Dampen ipv roken

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Henk Jan » 20 okt 2017, 09:26

Niet dat dampen/vapen nou zo gezond is, daar zijn de meningen van de deskundigen nog aardig over verdeeld, om over de lange termijn gevolgen nog maar te zwijgen.
Als je het echter moet geloven zijn de eerste onderzoeken naar de Iqos niet zo veelbelovend.

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/nie ... amepraatje

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Dampen ipv roken

Bericht door JP » 20 okt 2017, 12:59

Als ergens een rookverbod is mag je dan wel vapen ?

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Dampen ipv roken

Bericht door WJ » 20 okt 2017, 13:03

Mag hopen van niet

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Henk Jan » 20 okt 2017, 13:03

Helaas.... valt sinds enige tijd onder de tabakswet.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Arthur » 20 okt 2017, 13:12

Henk Jan schreef: 20 okt 2017, 13:03 Gelukkig... valt sinds enige tijd onder de tabakswet.
:wink:

Gebruikersavatar
Jinx
Berichten: 1147
Lid geworden op: 21 aug 2008, 16:20
Locatie: Den Haag

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Jinx » 20 okt 2017, 17:20

HansD schreef: 20 okt 2017, 07:36 Die is al een tijdje uit, de Iqos. Geen e-sig maar een tabaksproduct (heatsticks) dat niet verbrand waardoor er veel minder schadelijke stoffen vrijkomen.

Afbeelding

Heb deze al een tijdje. Is even wennen maar bevalt goed. Alleen de sticks zijn/waren wat lastig verkrijgbaar in NL.
Dat ik dat gemist heb! Marketing kan dus wel wat beter.. :slapen:

Ik ga er is meer over inlezen. Misschien is dat dan de oplossing?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Dampen ipv roken

Bericht door romo » 20 okt 2017, 17:26

Liever benzine dampen dan bovenstaande.. :tooth:

Gebruikersavatar
Jinx
Berichten: 1147
Lid geworden op: 21 aug 2008, 16:20
Locatie: Den Haag

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Jinx » 02 mei 2019, 11:09

Schopje voor dit topic!

Ik wil binnenkort proberen echt over te stappen. Ik heb een Juul besteld, die hebben 75% van de vape markt in handen in Amerika en is hier in Europa verboden...... :roll:

Waarom? Er zit 5% nicotinezout in i.p.v. vloeibare nicotine en onze regelgeving doet dat vermenigvuldigen met 10, dan is het nicotine gehalte te hoog.

Ook nog een Justfog Minifit aangeschaft, werkt ook met Pods (dus geen coils).

We zijn inmiddels al jaren verder in de vape industrie. Wie heeft er succes verhalen of goede aanraders voor liquid?

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Robin » 02 mei 2019, 11:10

Jannes van der Wal (RIP) was toch wereldkampioen 30 jaar terug?

Gebruikersavatar
Luc B
Berichten: 1404
Lid geworden op: 23 jun 2008, 09:31

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Luc B » 02 mei 2019, 12:37

Ben onlangs gestopt met roken (heb nog wel nicotine pleisters) . Nooit geweten dat ik vroeger zoveel geduld met mijn collega's had.

Dampen of vapen heb ik 2x geprobeerd, maar kon mij niet bekoren. Nu hopelijk blijvend van al die rommel af.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Dampen ipv roken

Bericht door ///Joost » 02 mei 2019, 13:15

Luc B schreef: 02 mei 2019, 12:37 Ben onlangs gestopt met roken (heb nog wel nicotine pleisters) . Nooit geweten dat ik vroeger zoveel geduld met mijn collega's had.

Dampen of vapen heb ik 2x geprobeerd, maar kon mij niet bekoren. Nu hopelijk blijvend van al die rommel af.
Goed bezig! En nu volhouden! :thumbup:

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Henk Jan » 07 mei 2019, 09:06

Jinx schreef: 02 mei 2019, 11:09 Schopje voor dit topic!

Ik wil binnenkort proberen echt over te stappen. Ik heb een Juul besteld, die hebben 75% van de vape markt in handen in Amerika en is hier in Europa verboden...... :roll:

Waarom? Er zit 5% nicotinezout in i.p.v. vloeibare nicotine en onze regelgeving doet dat vermenigvuldigen met 10, dan is het nicotine gehalte te hoog.

Ook nog een Justfog Minifit aangeschaft, werkt ook met Pods (dus geen coils).

