Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Alles over Duitse auto's, van Beierse fapmobielen via VAG klonen tot achteruit de strontbult in Porkers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 09 apr 2019, 22:29

En een Hartige uitlaat. Nice, ik houd van hartig.

En na lang twijfelen de stap om te verkopen. Ja en? Wat is hier ook maar enigzins relevant aan voor een koper?

Zal best leuk rijden, maar het totaalplaatje is mij te niet-OEM en teveel BMW Performance magazine.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 09 apr 2019, 22:56

Zo’n Hartge demper had ik er ook onder. Mooie demper imho, mooie afwerking en mooie sound.

Gebruikersavatar
Tomj
Berichten: 764
Lid geworden op: 23 sep 2011, 17:41
Locatie: Sint-Truiden

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Tomj » 10 apr 2019, 08:30

MParallel schreef: 09 apr 2019, 18:09
Tomj schreef: 09 apr 2019, 14:42...

mijn 98'er 3.2 is een z3m coupe :)

Ik doe ook wel veel zaken zelf, van de motor blijf ik wel af, ik heb een vanosrevisie gedaan om mijn m52tub28, dat durf ik (nog) niet op mijn s50.
Ah, juist ja, een M Z3.

Als je op een S50 alleen de Vanos unit eraf haalt en niet vertanding uit de nokkenassen, dan kom je niet aan de timing en is de unit zelf niet zo spannend. Bij de Mxx blokken kan dat volgens mijn niet en heb je altijd die tools nodig om de timing vast te zetten.
Geen timing aangeraakt bij de M52tu, de pistons komen zo van de splines van de nokkenassen

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door e30touring1990 » 10 apr 2019, 09:15

Tomj schreef: 10 apr 2019, 08:30
MParallel schreef: 09 apr 2019, 18:09
Tomj schreef: 09 apr 2019, 14:42...

mijn 98'er 3.2 is een z3m coupe :)

Ik doe ook wel veel zaken zelf, van de motor blijf ik wel af, ik heb een vanosrevisie gedaan om mijn m52tub28, dat durf ik (nog) niet op mijn s50.
Ah, juist ja, een M Z3.

Als je op een S50 alleen de Vanos unit eraf haalt en niet vertanding uit de nokkenassen, dan kom je niet aan de timing en is de unit zelf niet zo spannend. Bij de Mxx blokken kan dat volgens mijn niet en heb je altijd die tools nodig om de timing vast te zetten.
Geen timing aangeraakt bij de M52tu, de pistons komen zo van de splines van de nokkenassen
bij de m52 enkel vanos moet je de timing blocken. bij m52tu/m54 (dubbelvanos) hoeft dat idd niet en kan je het er zo af pakken.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 10 apr 2019, 09:34

e30touring1990 schreef: 10 apr 2019, 09:15 bij de m52 enkel vanos moet je de timing blocken. bij m52tu/m54 (dubbelvanos) hoeft dat idd niet en kan je het er zo af pakken.
Dat kan ik beamen. De M50 heb ik ooit gedaan, en daar moest ik de nokkenassen vastzetten. Op zowel de S50 (enkele vanos) als de M54 hoeft dat niet en pak je de vanos unit er zo vanaf.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 10 apr 2019, 14:34

Niels schreef: 09 apr 2019, 21:36 Jammer dat er geen uitdraai bij zit. 332pk uit 3.0 is niet mals, daar mag je wel 8000rpm voor draaien :)
Dit. 7800-8000 RPM. Vinden die motoren sowieso niet zo leuk op de langere termijn. Op zich kan het qua onderblok wel maar de kop is er niet geschikt voor. Iedereen zit wel altijd over drijfstanglagers te mekkeren maar ik heb er meer zien ploffen door afgebroken kleppen als drijfstangen die naar buiten komen. Dus om nou te beginnen met een blok welke er al 245k op heeft staan zou mij al niet lekker zitten.

Die S50B30 wagens met carbon airbox hebben allemaal magisch rond de 330 PK dus ik vraag me wel eens af of die wagens allemaal een custom afstellingen hebben of dat het knip en plakwerk van de tuner is.

