Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 03 mei 2019, 05:47

Hoe kan je je daar voor opgeven?

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Mari Oh Oh! » 03 mei 2019, 08:19

Luco schreef: 03 mei 2019, 05:47 Hoe kan je je daar voor opgeven?
https://www.powerpeers.nl/, klik op overstappen :)

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dvh » 03 mei 2019, 08:52

Ik heb contact opgenomen met een goede electramonteur over het volgende:

https://www.bol.com/nl/p/zonnepanelen-c ... oductTitle

Een 'doe het zelf' pakket. bijna 6000kwh onder de juiste omstandigheden. Met wat verlies dekt dat de ladig van ons totale stroomverbruik.
De panelen zijn van:
https://www.durasun.be/

De google referenties over dit bedrijf/panelen zijn prima:
https://www.google.com/search?q=Durasun ... fa6408ab,1,,,

De monteur die ik laat komen doet zelf ook in zonnepanelen maar is ook bereid enkel de montage te doen ( want die wil ik heel goed gedaan hebben ). Als het pakket niks is hoor ik zijn aanbod aan. Maar als dit prima is, dan ga ik voor bovenstaande optie. Ben je wellicht 1000-1500 euro voor montage kwijt. Maar scheelt al snel een X duizend wanneer je het compleet laat verzorgen.
Op deze manier ben je voor 6 a 6500 klaar. Anders zit je al snel op 10k

Goed is goed natuurlijk.
Hou jullie wel op de hoogte wat eruit komt.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door alt » 03 mei 2019, 08:56

Over 25 jaren, als de zonnepanelen zijn versleten, krijg je een probleem met het afvoeren van de zonnepanelen . De zonnepanelen zijn chemisch afval. Tegen die tijd betaal je daar meer voor dan de nieuwwaarde destijds. Zo krijgt de overheid zijn subsidie dubbel & dwars weer terug.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Mari Oh Oh! » 03 mei 2019, 09:23

alt schreef: 03 mei 2019, 08:56 Over 25 jaren, als de zonnepanelen zijn versleten, krijg je een probleem met het afvoeren van de zonnepanelen . De zonnepanelen zijn chemisch afval. Tegen die tijd betaal je daar meer voor dan de nieuwwaarde destijds. Zo krijgt de overheid zijn subsidie dubbel & dwars weer terug.
Chemisch afval kan ik gewoon gratis kwijt bij onze milieustraat? Sterker nog, er is niks waarvoor ik meer moet betalen dan het gewicht per kg en per jaar mag ik 300kg gratis brengen... Bovendien is lastig te recyclen heel wat anders dan chemisch afval...

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 03 mei 2019, 10:08

dvh schreef: 03 mei 2019, 08:52 Ik heb contact opgenomen met een goede electramonteur over het volgende:

https://www.bol.com/nl/p/zonnepanelen-c ... oductTitle

Een 'doe het zelf' pakket. bijna 6000kwh onder de juiste omstandigheden. Met wat verlies dekt dat de ladig van ons totale stroomverbruik.
De panelen zijn van:
https://www.durasun.be/

De google referenties over dit bedrijf/panelen zijn prima:
https://www.google.com/search?q=Durasun ... fa6408ab,1,,,

De monteur die ik laat komen doet zelf ook in zonnepanelen maar is ook bereid enkel de montage te doen ( want die wil ik heel goed gedaan hebben ). Als het pakket niks is hoor ik zijn aanbod aan. Maar als dit prima is, dan ga ik voor bovenstaande optie. Ben je wellicht 1000-1500 euro voor montage kwijt. Maar scheelt al snel een X duizend wanneer je het compleet laat verzorgen.
Op deze manier ben je voor 6 a 6500 klaar. Anders zit je al snel op 10k

Goed is goed natuurlijk.
Hou jullie wel op de hoogte wat eruit komt.
Mijn plan van aanpak zou grofweg zijn:
-Dak inventariseren (oriëntatie zon, afmetingen etc.)
-Kijken hoeveel panelen er maximaal op passen (portrait of landscape) en wat esthetisch en symmetrisch mooi is
-Panelen uitzoeken die je mooi vindt (bij je dak passen) en je het gewenste vermogen leveren (persoonlijk vind ik die blauwe poly panelen niet om aan te gluren)
-omvormer erbij zoeken
-dakbevestiging in overleg met degene die het gaat installeren (clickfit bijvoorbeeld moet je net even weten hoe ermee om te gaan, heeft degene die het gaat doen goede ervaring met een ander systeem, dan zou ik dat systeem kiezen)

Wat verder ook belangrijk is, is om te kijken of je een 3 fasen aansluiting hebt, want die 6000wp uit je voorbeeld betekend een 3 fasen omvormer. Heb je die niet, dan zou ik vooraf even informeren wat het kost om je meterkast/aansluiting om te zetten van 1 fase naar 3 fasen. Eventueel zelfs afwegen of het niet verstandiger is om op 1 fase de boel aan te sluiten en misschien een paar panelen minder of aftoppen overwegen.

Overigens vind ik de aanbieding van dit pakket helemaal niet zo goedkoop.
De panelen + omvormer samen zitten samen rond de 3000 euro, dan vind ik 2000 voor installatiemateriaal stevig.

En als je alles goed gedaan wilt hebben, er in ieder geval voor zorgen dat de bedrading netjes door mantelpijpjes loopt bij de doorvoeren.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door alt » 03 mei 2019, 10:53

Heb net als het klimaatmeisje ook een gave om de toekomst te zien, Elise?

Gebruikersavatar
Will F.
Berichten: 2251
Lid geworden op: 10 okt 2006, 20:09

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Will F. » 03 mei 2019, 11:56

Mari Oh Oh! schreef: 03 mei 2019, 01:00
Will F. schreef: 02 mei 2019, 19:57
Mari Oh Oh! schreef: 02 mei 2019, 13:38

Klopt bijna. 11 cent voor alles wat je boven saldering terug levert. Maar ook krijg je 4 cent per kWh die je levert, maar meteen door andere powerpeer 'leden' gebruikt wordt. Ik krijg met peildatum vandaag(startdatum contract 6 januari) dus 199x0,11ct(=21,90) +439x0,04ct(=17,57) voor mijn 'overschot'. Toch al bijna 40 euro(op 4500Wp).
Krijg je nu voor een gedeelte van wat je boven je saldering teruglevert 11c en het andere gedeelte 4c zoals er staat of komt die 4 cent op de 11c als extra. Is er een site oom teruglever tarieven te vergelijken?
Ja, die 4ct krijg je voor elke kWh die je op het moment dat je panelen stroom leveren niet zelf gebruikt. Enige voorwaarde is wel dat andere leden van Powerpeers het wel van je af moeten nemen. Ze moeten jouw bron ten eerste geselecteerd hebben(je mag er 5 opgeven) en zelf op dat moment dat vermogen nodig hebben. Zo is er één afnemer waar ik al 135kWh aan 'geleverd' heb.

De logica er achter is waarschijnlijk dat Powerpeers die stroom niet van het net hoeft te gebruiken en dus inkopen.

Dit werkt dus zelfs als je 3000kWh per jaar levert én verbruikt. Een deel daarvan(zeg 1000kWh) lever je aan anderen en daar krijg je geld voor(4cent is niet heel veel, maar toch een leuke extra). Staat dus los van de saldering en de vraag of je op jaarbasis overschot hebt of niet.
Helder! Alleen mijn nieuwbouwhuis staat in een gasloos wijkje van ~100 woningen met allemaal zonnepanelen dus hoe laat ik me selecteren is dan de vraag..... Wel het enige nulopdemeterhuizenwijkje in de weide omgeving (met bodembronWPU).

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dvh » 03 mei 2019, 12:47

Wat verder ook belangrijk is, is om te kijken of je een 3 fasen aansluiting hebt, want die 6000wp uit je voorbeeld betekend een 3 fasen omvormer. Heb je die niet, dan zou ik vooraf even informeren wat het kost om je meterkast/aansluiting om te zetten van 1 fase naar 3 fasen. Eventueel zelfs afwegen of het niet verstandiger is om op 1 fase de boel aan te sluiten en misschien een paar panelen minder of aftoppen overwegen.
Dit is voor mij nog even nieuw. Ga ik uitzoeken.

De panelen komen niet op het huis maar op paardenstallen/garage die 50m achter het huis staan. Estetisch iets minder belangrijk dus. Veiligheid wel belangrijk. Ik heb 2 meterkasten in mijn huis. Een moderne en een ouderwetse(re) dus wellicht dat het op de moderne allemaal plug and play is.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 03 mei 2019, 14:26

dvh schreef: 03 mei 2019, 12:47
Wat verder ook belangrijk is, is om te kijken of je een 3 fasen aansluiting hebt, want die 6000wp uit je voorbeeld betekend een 3 fasen omvormer. Heb je die niet, dan zou ik vooraf even informeren wat het kost om je meterkast/aansluiting om te zetten van 1 fase naar 3 fasen. Eventueel zelfs afwegen of het niet verstandiger is om op 1 fase de boel aan te sluiten en misschien een paar panelen minder of aftoppen overwegen.
Dit is voor mij nog even nieuw. Ga ik uitzoeken.

De panelen komen niet op het huis maar op paardenstallen/garage die 50m achter het huis staan. Estetisch iets minder belangrijk dus. Veiligheid wel belangrijk. Ik heb 2 meterkasten in mijn huis. Een moderne en een ouderwetse(re) dus wellicht dat het op de moderne allemaal plug and play is.
Ik zou, in geval van calamiteiten, er wel voor zorgen dat je ter plaatse de zonnepanelen kunt uitschakelen middels een schakelaar (die goed zichtbaar is)
Kan ook een schakelaar op de inverter zijn, maar als die erop zit vaak slecht zichtbaar.

Bijvoorbeeld een Eaton SOL30-SAFETY (al zijn die wel erg duur, dat kan veel goedkoper).

En v.w.b. de 3 fasen, je zou ook 2 kleinere omvormers kunnen plaatsen, zal niet eens veel schelen met één 3 fasen omvormer.

En 50 meter naar de paardenstallen?
Dan zou ik minimaal 4mm2 grondkabel gebruiken, dus geen 2,5mm2.
Wat je precies aan dikte moet hebben zijn calculatoren voor te vinden op het internet.
(Ik zou even op marktplaats kijken voor grondkabel. Is al niet goedkoop en als ze je het tegen adviesprijs leveren wordt je al helemaal niet vrolijk van de prijs).

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 03 mei 2019, 16:35

dvh schreef: 03 mei 2019, 08:52 Ik heb contact opgenomen met een goede electramonteur over het volgende:

https://www.bol.com/nl/p/zonnepanelen-c ... oductTitle

Een 'doe het zelf' pakket. bijna 6000kwh onder de juiste omstandigheden. Met wat verlies dekt dat de ladig van ons totale stroomverbruik.
De panelen zijn van:
https://www.durasun.be/

De google referenties over dit bedrijf/panelen zijn prima:
https://www.google.com/search?q=Durasun ... fa6408ab,1,,,

De monteur die ik laat komen doet zelf ook in zonnepanelen maar is ook bereid enkel de montage te doen ( want die wil ik heel goed gedaan hebben ). Als het pakket niks is hoor ik zijn aanbod aan. Maar als dit prima is, dan ga ik voor bovenstaande optie. Ben je wellicht 1000-1500 euro voor montage kwijt. Maar scheelt al snel een X duizend wanneer je het compleet laat verzorgen.
Op deze manier ben je voor 6 a 6500 klaar. Anders zit je al snel op 10k

Goed is goed natuurlijk.
Hou jullie wel op de hoogte wat eruit komt.
ik heb het dubbele liggen voor 10 k ex, volledig geinstalleerd, dan vind ik 6 a 6,5 k voor een "doe het zelf" pakketje erg stevig.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door WJ » 03 mei 2019, 16:38

Erg stevig? Jij betaald 10k ex voor alles en hij letterlijk de helft. Dat vind ik nogal wat schelen. hehe

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 03 mei 2019, 16:42

nou 2 x 6,5 is 13 k en het is ook de helft aan opbrengst, dus dan vind ik het stevig als je dan ook nog van alles zelf moet uitzoeken en regelen.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 03 mei 2019, 20:23

Dat van DVH is +/- 4k ex voor 5.880wp ==> €0,68 per WP zelf installeren
Dat van Luco is +/- 10k ex voor 11.880wp ==> €0,84 per WP geïnstalleerd

Verschil €0,16 x 5880 = €940,80 ex blijft er dan over voor installatie.

Dus zo bezien en gerekend valt het verschil best nogal mee.

En vergeet niet, hoe groter de installatie, hoe goedkoper de installatie per WP.
Voor de aansluiting van de omvormer maakt het geen verschil hoeveel panelen er uiteindelijk op het dak liggen, het werk blijft hetzelfde.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 03 mei 2019, 20:37

Uiteindelijk heb ik twee panelen extra dus net boven de 12.000, plus dat mijn dat een stuk hoger is en redelijk schuin, met golfplaten, hebben dus extra maatregelen moeten nemen om bij de nok te kunnen komen, steiger en hoogwerker, dat maakte het iets duurder.
Dus ja dan vind ik de prijs bij DVH toch redelijk stevig.
Ik heb wel de blauwe panelen, dat dan weer wel, zwarte zijn wat duurder.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 03 mei 2019, 21:02

Ik heb het idee dat je alleen naar de prijs hebt gekeken en helemaal niet hoe e.e.a. is samengesteld, dan wordt het al helemaal lastig om een oordeel te geven over de prijs.
Op het plaatje van BOL zie je al poly panelen én een SMA sunny boy. En ja, SMA is een topmerk met een bijbehorende prijs.

En gezien de arbo gebruiken ze al snel een hoogwerker etc. Niks bijzonders.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 03 mei 2019, 21:08

klopt, maar op een pannendak kan je gewoon over het dak lopen als je de pannen opschuift, dat kan op een golfplaten dak dus niet, dus een balk monteren, ladders neerleggen enz enz, veel meer werk dan een pannendak.

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Knot » 03 mei 2019, 21:34

Wat ik me nog afvroeg.. ik ga de dagteller wel onder het nivo van een jaar terug krijgen maar de nachtteller niet, hoe gaat men daarmee om?

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dvh » 04 mei 2019, 08:08

Ik lees het al.
Zelfpakket gaan we niet doen.

:-D

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 04 mei 2019, 08:17

dvh schreef: 04 mei 2019, 08:08 Ik lees het al.
Zelfpakket gaan we niet doen.

:-D
ik zou twee of drie bedrijven langs laten komen.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dvh » 04 mei 2019, 08:42

Goed plan ;-)

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 04 mei 2019, 10:42

dvh schreef: 04 mei 2019, 08:08 Ik lees het al.
Zelfpakket gaan we niet doen.

:-D
Als je een goede installateur hebt, waarom niet zelf e.e.a. uitzoeken/bestellen en dat erop laten leggen?
Van veel van die PV cowboys heb ik geen hoge pet op.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door dvh » 04 mei 2019, 11:14

Ja die doet zelf ook monteren en leveren dus zal eens een offerte laten maken.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Luco » 04 mei 2019, 11:52

ik was best tevreden over green recovery, broer van Hugo hier.

Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Het grote zonnepanelen bespaar/opbrengst topic

Bericht door Elise » 04 mei 2019, 18:25

Knot schreef: 03 mei 2019, 21:34 Wat ik me nog afvroeg.. ik ga de dagteller wel onder het nivo van een jaar terug krijgen maar de nachtteller niet, hoe gaat men daarmee om?
Salderen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Erik dB, kennethr, MParallel, Wimo, Wout309t en 169 gasten