We zijn inmiddels al jaren verder in de vape industrie. Wie heeft er succes verhalen of goede aanraders voor liquid?
Ik heb al verschillende systemen versleten en zelfs tijdelijk weer terug gegrepen naar conventioneel roken omdat ik altijd problemen ondervond met met name de coils. Sinds ik echter onderstaande kit heb weer lekker aan het vapen ;

https://www.zwoofs.nl/smok-species-kit/

De tank maakt gebruik van mesh-coils en die gaan itt spiral-coils veel langer mee. Ca. 4000 pufs is geen enkel probleem met de kit op 120w en de smaak blijft top.

Qua liquids neem ik over het algemeen die van Charlie Noble en dan de shake 'n vape variant, maar liquids zijn erg smaakgebonden en persoonlijk natuurlijk.

https://www.e-smokey.nl/product-categor ... hake-vape/

Op dit moment veel 'Tripoli'.

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Dampen ipv roken

Bericht door tomgtr » 07 mei 2019, 09:24

Dampen werkte echt niet voor me op lange termijn. Ten eerste, als je buiten rookt en het terras veranderd in een Avro's toppop podium, ten tweede was er altijd wat met dat apparaat. Dan lekte dat ding weel, dan coil doorgebrand dan glaasje stuk. Nu al 2 jaar Iqos. We zullen over paar jaar wel horen dat nog slechter is dan roken maar ik leef nu nog even in de droom dat het gezonder is.

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Henk Jan » 07 mei 2019, 09:38

Natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals aan alles, maar ik merk wel de voordelen tov normaal roken.

De apparatuur laat inderdaad nogal eens te wensen over... het heeft bij mij ook diverse apparaten (en €€€'s) geduurd voordat ik de juiste te pakken had en gisteren liet ik hem nog vallen met als gevolg een kapot glas.

Ik heb geen ervaring met Iqos, maar is dat qua smaak dan echt te vergelijken met normale sigaretten?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Dampen ipv roken

Bericht door tomgtr » 07 mei 2019, 10:12

Yep, heel erg te vergelijken. Mee begonnen in februari 2017 en sindsdien niet 1 normale meer gerookt. Toen waren ze nog niet eens te krijgen in NL. Ondertussen normaal bij AH/Shell/BP etc. Je hebt iets van 6 verschillende smaken waarvan 2 menthol maar de 3 "nieuwe" smaken zijn alleen bij sigarenboer te krijgen. Maar qua smaak, effect en rooksensatie komt dit echt het dichtstbij.

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Opa » 07 mei 2019, 10:32

Na ruim 40 jaar(van m'n 13e tot m'n 55e) shag te hebben gerookt ben ik 16 april 2018, een jaar geleden dus, gestopt.
Ik moest het ziekenhuis in voor een operatie en zou 1 à 2 dagen moeten blijven en vanwege het niet mogen roken zag ik daar knap tegenop.
Ging wat fout bij de operatie en moest 9 dagen blijven en dus ook 9 dagen niet roken. :duh: :cry:
Na 9 dagen weer naar huis en omdat ik al 9 dagen niet gerookt had geprobeerd om dat door te zetten.
Dat lukte redelijk, maar na ongeveer 2 maanden toch een shaggie gedraaid en voorzichtig een paar trekjes genomen.
Die smaakten eigenlijk veel te goed, dus na 5 trekjes het shaggie weg gegooid en weer een maand niet gerookt.
Dat heeft zich ongeveer 5x herhaald, ik heb dus de eerste 7 à 8 maanden nog een keer of 5 à 6 een half shaggie op.
Dat laatste shaggie ben ik echt een beetje ziek van geworden, zelfs de andere dag nog en nu dus sinds een maand of 5 à 6 helemaal niet meer gerookt.
Soms heb ik nog steeds wel eens 'trek in een shaggie', maar vaak duurt dat gevoel niet zo lang en als je er niet aan denkt gaat het helemaal goed.
Vanwege die mislukte operatie ben ik nog steeds niet aan het werk, dus als ik nog gerookt zou hebben zou ik denk ook extra veel gerookt hebben. :wink:
Waarschijnlijk door het stoppen met roken(men zegt dat de stofwisseling veranderd) en omdat ik thuis zit begon ik qua gewicht ook te groeien.
Ben gewoon wat vaker met de hond gaan lopen, heb een hometrainer van iemand gekregen waar ik regelmatig op zit(echt fietsen gaat ook nog niet makkelijk) en ben wat meer op m'n eet- en drink-gewoontes gaan letten en sinds eind januari is er ruim 5 kg vanaf, ik weeg nu weer onder de 80 kg. :)

Gebruikersavatar
Henk Jan
Berichten: 1441
Lid geworden op: 13 feb 2007, 10:20

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Henk Jan » 07 mei 2019, 10:44

Knap van je oudste! :clap:

Ik kan me inderdaad nog goed herinneren dat waar jij liep je vrijwel altijd een shaggie in je hand had of aan het draaien was :tooth:

Dat je stofwisseling zou veranderen is BS. Roken onderdrukt echter wel je hongergevoel en als je stopt smaakt alles ook nog eens lekkerder met als gevolg dat mensen meer gaan eten en ook nog meer ter vervanging van een sigaret (snoepen, etc).

