Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door romo » 26 mar 2019, 20:43

Martijn_bmw schreef: 26 mar 2019, 20:14 Helemaal eens Robin! En er zijn veeeeel meer andere gebieden waar makkelijker en meerdere doden zijn te voorkomen. Laat ze zich daar druk om maken.
Laat Boeiing maar eerst eens goede sensoren in haar 737 MAX stoppen om eens wat te noemen.

Voor de rest is het allemaal de perfecte opmaat om zsm autonoom rijden in te voeren. Gelukkig heeft de EU net besloten(zie het draadje in OT) om daarvoor een verouderd systeem te gebruiken.

Nou; schrijf die doden prognose maar op je buik dan :tooth:

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door romo » 26 mar 2019, 20:45

Robin schreef: 26 mar 2019, 20:20 Maatje van me heeft zo'n alcoholtester van 7 tientjes ofzo. Had ie mee in 't café pas bij mijn 7e fluitje werd hij oranje.:-)
Jij bent getraind :lol:

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door alt » 26 mar 2019, 22:27

Binnenkort = het 1 April.


Gebruikersavatar
Vanos
Berichten: 250
Lid geworden op: 04 aug 2018, 23:37
Auto: BMW 325i

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Vanos » 27 mar 2019, 08:03

Er is veel om ADAS-systemen te doen: niet alleen omdat ze de veiligheid verhogen, maar ook vanwege hun impact op onder andere de schadebranche. Zo concludeerde branchevereniging Bovag onlangs dat rijhulpsystemen leiden tot een forse daling in aantal schades en een daling in omzet.

Lol, wat? Jammer voor de branche natuurlijk, maar het gaat wel ver om dat te framen als slecht nieuws :tooth:

Black box zit volgens mij al in de meeste nieuwe auto's. Toen ik een nieuwe kale mini bij de dealer haalde in 2015 moest ik tekenen dat het ok was om deze gegevens aan de politie te overhandigen bij een ongeval.

Verder zijn de maatregelen me nog niet echt duidelijk, is het idd alcoholslot of voorbereiding voor... Wat houd een snelheidsassistent precies in, etcetera.

Wel gek dat ook parkeersensoren er bijvoorbeeld op staan, en inderdaad zullen de goedkoopste auto's met deze maatregelen wel een smak duurder worden

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Arthur » 27 mar 2019, 08:43

Knot schreef: 26 mar 2019, 20:10 Blijft een eeuwige discussie. Ik rij ook gewoon naar huis met 2 of 3 biertjes over een hele avond, die zijn allang pleite na een paar uur.

Wat ik veel erger vind, ik had zaterdag last van buikgriep, zondagochtend wilde ik eigenlijk de F1 elders kijken maar vond het niet verstandig om in de auto te stappen, concentratie er niet bij... ook lekker thuis gebleven maar dacht wel, als je je niet lekker voelt is dat vele malen erger dan met een paar bier of wijn op in de auto te stappen maar verder niet strafbaar of testbaar!
Ik ben echt niet roomser dan de paus maar dát doe ik dus niet. Auto rijden is geen alcohol drinken. En de rest van je verhaal, mwoah... meer een goedpraat stukje.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Robin » 27 mar 2019, 08:48

Tja. Alcohol en autorijden kán en mág niet. Punt. Maar een 60 plusser op 'n electrische fiets die niet weet hoe te remmen met 30kmh door het centrum hier. Geen woorden voor.

Fietsers en hun capriolen in bebouwde kom moeten zwaar aangepakt worden.

Fietsers hebben wettelijk in NL veel teveel macht zodat ze doordenderen tov overig verkeer/voetgangers etc.

Er moet een wet komen dat fietsers in de bebouwde kom de zwakste schakel zijn qua aansprakelijkheid. Want een (dodelijk) slachtoffer die 'gelijk krijgt' wettelijk gezien , wat heb je daar aan? Preventief. Fietsers moeten weten dat ze niet de wet aan hun kant hebben. Scheelt ongelukken...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Arthur » 27 mar 2019, 08:52

Dat is ook zo, en dat maakt het lastig. D'r zijn er ook zat die je niet een in een auto moet laten rijden. En die 60 plusser, ik denk eerder 70-80 plusser, het mag wel... Maar daar zouden ze rustig een cursusje voor mogen bedenken. Ofzo...

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Robin » 27 mar 2019, 09:02

Arthur schreef: 27 mar 2019, 08:52 Dat is ook zo, en dat maakt het lastig. D'r zijn er ook zat die je niet een in een auto moet laten rijden. En die 60 plusser, ik denk eerder 70-80 plusser, het mag wel... Maar daar zouden ze rustig een cursusje voor mogen bedenken. Ofzo...
Niet in 'n auto moet laten rijden...ik denk wel >20% al zijn ze broodnuchter.
60plus 70 plus maakt niet uit. De fietsende schooljeugd, de 'heer' met aktentas als 'n malle over de promenade, de strakke 40er milf op d'r mountainbike die me jaar terug bijna omver reed voor de winkel. Allemaal uitschot/tuig, zodra ze op de fiets klimmen. Dan gaat 't licht uit ofzo:)

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Arthur » 27 mar 2019, 09:04

Dus moraal van het verhaal; we verbieden de fiets :D

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door ///Joost » 27 mar 2019, 09:21

Heel simpel. Een elektrische aandrijving op een 'stads'fiets is een hulpaandrijving. Het is eenvoudig te maken dat de hulpaandrijving uitschakelt bij een bepaald toerental/wielsnelheid. Daar heb je je max snelheid dan.
Voor alles wat sneller kan, zoals e-MTB, Specialized Turbo, Stromer, etc. gewoon een bromfietsplaatje en een helm, en bromfietswetten volgen.

Fietsers die de regels aan hun laars lappen mogen ze van mij ook flink aanpakken.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39588
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Arthur » 27 mar 2019, 09:25

En die wielrenner dan, of die Milf van Robin ( :lol: )? Die gaan ook echt harder dan 25 op het fietspad. En als ik ff doortrap red ik dat ook op de gewone fiets. Niet heel lang, maar toch :tooth:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door ///Joost » 27 mar 2019, 09:40

Die moeten zich ook aan de regels houden. Vol gas met 15-20 km/h iemand inhalen is in mijn optiek ook not done. Even afremmen is wel zo respectvol, al hebben sommigen daar inderdaad moeite mee.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door veejay » 27 mar 2019, 10:23

Gezien het huidige verkeersbeeld met name in de Randstad lijkt het me goed om zoveel mogelijk te automatiseren om het allemaal wat veiliger te maken. Wellicht willen de meeste automobilisten liever op hun telefoon zitten dan bezig zijn met autorijden, kan ik me ook wel voorstellen omdat je meer stilstaat dan rijdt tegenwoordig.

Mooi dat de techniek zover is om het allemaal over te nemen. Als ik zo onder de motorkap van mijn auto kijk is het allemaal spul dat maar zuinig moet draaien en daarom nog sneller stuk gaat. Dus doe maar elektrisch maken allemaal wat mij betreft.

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door alt » 27 mar 2019, 10:39

ik ben voorstander van fietsen verbieden, behalve met beschermende kleding & helmplicht.

De automobilisten die in die kleine autootjes rijden, het zijn vooral ouwe mensen met hoed & dikke jas aan, verplicht op het fietspad.

Een goede aanvulling op de wijzigingen voor de nieuwe afgeleverde auto's zal ook kunnen zijn, verkeersbordherkenning met maximum & minimum snelheid. Zeg meer 5 km tussen 50 & 45 bij een bord van 50. Rijdt te snel of te langzaam, dan wordt een geluid geproduceerd. Een rinkelende bel bij te lage snelheid (denken de andere weggebruikers er komt een tram aan) of bij te snel rijden een gierend geluid.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Robin » 27 mar 2019, 12:12

alt schreef: 27 mar 2019, 10:39
De automobilisten die in die kleine autootjes rijden, het zijn vooral ouwe mensen met hoed & dikke jas aan, verplicht op het fietspad.
Dus ouderen in kleine autootjes moeten van het fietspad gebruik maken? Dat zal me een idyllisch verkeersbeeld geven met al die toegevelijke en relaxede fietsers daar. :P

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Zed240 » 27 mar 2019, 13:17

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/17 ... in-de-auto

Hierin staan heel wat interessante feiten en cijfers over ouderen in het verkeer en elektrische fietsen. Die cijfers geven ook wel aan dat we als we de verkeersdoden omlaag willen krijgen, toch echt meer naar ouderen moeten kijken.
Twee derde van alle fietsdoden was 65 jaar of ouder. Ook afgezet tegen de bevolkingsomvang is dit een relatief groot aandeel. Deze groep maakt de minste fietskilometers.
Datzelfde geldt voor ouderen in auto's, die rijden erg weinig kilometers maar behoren toch tot één van de meer risicovolle doelgroepen.

Een paar weken geleden werd bij mij in het dorp nog het voorbeeld gedemonstreerd. Twee bejaarde fietsers gaven in een 30 kilometerzone een auto van rechts geen voorrang. In die auto zat eveneens een hoogbejaarde persoon. Uit schrik heeft diegene z'n gaspedaal en rempedaal verwisseld, en heeft vervolgens de fietsers de halve straat meegesleurd op hoge snelheid.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Robin » 27 mar 2019, 13:40

Zed240 schreef: 27 mar 2019, 13:17
Een paar weken geleden werd bij mij in het dorp nog het voorbeeld gedemonstreerd. Twee bejaarde fietsers gaven in een 30 kilometerzone een auto van rechts geen voorrang. In die auto zat eveneens een hoogbejaarde persoon. Uit schrik heeft diegene z'n gaspedaal en rempedaal verwisseld, en heeft vervolgens de fietsers de halve straat meegesleurd op hoge snelheid.
En dus is de bejaarde automobilist volgens de NL wetgeving nog steeds verantwoordelijk/de 'schuldige' en gaan de fietsers 'vrijuit'.

Moet niet mogen! Buiten 't feit dat ik de slachtoffers betreur natuurlijk.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door romo » 27 mar 2019, 20:15

Waarom verplichte snelheidsbegrenzer volgens deze verzekeraar juist gevaarlijk is


https://www.tubantia.nl/auto/waarom-ver ... ~afff76af/


Het laatste woord is hierover nog lang niet gesproken.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Andre » 23 apr 2019, 23:47

Het is er zo goed als door.

Per mei 2022 hoef je geen nieuwe fun auto meer te kopen. Het is klaar

https://www.automobielmanagement.nl/zel ... psystemen/

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door DF-user-13935 » 23 apr 2019, 23:59

Nu nog maar even volgas genieten!

Gebruikersavatar
Alfata
Berichten: 580
Lid geworden op: 06 dec 2017, 14:25
Auto: Alfa Romeo 4C & Stelvio QV

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Alfata » 24 apr 2019, 09:17

Niet alleen jammer voor de petrolhead, bovenal jammer dat het auto's nog weer veel duurder gaat maken. Mijn voorspelling: door deze regels gaat het complete A- en B-segment verdwijnen in Europa en komt zelfs het C-segment in gevaar.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Martijn_bmw » 24 apr 2019, 09:30

eens, het A segment zie je er nu al minder door worden.
Ze worden gewoon te duur om te produceren, dan kan je beter als fabrikant meteen iets meer staal verwerken en een B of C segement op de weg zetten.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door JP » 24 apr 2019, 09:32

Ik denk eerder dat die hele WLTP killing is voor de A-segmenters. Van de andere kant, waarom ziu je nog hoger dan een B of C segmenter kopen als je niet harder kan/mag dan voorgeschreven.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Martijn_bmw » 24 apr 2019, 09:40

Toch juist? Als ik niet meer harder kan en mag ga ik in een X5 zitten.

Bochtjes pakken, ff lekker doorstampen enz wat je Nu nog leuk kan doen is dan voorbij dus dan maar lekker king off the road cruisen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 124 gasten