EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Elise
Berichten: 7172
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 22 apr 2019, 20:22

Euh ja, de discussie gaat om de accu's (batterijen) die in EV's zitten en dus ook in smartphones, laptops, fietsen etc.
Het brand probleem bij fietsen werd toevallig vanavond in het rtl nieuws aangehaald, maar dat terzijde.

Ondertussen het item gevonden wat ik bedoelde over batterijen en die gel (electrolyte).
(Ontplof item begint rond 2 minuten)


markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 23 apr 2019, 12:16

Luco schreef: 21 apr 2019, 09:50
Duits onderzoek: diesel is beter voor milieu dan elektrisch

Door: BV 19-04-2019
Elektrische auto’s zijn alleen op papier beter voor milieu. In werkelijkheid vertegenwoordigen ze per kilometer een hogere CO2-uitstoot dan dieselvoertuigen. Dat is de conclusie van een studie van de universiteit van Keulen onder leiding van fysicaprofessor Christoph Buchal.

Accu's zijn vervuilend

Dat een accu van een elektrische auto, niet bepaald klimaatvriendelijk is, weten we intussen. Los van ethische problemen die te maken hebben met het winnen van die zeldzame grondstoffen, gebeurt het ook zelden op een ecologische manier.

De studie gebruikt de Tesla Model 3 als toetssteen. Die heeft één van de efficiëntste accu’s en elektrische aandrijfsystemen op de markt. Maar daar vertegenwoordigt de batterij alleen nog altijd een CO2-uitstoot van 11 à 15 ton. Bij een levensduur van 10 jaar voor de accu en een gemiddelde afstand van 15.000 kilometer per jaar, betekent dat al 73 tot 98 gram CO2 per kilometer. Wanneer ook nog de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht wordt, belast een elektrische auto het klimaat 11 to 28 procent meer dan een modern dieselvoertuig, staat in de studie te lezen.

Wat is de échte CO2-uitstoot?

Wordt het elektriciteitsverbruik verrekend, dan stoot die Tesla in werkelijkheid tussen 156 en 181 gram CO2 per kilometer uit. Dat is merkbaar meer dan een dieselwagen van dezelfde afmetingen.

De studie is ook ongemeen scherp voor de Europese politiek. Die beschouwen elektrische wagens als zero-emissievoertuigen, en negeren compleet dat de stroom eerst opgewerkt moet worden. De onderzoekers beschouwen de voorgeschreven CO2-norm die Europa vanaf 2030 zal opleggen als ‘onrealistisch’. De drempel van 59 gram per kilometer komt overeen met een verbruik van 2,2 liter diesel of 2,6 liter benzine per 100km.

Liever een auto op aardgas

De aangekondigde grenswaarden verplichten autobouwers om een aanzienlijk deel van hun toekomstige verkopen in elektrische auto’s te realiseren. Maar, zo concludeert de universsiteitsstudie, dat zou net slechter zijn voor het milieu. De wetenschappers suggereren dat het klimaat vooral gebaat zou zijn met een omschakeling naar methaan of aardgas. “Daarvan is de CO2-uitstoot nog een derde lager dan bij een dieselmotor”, klinkt het.

TAGS: Elektrische auto, Mobiliteit, Europa
:whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:
Natuurlijk groot onzin artikel. De koptekst beginnen met diesel is beter voor milieu dan elektrisch en vervolgens in het artikel enkel praten over Co2 uitstoot man man wat een slecht!
Bij de uitstoot van Co2 praten we niet over milieu maar klimaat. en klimaat is maar een heel klein onderdeeltje van het milieu, daarbij kan het nog steeds zo zijn dat het klimaat slechter word maar het mileu wel degelijk verbeterd. Uit de uitlaat van een diesel komt niet alleen Co2 maar ook andere voor mens en dier schadelijke stoffen.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 14:21

Totdat 100% zeker is dat CO2 klimaatverandering bewerkstelligt, moeten we oppassen die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden te zien, met alle gevolgen van dien zoals misinformatie en miscommunicatie.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 23 apr 2019, 15:36

Stefan R schreef: 22 apr 2019, 08:40
De manier waarop (explosiviteit) zegt mij wel wat, een brandstofaangedreven auto zal niet zo explosief ontbranden. Bovendien produceren Li-On batterijen bij ontbranding grote hoeveelheden HF (Waterstoffluoride) en daar wil je niet mee in contact komen :bag:
Ik zag een filmpje ergens van een BMW i8 die ze dan in een container met water onderdompelen ?! Is dat normaal bij branden bij deze auto’s ? Zo’n tank heb je toch niet vol ergens paraat staan of wel :hmmm: ?

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door FreudeamFahren » 23 apr 2019, 16:04

Robin schreef: 23 apr 2019, 14:21 Totdat 100% zeker is dat CO2 klimaatverandering bewerkstelligt, moeten we oppassen die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden te zien, met alle gevolgen van dien zoals misinformatie en miscommunicatie.
Is wetenschappelijk bewijs gebaseerd op feiten genoeg?
Leesvoer!
Of gaan we dan boreaal een studentikoze populist met een uilen hobby erbij slepen?

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 16:06

FreudeamFahren schreef: 23 apr 2019, 16:04
Robin schreef: 23 apr 2019, 14:21 Totdat 100% zeker is dat CO2 klimaatverandering bewerkstelligt, moeten we oppassen die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden te zien, met alle gevolgen van dien zoals misinformatie en miscommunicatie.
Is wetenschappelijk bewijs gebaseerd op feiten genoeg?
Leesvoer!
Of gaan we dan boreaal een studentikoze populist met een uilen hobby erbij slepen?
Er is geen 100% consensus, dit is't KNMI, die kunnen net 4 dagen vooruit voorspellen. Hou op schei uit.

'Feiten'. :D

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door FreudeamFahren » 23 apr 2019, 16:08

Ah, je hebt het niet gelezen zie ik. Dat doet de discussie altijd goed. Weer voorspellen is wat anders dan klimaat meten. Ik zal het een nog kleiner hapklaar brokje maken.
Het is maar één pagina, hooguit 2 minuten.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 16:09

Het blijft 'n welles-nietes dingetje. Ik ben me ervan bewust dat ik het allemaal niet weet en dat wetenschap niet iets feitelijks is 'per-sé'

De 'feiten' die ons van de klimaatgekkie kant worden voorgeschoteld moeten we eerst toetesn op echtheid. Belangenverstrengeling wat we ook niet moeten vergeten.

Er is geen consensus er zijn geen feiten. Ik weet het niet exact. De wetenschap ook niet. Niemand.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 16:10

Ik heb dat al gelezen Tijs. Niet zo flauw. Next.

Gebruikersavatar
FreudeamFahren
Berichten: 2833
Lid geworden op: 06 aug 2009, 15:06

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door FreudeamFahren » 23 apr 2019, 16:11

Robin schreef: 23 apr 2019, 16:10 Ik heb dat al gelezen Tijs. Niet zo flauw. Next.
Jij begon. En de feiten staan er, maar wil je niet voor waar aannemen. Dan is next het makkelijke antwoord. En trek ik me ook weer terug uit deze discussie, want volledig zinloos.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 16:12

KNMI & IPCC: Nou dan zal 't wel kloppen nietwaar. Komop zeg. Lees je in zou ik zeggen. Belangenverstrengeling.

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 16:12

FreudeamFahren schreef: 23 apr 2019, 16:11
Robin schreef: 23 apr 2019, 16:10 Ik heb dat al gelezen Tijs. Niet zo flauw. Next.
Jij begon. En de feiten staan er, maar wil je niet voor waar aannemen. Dan is next het makkelijke antwoord. En trek ik me ook weer terug uit deze discussie, want volledig zinloos.
Inderdaad. Zinloos. Daag.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 23 apr 2019, 16:13

JP schreef: 23 apr 2019, 15:36
Stefan R schreef: 22 apr 2019, 08:40
De manier waarop (explosiviteit) zegt mij wel wat, een brandstofaangedreven auto zal niet zo explosief ontbranden. Bovendien produceren Li-On batterijen bij ontbranding grote hoeveelheden HF (Waterstoffluoride) en daar wil je niet mee in contact komen :bag:
Ik zag een filmpje ergens van een BMW i8 die ze dan in een container met water onderdompelen ?! Is dat normaal bij branden bij deze auto’s ? Zo’n tank heb je toch niet vol ergens paraat staan of wel :hmmm: ?
Steeds meer regio's die zichzelf hierin gaan voorzien, of afspraken hebben met een berger.
Wij hebben een afspraak met een berger die zo'n container heeft, en het water is niet zo'n probleem dat kunnen wij wel verzorgen :mrgreen:

De kans op spontane 'herontsteking' is nog een kleine week aanwezig :shock:

Robin
Berichten: 51207
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 23 apr 2019, 16:22

Dus als die kar in die bak met 'water' zit duurt het nog 'n kleine week voordat hij eruit mag?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 23 apr 2019, 17:04

Correct :bag:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 23 apr 2019, 17:07

Dan moet je veel bakken hebben of de Tesla's* stapelen :tooth:

*hier had ook een ander EV-merk kunnen staan

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door smiley » 23 apr 2019, 17:13

Afbeelding

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 23 apr 2019, 17:16

Ik vind het stukje van het KNMI tendentieus. Mensen beïnvloeden het klimaat. Eeuwen geleden waren er veel minder mensen, die Co2 uitstoten, dat klopt. Maar er toen waren er veel meer dieren, die stoten ook Co2 uit. Lood om oud ijzer.

Bewijzen zijn subjectief, iedereen weet dat de meeste mensen overlijden in een ziekenhuis. Maar dat wil niet zeggen dat ziekenhuizen gesloopt moeten worden om minder doden te hebben.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 23 apr 2019, 17:19

smiley schreef: 23 apr 2019, 17:13 Afbeelding
:roflol: Lijkt meer op de VRR (Rotterdam)

Maar we hebben er serieus een uitdaging aan als het in dit tempo doorgaat

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 23 apr 2019, 20:13

alt schreef: 23 apr 2019, 17:16 Ik vind het stukje van het KNMI tendentieus. Mensen beïnvloeden het klimaat. Eeuwen geleden waren er veel minder mensen, die Co2 uitstoten, dat klopt. Maar er toen waren er veel meer dieren, die stoten ook Co2 uit. Lood om oud ijzer.

Bewijzen zijn subjectief, iedereen weet dat de meeste mensen overlijden in een ziekenhuis. Maar dat wil niet zeggen dat ziekenhuizen gesloopt moeten worden om minder doden te hebben.
Dat is wel heel erg kort door de bocht zeg 😂😂
Eeuwen geleden waren dr ook meer planten en bomen. En die nemen Co2 op
Daarbij is de mens ook aan drooglegging / inpoldering gaan doen. Veengrond dat boven water uitkomt stoot bakken met Co2 uit. Ook de mega stallen die er tegenwoordig zijn doen natuurlijk geen goed. Zo maar even een paar dingetjes. Daar gaat je lood om oud ijzer.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 23 apr 2019, 22:40

Wat dacht je van de meteoriet inslagen of vulkaan uitbarstingen?
Hoeveel promille van de oppervlakte van de aarde ontgonnen is of aan de zee onttrokken? 0.0001 0/00.
Viervijfde van de aardoppervlakte is water, houdt dat in je achterhoofd als je landontginning spreekt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31035
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 23 apr 2019, 22:59

Als we niet zoveel rotzooi in het water hadden gegooid zou het waterpeil ook niet gestegen zijn...

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door markm » 24 apr 2019, 07:01

alt schreef: 23 apr 2019, 22:40 Wat dacht je van de meteoriet inslagen of vulkaan uitbarstingen?
Hoeveel promille van de oppervlakte van de aarde ontgonnen is of aan de zee onttrokken? 0.0001 0/00.
Viervijfde van de aardoppervlakte is water, houdt dat in je achterhoofd als je landontginning spreekt.
En de beren gingen 300 jr gelden ook met het vliegtuig zeker. :lezen:

je vergelijkt natuurlijke verschijnselen met menselijk handelen. :duck:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Spijkerhard » 13 mei 2019, 23:27

Ja, er zijn nu al zo vwel draadjes over EV's, dat ik deze toch maar even oprakel.
Hierboven een onderzoek die verhaalt dat een een EV pas na 700dkm een positieve CO2 balans zou hebben, maar dat onderzoek is -ook in Duitsland- nogal bekritiseerd de afgelopen tijd, met name vanwege de stroommix (Duitsland is de gemiddelde wereld situatie niet) en de "onvergelijkbare" auto's gebruikt. Model 3 vs Audi A4 diesel.

Hieronder een samenvatting van onderzoeken van vergelijkbare auto's, allemaal Golfjes, en hun CO2 uitstoot, voor productie van auto (grijs), productie/transport van de energiedrager (blauw), en de uitstoot van de auto zelf tijdens de rit (groen), per kilometer, er vanuit gaand dat de auto 200dkm aflegt.
Screenshot_20190513-230650_Gallery.jpg
Screenshot_20190513-230650_Gallery.jpg (393.39 KiB) 1248 keer bekeken
Zullen ook weer aannames achter zitten, maar lijkt me een objectiever geluid. In landen waar waterkracht in overvloed is, is de balans al positiever. Daarnaast wordt gesteld dat het verbeteringspotentieel van EV nog gunstiger is. En stel ik nog eens dat het theoretisch zonder fossiele brandstoffen kan. Synthetische benzine kan trouwens ook, maar dan slaat de kosten balans en energie efficiency weer de verkeerde kant op (CO2 dan weer niet).

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 16 mei 2019, 21:07

Net als alle andere autofabrikanten zet ook BMW vol in op elektrische aandrijving. De Duitsers zetten er alleen wat meer vaart achter dan de rest. Voor eind 2021 moeten er vijf volledig elektrische modellen op de markt zijn.

https://www.autovisie.nl/nieuws/bmw-vij ... egraaf.nl/


BMW i4

Afbeelding

ps; verwacht zon`n grille ook bij de nieuwe M3/4

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten