Wat is plezier? Een rationele keuze?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 19 apr 2019, 11:59

Ik zit in dubio.

Wat zou jouw keuze zijn? Wat is plezier? Wat is rationeel?

BMW E39 VS Tesla Model 3.

Pro's E39:
Prachtige wagen
Mooie sound
Geweldige stoelen
Prachtig interieur
Ruime wagen

Tegen's E39:
Zuipt meer dan je schoonmoeder
Meer onderhoud / kleine dingetjes
Oudere wagen, oudere techniek (236.000 op de klok)
Trage automaat

Pro's Tesla 3:
Snel (relatief, want trager dan mijn Ex alpina)
Weinig tot geen onderhoud
Ik vind het een gaaf interieur
nieuwe techniek
Goedkoop om te rijden (stroom etc)
Ik kan er al mijn kilometers op jaarbasis makkelijk mee maken. (alleen in de vakantie lastig)
Mijn vrouw zou ipv met de trein elke dag met de auto naar haar werk kunnen gaan. (met een Tesla wél voordeliger)

Tegen's Tesla 3:
Vakantie wordt 'm niet in een Tesla 3. (ruimte & km's)
Mooi vind ik 'm niet
Krappere wagen

Nou, wat zou jij doen? Rijden in een E39 of in een Tesla 3?
De Tesla kost me op jaarbasis minder om te rijden (prive) dan de E39.
Zakelijk is het nu nog mogelijk om te profiteren van slechts 4% bijtelling. (ik zou de instap model 3 bestellen)
Met de vakantie kan ik de Kodiaq van m'n pa meenemen, dus dat is voor mij geen bezwaar.

Mijn kilometers zijn vooral Max 100km op een dag, een keer een uitschieter maar dat zou prima plannen zijn. (max een keer of 3/4 per jaar)

Eigenlijk staan alle lichten op groen, behalve emotie. Ik merk dat er iets is wat me tegenhoudt. Maar wat?!
Wat zou jouw keuze zijn? Voor mij zou de enige reden zijn dat het goedkoper is, en vooral weer lekker 4 jaar niet om hoeven te kijken naar de familiewagen. De cabrio blijft er uiteraard naast.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 19 apr 2019, 12:22

Met 't verstand/de portemonnee de Model 3.
Zag woensdagavond hier 'om de hoek' gewoon in your face een donkerblauwe voor 't eerst in real life. En als autoliefhebber en omdat we 't er dagelijks over hebben viel hij op.....in z'n totale anonimiteit. Sexloos, geen ziel, maar wel de beste keus imho.

Gebruikersavatar
Snipe
Berichten: 12631
Lid geworden op: 12 feb 2008, 20:08
Locatie: Amsterdam

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Snipe » 19 apr 2019, 12:23

Als je iedere dag ergens heen moet? Gewoon de duffe kilometers naar je werk? Prima om dat met een Model 3 te doen. Ik kon in ieder geval weinig redenen bedenken waarom je zulke kilometers met een 330i zou willen doen in plaats van een Model 3.

Zolang je er dus iets leuks naast hebt voor de plezierritjes.

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Ferdi » 19 apr 2019, 12:24

De E39 heb je nog niet zo lang en volgens mij beviel hij wel goed?
Tja als je het graag wil zeker doen, anders gewoon nog even doorrijden want ik meen nog een uitspraak gezien te hebben over dat hij een jaar of wat bleef :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door JP » 19 apr 2019, 12:27

Een Tesla is wel erg bio, quinoa, goji, chia, glutenvrij, vezelarm verantwoord.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 19 apr 2019, 12:34

Moet het tussen de Model 3 en E39?
Kijk eens naar zo'n MAZDA 3. Da's toch 'n schoonheid in z'n segment, echt heel leuk:)
https://www.nu.nl/269382/video/eerste-d ... focus.html

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 19 apr 2019, 12:39

Robin schreef: 19 apr 2019, 12:34 Moet het tussen de Model 3 en E39?
Kijk eens naar zo'n MAZDA 3. Da's toch 'n schoonheid in z'n segment, echt heel leuk:)
https://www.nu.nl/269382/video/eerste-d ... focus.html
Prachtig, maar een Tesla rij je zo rete voordelig.... Andere wagens zijn geen optie.
Ja, een BMW I3S zou een optie kunnen zijn, maar ik heb meer vertrouwen in Tesla als elektro totaalpakket.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door JP » 19 apr 2019, 12:41

Dan is je keuze dus al gemaakt. Het is voordeliger, en je hebt er vertrouwen in. Nu blijf je maar wachten op ontkenning of afkraken van DF

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door indobesar » 19 apr 2019, 12:41

Zeker een Model 3 als gezinsauto. Hier mijn korte review na een testrit: viewtopic.php?p=1336282#p1336282

Btw, autopilot is nu standaard op alle modellen.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Robin » 19 apr 2019, 12:45

indobesar schreef: 19 apr 2019, 12:41 Zeker een Model 3 als gezinsauto. Hier mijn korte review na een testrit: viewtopic.php?p=1336282#p1336282

Btw, brokken-pilot is nu standaard op alle modellen.
Dank zal even lezen:)
Ah die ken ik al, beter eten we minder vlees en da's een waarheid als 'n koe nietwaar Ion Li(thium)?:)

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2019, 12:46

Ik vind het echt net zo saai als in de trein zitten die Tesla rijden...

Daarnaast waar haal je meer vertrouwen in Tesla dan BMW i3 vandaan? De eerste verhalen van uitvallende scherm in de model 3 heb ik alweer gehoord en dan kan je dus écht niks meer want er is geen enkele knop behalve het scherm. verder is de bouwkwaliteit al beter dan jaren geleden maar nog altijd niet zo mooi als de duitse 3 dit kunnen.

En vooral als laatste argument, elektrisch rijden kunnen/moeten we straks nog jaaaaaren dus nu nog even dagelijks van die 6 pitter of een ander petrol blok genieten zou mijn advies zijn :)

Ik kan er eentje krijgen als leaseauto maar toch verkies ik nog mijn M135i incl km vergoeding, nog even elke dag genieten :df:
(kost idd wel een kleine 300EUR netto méér per maand dan zo'n elektrisch apparaat in de lease...)
Als de tesla verplichte kost wordt dan wordt het wel een daily electrisch + E90 M3 / E46 M3 voor plezier er bij :blink:

nog even mijn korte review van een avondje model3:
Martijn_bmw schreef: 09 apr 2019, 19:31 Gisteravond een avondje Model 3 gereden.
- tov model S en X is de bouwkwaliteit wel flink op voorruit gegaan, einde nette naden en materialen.
- over drempels en klinkers geeft ie een degelijk gevoel geen gerammel en gekraak
- door lage zwaartepunt is het bochtengedrag erg goed te noemen voor 1900kg wegende auto
- stoelen zitten erg lekker
- remmen bij gas los door regenratie werkt mooi, beetje vooruit kijken en rempedaal heb je nauwelijk nodig
- ipad bediening is fancy maar niet handig, mijn bmw-tje is veeel intuïtiever en handiger te bedienen tijdens het rijden dan zo'n tablet waar je op moet turen ipv op de tast dingen kunnen doen.
- autopilot is grappig maar zou het nooit lang gebruiken, te saai kan je net zo goed in de trein gaan zitten.
- optrekken uit stilstand blijft indrukwekkend, maar rollend is denk ik mijn M135i sneller
- actieradius blijft een ramp... 130km/h op de snelweg met 6gr buiten temp geeft een stroomverbruik van 25kwh/100km betekend na 250km laadpaal opzoeken... en dat noemen ze dan "long-rang" :tooth:
Laatst gewijzigd door Martijn_bmw op 19 apr 2019, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39587
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Arthur » 19 apr 2019, 12:54

JP schreef: 19 apr 2019, 12:41 Dan is je keuze dus al gemaakt. Het is voordeliger, en je hebt er vertrouwen in. Nu blijf je maar wachten op ontkenning of afkraken van DF
Precies. Gewoon die Tesla halen en klaar.

Gebruikersavatar
Fernando
Berichten: 4985
Lid geworden op: 19 mar 2006, 03:27

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Fernando » 19 apr 2019, 13:03

Tesla zou ik zeker nemen. Lekker nieuw interieur/geur, zorgeloos/goedkoper rijden, lekkere stoelen en de cabrio blijft toch...

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 19 apr 2019, 13:06

Daarnaast waar haal je meer vertrouwen in Tesla dan BMW i3 vandaan? De eerste verhalen van uitvallende scherm in de model 3 heb ik alweer gehoord en dan kan je dus écht niks meer want er is geen enkele knop behalve het scherm. verder is de bouwkwaliteit al beter dan jaren geleden maar nog altijd niet zo mooi als de duitse 3 dit kunnen.
Dit is écht een ding waar ik tegenaan hark. Ik heb het gevoel dat het allemaal wat te snel & gehaast in de markt is gezet.
Vertrouwen is meer in het elektro gedeelte (km's maken) & goedkoop rijden.
Auto aan een verkeerd account gekoppeld (dit is lastig want alles gaat via dit systeem van het openen van de auto tot het superchargen). Heeft 10 telefoontjes en 4 dagen geduurd alvorens dit opgelost is.
Afgeleverd met 2 deuren die niet helemaal recht erin hangen (1 gaat lastig dicht). 2 deurklinken zijn niet goed alligned.
2 krasjes door de lak heen
swirl en kras walhalla
auto mist 2 bestelde accessoires (naafkappen en Autopilot). Dit kan gelukkig nageleverd worden maar wanneer? Niemand kan het zeggen.
na binnen 150 km tot 2x toe een band te moeten oppompen bleek er een gat aan de zijkant te zitten (vermoedelijk haak van transport)
Quote van een ander forum.... :bag:
Zo had ik laatst een Model 3 voor de winkel die de kofferklep wel een keer of 4 moest sluiten.... :tooth:

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 19 apr 2019, 13:13

Mijne staat nog steeds bij Tesla te wachten op een nieuwe band :disappointed_relieved:

De kilometers die ik gereden heb bevielen mij uitermate goed. Echter de afwerking en de service is nog ondermaats. Ps, ik deel de mening dat indien er geen fiscaal voordeel te halen was ik op zeker een andere auto gereden zou hebben. Dit neemt niet weg dat het een heerlijk rijdende auto is en over smaak valt uiteraard niet te twisten.
11 dagen later... Wachten op een nieuwe band.... :bag:

Gebruikersavatar
Barend
Berichten: 1838
Lid geworden op: 29 nov 2008, 23:48
Auto: F20 m135i
Locatie: Breda

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Barend » 19 apr 2019, 13:19

De Tesla, liefst met iets leuks er naast.

Zeker met jouw omschrijving kwa wensen.
Je gaat iets gloednieuws rijden voor minder geld op jaarbasis.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Luco » 19 apr 2019, 13:23

Tesla nemen zeker zakelijk gezien en een ander lekker op laten draaien voor de subsidies ed. Hebben ze weer wat te zeiken😄

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 19 apr 2019, 13:24

Barend schreef: 19 apr 2019, 13:19 De Tesla, liefst met iets leuks er naast.

Zeker met jouw omschrijving kwa wensen.
Je gaat iets gloednieuws rijden voor minder geld op jaarbasis.
Ja. Prive kost 't 8K minder dan de E39.
Daar staat tegenover dat ik +/- een 12K meer kosten/afschrijving zou maken op de zaak.... Die betaal je natuurlijk ook zelf, maar daar betaalt de staat gewoon 6K aan mee.... :tooth: (en dan heb ik het nog geeneens over de btw ed die je allemaal terug krijgt...)
Netto zou ik zo'n 2K voordeliger uit zijn, denk ik.
En dat is Model 3 VS oud hok. Een kodaiq kost een stuk meer om te rijden. Of je nou 49K tegen 4% bijtelt of 48K tegen 22. Dat scheelt serieus.

Nog even een extra vraag:
Kan ik dan zonnepanelen zakelijk op mijn prive dak leggen? :tooth: :lol:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door JP » 19 apr 2019, 13:25

Barend schreef: 19 apr 2019, 13:19 De Tesla, liefst met iets leuks er naast.

(...)
Afbeelding

Precies !

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door alt » 19 apr 2019, 13:29

De onderhoudskosten van de Model 3 heeft deze auto niet Als je voor een reparatie naar de sec gaat, voor een 20.000 km beurt & een probleem, dan gaan zij wel het probleem oplossen, maar jouw auto krijgt geen beurt. Nog iets het is een nieuw model met zeker kinderziektes. Die worden zeker door Tesla kosteloos opgelost. Dat was destijds met de Model S ook het geval.
Maar wat wel een dingetje is bij de sec, dat je soms weken moeten wachten tot dat men tijd heeft voor je auto. Ook de kennis is, v.w. dat het geen ice is, beperkt.

Wel leuk met de Model 3 is, je kunt nu je schoonmoeder meenemen op de achterbank. Daar zit zij dan met opgetrokken knieën & met haar hoofd tegen het glazen plafond (dak).
Geen wbl, geen onderhoudsbeurten, weinig versleten remmen, extra slijtage van de banden (koppel), vaak goedkope stroom, weinig keuzes in kleuren, geen accessoires.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Luco » 19 apr 2019, 13:40

Waarom niet de ev van Hyundai, die SUV.
Zakelijke panelen op privé dak kan volgens mij en dan privé je dak verhuren aan de zaak das winwin

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door ErikS » 19 apr 2019, 13:46

Luco schreef: 19 apr 2019, 13:40 Waarom niet de ev van Hyundai, die SUV.
Zakelijke panelen op privé dak kan volgens mij en dan privé je dak verhuren aan de zaak das winwin
Als je die een beetje aankleed zit je ook op 50K.
En bij Tesla kan je superchargen, bij de meeste andere nog niet. 80% laden in 3 uur vind ik he-le-maal geen lekker idee.

Daarbij is de nieuwe Model 3 gewoon 'cheap' met z'n 48K & gratis autopilot.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Martijn_bmw » 19 apr 2019, 13:52

Hyundai / Kia is meer dan 12mnd levertijd tesla staat met 2mnd voor je deur

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door Andre » 19 apr 2019, 14:19

Ik zou een jaarkaart bij de NS nemen veel verschil met een tesla heb je dan niet!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Wat is plezier? Een rationele keuze?

Bericht door RS-Ron » 19 apr 2019, 14:32

De vraag die voor jou relevant is: wanneer geniet jij het meest met autorijden, wanneer heb jij echte DF achter het stuur ? Dan zet je iets in de garage waar je als het jou uitkomt je plezier aan beleeft. Een Lotus, cabrio, klassieker of weet ik veel wat voor 2 of vierwieler. Van A naar B doe je dan zo goedkoop mogelijk met de Tesla.

Gr Ron

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Henk Jan en 93 gasten