EV auto's (elektrische)

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 21 apr 2019, 12:31

Wie of wat betalen de onderzoeken? Een particulier bureau, universiteit, overheid, industrie, maar daar werken allemaal mensen die hun toekomst zeker willen stellen. Hoor maar eens een vertegenwoordiger aan, die vroeger bij de concurrent werkte. Nu verkoopt hij weer het aller beste product wat op de markt is.
Zo zie ik ook onderzoeken, die zijn allemaal gekleurd.
En dan wordt het weer een religie, welke wil je geloven? De gene waar een grote industrietak achter zit of politiek gekleurde overheid of een eigenwijze kapitalist?
ik probeer mij beperkte verstand te gebruiken om deze te voeden met wat ik zelf zou kunnen bedenken door de voors & tegens af te wegen. En in mijn achterhoofd te houden waar het hardst aan de touwtjes wordt getrokken.

Het milieu vind ik niet belangrijk. Waarom, het milieu is van nature erg verkwisten. Zie hoeveel eitjes, vruchten, zaden geproduceerd worden in de natuur. Als je dat sec beschouwd, is dat verkwisten, maar daar leven weer ander van.
Vandaar kijk ten slotte naar wat is voor mij tot in de nabije toekomst het goedkoopste, een ev zonder sound generator.

Mijn kinderen rijden als ik er niet meer ben, in een zelfrijdend vervoersmiddel, welke je op je telefoon oproept, die een paar minuten voor je deur staat, je voor de deur aflevert, dan naar de dichts bijzijnde oplaadplaats gaat. In de schuur heeft er een van mijn kinderen, mijn oudste dochter honda staan, waar zij in het weekeinde op Zandvoort bij Peter gaat rijden.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Niels » 21 apr 2019, 12:35

De waarheid ligt weer eens in het midden natuurlijk, in beide kampen zijn er genoeg variabelen om naar je toe te kunnen rekenen. Daarom stoort mij de hetze tegen alles wat niet elektrisch is. We slaan nu een weg in als land waar alles ineens moet wijken en wat wij als burger op mogen hoesten om uiteindelijk gewoon kernenergie uit Finland te kopen.

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 21 apr 2019, 12:47

In dit geval lijkt de waarheid exact in het midden te liggen.. het omslagpunt lijkt bij beide onderzoeken bij 150k kms te liggen. Het is maar hoe je het brengt.. en welke stemming je wilt creëren.

@alt, je raakt iets gevaarlijks aan. Die discussie over achtergrond en funding wil je niet aan beginnen. ;) Je bent zo een aluhoedje als je Shell, waterstof en Toyota in dezelfde zin gebruikt.

Finland is briljant bezig en het enige land wat de strenge doelen wel gaat halen.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 21 apr 2019, 13:09

Finland woont bijna geen kip! Een paar verdwaalde rally auto s door het bos. De bomen groeien er goed op!

Gebruikersavatar
D20VT
Berichten: 871
Lid geworden op: 26 jun 2011, 21:43

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door D20VT » 21 apr 2019, 13:13

Wimo schreef: 21 apr 2019, 12:47 In dit geval lijkt de waarheid exact in het midden te liggen.. het omslagpunt lijkt bij beide onderzoeken bij 150k kms te liggen. Het is maar hoe je het brengt.. en welke stemming je wilt creëren.

@alt, je raakt iets gevaarlijks aan. Die discussie over achtergrond en funding wil je niet aan beginnen. ;) Je bent zo een aluhoedje als je Shell, waterstof en Toyota in dezelfde zin gebruikt.

Finland is briljant bezig en het enige land wat de strenge doelen wel gaat halen.
De directeur van Shell nederland rijdt toch in een Toyota op waterstof, laat dat hoedje maar komen 😬😬

Online
Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 21 apr 2019, 23:23


allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door allen » 22 apr 2019, 00:00

Dat zegt me eigenlijk niet zoveel. Er zijn BMW’s, Range Rovers, Peugeots, etc zomaar in de fik gegaan.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Robin » 22 apr 2019, 08:33

Spontaan in de hens....
Twitter comment betr hoe en wat:
This happens more often than is reported. The entire undercarriage is nothing but solid lithium batteries but the ones that seem to go up in flames are the two near the front wheels. With 2,170 lithium cells wired parallel and in series what could possibly go wrong LOL?
:hmmm:

Online
Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 22 apr 2019, 08:40

allen schreef: 22 apr 2019, 00:00 Dat zegt me eigenlijk niet zoveel. Er zijn BMW’s, Range Rovers, Peugeots, etc zomaar in de fik gegaan.
De manier waarop (explosiviteit) zegt mij wel wat, een brandstofaangedreven auto zal niet zo explosief ontbranden. Bovendien produceren Li-On batterijen bij ontbranding grote hoeveelheden HF (Waterstoffluoride) en daar wil je niet mee in contact komen :bag:

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 22 apr 2019, 11:07

Wow, hopen dat het een incident is en geen design flaw.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Andre » 22 apr 2019, 11:27

Ik zou hem mooi in je garage parkeren aan je huis. Wat een troep die electrische auto’s.

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 22 apr 2019, 11:44

Waarom zou je dat aanraden ?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door allen » 22 apr 2019, 11:56

Ik denk dat André boos is dat je z’n toekomst verknalt met dat elektrisch hok?

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 22 apr 2019, 11:59

Ik ben er ook bang voor. Hoop dat ie nog goed slaapt... Gelukkig ben ik nergens verantwoordelijk voor en mag hij zelf beslissen :)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 22 apr 2019, 12:13

Andre zal uiteindelijk met de stroom mee moeten gaan...

Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 22 apr 2019, 12:20

Allen maakt echter wel een goed punt. Het gebeurt vaak...

https://www.caranddriver.com/news/a2705 ... kia-fires/

BMW heeft een behoorlijk schandaal in Korea en Japan. Specifiek de 520Ds vliegen daar massaal in de fik. Spontaan!

Maakt dit de auto's troep? Misschien... Van de 16(!) Tesla's die tot op heden in de fik zijn gevlogen lees je overal berichten. Het ligt onder een enorm vergrootglas .

Het zou nooit mogen gebeuren.. bij geen enkel merk. Maar het kan helaas wel en het is aan de autofabrikant om het zsm op te lossen.

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Joy » 22 apr 2019, 12:24


Online
Wimo
Berichten: 2028
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Wimo » 22 apr 2019, 12:26

Uh ja, stel je voor dat we dit in ieder BMW topic zouden gooien en "troep troep troep " roepen. Dat is exact er gebeurt in ieder ev topic. Maar daar is het een forum voor :beer:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door JP » 22 apr 2019, 12:35

Dat doen we met elk Renault topic ook....

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Tom » 22 apr 2019, 12:39

Wimo schreef: 22 apr 2019, 12:20
Het zou nooit mogen gebeuren.. bij geen enkel merk. Maar het kan helaas wel en het is aan de autofabrikant om het zsm op te lossen.
+1

Overigens denk ik dat het bij elke fabrikant wel onder een vergrootglas ligt. Lamborghini is zo ook een tijdje in het nieuws geweest. En terecht want het hoort niet, of het nou elektrisch is of niet.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door romo » 22 apr 2019, 13:57

Vergeet die Porsche GT3 motoren niet, die gingen ook spontaan in de hens.

Anyway; elk merk heeft wel wat, daar gaat het niet om.

Het is bedrijfsmatig knap wat Tesla presteert, de markt opschudt, gevestigde merken de wacht aan zet en de trend in een andere richting buigt ! (dit ondanks slechte bedrijf-economische cijfers)

Dat ik er dan mee moet/wil rijden is een ander verhaal, voor ieder een persoonlijke, financiële of wellicht ideologische afweging om het wel of niet te doen.

EV op echt grote schaal gaat nog een jaar of 10-15 duren, wellicht wat sneller door fiscaal geweld en of technische (r)evoluties. Tot die tijd rijd ik zoveel mogelijk benzine, de early adopters mogen de EV weg plaveien, ik vind het allemaal best.

Online
Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 22 apr 2019, 14:30

Wimo schreef: 22 apr 2019, 12:20 Maakt dit de auto's troep? Misschien... Van de 16(!) Tesla's die tot op heden in de fik zijn gevlogen lees je overal berichten. Het ligt onder een enorm vergrootglas .

Het zou nooit mogen gebeuren.. bij geen enkel merk. Maar het kan helaas wel en het is aan de autofabrikant om het zsm op te lossen.
Helaas gaan autofabrikanten dit niet oplossen, het probleem zit in de accu's zelf en het gebeurt dus ook niet alleen bij EV's.
Ik kan duizend voorbeelden en filmpjes laten zien waarbij het met de accu's fout gaat. EV's hebben alleen wel het nadeel dat ze een heel groot accupakket hebben.
In de Veiligheidsregio waarin ik werkzaam ben hadden we 5 jaar geleden 2 accu gerelateerde incidenten per jaar (geregistreerd) dat was 2 jaar geleden 2x per week, en inmiddels zitten we bijna op 2x per dag :hmmm:

Elise
Berichten: 7166
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Elise » 22 apr 2019, 16:49

Tijdje geleden zag ik op RTL-Z? een item over accu's en daarin zeiden ze dat de gel die in die accu's zit de oorzaak is van al die instabiliteit en dat men bezig is die gel door een vaste stof te vervangen wat alle problemen zou verhelpen.

Onderstaand een filmpje waarin je ziet hoe de brand begint.
(Vuur begint bij 3 minuten).


Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door alt » 22 apr 2019, 18:14

Even eigenwijs zijn, sorry.
Maar als accu's een inherent probleem van ontbranden hebben, dan moet er elke seconden een accu van een auto in NL in de brand vliegen.
Ik heb nog nooit een loodaccu in de brand zien vliegen.

Online
Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: EV auto's (elektrische)

Bericht door Stefan R » 22 apr 2019, 19:56

Ik had het in mijn geval over Li-On accu's, en niet over loodaccu's. Maar dat leek me duidelijk :bag:

p.s. loodaccu's kunnen overigens wel prima exploderen, ze produceren immers waterstofgas tijdens het opladen, maar daar vertel ik ook niks nieuws mee.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten