hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
In de jaren 70 reed ik wekelijks naar Groningen met een VW bus T2.
Een keer op de terugweg uit Groningen reed ik op de weg Hoorn-Oosthuizen, de A7 was er nog niet, toen ik op het dashboard het groene olielampje zag branden.
Ik kijk in de zijspiegel, zie een grote blauwe rookwolk achter de bus. Ton Coronel zou hem zeker een 10 hebben gegeven.
Trap de koppeling in, laat de bus uitrollen naar een tankstation. Open de motorklep, alles onder de olie. Zeg tegen de pomphouder, gooi er naar 4 ltr olie in, wetende dat er maar 2.5 ltr in hoort. Nog 25 km's naar huis getuft. De volgende morgen naar de VW-garage gereden, zo'n 10 km's. Voor fl. 800.- een gereviseerde motor de volgende dag in gekregen.
De tweede was mijn GT40 met een 302 Ford.
Ik reed naar Friesland naar een kennis die in kitcars handelde. Daar aangekomen trof ik in het motorcompartiment sporen van olie.
Een vriend van die een motorenrevisiebedrijf heeft, heeft de 302 gereviseerd. Je kon zo langs de zuigers kijken het carter in. Omdat het een "racemotor" was moesten wij speciale zuigers bestellen die uit Amerika moesten komen. Wij weten dat Amerikanen een auto bouwen met een hamer & een bahco, dat hield dat in dat de 8 bestelde zuigers schillende maten hadden. De 302 had slechts 5.000 mls gereden. Zo's Amerikaans motorblok wordt ook niet voor niets een boat anchor genoemd.
Een keer op de terugweg uit Groningen reed ik op de weg Hoorn-Oosthuizen, de A7 was er nog niet, toen ik op het dashboard het groene olielampje zag branden.
Ik kijk in de zijspiegel, zie een grote blauwe rookwolk achter de bus. Ton Coronel zou hem zeker een 10 hebben gegeven.
Trap de koppeling in, laat de bus uitrollen naar een tankstation. Open de motorklep, alles onder de olie. Zeg tegen de pomphouder, gooi er naar 4 ltr olie in, wetende dat er maar 2.5 ltr in hoort. Nog 25 km's naar huis getuft. De volgende morgen naar de VW-garage gereden, zo'n 10 km's. Voor fl. 800.- een gereviseerde motor de volgende dag in gekregen.
De tweede was mijn GT40 met een 302 Ford.
Ik reed naar Friesland naar een kennis die in kitcars handelde. Daar aangekomen trof ik in het motorcompartiment sporen van olie.
Een vriend van die een motorenrevisiebedrijf heeft, heeft de 302 gereviseerd. Je kon zo langs de zuigers kijken het carter in. Omdat het een "racemotor" was moesten wij speciale zuigers bestellen die uit Amerika moesten komen. Wij weten dat Amerikanen een auto bouwen met een hamer & een bahco, dat hield dat in dat de 8 bestelde zuigers schillende maten hadden. De 302 had slechts 5.000 mls gereden. Zo's Amerikaans motorblok wordt ook niet voor niets een boat anchor genoemd.
- Niels
- Berichten: 22256
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Golf 2 GTS 1.8. Volgens de dealer (waar ik werkte) een onverwoestbare motor dus toen de pa van een maatje zijn altijd rustig bereden Golf GTS inruilde was ik de man voor 500,- en dat leek niet verkeerd ook al had de Golf al over de 3 ton op de klok. Dus wat kilometers op pad bleek de Golf toch best wel een beetje olie te lusten. “Klevende zuigerveren” was het oordeel, “kan nooit veel zijn”, “te rustig bereden, je moet em op z’n flikker geven”..... het advies van de monteur ter harte genomen.