Bij een 3.0 moet je namelijk of een EPROM simulator gebruiken of je moet elke keer een nieuwe chip branden en die in de DME schroeven, neemt nogal wat tijd in beslag. Dus je bent er niet met een chip kuurtje van 500 euro voor een complete Alpha N afstelling. Ik weet niet tot waar een S50B30 gemapped is, maar bij een S50B32 loopen de tabellen maar tot 7400 RPM. Dus even de toerenbegrenzer op 8000 zetten kan wel maar dan klopt er niks meer van je fuelling en onstekingswaarden. Dus je moet echt een compleet nieuwe set tabellen schrijven wil je zoiets goed krijgen. Daarnaast is eigenlijk het benzinesysteem van een 3.0 niet geschikt voor zulke toerentallen en vermogensoutputs. Daarom hebben de 3.2's allemaal een 5 bar systeem. Kort gezegd, meer toeren is minder injector openingstijd beschikbaar. Dus moet je ook alweer andere injectoren en mappen etc etc.

Verder krijg je bij zowel een S50B30 als een S50B32 de afstelling zonder LMM haast nooit echt goed zonder een standalone systeem. Met name dingen als part load driveability etc blijven altijd een punt. Vaak werkt het 1 keer goed op de dyno en vervolgens leveren ze dat nooit meer.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 10 apr 2019, 14:54

Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 10 apr 2019, 17:59

Ik gok dat Bert bedoelt dat de tabellen van de 3.0 tot 7400rpm door lopen. Voor 110pk/liter atmo moet je iig echt serieus je best doen en de 3.0 ken ik niet echt als gretige toeren draaier. Om er dan nog “ff” 1000rpm extra te kunnen draaien gaat met een chippie en een airbox alleen iig niet lukken. Overigens heb ik (bij de Zuiderburen) ook wel eens een uitdraai gezien van een 3.0 die 330pk zou halen bij minder dan 7000rpm :lol:

Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door markm » 11 apr 2019, 06:57

MParallel schreef: 10 apr 2019, 14:54 Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
redline zit toch bij 7400? 7600 is toch toerenbegrenzer

Online
Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Knot » 11 apr 2019, 07:15

Wat Niels zegt, ik had een H&H Motorsport DME in mijn GT, die had zelfs iets scherpere nokkenassen in de 3.0 zitten maar 7800 bracht niet veel meer dan de standaard 7300rpm, puur dat je een keer op circuit net niet hoef te schakelen, meer niet.

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 11 apr 2019, 15:45

markm schreef: 11 apr 2019, 06:57
MParallel schreef: 10 apr 2019, 14:54 Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
redline zit toch bij 7400? 7600 is toch toerenbegrenzer
Redline is engelse vertaling voor begrenzer.

Snap de verwarring want het rode gebied begint bij wel bij 7400.

Dus als Bert het in de letterlijke zin bedoelde, klopt het wel.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2019, 20:15

MParallel schreef: 10 apr 2019, 14:54 Bedoel je niet 7600rpm? Dat is de redline van de B32. Bij 7400 zit max vermogen, maar dan heb je nog een klein beetje over.
Klopt wat Niels zegt, de tabellen lopen tot 7400 bij een 3.2 Begrenzer 7600.

Daarom heeft het dus geen nut om de begrenzer te verhogen. Moet je bijna de complete software herschrijven.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 11 apr 2019, 20:20

Niels schreef: 10 apr 2019, 17:59 Ik gok dat Bert bedoelt dat de tabellen van de 3.0 tot 7400rpm door lopen. Voor 110pk/liter atmo moet je iig echt serieus je best doen en de 3.0 ken ik niet echt als gretige toeren draaier. Om er dan nog “ff” 1000rpm extra te kunnen draaien gaat met een chippie en een airbox alleen iig niet lukken. Overigens heb ik (bij de Zuiderburen) ook wel eens een uitdraai gezien van een 3.0 die 330pk zou halen bij minder dan 7000rpm :lol:

Dan haal je meer vis uit de vijver dan er ooit in heeft gezeten.....
Ja maar kan een operator fout zijn.

Vaak hebben dyno's een toerental waarop ze geijkt worden. Dus tijdens de sessie houd de operator even het toerental vast op bijvoorbeeld 1000 RRPM, drukt op een knop en begint dan de dynorun. Als hij hier een foutje maakt dan klopt het toerental op de uitdraai niet.

Vermogen klopt uiteindelijk wel maar hij meet dan te veel koppel bij een te laag toerental.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 11 apr 2019, 22:02

Een bepaald gemeten koppel bij een te laag toerental resulteert uiteindelijk in een te hoog vermogen voor het toerental. Steevast bij dezelfde bank is dat wel opvallend en brengt tegelijkertijd heel veel blije klanten :tooth: Iig waren een hoop forum bezoekers niet blij met mijn uitleg en commentaar :lol:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 11 apr 2019, 23:15

@Bert, nu ben ik in de war.

Niels zegt dat jij waarschijnlijk de 3.0 bedoelde. Vervolgens zeg je wat Niels zegt klopt, maar haal je zelf weer de 3.2 aan.

En ik was degene die zei dat 7600 de redline van de 3.2 is.

Maakt mij verder niet, maar duidelijker wordt het er niet op.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 12 apr 2019, 00:01

Nee hoor ik dacht dat jij naar de 3.2 vroeg. Daarbij is het simpel, tabellen lopen tot 7400 en begrenzer staat op 7600.

Bij een 3.0 zal de mapping wel tot 7000 gaan of zoiets, de begrenzer was standaard 7250 als ik me niet vergis. Ik heb geen software van een 3.0 dus kan dat niet met zekerheid zeggen maar het is aannemelijk. Om uit een 3.0 even 330PK te halen heb je wel iets in de richting van 7800-8000 RPM nodig.

Op zich kan je wel iets over die redline heen, als bijvoorbeeld je brandstof en onstekingsvelden op 7000 stoppen maar ik zou er geen 8000 van maken. Simpelweg omdat hij dan gewoon de waarde voor 7000 toeren vasthoud voor oa ontsteking en brandstof. Daarom maken ze vaak ook geen extra vermogen, je vooronsteking moet bijvoorbeeld al scherper staan op een hoger toerental. Benzine gaat vaak nog wel omdat je VE meestal minder word en hij dus gewoon rijker gaat lopen, mits je niet op 100% injector dutycycle komt, dan kan hij wel arm lopen.

HSR
Berichten: 5259
Lid geworden op: 18 aug 2006, 21:31

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door HSR » 12 apr 2019, 09:42

Niels schreef: 11 apr 2019, 22:02 Een bepaald gemeten koppel bij een te laag toerental resulteert uiteindelijk in een te hoog vermogen voor het toerental. Steevast bij dezelfde bank is dat wel opvallend en brengt tegelijkertijd heel veel blije klanten :tooth: Iig waren een hoop forum bezoekers niet blij met mijn uitleg en commentaar :lol:
Heb je het hier over de tovenaars van PPE tuning? Zij simsalabim'de steevast minimaal 20pk meer uit de BMW atmo Sxx motoren dan dat de meest gerenommeerde tuners voor elkaar kregen.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 12 apr 2019, 09:53

Je gaat door voor de koelkast Hugo :tooth:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7951
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door MParallel » 12 apr 2019, 14:11

@Bert: helder

Wel apart. wat er dan gebruikt wordt voor toerentallen >7400?

Zelfde als 7400, omdat die 200 extra niet veel uitmaakt of een extrapolatie misschien?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Bert ///M3 » 14 apr 2019, 09:29

MParallel schreef: 12 apr 2019, 14:11 @Bert: helder

Wel apart. wat er dan gebruikt wordt voor toerentallen >7400?

Zelfde als 7400, omdat die 200 extra niet veel uitmaakt of een extrapolatie misschien?
Als je over de 7400 heen gaat dan houd hij gewoon de waarde van 7400 vast.

Normaal interpoleert een DME tussen de verschillende velden bijvoorbeeld tussen 7000 en 7400 maar als je dus over de 7400 heen gaat kan dat niet meer. Op zich maakt dat voor die 200 toeren extra niet zo veel uit maar je moet er geen 1000 van maken.

Die tabellen geven sowieso enkel een basiswaarde. Intern heb je ook nog dingen als LT en ST fueltrim en zaken als knock control en temperatuurcompensatie welke je ontsteking beïnvloedden. Als je koelwater bijvoorbeeld over 95 graden gaat dan trekt hij zijn timing al terug. Daarom hebben S50B32 motoren vaak een lager vermogen op een rollebank, je kan bij een dyno nooit de koeling simuleren die je op de weg wel hebt. Hoeveel fans je ook hebt draaien, je krijgt nooit dezelfde stroomsnelheid en dus heb je minder drukopbouw en stroomsnelheid door de radiateurs.