Klote btw van die mislukte operatie, hoop dat het niet ernstig was/is!
tomgtr schreef: 07 mei 2019, 10:12 Yep, heel erg te vergelijken. Mee begonnen in februari 2017 en sindsdien niet 1 normale meer gerookt. Toen waren ze nog niet eens te krijgen in NL. Ondertussen normaal bij AH/Shell/BP etc. Je hebt iets van 6 verschillende smaken waarvan 2 menthol maar de 3 "nieuwe" smaken zijn alleen bij sigarenboer te krijgen. Maar qua smaak, effect en rooksensatie komt dit echt het dichtstbij.
Heb nog even zitten lezen hoe dat nou werkt, maar ik blijf toch maar bij de liquids.
Smaak vind ik eigenlijk gewoon lekkerder dan normale sigaretten en gevarieerder. Daarnaast het idee dat je binnen 6 min zo'n ding op moet hebben spreekt me niet meer zo aan.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12543
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Downforce Hans » 07 mei 2019, 10:52

tomgtr schreef: 07 mei 2019, 09:24 Dampen werkte echt niet voor me op lange termijn. Ten eerste, als je buiten rookt en het terras veranderd in een Avro's toppop podium, ten tweede was er altijd wat met dat apparaat. Dan lekte dat ding weel, dan coil doorgebrand dan glaasje stuk. Nu al 2 jaar Iqos. We zullen over paar jaar wel horen dat nog slechter is dan roken maar ik leef nu nog even in de droom dat het gezonder is.
Toen ik laatst naast een persoon zat die zo aan het dampen was vroeg ik me idd af waar Penny de Jager bleef....

Online
Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Opa » 07 mei 2019, 12:17

Henk Jan schreef: 07 mei 2019, 10:44

Ik kan me inderdaad nog goed herinneren dat waar jij liep je vrijwel altijd een shaggie in je hand had of aan het draaien was :tooth:

Klote btw van die mislukte operatie, hoop dat het niet ernstig was/is!
Ik rookte in het verleden ongeveer 3,5 pakje shag per week, dus ongeveer een pakje sigaretten per dag.
Laatste jaren probeerde ik er al meer op te letten en rookte ik nog ongeveer 2 à 2,5 pakje shag per week.
Vind het zelf nog wel meevallen, want ik ken mensen die veel meer rookten of roken, maar anderen zeggen weer dat 3,5 pakje per week toch flink veel is.....je kijkt zelf natuurlijk altijd naar anderen die het nog slechter doen dan jij. :tooth:


Het was een operatie aan m'n oor en daarbij is het evenwichtsorgaan geraakt, wordt waarschijnlijk nooit meer zoals het was, maar als ik geen gekke dingen doe(bijvoorbeeld veel met m'n hoofd bewegen) is het nog wel redelijk goed te doen.
Punt is dat die grijze massa nu continu aan het corrigeren is, omdat het andere evenwichtsorgaan nu alles alleen moet doen en dat merk ik niet, maar is knap vermoeiend en hoe moeier ik ben, hoe meer last ik van m'n evenwicht krijg.
Wat ook lastig is is dat ik het meest pas een poosje later merk, dus als ik de ene dag wat teveel heb gedaan, dan merk ik dat bijvoorbeeld pas een paar uur later, of pas de andere dag.

Elise
Berichten: 7171
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Elise » 07 mei 2019, 13:44

Ik rookte een pakje shag per dag + de nodige sigaretten van mijn vrouw en alles wat maar aangeboden werd. En het maakte me weinig uit wat het was, halfzware, zware, filtersigaretten of zonder filter, kleine sigaartjes ik stak alles in mijn mond waar rook af kwam.
Als ik ziek was en mijn keel aanvoelde als schuurpapier, kocht ik menthol sigaretten.....want roken moest doorgaan.