Na lekkere broodjes hamburger te hebben gehaald was de olie warm en ging de naald van de toerenteller veelvuldig richting het rood. Dat werd beloond met een zeurend rood oliedruk lampje. Omdat het blok “onverwoestbaar” was en de hamburgers niet koud mochten worden natuurlijk lekker door gereden. Uiteindelijk heeft ie het nog 1000km uitgehouden voordat de nokkenas wat nokken mistte en het blok ermee stopte
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Renault 5 gt turbo, mooie zwarte uitlaat, stond veel te rijk, even naar de sproeierbezetting gekeken en die was wel erg groot, een maatje kleinere sproeier erin en hij liep ook beter, dus terug naar huis, twee keer van 100 naar 200 optrekken en toen was het gebeurd, klonk als een diesel, te schraal gelopen dus, ander blokje erin gegooid. Die maar netjes op de rollerbank af laten stellen
Alpine niet het blok opgeblazen maar wel de turbo, op de merwedebrug, gelijk een grote file want niemand zag meer wat van de rook
Patrol, ik wist dat de koppaking lek was, maar ja net tijd zonder werk gezeten en dus echt geen geld voor reparatie, heeft het toch nog 20k volgehouden tot die op een avond op weg naar huis de geest gaf, was bij 330.000km.
Alpine niet het blok opgeblazen maar wel de turbo, op de merwedebrug, gelijk een grote file want niemand zag meer wat van de rook
Patrol, ik wist dat de koppaking lek was, maar ja net tijd zonder werk gezeten en dus echt geen geld voor reparatie, heeft het toch nog 20k volgehouden tot die op een avond op weg naar huis de geest gaf, was bij 330.000km.
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Zijn deze verhalen 'tot op de laatste draad versleten'? Of gewoon blokje geploft (door al dan noet verkeerd handelen)?
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
BMW E36 M3, op Assen. S50B30 motor. Begon een beetje te tikken. Maar natuurlijk niet aan de kant zetten. Resultaat, half rondje later dikke klap gevolgd door een malend geluid en een lang rookspoor. Ik heb de replay gezien en dat rookspoor was echt indrukwekkend Kleppen van cylinder 6 afgebroken. Thuis pijlstok er uit, olie/water mengsel stond zo ongeveer tot boven aan de peilstok. Gat in de zijkant van de kop in de ruimte waar de nokkenassen zitten, stelshims zijn er doorheen gegaan. Vervolgens blok er uit. De carterpan was tot de rand aan toe gevuld met gruis. Spruitstukken er af en die zaten ook vol gruis. Die was dus echt 100% serieus stuk
- Luco
- Berichten: 27872
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- RS-Ron
- Berichten: 3553
- Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
De motor van mijn Alfa 33 1.5 QV, helemaal afgereden. Ik was aan het kijken voor een opvolger toen ik door een auto van links werd geramd en de bomen langs de vaart in werd geduwd........... en twee elektromotoren van mijn tondeuse......
Gr Ron
Gr Ron
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Bert, niemand gecrashed over je vloeistofsporen hopelijk?
Ik heb werkelijk nog niks stukgemaakt behalve koppelingen en vliegwiel etc.
Ik heb werkelijk nog niks stukgemaakt behalve koppelingen en vliegwiel etc.
- WJ
- Berichten: 11740
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Wij hadden een Caddy 105pk tdi. 5jaar oud en 560k km. Die auto was op, maar nooit wat mee gehad en reed ook nog gewoon maar werd tijd voor een nieuwe.
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Een motor heb ik nog nooit opgereden. Maar ik heb wel een Alfa Spider weg laten roesten....
- jos_br
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Tja, de blauwe TTtdi heeft wel een paar motoren gehad, waarvan bij een de aluminium slierten vanuit de motor tot in de turbo's lagen. Verder niet echt motoren gesloopt, de A3 die we hebben lijkt na 650dkm niet van ophouden te weten.
Jos.
Jos.