Gebruikersavatar
florisclaessen
Berichten: 44
Lid geworden op: 23 okt 2018, 12:23
Auto: BMW E36 M3 3.0 Sedan
Locatie: Leusden

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door florisclaessen » 29 apr 2019, 15:39

Mede E36 liefhebbers,

Ik ben op zoek naar een E36 M3.
Was helemaal verliefd op de sedan die hier al eerder geplaatst is:
https://www.autotrader.nl/auto/voertuig ... thirdparty
Twee keer geweest, en beide keren gereden maar iets in deze auto trilt en ik heb niet voldoende technische kennis om te weten wat dit zou kunnen zijn.

Toch ben ik door deze auto tot de conclusie gekomen dat ik graag een 3.2 wil, voornamelijk door de 6de versnelling, betere remmen en ik vind het leuk dat deze de eerste atmosferische motor met 100pk/L heeft.

Daarna deze bekeken:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Een origineel Japans geleverde auto met wat cosmetische puntjes maar zou technisch goed moeten zijn.
Naast deze aanbieder zit een BMW Specialist die volledig de auto na zou hebben gelopen.
Niet gereden want daar was van beide kanten geen tijd voor.
Gevoel was goed maar nog geen tijd gevonden om in de Keukenhof file weer naar dit bedrijf te rijden.

Vanavond is het de beurt aan deze:
https://lexautoservice.nl/occasions/bmw ... 10249.html
Op RDW en alle andere systemen een origineel Nederlandse auto uit '97 maar een kentekennummer uit '99. Ben benieuwd naar het verhaal hierachter. KM-stand is goed en aantoonbaar maar de rolkooi en de stoelen moeten echt weg. Volgens de adverteerder zit het originele Vadar interieur erbij. De auto staat zeer laag maar hoop eigenlijk dat dit een schroefset is, dan kan hij weer op een normale hoogte.

En als laatste de ook al hier besproken groene met rare zijknipperlichten:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr

De reden dat ik jullie dit meld is eigenlijk met de vraag waar ik op moet letten, los van of de auto goed rijdt, trekt en schakelt.
Ik weet hoe ik naar een auto moet kijken om eventuele schades te zien maar ben niet heel erg op de hoogte van E36 M3 3.2 specifieke dingen.

Ik hoop dat jullie "experts" mij hierin een beetje kunnen helpen.

Alvast dank voor de reacties!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Arthur » 29 apr 2019, 16:35

Die bij lexauto heeft een laatst geregistreerde km stand in 2015 (wel logisch) en APK is al 3 jaar verlopen. Kun je vanuit gaan dat hij al zo lang stil staat en geen onderhoud heeft gehad.
Bijlagen
IMG_1521.PNG
IMG_1521.PNG (208 KiB) 1534 keer bekeken
IMG_1520.PNG
IMG_1520.PNG (205.69 KiB) 1534 keer bekeken

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 29 apr 2019, 17:18

Ik denk dat er met die dus al 3 jaar trackdays wordt gereden, als je een mooie originele auto zoekt dan zou ik die lekker laten staan.

Voor mij uit dit rijtje spreekt spreekt me de Boston groene me het meeste aan. Zwakke punten? Ze kunnen enorm roesten achter de skirts e.d. Ik zou altijd een aankoopkeuring laten uitvoeren bij dit soort bedragen! Verder zijn drijfstang lagers en vanos een dingetje al kosten die niet echt de kop meer. Ik had voor zowat 10k aan facturen bij de mijne zitten, dat was binnen 1 jaar gespendeerd aan onderhoud en reparatie. Na een jaar verkocht en toen bleek er nogal wat roest aanwezig te zijn. Wat dat betreft is een Japanse import zo gek nog niet....

Anyway, als je zelf niet technisch bent: aankoopkeuring.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door ///Joost » 29 apr 2019, 17:22