Ben er gelukkig al weer een jaar of 15 van af, maar vind het nog steeds knap als ik mensen zie stoppen, want ik weet hoe lastig het is.
Heb ook het idee dat het tegenwoordig veel meer een last is als een lust. Weet nog dat toen ik de eerste keer vloog je lekker in het vliegtuig kon paffen en tegen de tijd dat dat niet meer mocht was ik steevast de laatste die naar binnen ging en de eerste die naar buiten wilde :bag:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Arthur » 07 mei 2019, 13:49

Rokers zijn zeker een last :) Voordat je een cafe, restaurant, ziekenhuis in wilt moet je eerst door dat rookgordijn worstelen. Zit je op een zwoele zomerzaterdagavond op het terras van een restaurant en snijd je je biefstukje aan, steken de buren met 2-3 man sterk een peuk op. Ja, leven en laten leven maar ik vind dat niet kunnen.

Andere discussie ;)

Marc R
Berichten: 6859
Lid geworden op: 10 feb 2006, 14:33
Locatie: Black Hole

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Marc R » 07 mei 2019, 13:52

Auke M535i schreef: 16 okt 2017, 20:34
Frank_Sch schreef: 16 okt 2017, 19:32 Kan me niet voorstellen dat het gezond is, kan me goed voorstellen dat het ongezond is. Hopelijk beter dan gewoon roken.
En wat mij betreft net zo mee omgaan als met gewoon roken wat betreft waar het wel/niet mag.
Het is nog nergens bewezen dat het slecht is.
Het grote nadeel van normaal roken is dat je iets verbrand wat je inademt + teer. Beide heb je niet met dampen. De rook is van hetzelfde spul gemaakt als wat rookmachines in een discotheek gebruiken, voeg daar wat nicotine aan toe en je hebt dampen.

Tevens is bewezen dat nicotine zelf goed is voor het tegen gaan van dementie :-)
Amusement dit.... :lol:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Dampen ipv roken

Bericht door romo » 07 mei 2019, 13:56

Henk Jan schreef: 07 mei 2019, 10:44 Dat je stofwisseling zou veranderen is BS. Roken onderdrukt echter wel je hongergevoel en als je stopt smaakt alles ook nog eens lekkerder met als gevolg dat mensen meer gaan eten en ook nog meer ter vervanging van een sigaret (snoepen, etc).


Egh, das bepaald geen BS.

De stofwisseling (metabolisme) verandert wel degelijk, bij een roker ligt het basaal metabolisme veel hoger dan een niet roker. Dat komt omdat de rook zoveel gifstoffen bevat dat het lijf met alle macht probeert die ASAP uit het lijf te krijgen. De manier daarvoor is om het metabolisme te verhogen.

Stop je met roken dan daalt het metabolisme, ga je ook nog snaaien om de sigaret te compenseren, dan gaat het dubbel op idd, de meeste stoppers komen daar om flink aan.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Fernando » 07 mei 2019, 14:08

Jinx schreef: 02 mei 2019, 11:09 Schopje voor dit topic!

Ik wil binnenkort proberen echt over te stappen. Ik heb een Juul besteld, die hebben 75% van de vape markt in handen in Amerika en is hier in Europa verboden...... :roll:

Waarom? Er zit 5% nicotinezout in i.p.v. vloeibare nicotine en onze regelgeving doet dat vermenigvuldigen met 10, dan is het nicotine gehalte te hoog.

Ook nog een Justfog Minifit aangeschaft, werkt ook met Pods (dus geen coils).

We zijn inmiddels al jaren verder in de vape industrie. Wie heeft er succes verhalen of goede aanraders voor liquid?
Maat van me is al geruime tijd bezig met de tegenhanger van de Juul genaamd de Migo. Ikzelf ben 110% anti dus heb geen idee of het helemaal geweldig is...

https://www.vapemigo.nl

Elise
Berichten: 7171
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Dampen ipv roken

Bericht door Elise » 07 mei 2019, 14:54

Arthur schreef: 07 mei 2019, 13:49 Rokers zijn zeker een last :) Voordat je een cafe, restaurant, ziekenhuis in wilt moet je eerst door dat rookgordijn worstelen. Zit je op een zwoele zomerzaterdagavond op het terras van een restaurant en snijd je je biefstukje aan, steken de buren met 2-3 man sterk een peuk op. Ja, leven en laten leven maar ik vind dat niet kunnen.

Andere discussie ;)
Dus eigenlijk is het er allemaal flink op vooruit gegaan Arthur, vroeger zat je in een café of restaurant in de rook. Tegenwoordig hoef je alleen maar even door het rookgordijn heen en zit je lekker in een rookvrije ruimte. :tooth:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], beske, BMWDennis, Bram, dave van marion, erwin20vt, Gus, Hans44, k33z, Kadett, markk, Martijn_bmw, MParallel, SlowCo, tomgtr, vester86 en 168 gasten