hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door alt » 22 apr 2019, 16:45

In de jaren 70 reed ik wekelijks naar Groningen met een VW bus T2.
Een keer op de terugweg uit Groningen reed ik op de weg Hoorn-Oosthuizen, de A7 was er nog niet, toen ik op het dashboard het groene olielampje zag branden.
Ik kijk in de zijspiegel, zie een grote blauwe rookwolk achter de bus. Ton Coronel zou hem zeker een 10 hebben gegeven.
Trap de koppeling in, laat de bus uitrollen naar een tankstation. Open de motorklep, alles onder de olie. Zeg tegen de pomphouder, gooi er naar 4 ltr olie in, wetende dat er maar 2.5 ltr in hoort. Nog 25 km's naar huis getuft. De volgende morgen naar de VW-garage gereden, zo'n 10 km's. Voor fl. 800.- een gereviseerde motor de volgende dag in gekregen.

De tweede was mijn GT40 met een 302 Ford.
Ik reed naar Friesland naar een kennis die in kitcars handelde. Daar aangekomen trof ik in het motorcompartiment sporen van olie.
Een vriend van die een motorenrevisiebedrijf heeft, heeft de 302 gereviseerd. Je kon zo langs de zuigers kijken het carter in. Omdat het een "racemotor" was moesten wij speciale zuigers bestellen die uit Amerika moesten komen. Wij weten dat Amerikanen een auto bouwen met een hamer & een bahco, dat hield dat in dat de 8 bestelde zuigers schillende maten hadden. De 302 had slechts 5.000 mls gereden. Zo's Amerikaans motorblok wordt ook niet voor niets een boat anchor genoemd.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Niels » 22 apr 2019, 17:00

:tooth:

Golf 2 GTS 1.8. Volgens de dealer (waar ik werkte) een onverwoestbare motor dus toen de pa van een maatje zijn altijd rustig bereden Golf GTS inruilde was ik de man voor 500,- en dat leek niet verkeerd ook al had de Golf al over de 3 ton op de klok. Dus wat kilometers op pad bleek de Golf toch best wel een beetje olie te lusten. “Klevende zuigerveren” was het oordeel, “kan nooit veel zijn”, “te rustig bereden, je moet em op z’n flikker geven”..... het advies van de monteur ter harte genomen.

Na lekkere broodjes hamburger te hebben gehaald was de olie warm en ging de naald van de toerenteller veelvuldig richting het rood. Dat werd beloond met een zeurend rood oliedruk lampje. Omdat het blok “onverwoestbaar” was en de hamburgers niet koud mochten worden natuurlijk lekker door gereden. Uiteindelijk heeft ie het nog 1000km uitgehouden voordat de nokkenas wat nokken mistte en het blok ermee stopte :lol:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Luco » 22 apr 2019, 17:11

Renault 5 gt turbo, mooie zwarte uitlaat, stond veel te rijk, even naar de sproeierbezetting gekeken en die was wel erg groot, een maatje kleinere sproeier erin en hij liep ook beter, dus terug naar huis, twee keer van 100 naar 200 optrekken en toen was het gebeurd, klonk als een diesel, te schraal gelopen dus, ander blokje erin gegooid. Die maar netjes op de rollerbank af laten stellen :lol:

Alpine niet het blok opgeblazen maar wel de turbo, op de merwedebrug, gelijk een grote file want niemand zag meer wat van de rook :-)

Patrol, ik wist dat de koppaking lek was, maar ja net tijd zonder werk gezeten en dus echt geen geld voor reparatie, heeft het toch nog 20k volgehouden tot die op een avond op weg naar huis de geest gaf, was bij 330.000km.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Arthur » 22 apr 2019, 17:31

Zijn deze verhalen 'tot op de laatste draad versleten'? Of gewoon blokje geploft (door al dan noet verkeerd handelen)?

