Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door mrbbs » 02 dec 2018, 20:44

Vanmorgen om 5u30 opgestaan of tegen half zeven samen met een maat te kunnen oprijden naar Ecuyers. Ferme regenrit en vooral in België is het met die putten en stilstaand water niet leuk rijden.

We zijn voor het eerst uitgerukt met de S2000 nadat die gisteren pas klaar was. Mijn custom dempers had ik de week ervoor nog terug gestuurd naar Reiger om enkele aanpassingen aan te brengen. De achterkant sprong wat te veel na en voor stond wat te zacht afgesteld. Dus achteraan iets zachter laten afstellen en de rebound laten aanpassen. Vooraan gewoon zachtheid dat ik wou in het midden laten zetten. Vandaag pas ter dege kunnen testen en uiteindelijk is de wagen getransformeerd. Dat merkte ik de laatste 40km naar Ecuyers al hoe hij de bumps verwerkte. Fijn dat je zo je wensen kan doorgeven aan de fabrikant en dat ze dat voor jou dan aanpassen. Echter ben je nooit 100% gerust dat je die set zal terug krijgen en dat alles dan echt in orde gaat zijn. Dus ik ben zeer content :)

Gisteren ook nog Michelin PSS die ik nog liggen had vooraan laten leggen om hopelijk een iets betere turn in te hebben. De trage turn in en het missen van stuurgevoel is echt wel de zwakste schakel van de S2000.

Ik had eigenlijk wel schrik om daar de S2000 in deze omstandigheden de vuurdoop te geven. De eerste keer in supergladde omstandigheden vraagde toch enkele rondjes gewenning. De S2000 is wel tricky op de limiet, toch vooral op nat, dat ik toch wat ongemakkelijk achter het stuur zat. Het lijnen rijden duwde mij voorin in onderstuur en gaf mij geen vertrouwen. Ik besloot het maar over een andere boeg te gooien en te zien hoe de achterkant reageert op wat extra gas. Al snel kon ik wat bochtjes aan elkaar driften wat ik al eerder met de GT86/BRZ deed. Het gespannen gevoel verdween en uiteindelijk ben ik veel relaxter gaan rijden. Na enkele nette rondjes naar binnen gekomen om even te dempers aan te passen. Meteen terug het circuit op om de vergelijking te kunnen maken en het was terug iets beter, dit nog een paar keer herhaald tot het beter en beter ging. Uiteindelijk met een vrij goede basis gestopt met experimenteren en mij gaan toeleggen op wat snelle rondjes. Verder dan een 2m24 kwam ik niet maar rondje was ook verre van perfect. Moeilijk om geen fouten te maken op een rondje. Wellicht met een uitlijning en wat richtlijnen van mensen die echt op circuit kunnen rijden dat er wel nog wat seconden af kunnen. Benieuwd om hier een vervolg aan te breien!

In de namiddag nog een sympathieke pé meegedaan in de S2000 en hij mij in de Boxster. Memorabel, die kerel ook kunnen overtuigen om de korte hairpin en de parabool aan elkaar te driften. Zalig moment toen dat lukte!

Verder altijd fijn bij trackaddix, puike organisatie en leuke babbels gehad naast de baan.

Filmpjes volgen!
Laatst gewijzigd door mrbbs op 30 apr 2019, 12:14, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door mrbbs » 02 dec 2018, 22:16

Filmpje komt binnen een half uur online. Eerste 4m zijn een snel rondje en wat spielerei. Laatste 8 minuten zijn hero en zero momenten. Ik hoor graag van de kenners wat ik kan verbeteren om betere ronde tijden neer te zetten! Zelf heb ik er ook al enkele gevonden. Denk dat het soms bv beter is om in dezelfde versnelling te blijven ipv op te schakelen, al is dat soms moeilijker te moduleren. Ik moet ook nog meer de natte lijnen proberen rijden.

En ja, dat onderstuur moet er nog uit. Hopelijk doet een uitlijning al wonderen.


Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door Robin » 03 dec 2018, 07:38

Leuk!
Bij aanremmen dat de kont omkomt ook geinig.
Maar als je daar in de regen op snelheid eraf gaat....man...dat gras....

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door Frank_Sch » 03 dec 2018, 08:35

Lekker dagje gehad toch. Leuk om te lezen en zien. :thumbup:

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door mrbbs » 03 dec 2018, 20:31

Was ongelooflijk glad op de piste. Nu moet ik in ieder geval toch nog wat extra onderstuur kwijt geraken want dat was niet normaal :)

Ik had zelf voordien de UK spec S2000 uitlijning staan, een recommended setting in het wereldje maar dat hielp van mij niet zo veel. Ga straks naast de uitlijning ook nog wat bushings vervangen vooraan.

Schokdempers kunnen overigens altijd beter, maar we zijn maar amateurs en ik ben al heel blij dat ik hier een beetje mee kan spelen. En ondertussen leren we ook iets bij.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door ErikS » 03 dec 2018, 22:51

Heerlijk om te zien weer!
Onderstuur is wel idioot. Maar met zulk nat weer misschien helemaal niet gek voor de rondetijden...?!

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door Kasteel » 04 dec 2018, 11:06

Mooi werk weer :); S2000 ooit op Papenburg gereden, vind het wel een uitdagend ding! :)
Ziet er wel uit als genieten :)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door mrbbs » 04 dec 2018, 16:43

Ik rijd wel graag in de regen, op één voorwaarde echter: zolang er geen kans is op aquaplanning. Dan doe ik in mijn broek.
Altijd een uitdaging om de grip levels in te schatten, iedere lijn heeft ook andere griplevels.

Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018

Bericht door Vanos » 04 dec 2018, 19:44

Mooi verslag. Ik had nog even getwijfeld over een inschrijving, maar het zal voor volgend jaar zijn :).

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018 Honda S2000

Bericht door mrbbs » 06 dec 2018, 20:29

Zaterdag eindelijk mijn uitlijning. Hopelijk kan ik een deel van dat onderstuur laten verdwijnen. Ga zien of ik licht negatief caster kan laten zetten. Dat zou moeten zorgen voor een iets directere turn in maar zal ik ietwat rechtuit stabiliteit verliezen.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018 Honda S2000

Bericht door Marsnel » 06 dec 2018, 21:30

Vermakelijk filmpje om te kijken. :thumbup:
Altijd leuk om te zien dat een S2000 goed gebruikt wordt.

Zou je niet eerst kijken hoe de auto het op droog doet?
Verder zou je in de regen ook eens naar je bandenspanning kunnen kijken.
Mijn ervaring is dat dit erg veel uitmaakt, ook op straatbanden.

Volgens deze website kan je caster wel enigzins aanpassen bij een S2000.
Verder zelf geen ervaring mee.
https://www.s2ki.com/forums/s2000-brake ... nt-762942/

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Circuit des Ecuyers 2/12/2018 Honda S2000

Bericht door mrbbs » 30 apr 2019, 12:13

Aangezien de bandjes toch bijna op waren, mij nog eens vermaakt op circuit de Clastres:


Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door Vanos » 30 apr 2019, 12:41

Nice. Wel een aanrader dus trackaddix? Wilde het binnenkort ook eens proberen. Welke van de Franse circuitjes is het leukste?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door mrbbs » 30 apr 2019, 12:45

trackaddix doet het een jaartje niet meer. Deze nu was via tracksolutions, was ook best ok.

Ieder circuit heeft wel iets. Zowel Clastres als Ecuyers zijn toppers in Noord Frankrijk. Veel leuker dan Croix-en-Ternois of Abbeville.

Gebruikersavatar
Marsnel
Berichten: 456
Lid geworden op: 11 aug 2008, 22:19
Auto: Civic B18c | E91 335D
Locatie: Waddinxveen

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door Marsnel » 02 mei 2019, 09:17

Wist niet dat de S2000 zo`n speels bakkie was. Nu zet jij hem natuurlijk ook lekker in de bochten, maar hij komt wel makkelijk om.
Ook in de langere bochten. Ik heb altijd begrepen dat de S2000's moeilijk waren om zo mee te rijden (of hij komt niet, of je staat al achterstevoren) Maar dit ziet er erg leuk uit. :hosanna:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door Kasteel » 02 mei 2019, 10:21

Ziet er uit als dikke pret, meters worden goed gebruikt! :)

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door mrbbs » 02 mei 2019, 11:00

Marsnel schreef: 02 mei 2019, 09:17 Wist niet dat de S2000 zo`n speels bakkie was. Nu zet jij hem natuurlijk ook lekker in de bochten, maar hij komt wel makkelijk om.
Ook in de langere bochten. Ik heb altijd begrepen dat de S2000's moeilijk waren om zo mee te rijden (of hij komt niet, of je staat al achterstevoren) Maar dit ziet er erg leuk uit. :hosanna:
Zal ook wel liggen aan het feit dat de achterbanden zo goed als op waren én ik een heel andere setup op de wagen heb die veel meer op overstuur is afgestemd. Maar zelfs op de standaard dempers en geometrie vind ik het allemaal wel nog meevallen. Ook altijd gehoord hoe giftig zo'n S2000 wel niet was maar in de praktijk geeft ie dat toch wel goed aan al zullen je reacties wel sneller moeten zijn dan van andere achterwiel aangedreven wagens.
Om eerlijk te zijn vond ik hem achteraan te los, zo daar ga ik straks mee aan de slag door de uitlijning wat te herzien.

Gebruikersavatar
Mark W. Scholten
Berichten: 747
Lid geworden op: 07 jul 2016, 16:54

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door Mark W. Scholten » 02 mei 2019, 15:24

Gave auto met gave filmjes ! Ik heb me meteen geabonneerd ;)

Megator
Berichten: 242
Lid geworden op: 12 jul 2018, 11:51
Auto: BMW M2C

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door Megator » 02 mei 2019, 16:31

Ik had altijd gehoord dat de Ap1 heel listig was en de Ap2 (facelift) dat veel minder had.

Je glijdt hem wel heel ergh goed! En wat is instabiel aan de PS4s?

Gebruikersavatar
mrbbs
Berichten: 1480
Lid geworden op: 21 mei 2006, 13:50
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Track experience in Honda S2000 (updated 30/4/19)

Bericht door mrbbs » 02 mei 2019, 16:39

Ik heb zelf een AP2 maar is ook totaal niet meer te vergelijken met een standaard wagen. Ook een AP1 gereden en die was af fabriek wat meer overstuurd dan de AP2.
De PS4's waren een experiment. Ik wou iets minder breedte en had gekozen voor 235/45R17. Dat ging natuurlijk gepaard met een hogere wang wat niet ideaal is. Heb nu 245/40R17 welke de originele maat is en de wagen is nu een stuk stabieler.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marc Sierra en 87 gasten