een op zich redelijke 70-75mm vrije slag hebben... maar dat als de auto op de wielen staat en de boel dus ingedrukt staat... er maar 17 mm !!! vrije ingaande slag over was, waarna de boel op de bump stops slaat .
Daarmee is nu gelijk verklaard waarom de voorvering op een slechte weg ratelt/klappert en de auto stuitert: de vering slaat constant op de bump stops
Wegens onderzoek- en ontwerp tijd.. custom productie van alle onderdelen en anti-corrosiebehandeling, alles samen bouwen en testen/ setup, ben ik de auto naar schatting 3 weken kwijt.
Er gaat wegens de positie/ montage stijl op de auto een upside-down demper systeem toegepast worden.
Ik zou tijdens productie van de delen de auto wel weer tijdelijk kunnen ophalen en dan voor montage brengen, maar ik laat maar gelijk staan.. dat is denk ik snelste.
Ben zeer benieuwd naar het resultaat
In eerste instantie waren ze wat verbaasd hoe het mogelijk is om een in principe zo net uitziende kit te verkopen voor zo weinig geld, maar na de boel goed bekeken en uit elkaar te hebben gehaald, zijn ze tot de conclusie gekomen dat deze sets als lego zijn opgebouwd: een standaard demper en veer die met alle mogelijke pas stukken worden aangepast om op heel veel auto's toe te kunnen passen, daardoor is zo goedkoop te maken, maar dat betekent dat demper en veer niet echt voor een specifieke auto ontworpen/ berekend zijn..
Het bleek dat de voor dempers een op zich redelijke 70-75mm vrije slag hebben... maar dat als de auto op de wielen staat en de boel dus ingedrukt staat... er maar 17 mm !!! vrije ingaande slag over was, waarna de boel op de bump stops slaat .
Daarmee is nu gelijk verklaard waarom de voorvering op een slechte weg ratelt/klappert en de auto stuitert: de vering slaat constant op de bump stops
Wegens onderzoek- en ontwerp tijd.. custom productie van alle onderdelen en anti-corrosiebehandeling, alles samen bouwen en testen/ setup, ben ik de auto naar schatting 3 weken kwijt.
Er gaat wegens de positie/ montage stijl op de auto een upside-down demper systeem toegepast worden.
Ik zou tijdens productie van de delen de auto wel weer tijdelijk kunnen ophalen en dan voor montage brengen, maar ik laat maar gelijk staan.. dat is denk ik snelste.
Ben zeer benieuwd naar het resultaat
-
- Berichten: 2210
- Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Ik ben benieuwd of het je gaat bevallen. Zelf ben ik nog niet eerder bij Madeno geweest, maar ik hoor er alleen maar positieve verhalen over.
Aparte verschijning die MDX.
Aparte verschijning die MDX.
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Schokdemper en/of veren -coilover specialisten gezocht
Volgens mij is dit vrij gangbaar in het goedkopere segment. Ben benieuwd naar je bevindingen met het resultaat!NSXRS schreef: ↑19 nov 2019, 12:29 Madeno heeft inmiddels de Megan/ BC setup nagekeken en zijn niet verbaasd dat dit spul niet functioneert.
In eerste instantie waren ze wat verbaasd hoe het mogelijk is om een in principe zo net uitziende kit te verkopen voor zo weinig geld, maar na de boel goed bekeken en uit elkaar te hebben gehaald, zijn ze tot de conclusie gekomen dat deze sets als lego zijn opgebouwd: een standaard demper en veer die met alle mogelijke pas stukken worden aangepast om op heel veel auto's toe te kunnen passen, daardoor is zo goedkoop te maken, maar dat betekent dat demper en veer niet echt voor een specifieke auto ontworpen/ berekend zijn..
Het bleek dat de voor dempers een op zich redelijke 70-75mm vrije slag hebben... maar dat als de auto op de wielen staat en de boel dus ingedrukt staat... er maar 17 mm !!! vrije ingaande slag over was, waarna de boel op de bump stops slaat .
Daarmee is nu gelijk verklaard waarom de voorvering op een slechte weg ratelt/klappert en de auto stuitert: de vering slaat constant op de bump stops
[...]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten