Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Dit is ons algemene autoforum.
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Tom » 04 mei 2019, 20:30

Ook veel arme landen die voorlopen.
Als ik door Europa reis "zie" ik dat niet. Af en toe wat windmolens. Zonnepanelen alweer minder. Sowieso niet 'meer' dan hier voor m'n gevoel.
Hoe is dat gemeten dan? Wat doen andere landen zoveel meer/anders dan wij?
Hier is het natuurlijk wel krapper, in grotere landen kun makkelijker grote parken aanleggen zonder dat zoiets erg opvalt...?

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door DF-user-13935 » 04 mei 2019, 20:33

Tom schreef: 04 mei 2019, 20:30
Hoe is dat gemeten dan? Wat doen andere landen zoveel meer/anders dan wij?
https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... a28cb8beea

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7952
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door MParallel » 04 mei 2019, 20:35

Emi schreef: 04 mei 2019, 20:15
MParallel schreef: 04 mei 2019, 19:22
Altijd braafste van de klas willen zijn.
Op het gebied van hernieuwbare energie is Nederland in ieder geval niet het braafste jongetje. Op dat vlak zijn we eigenlijk een apenland. Met Malta en Luxemburg bungelen we op EU niveau onderaan.

Afbeelding
Hmm valt me nog mee dan.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door WillemBoer » 04 mei 2019, 20:53

Zitten de spullen erbij om hem weer terug te bouwen?
Wil iemand over 6 jaar een auto waar je 200 euro mrb moet betalen, dan misschien wel 300, dus die 25-30k lijkt me niet realistisch.
De spullen om terug naar geel om te bouwen zitten er bij!
De restwaarde heb ik gebaseerd op het aanbod van de ML van 6 jaar oud met 170k km gelopen.
Daar wordt nu ook gewoon 30k voor gevraagd.

En omdat de BPM op deze manier “omzeilt” wordt is de afschrijving minimaal rekening houdend met de indicatieve restwaarde van 25-30k.

Enige nadeel is de bijtelling inderdaad... maar kan altijd nog na een paar jaar op naam van iemand in de familie iemand die zzp’r is om zo geen BPM naheffing te krijgen.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Luco » 04 mei 2019, 21:04

WillemBoer schreef: 04 mei 2019, 20:53
Zitten de spullen erbij om hem weer terug te bouwen?
Wil iemand over 6 jaar een auto waar je 200 euro mrb moet betalen, dan misschien wel 300, dus die 25-30k lijkt me niet realistisch.
De spullen om terug naar geel om te bouwen zitten er bij!
De restwaarde heb ik gebaseerd op het aanbod van de ML van 6 jaar oud met 170k km gelopen.
Daar wordt nu ook gewoon 30k voor gevraagd.

En omdat de BPM op deze manier “omzeilt” wordt is de afschrijving minimaal rekening houdend met de indicatieve restwaarde van 25-30k.

Enige nadeel is de bijtelling inderdaad... maar kan altijd nog na een paar jaar op naam van iemand in de familie iemand die zzp’r is om zo geen BPM naheffing te krijgen.
Ja, nu wel 30 k en jij denkt met deze regering over 6 jaar nog steeds?
Zolang je hem op een zaak houdt is er niks aan de hand, daarna pas op geel terug, maar ik denk over 6 jaar dat de markt voor deze auto's heel anders zal zijn, dus zou de restwaarde lager inschatten of gewoon op grijs verkopen.

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Peric » 04 mei 2019, 21:43

Die grafiek geeft aan consumenten-verbruik, in procenten.
Heb zo'n idee dat dat berekend wordt aan de hand van oppervlakte land en inwoners. Dus dan komen we slecht er uit ja..

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door DF-user-13935 » 04 mei 2019, 21:52

Peric schreef: 04 mei 2019, 21:43
Heb zo'n idee dat dat berekend wordt aan de hand van oppervlakte land ...
Dat idee is onjuist.

https://ec.europa.eu/eurostat/documents ... a28cb8beea

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door RS-Ron » 05 mei 2019, 01:34

Ehmmmm hoe zit dat met dit zinnetje ? Renewable energy sources cover solar thermal and photovoltaic energy, hydro (including tide, wave and ocean energy), wind, geothermal energy and all forms of biomass (including biological waste and liquid biofuels).

Het staat me bij dat het verbranden van hout(snippers) bijv. onder biomass valt. Dan zijn er al een aantal landen die dunbevolkt en rijkelijk voorzien van bossen, zoals bijv. Zweden een behoorlijk voordeel hebben tenopzichte van Ned. Zitten ook een aantal landen tussen die behoorlijk veel produceren door waterkrachtcentrales (hydro). Kijk dan een naar Nederland met onze mega-bevolkingsdichtheid. Wij hebben eenvoudigweg de ruimte, hoogteverschillen en hoeveelheid bos niet om op dat vlak mee te doen met die landen. Nee dan gaan we alles volzetten met windmolens en zonnepanelen. Denk dat we er wijs aan doen om innovatief een boost te geven aan andere vormen van opwekking van kernenergie en de verwerking van het afval.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Niels » 05 mei 2019, 09:00

Precies. Wat denk je wat daar in het Oostblok verstookt wordt... hout. Euh sorry, "Bio Hout". Das hout uit het bos, niet die uit een zak van de bouwmarkt. Schijnt nogal wat verschil te maken in uitstoot :tooth:

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door DF-user-13935 » 05 mei 2019, 09:20

Om Nederland het braafste jongetje van de klas te noemen op het gebied van duurzaamheid is wel onzinnig.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door JP » 05 mei 2019, 09:26

Hier zitten gewoon een paar recalcitrante jongetjes die niet met de school mee willen doen :tooth:

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door D20VT » 05 mei 2019, 09:43

WillemBoer schreef: 04 mei 2019, 20:53
Zitten de spullen erbij om hem weer terug te bouwen?
Wil iemand over 6 jaar een auto waar je 200 euro mrb moet betalen, dan misschien wel 300, dus die 25-30k lijkt me niet realistisch.
De spullen om terug naar geel om te bouwen zitten er bij!
De restwaarde heb ik gebaseerd op het aanbod van de ML van 6 jaar oud met 170k km gelopen.
Daar wordt nu ook gewoon 30k voor gevraagd.

En omdat de BPM op deze manier “omzeilt” wordt is de afschrijving minimaal rekening houdend met de indicatieve restwaarde van 25-30k.

Enige nadeel is de bijtelling inderdaad... maar kan altijd nog na een paar jaar op naam van iemand in de familie iemand die zzp’r is om zo geen BPM naheffing te krijgen.
Helaas werkt het op deze manier niet. De grijs kenteken bpm is in theorie afgeschreven.
Bij omzetten naar geel wordt dit bedrag opnieuw bepaald en ga je alsnog rest bpm betalen (met een afschijvingstabel of obv taxatie)

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door romo » 05 mei 2019, 09:45

Fijnstof verminderen door minder uitstoot is mooi, hoewel met allerlei filters dat best te behappen is.

Maar wat blijft is fijnstof door bandenslijtage en remmen. Uiteraard ook al die kettingrokers nog :tooth:

Van CO2 uitstoot is uiteraard geen mens ooit ziek geworden

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door WillemBoer » 05 mei 2019, 10:09

D20VT schreef: 05 mei 2019, 09:43
WillemBoer schreef: 04 mei 2019, 20:53
Zitten de spullen erbij om hem weer terug te bouwen?
Wil iemand over 6 jaar een auto waar je 200 euro mrb moet betalen, dan misschien wel 300, dus die 25-30k lijkt me niet realistisch.
De spullen om terug naar geel om te bouwen zitten er bij!
De restwaarde heb ik gebaseerd op het aanbod van de ML van 6 jaar oud met 170k km gelopen.
Daar wordt nu ook gewoon 30k voor gevraagd.

En omdat de BPM op deze manier “omzeilt” wordt is de afschrijving minimaal rekening houdend met de indicatieve restwaarde van 25-30k.

Enige nadeel is de bijtelling inderdaad... maar kan altijd nog na een paar jaar op naam van iemand in de familie iemand die zzp’r is om zo geen BPM naheffing te krijgen.
Helaas werkt het op deze manier niet. De grijs kenteken bpm is in theorie afgeschreven.
Bij omzetten naar geel wordt dit bedrag opnieuw bepaald en ga je alsnog rest bpm betalen (met een afschijvingstabel of obv taxatie)
Je hebt gelijk!
Ik heb het nog even nagekeken, de belastingdienst geeft aan dat er na de ombouw naar geel restbpm verschuldigd is inderdaad. Eigenlijk ook wel logisch natuurlijk...

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door D20VT » 05 mei 2019, 11:09

Er was een Toyota dealer in Dirksland die bouwde landcruiser v8’s om naar dubbele cabine met een koppelschotel. Zaagde de hele kont eraf. Herkeuring in Duitsland naar trekker oplegger. Vervolgens werd de kont er terug tegenaan geschroefd en zag je aan de buitenkant op 2 kleine naadjes niets van. Maar zonder 50k bpm en een aangepast houderschapsbelasting tarief. Ook werd na herkeuring de consumentenprijs van het nieuwe voertuig aangepast. Langs alle kanten voordeel.
Bijlagen
Achterzijdes
Achterzijdes
D9DB4221-05BF-444A-A864-B873515C83C9.jpeg (74.13 KiB) 1583 keer bekeken
Achterzijde
Achterzijde
FB39BB67-EE3B-4069-8C33-A4CBF2F16F1C.jpeg (58.03 KiB) 1583 keer bekeken
Ombouw trekker
Ombouw trekker
25D9CF98-7C49-4671-82DE-DF6530F9E517.jpeg (92.31 KiB) 1583 keer bekeken
Compleet
Compleet
A3A46AD9-0D9F-4D7B-91A5-C61A0A93F978.jpeg (85.76 KiB) 1583 keer bekeken

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door RS-Ron » 05 mei 2019, 11:45

Emi schreef: 05 mei 2019, 09:20 Om Nederland het braafste jongetje van de klas te noemen op het gebied van duurzaamheid is wel onzinnig.
Nee hoor, Nederland zou gewoon kunnen zeggen: wij zijn geografisch wat beperkter. Wij gaan inzetten op kernenergie en op innovatie daarvan op het gebied van efficiëntie en afvalverwerking. O, dat staat niet in jullie lijstje ? Das spijtig, want we gaan het toch doen. We gaan namelijk niet alle natuur die we nog hebben voorleggen/zetten met panelen en molens. Wij kunnen ons aan veel andere landen helemaal niet spiegelen.

Gr Ron

Gebruikersavatar
Peric
Berichten: 8441
Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
Locatie: Driebruggen

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Peric » 05 mei 2019, 11:50

Hear, hear..
Ze zijn zelfs zó doorgeslagen dat er veel te veel gekapt wordt. Meer plaats voor windmolens en zonneparken. Maar die zetten geen CO2 om in zuurstof.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Spijkerhard » 05 mei 2019, 12:16

Zoals je in de grafiek ziet, zijn de doelen (de bolletjes) niet gelijk. Dus daar lijkt al rekening mee gehouden.
En houtsnippers is een andere, gesloten kringloop qua CO2, dan fosiele brandstoffen, waarvan miljarden vaten opgepompd worden, en de koolwaterstoffen omgezet worden in o.a. CO2.
Niemand gaat dood aan CO2, maar uiteindelijk loopt je nazaat de kans dat ze er door verdrinken...

En waar is er overigens te veel gekapt, om windmolens en zonnepanelen te plaatsen?

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door JP » 05 mei 2019, 12:21

Vroeger stond half Nederland vol met windmolens, lijkt me toch niet moeilijk te nog bestaande om te bouwen naar energieopwekkers. Brood komt toch uit een fabriek, daar hoeven geen granen meer voor gemalen te worden

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Luco » 05 mei 2019, 12:28

Spijkerhard schreef: 05 mei 2019, 12:16
Niemand gaat dood aan CO2, maar uiteindelijk loopt je nazaat de kans dat ze er door verdrinken...
Niemand gaat dood aan CO2?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Jaarlijks tientallen doden, als het ppm gehalte maar hoog genoeg is.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Spijkerhard » 05 mei 2019, 12:30

Da's gebrek aan O2, toch, Luco?

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Luco » 05 mei 2019, 12:33

nee te hoog Co2 ga je dood, iets vanaf 1800 ppm, normaal is tussen 500 en 800 ppm dacht ik.


Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door alt » 05 mei 2019, 13:04

Vandaar dat ik het verleden een co2 spiraalvriezer heb omgebouwd naar mechanisch vriezen, omdat deze in een naar verhouding kleine ruimte stond.
De koelingspecialist vertelde mij als er een lek is, co2 kan je niet ruiken, dan sterft je binnen 1 minuut.
Maar de nieuwe vriesinstallaties worden nu vaak met co2 gekoeld.
Co2 is toch weer ergens goed voor.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Benzine- en dieselauto’s in 2030 verboden in Amsterdam

Bericht door Spijkerhard » 05 mei 2019, 13:09

OK, jij gelijk, Luco, maar aan de langjarige grafiek te zien, zitten we wat deze discussie betreft, nog niet in de gevarenzone. Ik doelde natuurlijk op de indirecte gevolgen van de CO2, de temparatuurstijging door CO2, ijs smelt, hogere zeewaterspiegel, etc.
Wel een duidelijke grafiek t.a.v. De hoeveelheid extra CO2 die we de afgelopen jaren in roulatie gebracht hebben.... Valt me mee dat ik geen hockeystick in de grafiek zie, maar die zie je misschien als je de tabelwaarden in een grafiek zet (met een gecorrigeerde, correcte tijdlijn)..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 117 gasten