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Bert ///M3 » 22 apr 2019, 17:35

BMW E36 M3, op Assen. S50B30 motor. Begon een beetje te tikken. Maar natuurlijk niet aan de kant zetten. Resultaat, half rondje later dikke klap gevolgd door een malend geluid en een lang rookspoor. Ik heb de replay gezien en dat rookspoor was echt indrukwekkend :lol: Kleppen van cylinder 6 afgebroken. Thuis pijlstok er uit, olie/water mengsel stond zo ongeveer tot boven aan de peilstok. Gat in de zijkant van de kop in de ruimte waar de nokkenassen zitten, stelshims zijn er doorheen gegaan. Vervolgens blok er uit. De carterpan was tot de rand aan toe gevuld met gruis. Spruitstukken er af en die zaten ook vol gruis. Die was dus echt 100% serieus stuk :lol:

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Luco » 22 apr 2019, 17:37

Arthur schreef: 22 apr 2019, 17:31 Zijn deze verhalen 'tot op de laatste draad versleten'? Of gewoon blokje geploft (door al dan noet verkeerd handelen)?
jij mag hier niet komen met minimaal elke 6 maanden een nieuwe auto :zwijntje: :tooth:

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door RS-Ron » 22 apr 2019, 17:59

De motor van mijn Alfa 33 1.5 QV, helemaal afgereden. Ik was aan het kijken voor een opvolger toen ik door een auto van links werd geramd en de bomen langs de vaart in werd geduwd........... en twee elektromotoren van mijn tondeuse......

Gr Ron

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Knot » 22 apr 2019, 18:02

Bert, niemand gecrashed over je vloeistofsporen hopelijk?

Ik heb werkelijk nog niks stukgemaakt behalve koppelingen en vliegwiel etc.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door WJ » 22 apr 2019, 18:15

Wij hadden een Caddy 105pk tdi. 5jaar oud en 560k km. Die auto was op, maar nooit wat mee gehad en reed ook nog gewoon maar werd tijd voor een nieuwe.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door DF-user-13935 » 22 apr 2019, 18:17

Een motor heb ik nog nooit opgereden. Maar ik heb wel een Alfa Spider weg laten roesten....

Afbeelding

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door jos_br » 22 apr 2019, 18:36

Tja, de blauwe TTtdi heeft wel een paar motoren gehad, waarvan bij een de aluminium slierten vanuit de motor tot in de turbo's lagen. Verder niet echt motoren gesloopt, de A3 die we hebben lijkt na 650dkm niet van ophouden te weten.

Jos.

Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1328
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door JdBn » 22 apr 2019, 18:45

Enige blok wat ik heb gesloopt was m'n brommertje van vroeger, stond waarschijnlijk wat te schraal en toen was het ineens afgelopen met de 70cc. Was er toen toch al klaar mee, dus op zolder de originele 50cc opgeduikeld en het ding in ieder geval lopend gemaakt voor de verkoop.

Verder wel al wat auto's gehad met aardige km-standen maar geen van alle motorisch op.

Gebruikersavatar
RJK
Berichten: 3538
Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door RJK » 22 apr 2019, 20:05

Met m’n Jaguar XJ6 4.2 zes in lijn (toen nog met de originele motor...) naar Le Mans. Heenweg gewoon linkerbaan met 130-150 kmh cruisen. Laatste 30 km leek ie wat in te houden maar temperatuur was goed en zo ook de oliedruk. Eenmaal te Le Mans maar even olie gepeild. Hé, niets meer aan de stok. Na de derde liter erin geknikkerd te hebben was er weer wat te zien. Bij test rondje liet de auto een rookgordijn achter waar de gemiddelde battle-tank jaloers op zou zijn. Maar hij reed nog dus prima. Paar dagen later aan de thuisreis begonnen. Eerst wel even tien liter olie ingeslagen bij de lokale Super-U, en dat kwam van pas. Om het uur olie bijvullen ongeveer. Uiteindelijk heeft de auto mij gewoon thuis gebracht, van de tien liter olie was nog een bodempje over.

Voorste cilinder bleek na controle geen compressie meer te hebben, koppakking doorgeslagen daar de distributie kant vanwaar de olie dus werd opgeslurpt. Motor eruit gehaald en vervangen door een BMW V8.

Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 2233
Lid geworden op: 16 nov 2008, 21:59
Locatie: Dieverbrug
Contacteer:

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door jos_br » 22 apr 2019, 20:16

RJK schreef: 22 apr 2019, 20:05 Met m’n Jaguar XJ6 4.2 zes in lijn (toen nog met de originele motor...) naar Le Mans. Heenweg gewoon linkerbaan met 130-150 kmh cruisen. Laatste 30 km leek ie wat in te houden maar temperatuur was goed en zo ook de oliedruk. Eenmaal te Le Mans maar even olie gepeild. Hé, niets meer aan de stok. Na de derde liter erin geknikkerd te hebben was er weer wat te zien. Bij test rondje liet de auto een rookgordijn achter waar de gemiddelde battle-tank jaloers op zou zijn. Maar hij reed nog dus prima. Paar dagen later aan de thuisreis begonnen. Eerst wel even tien liter olie ingeslagen bij de lokale Super-U, en dat kwam van pas. Om het uur olie bijvullen ongeveer. Uiteindelijk heeft de auto mij gewoon thuis gebracht, van de tien liter olie was nog een bodempje over.

Voorste cilinder bleek na controle geen compressie meer te hebben, koppakking doorgeslagen daar de distributie kant vanwaar de olie dus werd opgeslurpt. Motor eruit gehaald en vervangen door een BMW V8.

Geniaal dit, ik ken namelijk mensen die zo'n motor gewoon weer zouden repareren...... :mrgreen:

Jos.

Gebruikersavatar
Camiel
Berichten: 527
Lid geworden op: 21 sep 2014, 12:32
Auto: BMW 125i E82 Coupé

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Camiel » 22 apr 2019, 22:54

Peugeot 106, gekocht voor €500 toen ik even snel een goedkoop auto’tje nodig had omdat ik mijn andere auto verkocht had en niet in de kou met het OV wilde.

Na 3 weken ineens de temperatuurmeter in het rood, van de snelweg af gegaan en motorkap open, overal rook en mayonaise onder de motorkap. Koppakking waarschijnlijk door. Moest echter iemand ophalen van het vliegveld. Af laten koelen, nieuwe koelvloeistof, ventilator doorgelust en door.

Bijna aangekomen op het vliegveld, auto bleef hele rit (125km) op temperatuur, toen ineens trapte ik het gaspedaal op de bodem en motor viel uit.

Ik stop in de berm om de kijken en stap uit, de vlammen slaan al uit de wielkast, snel telefoon en sleutels uit de auto gepakt binnen 5 minuten hele auto van voor tot achter in lichterlaaie. Zelf denk ik dat olieresten zijn gaan smeulen...

Gebruikersavatar
Djessey
Berichten: 2171
Lid geworden op: 17 okt 2016, 17:49
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Djessey » 22 apr 2019, 23:42

Bert ///M3 schreef: 22 apr 2019, 17:35 BMW E36 M3, op Assen. S50B30 motor. Begon een beetje te tikken. Maar natuurlijk niet aan de kant zetten. Resultaat, half rondje later dikke klap gevolgd door een malend geluid en een lang rookspoor. Ik heb de replay gezien en dat rookspoor was echt indrukwekkend :lol: Kleppen van cylinder 6 afgebroken. Thuis pijlstok er uit, olie/water mengsel stond zo ongeveer tot boven aan de peilstok. Gat in de zijkant van de kop in de ruimte waar de nokkenassen zitten, stelshims zijn er doorheen gegaan. Vervolgens blok er uit. De carterpan was tot de rand aan toe gevuld met gruis. Spruitstukken er af en die zaten ook vol gruis. Die was dus echt 100% serieus stuk :lol:
Die ervaring kunnen we dan delen, ik ook op assen met een E36 M3 S50B30.... afgebroken drijfstang. Kon zo door het blok heen kijken.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2019, 07:55

Knot schreef: 22 apr 2019, 18:02 Bert, niemand gecrashed over je vloeistofsporen hopelijk?

Ik heb werkelijk nog niks stukgemaakt behalve koppelingen en vliegwiel etc.

Nee. Onderblok was gewoon heel (niet heel maar geen gat naar buiten) dus je verliest weinig vloeistof. Rookspoor wat je hebt is doordat koelwater etc ineens door je uitlaatsysteem naar buiten komen.

Gebruikersavatar
Bert ///M3
Berichten: 9326
Lid geworden op: 28 mar 2006, 22:30

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Bert ///M3 » 23 apr 2019, 07:56

Djessey schreef: 22 apr 2019, 23:42
Bert ///M3 schreef: 22 apr 2019, 17:35 BMW E36 M3, op Assen. S50B30 motor. Begon een beetje te tikken. Maar natuurlijk niet aan de kant zetten. Resultaat, half rondje later dikke klap gevolgd door een malend geluid en een lang rookspoor. Ik heb de replay gezien en dat rookspoor was echt indrukwekkend :lol: Kleppen van cylinder 6 afgebroken. Thuis pijlstok er uit, olie/water mengsel stond zo ongeveer tot boven aan de peilstok. Gat in de zijkant van de kop in de ruimte waar de nokkenassen zitten, stelshims zijn er doorheen gegaan. Vervolgens blok er uit. De carterpan was tot de rand aan toe gevuld met gruis. Spruitstukken er af en die zaten ook vol gruis. Die was dus echt 100% serieus stuk :lol:
Die ervaring kunnen we dan delen, ik ook op assen met een E36 M3 S50B30.... afgebroken drijfstang. Kon zo door het blok heen kijken.
Dtail bij mij was dat het onderblok net open geweest was, nieuwe drijfstanglagers enz. Ga je rijden breken je kleppen af :lol:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door ErikS » 23 apr 2019, 08:54

BMW 318IS.

Je moet gewoon af en toe naar het peil kijken kwam ik toen achter.

Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4497
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Eeuwe » 23 apr 2019, 10:32

Zelf eigenlijk geen motoren stuk gereden (ja in mn scootertijd). Wel meerdere versnellingsbakken en aandrijfassen gesloopt. Met m’n eerste auto (Mazda 323F 1.5) was ik continue burnouts mee aan het maken, en zo heb ik in een halfjaar tijd drie homokineten en twee aandrijfassen kapot getrapt. Bij de laatste homokineet lag het hart zelfs in vier stukken. Niet gek voor 88 pk :D
Heb wel gigantisch veel banden opgerookt, en een aantal zelfs laten klapperen. Kon vroeger echt geen genoeg krijgen van het maken van burnouts haha.

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Kasteel » 23 apr 2019, 10:50

Caddy 1.9tdi 105pk ‘niet kapot te krijgen’; liep bij mij bij 180dkm (oid) toch vies in elkaar....

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door WillemBoer » 23 apr 2019, 11:46

Mijn pa heeft ook een caddy vanaf nieuw naar 540.000km gereden, 105pk tdi uit 2004.
Altijd netjes onderhouden en normaal mee gereden.

Verder een vw polo met carburateur in de fik laten vliegen tijdens het rijden :tooth:
Helemaal afgebrand letterlijk en figuurlijk

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door Arthur » 23 apr 2019, 11:48

Draadje mag een andere titel krijgen :)

Gebruikersavatar
daNpy
Berichten: 5980
Lid geworden op: 06 nov 2009, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door daNpy » 23 apr 2019, 12:40

Ford Sierra gekocht, om een circuit bakje van te maken. Naar huis gereden vanuit Drenthe oid ergens, thuis was ie wat aan het tikken.
Maandags mee naar het werk (Ehv-Delft) in Best begon hij zo hard te tikken dat ik hem aan de kant heb gezet.
De zaterdag erna met mijn vriendin weer opgehaald (boete onder de voorruit vanwege parkeren op een carpoolplaats oid, om 3:00u 's nachts) met de bedoeling verder te rijden naar Delft. Na een paar km was het al plof en zat er een gat in het carter :tooth:
Naar Delft is ie toen getransporteerd en nog gebruikt voor een vangrail test, einde verhaal.

Bij de Golf op Assen ineens een tikkend geluid gehoord. Volgens een van de monteur van Jos was het een drijfstang lager. Op de aanhanger gezet en toen met Jos meegereden (net een vliegtuig dat ding). Thuis gekeken en ja hoor, drijfstanglager zwart ipv wit, en een stuk breder en platter :hot:

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: hoeveel motoren heb je tot de laatste draad versleten?

Bericht door RJL86 » 23 apr 2019, 13:59

Nog nooit, en hopelijk blijft dat zo!

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: De fiscalist, Fabian, Ti-Tourist (Erik) en 150 gasten