florisclaessen schreef: 29 apr 2019, 15:39 Toch ben ik door deze auto tot de conclusie gekomen dat ik graag een 3.2 wil, voornamelijk door de 6de versnelling, betere remmen en ik vind het leuk dat deze de eerste atmosferische motor met 100pk/L heeft.
Goede keus! Ik heb een 3.0 gehad, en ondanks een heerlijke auto, zou ik nu ook voor de meer begeerlijke 3.2 gaan.
Daarna deze bekeken:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Een origineel Japans geleverde auto met wat cosmetische puntjes maar zou technisch goed moeten zijn.
Naast deze aanbieder zit een BMW Specialist die volledig de auto na zou hebben gelopen.
Niet gereden want daar was van beide kanten geen tijd voor.
Gevoel was goed maar nog geen tijd gevonden om in de Keukenhof file weer naar dit bedrijf te rijden.
Lastig...Ik vind de stoelen (hoewel tactisch gefotografeerd) niet echt netjes voor de 'slechts' 144k. Verder heeft de auto een schuifdak (wil je dat?) en zijn de aluminium pedalen niet origineel. Technisch geen idee. Desondanks vind ik zilver op zwart wat saaaaaai.
Vanavond is het de beurt aan deze:
https://lexautoservice.nl/occasions/bmw ... 10249.html
Op RDW en alle andere systemen een origineel Nederlandse auto uit '97 maar een kentekennummer uit '99. Ben benieuwd naar het verhaal hierachter. KM-stand is goed en aantoonbaar maar de rolkooi en de stoelen moeten echt weg. Volgens de adverteerder zit het originele Vadar interieur erbij. De auto staat zeer laag maar hoop eigenlijk dat dit een schroefset is, dan kan hij weer op een normale hoogte.
Een van de meest begeerlijke combi's...estoril op zwart (alcantara of lederen interieur?). Verder geen schuifdak (zou mijn voorkeur hebben), en de auto heeft waarschijnlijk de laatste 3 jaar op circuit gereden gezien de (gebrek aan) APK datum. Hoeft geen probleem te zijn, en mits netjes gereden kan ie zo maar minder geleden hebben dan dezelfde afstand op de weg. Zeker gezien het interieur wat erbij zit, is dit wel een mooi ding. ik ben benieuwd wat nu de laatst bekende km stand is volgens NAP.

En als laatste de ook al hier besproken groene met rare zijknipperlichten:
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw ... ousPage=lr
Auto heeft 8 jaar gestald gestaan, daar worden rubbers en het blok an sich ook niet beter van, en het interieur kan wel een opfrisbeurt gebruiken. Radio mist, de display heeft pixel failure en er zitten wat krassen op het instrumentenpaneel. Pré is de prachtige kleur groen (ik ben een beetje bevooroordeeld :D ) en de velgen, dis vind ik de mooiste voor een E36 M3.
De reden dat ik jullie dit meld is eigenlijk met de vraag waar ik op moet letten, los van of de auto goed rijdt, trekt en schakelt.
Ik weet hoe ik naar een auto moet kijken om eventuele schades te zien maar ben niet heel erg op de hoogte van E36 M3 3.2 specifieke dingen.
Kijk of er roest is bij de krikpunten, achter de skirts en in de wielkastranden voor, en vooral achter. Let ook op of er documentatie bij zit van een lagerschalen vervanging. Vooral de 3.2 was berucht om z'n lagerschalenslijtage, en dit zou ik 100% zeker preventief doen om het even welke van de drie, indien dit niet gebeurd is. Vanosreparatie kun je altijd zelf nog doen of laten doen als het niet gebeurd is, maar ik zou de auto er zeker niet om laten staan.
Verder is het qua onderhoud een auto niet veel anders dan alle andere. Aanbevolen olie is 5W40 of Castrol Edge Sport 10W60 (zeker de blauwe aangezien die circuit kilometers achter de rug heeft).

Mijn oordeel met de info die ik nu heb is:
- 1e keus: Estoril coupe, vanwege de niet te evenaren kleur voor een E36, redelijke km stand, en hij heeft regelmatig gelopen in de laatste jaren.
- 2e keus: Groene coupe, vanwege geen schuifdak, lagere prijs, maar verwacht wat meer dan gemiddeld TLC eer hij er netjes bij staat.

De zilverkleurige Japanner zou ik links laten liggen vanwege kleur, Japanse documentatie, onnavolgbare historie en schuifdak.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Het grote E36 M3 (occasion) draadje

Bericht door Niels » 29 apr 2019, 17:30

Persoonlijk zou ik uit dit rijtje alleen die groene bekijken, de rest maakt al niet echt een goede indruk. Zeker niet voor 25k. Rubbers e.d. zou wel naar voren moeten komen bij een AKK. V.w.b. de grijze heb je gelijk Joost, voor een Jap van deze prijs erg veel kilometers en die stoel ziet er niet fris uit volgens mij.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot], Google [Bot], GRzep, HarryC en 135 gasten