- JdBn
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
- Auto: E91 335d & A112 Abarth
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Enige blok wat ik heb gesloopt was m'n brommertje van vroeger, stond waarschijnlijk wat te schraal en toen was het ineens afgelopen met de 70cc. Was er toen toch al klaar mee, dus op zolder de originele 50cc opgeduikeld en het ding in ieder geval lopend gemaakt voor de verkoop.
Verder wel al wat auto's gehad met aardige km-standen maar geen van alle motorisch op.
Verder wel al wat auto's gehad met aardige km-standen maar geen van alle motorisch op.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Met m’n Jaguar XJ6 4.2 zes in lijn (toen nog met de originele motor...) naar Le Mans. Heenweg gewoon linkerbaan met 130-150 kmh cruisen. Laatste 30 km leek ie wat in te houden maar temperatuur was goed en zo ook de oliedruk. Eenmaal te Le Mans maar even olie gepeild. Hé, niets meer aan de stok. Na de derde liter erin geknikkerd te hebben was er weer wat te zien. Bij test rondje liet de auto een rookgordijn achter waar de gemiddelde battle-tank jaloers op zou zijn. Maar hij reed nog dus prima. Paar dagen later aan de thuisreis begonnen. Eerst wel even tien liter olie ingeslagen bij de lokale Super-U, en dat kwam van pas. Om het uur olie bijvullen ongeveer. Uiteindelijk heeft de auto mij gewoon thuis gebracht, van de tien liter olie was nog een bodempje over.
Voorste cilinder bleek na controle geen compressie meer te hebben, koppakking doorgeslagen daar de distributie kant vanwaar de olie dus werd opgeslurpt. Motor eruit gehaald en vervangen door een BMW V8.
Voorste cilinder bleek na controle geen compressie meer te hebben, koppakking doorgeslagen daar de distributie kant vanwaar de olie dus werd opgeslurpt. Motor eruit gehaald en vervangen door een BMW V8.
- jos_br
- Berichten: 2242
- Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
- Locatie: Dieverbrug
- Contacteer:
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
RJK schreef: ↑22 apr 2019, 20:05 Met m’n Jaguar XJ6 4.2 zes in lijn (toen nog met de originele motor...) naar Le Mans. Heenweg gewoon linkerbaan met 130-150 kmh cruisen. Laatste 30 km leek ie wat in te houden maar temperatuur was goed en zo ook de oliedruk. Eenmaal te Le Mans maar even olie gepeild. Hé, niets meer aan de stok. Na de derde liter erin geknikkerd te hebben was er weer wat te zien. Bij test rondje liet de auto een rookgordijn achter waar de gemiddelde battle-tank jaloers op zou zijn. Maar hij reed nog dus prima. Paar dagen later aan de thuisreis begonnen. Eerst wel even tien liter olie ingeslagen bij de lokale Super-U, en dat kwam van pas. Om het uur olie bijvullen ongeveer. Uiteindelijk heeft de auto mij gewoon thuis gebracht, van de tien liter olie was nog een bodempje over.
Voorste cilinder bleek na controle geen compressie meer te hebben, koppakking doorgeslagen daar de distributie kant vanwaar de olie dus werd opgeslurpt. Motor eruit gehaald en vervangen door een BMW V8.
Geniaal dit, ik ken namelijk mensen die zo'n motor gewoon weer zouden repareren......
Jos.
- Camiel
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
- Auto: BMW 125i E82 Coupé
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Peugeot 106, gekocht voor €500 toen ik even snel een goedkoop auto’tje nodig had omdat ik mijn andere auto verkocht had en niet in de kou met het OV wilde.
Na 3 weken ineens de temperatuurmeter in het rood, van de snelweg af gegaan en motorkap open, overal rook en mayonaise onder de motorkap. Koppakking waarschijnlijk door. Moest echter iemand ophalen van het vliegveld. Af laten koelen, nieuwe koelvloeistof, ventilator doorgelust en door.
Bijna aangekomen op het vliegveld, auto bleef hele rit (125km) op temperatuur, toen ineens trapte ik het gaspedaal op de bodem en motor viel uit.
Ik stop in de berm om de kijken en stap uit, de vlammen slaan al uit de wielkast, snel telefoon en sleutels uit de auto gepakt binnen 5 minuten hele auto van voor tot achter in lichterlaaie. Zelf denk ik dat olieresten zijn gaan smeulen...
Na 3 weken ineens de temperatuurmeter in het rood, van de snelweg af gegaan en motorkap open, overal rook en mayonaise onder de motorkap. Koppakking waarschijnlijk door. Moest echter iemand ophalen van het vliegveld. Af laten koelen, nieuwe koelvloeistof, ventilator doorgelust en door.
Bijna aangekomen op het vliegveld, auto bleef hele rit (125km) op temperatuur, toen ineens trapte ik het gaspedaal op de bodem en motor viel uit.
Ik stop in de berm om de kijken en stap uit, de vlammen slaan al uit de wielkast, snel telefoon en sleutels uit de auto gepakt binnen 5 minuten hele auto van voor tot achter in lichterlaaie. Zelf denk ik dat olieresten zijn gaan smeulen...
- Djessey
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Die ervaring kunnen we dan delen, ik ook op assen met een E36 M3 S50B30.... afgebroken drijfstang. Kon zo door het blok heen kijken.Bert ///M3 schreef: ↑22 apr 2019, 17:35 BMW E36 M3, op Assen. S50B30 motor. Begon een beetje te tikken. Maar natuurlijk niet aan de kant zetten. Resultaat, half rondje later dikke klap gevolgd door een malend geluid en een lang rookspoor. Ik heb de replay gezien en dat rookspoor was echt indrukwekkend Kleppen van cylinder 6 afgebroken. Thuis pijlstok er uit, olie/water mengsel stond zo ongeveer tot boven aan de peilstok. Gat in de zijkant van de kop in de ruimte waar de nokkenassen zitten, stelshims zijn er doorheen gegaan. Vervolgens blok er uit. De carterpan was tot de rand aan toe gevuld met gruis. Spruitstukken er af en die zaten ook vol gruis. Die was dus echt 100% serieus stuk
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Nee. Onderblok was gewoon heel (niet heel maar geen gat naar buiten) dus je verliest weinig vloeistof. Rookspoor wat je hebt is doordat koelwater etc ineens door je uitlaatsysteem naar buiten komen.
- Bert ///M3
- Berichten: 9349
- Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Dtail bij mij was dat het onderblok net open geweest was, nieuwe drijfstanglagers enz. Ga je rijden breken je kleppen afDjessey schreef: ↑22 apr 2019, 23:42Die ervaring kunnen we dan delen, ik ook op assen met een E36 M3 S50B30.... afgebroken drijfstang. Kon zo door het blok heen kijken.Bert ///M3 schreef: ↑22 apr 2019, 17:35 BMW E36 M3, op Assen. S50B30 motor. Begon een beetje te tikken. Maar natuurlijk niet aan de kant zetten. Resultaat, half rondje later dikke klap gevolgd door een malend geluid en een lang rookspoor. Ik heb de replay gezien en dat rookspoor was echt indrukwekkend Kleppen van cylinder 6 afgebroken. Thuis pijlstok er uit, olie/water mengsel stond zo ongeveer tot boven aan de peilstok. Gat in de zijkant van de kop in de ruimte waar de nokkenassen zitten, stelshims zijn er doorheen gegaan. Vervolgens blok er uit. De carterpan was tot de rand aan toe gevuld met gruis. Spruitstukken er af en die zaten ook vol gruis. Die was dus echt 100% serieus stuk
-
- Berichten: 18530
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
BMW 318IS.
Je moet gewoon af en toe naar het peil kijken kwam ik toen achter.
Je moet gewoon af en toe naar het peil kijken kwam ik toen achter.
- Eeuwe
- Berichten: 4529
- Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
- Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
- Locatie: Groningen stad
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Zelf eigenlijk geen motoren stuk gereden (ja in mn scootertijd). Wel meerdere versnellingsbakken en aandrijfassen gesloopt. Met m’n eerste auto (Mazda 323F 1.5) was ik continue burnouts mee aan het maken, en zo heb ik in een halfjaar tijd drie homokineten en twee aandrijfassen kapot getrapt. Bij de laatste homokineet lag het hart zelfs in vier stukken. Niet gek voor 88 pk
Heb wel gigantisch veel banden opgerookt, en een aantal zelfs laten klapperen. Kon vroeger echt geen genoeg krijgen van het maken van burnouts haha.
Heb wel gigantisch veel banden opgerookt, en een aantal zelfs laten klapperen. Kon vroeger echt geen genoeg krijgen van het maken van burnouts haha.
- Kasteel
- Berichten: 5282
- Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Caddy 1.9tdi 105pk ‘niet kapot te krijgen’; liep bij mij bij 180dkm (oid) toch vies in elkaar....
-
- Berichten: 910
- Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
- Auto: BMW M4 Competition
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Mijn pa heeft ook een caddy vanaf nieuw naar 540.000km gereden, 105pk tdi uit 2004.
Altijd netjes onderhouden en normaal mee gereden.
Verder een vw polo met carburateur in de fik laten vliegen tijdens het rijden
Helemaal afgebrand letterlijk en figuurlijk
Altijd netjes onderhouden en normaal mee gereden.
Verder een vw polo met carburateur in de fik laten vliegen tijdens het rijden
Helemaal afgebrand letterlijk en figuurlijk
- Arthur
- Berichten: 39712
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Draadje mag een andere titel krijgen
- daNpy
- Berichten: 5980
- Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Ford Sierra gekocht, om een circuit bakje van te maken. Naar huis gereden vanuit Drenthe oid ergens, thuis was ie wat aan het tikken.
Maandags mee naar het werk (Ehv-Delft) in Best begon hij zo hard te tikken dat ik hem aan de kant heb gezet.
De zaterdag erna met mijn vriendin weer opgehaald (boete onder de voorruit vanwege parkeren op een carpoolplaats oid, om 3:00u 's nachts) met de bedoeling verder te rijden naar Delft. Na een paar km was het al plof en zat er een gat in het carter
Naar Delft is ie toen getransporteerd en nog gebruikt voor een vangrail test, einde verhaal.
Bij de Golf op Assen ineens een tikkend geluid gehoord. Volgens een van de monteur van Jos was het een drijfstang lager. Op de aanhanger gezet en toen met Jos meegereden (net een vliegtuig dat ding). Thuis gekeken en ja hoor, drijfstanglager zwart ipv wit, en een stuk breder en platter
Maandags mee naar het werk (Ehv-Delft) in Best begon hij zo hard te tikken dat ik hem aan de kant heb gezet.
De zaterdag erna met mijn vriendin weer opgehaald (boete onder de voorruit vanwege parkeren op een carpoolplaats oid, om 3:00u 's nachts) met de bedoeling verder te rijden naar Delft. Na een paar km was het al plof en zat er een gat in het carter
Naar Delft is ie toen getransporteerd en nog gebruikt voor een vangrail test, einde verhaal.
Bij de Golf op Assen ineens een tikkend geluid gehoord. Volgens een van de monteur van Jos was het een drijfstang lager. Op de aanhanger gezet en toen met Jos meegereden (net een vliegtuig dat ding). Thuis gekeken en ja hoor, drijfstanglager zwart ipv wit, en een stuk breder en platter
- RJL86
- Berichten: 574
- Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
- Auto: Mazda 3
- Contacteer:
Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?
Nog nooit, en hopelijk blijft dat zo!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 200 gasten