EV auto's (elektrische)
-
- Berichten: 21737
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: EV auto's (elektrische)
Hoe zit het eigenlijk met de ontwikkeling van accu's?
Ik hoor al vijf jaar dat er vast snel accu's komen die langer meegaan, "kwestie van tijd" etc., maar tot dusver zie ik daar nog weinig van terug? Of zijn er al testen met beter spul en moet dat alleen nog klaargestoomd worden voor massaproductie?
Ik hoor al vijf jaar dat er vast snel accu's komen die langer meegaan, "kwestie van tijd" etc., maar tot dusver zie ik daar nog weinig van terug? Of zijn er al testen met beter spul en moet dat alleen nog klaargestoomd worden voor massaproductie?
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: EV auto's (elektrische)
Plotwending...Dus voor of tegen kannibalisme?
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Met een EV draag je 'niks'bij aan welk milieu/klimaat dan ook, maak je geen illusies:)
Je draagt wel bij aan het begrotingstekort van Den Haag ivm 'belastingomzeilen':)
Je draagt wel bij aan het begrotingstekort van Den Haag ivm 'belastingomzeilen':)
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Ik denk van wel accu's zijn prima te recyclen, kobalt komt uit Canada dus geen arme kindjes in de mijnen. Ik neem hier lokaal stroom af van een zonnepanelen boer.
En het mooiste is dat de rest mijn wegenbelasting mag betalen, dank!
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Kobalt komt mede uit Kongo. Een EV auto wordt gefabriceerd en is dus belastend voor het milieu. Zoals elk product.
Je doet dus 'niks' merkbaars aan 't milieu, want CO2 uitstoot is ook nog maar de vraag of dat de grote boosdoener is.
Wil je iets aan 't milieu doen, ga in'n grot wonen of in'n lappentent op de heide, verbouw je eigen groentes en schiet met pijl en boog eens 'n konijn of ree:)
En dat meen ik: Je bent niet milieuvriendelijker dan de rest. Dan heb je een enorme dunk van jezelf:)
Wel word je gesubsideerd en dat moeten 'wij' opbrengen: Fout bezig, dat ben jij:)
-
- Berichten: 11233
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57
Re: EV auto's (elektrische)
Zo ist Popma!
We zitten die schrapers weer te sponseren met hun electrische troep:)
We zitten die schrapers weer te sponseren met hun electrische troep:)
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: EV auto's (elektrische)
Milieu is zo'n modewoord. de betekenis verandert gelijk het weer.
Ik ben blij met mijn 2e handsje. Na 2 maanden €. 400.- WB niet hoeven te betalen.
7.000 km's gereden à somma €. 4.60.
De X5 had in deze periode bijna 1 op 10 gereden, dat is 700 ltr diesel à €. 1.30 = €. 921.00 dat wordt totaal €. 1320.- wat ik niet privé behoeft uit te geven om met mijn EV te rijden.
En voor de goede orde, je gaat toch niet met je alledaagse auto op de Nord Schleife rijden, dan neem je toch een echte raceauto.
Een Model 3 heeft daar niets te zoeken, zo ook een M3, dat zijn normale alledaagse wegauto's.
Je gaat toch ook niet met je elektrische fiets op de Nord Schleife fietsen?
Ik zeker niet.
Mijnheer Kok nog bedankt voor je wazige computerprogramma dat je aan de overheid hebt verhuurd. Slim van je, daar konden je oud collega's nog wat van leren. Al denk ik dat er wel meerdere collega's van je zijn die zich aan hun oude baas, de overheid, verhuren voor dik geld voor de gewenste rapporten.
Ik ben blij met mijn 2e handsje. Na 2 maanden €. 400.- WB niet hoeven te betalen.
7.000 km's gereden à somma €. 4.60.
De X5 had in deze periode bijna 1 op 10 gereden, dat is 700 ltr diesel à €. 1.30 = €. 921.00 dat wordt totaal €. 1320.- wat ik niet privé behoeft uit te geven om met mijn EV te rijden.
En voor de goede orde, je gaat toch niet met je alledaagse auto op de Nord Schleife rijden, dan neem je toch een echte raceauto.
Een Model 3 heeft daar niets te zoeken, zo ook een M3, dat zijn normale alledaagse wegauto's.
Je gaat toch ook niet met je elektrische fiets op de Nord Schleife fietsen?
Ik zeker niet.
Mijnheer Kok nog bedankt voor je wazige computerprogramma dat je aan de overheid hebt verhuurd. Slim van je, daar konden je oud collega's nog wat van leren. Al denk ik dat er wel meerdere collega's van je zijn die zich aan hun oude baas, de overheid, verhuren voor dik geld voor de gewenste rapporten.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Tuurlijk ga je wel met 'n M3 de Nordschleife op alt.
En jij begint met hoeveel je hebt bespaard (voor hoe lang het duurt), hulde!
... terwijl de rest van de wereld zo'n ding nooit van z'n levensdagen kan betalen. Het is dus een centenkwestie, maar je komt op de (surrogaat)koffie als al die subsidies binnenkort ophouden te bestaan....
En jij begint met hoeveel je hebt bespaard (voor hoe lang het duurt), hulde!
... terwijl de rest van de wereld zo'n ding nooit van z'n levensdagen kan betalen. Het is dus een centenkwestie, maar je komt op de (surrogaat)koffie als al die subsidies binnenkort ophouden te bestaan....
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: EV auto's (elektrische)
De één geniet van het bezuinigen, de ander van de auto. Ieder z’n ding zullen we maar zeggen. De ring is toch een tolweg? Lijkt me dus perfect voor een daily...
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Ik geniet van beide. Maar dat kan niet volgens sommigen
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Kijk als Pietje een (zomer)huis in Frankrijk/Spanje/Portugal wil en hij heeft dat ding uiteindelijk, is hij daar blij mee maar ook rompslomp. Maar hij komt erachter dat er naartoe rijden/vliegen ook tijd en geld kost, en twee huishoudingen (daar en hier) is ook $$$.
En dat z'n maat Jantje dan elke dag tegen 'm zegt: Ik zit elk weekend in 'n tentje op Texel. Ok wel eens koud en regen, maar 't kost geen drol.
Daar begint 't (voor mij!) hier 'n beetje op te lijken:)
Ik wil niet in 'n tent op Texel.
En dat z'n maat Jantje dan elke dag tegen 'm zegt: Ik zit elk weekend in 'n tentje op Texel. Ok wel eens koud en regen, maar 't kost geen drol.
Daar begint 't (voor mij!) hier 'n beetje op te lijken:)
Ik wil niet in 'n tent op Texel.
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Niemand zegt dat je moet. Dat maak jij er van. Zolang je blijft betalen mag je doen wat je wilt.
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- JP
- Berichten: 31264
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Als je kijkt bij Tata Steel wat er aan energie komt kijken om staal te fabriceren, moeten we misschien ook af van staal/aluminium in de carosserie ed. Is carbon milieuvriendelijk, of karton ?
Eten we dan alleen vrouwenvlees ? dan blijven we alleen over met homo's
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
-
- Berichten: 51406
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: EV auto's (elektrische)
Dan blijf jij thuis? Want daar gaat 't om namelijk....
- JP
- Berichten: 31264
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: EV auto's (elektrische)
Thuis, met de thermostaat op 17. Anders kost het daar geld.
-
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31
Re: EV auto's (elektrische)
Betaal ik niet dan? Wacht, ik bel de accountant even met het goede nieuws !
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
Re: EV auto's (elektrische)
Lekkere accountant is dat zeg......hij had jou al moeten bellen.
- Opa
- Berichten: 6231
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: EV auto's (elektrische)
Texel is hartstikke duur man.Robin schreef: ↑17 apr 2019, 13:54 Kijk als Pietje een (zomer)huis in Frankrijk/Spanje/Portugal wil en hij heeft dat ding uiteindelijk, is hij daar blij mee maar ook rompslomp. Maar hij komt erachter dat er naartoe rijden/vliegen ook tijd en geld kost, en twee huishoudingen (daar en hier) is ook $$$.
En dat z'n maat Jantje dan elke dag tegen 'm zegt: Ik zit elk weekend in 'n tentje op Texel. Ok wel eens koud en regen, maar 't kost geen drol.
- alt
- Berichten: 3016
- Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31
Re: EV auto's (elektrische)
Robin, dit 2e handsje is van een arts geweest.
De arme man kreeg geen mia of kia vamil regeling, want hij heeft geen bedrijf. Ook de btw kon hij niet verrekenen.
Toen hij de S verkocht, stonk hij hij er weer in met de btw. Wamt hij had destijds de S privé moeten kopen, dus kocht ik de S minus de 21 % btw.
Marge auto, schijnt dat te heten.
Anders had ik deze S nooit gekocht, maar nu werd deze S wel interessant.
Toen ik mijn bedrijf nog had, werd ik ook altijd blij als ik een voordeeltje had.
Vooral als ik privé geen btw hoeft te betalen, op een auto is dat veel eurootjes.
Nog voor de goed orde, ik kan geen mia of kia regeling krijgen op deze S.
De arme man kreeg geen mia of kia vamil regeling, want hij heeft geen bedrijf. Ook de btw kon hij niet verrekenen.
Toen hij de S verkocht, stonk hij hij er weer in met de btw. Wamt hij had destijds de S privé moeten kopen, dus kocht ik de S minus de 21 % btw.
Marge auto, schijnt dat te heten.
Anders had ik deze S nooit gekocht, maar nu werd deze S wel interessant.
Toen ik mijn bedrijf nog had, werd ik ook altijd blij als ik een voordeeltje had.
Vooral als ik privé geen btw hoeft te betalen, op een auto is dat veel eurootjes.
Nog voor de goed orde, ik kan geen mia of kia regeling krijgen op deze S.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: EV auto's (elektrische)
alt schreef: ↑17 apr 2019, 13:38 Milieu is zo'n modewoord. de betekenis verandert gelijk het weer.
Ik ben blij met mijn 2e handsje. Na 2 maanden €. 400.- WB niet hoeven te betalen.
7.000 km's gereden à somma €. 4.60.
De X5 had in deze periode bijna 1 op 10 gereden, dat is 700 ltr diesel à €. 1.30 = €. 921.00 dat wordt totaal €. 1320.- wat ik niet privé behoeft uit te geven om met mijn EV te rijden.
En voor de goede orde, je gaat toch niet met je alledaagse auto op de Nord Schleife rijden, dan neem je toch een echte raceauto.
Een Model 3 heeft daar niets te zoeken, zo ook een M3, dat zijn normale alledaagse wegauto's.
Je gaat toch ook niet met je elektrische fiets op de Nord Schleife fietsen?
Ik zeker niet.
Mijnheer Kok nog bedankt voor je wazige computerprogramma dat je aan de overheid hebt verhuurd. Slim van je, daar konden je oud collega's nog wat van leren. Al denk ik dat er wel meerdere collega's van je zijn die zich aan hun oude baas, de overheid, verhuren voor dik geld voor de gewenste rapporten.
Dat verhaal Kok ligt ietwat genuanceerder ( ik dacht ook dat het een charlatan was );
Bron; VK.nlNIEUWS 'SCHIMMIG' REKENMODEL
Elektrisch rijden kost de overheid miljoenen: ligt dat aan het rekenmodel?
Autobezitters zijn zeer gevoelig voor kortingen op elektrische auto’s. Dit effect is chronisch onderschat. Gevolg: tegenvallers van miljoenen. Het gebruikte rekenmodel stond gisteren ter discussie in een hoorzitting.
Yvonne Hofs16 april 2019, 22:53
De elektrische Jaguar I Pace (links in het wit) bij een dealer. Beeld Raymond Rutting / de Volkskrant
In de Thorbeckezaal van de Tweede Kamer lag dinsdagmiddag een econometrisch model op het hakblok. De inquisiteurs van de Kamercommissie Financiën wilden van Robert Kok weten waarom hij de toekomst zo slecht voorspelt. Ook wilden ze weten waarom hij zijn bedrijfsgeheimen niet prijsgeeft en weigert die open en bloot op zijn website te publiceren.
Kok is een consultant in de vervoerssector die in eigen beheer het rekenkundige model Carbontax heeft ontwikkeld. Met dat model kan de overheid berekenen hoe automobilisten reageren op fiscale prijsprikkels, zoals een lagere bijtelling en aanschafssubsidies voor elektrische auto’s. Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft Carbontax gebruikt om een deel van het concept-Klimaatakkoord door te rekenen, namelijk het deel dat gaat over het stimuleren van elektrisch autorijden in het personenvervoer.
Gedragseffecten
Bij de besluitvorming moeten Kamerleden erop kunnen vertrouwen dat het PBL de gedragseffecten van het voorgenomen beleid goed berekent. En daar wringt de schoen, want Carbontax heeft die gedragseffecten consequent onderschat. Jaar na jaar blijkt weer dat Nederlandse automobilisten veel gretiger gehoor geven aan fiscale prikkels dan dit rekenmodel voorzag. Zo stortten Nederlandse leaserijders zich in de periode 2013-2015 als een roedel lemmingen op de Mitsubishi Outlander, een plug-in hybride met (toen) nul procent bijtelling. In 2017 en 2018 rezen de verkopen van dure volledig elektrische auto’s (Tesla S, Tesla X en Jaguar I-Pace) ineens de pan uit. Met ingang van dit jaar is de bijtelling voor de dure EV-modellen verhoogd. Sindsdien is de verkoop van de goedkopere Tesla 3 aan het exploderen, want die valt nog wel onder de lage bijtelling.
De chronische onderschatting van de fiscale gevoeligheid van autorijders zadelt de overheid op met belastingtegenvallers van honderden miljoenen euro’s. CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt waarschuwt al jaren voor oversubsidiëring van elektrisch rijden. Hij nam het initiatief voor de hoorzitting van gisteren om de modelmakers van Revnext, PBL, Centraal Planbureau en TNO over de deugdelijkheid van Carbontax aan de tand te voelen.
‘Schimmig’ karakter
In de aanloop naar de hoorzitting benadrukten wantrouwige Kamerleden in de media het ‘geheime’ en ‘schimmige’ karakter van Carbontax. Het model is immers niet op zijn merites beoordeeld door onafhankelijke wetenschappers, aldus de aantijging van onder anderen Omtzigt. Een aantal commissieleden vroeg zich af waarom het PBL zijn toevlucht neemt tot een particulier, dus niet openbaar rekenmodel. Niet goed voor de transparantie, vond de Kamer.
De antwoorden op de vragen van de Kamerleden waren behoorlijk ontnuchterend. Kok zei blij te zijn dat hij eindelijk de gelegenheid kreeg zijn rekenmodel in het openbaar toe te lichten, zoals hij al heel vaak achter de schermen had gedaan tegenover het PBL, de klimaattafels en het ministerie van Klimaat. De verkeerde gedragsvoorspellingen van Carbontax waren aan twee oorzaken te wijten, stelde hij. Ten eerste paste het vorige kabinet in 2015 de fiscale bijtellingsregels voor plug-in hybrides aan nadat Revnext zijn voorspelling al had ingeleverd. Zonder die wijziging achteraf was de voorspelling van Carbontax accuraat geweest, aldus Kok.
Accuprijzen
De tweede oorzaak was een onverwacht grote daling van de accuprijzen na 2015. Die had niemand voorzien, beweerde Kok. Bij het doorrekenen was Revnext uitgegaan van de meest recente wetenschappelijke inzichten over de verwachte ontwikkelingen. En waarom hij zijn model niet openbaar maakt? Geen enkele ondernemer geeft vrijwillig een blauwdruk van zijn eigen uitvinding aan al zijn concurrenten.
De deskundigen van het PBL en TNO bevestigden Koks verhaal in grote lijnen. Zij hebben de werking van zijn rekenmodel op allerlei manieren getoetst. Ook hebben zij kritisch gekeken naar zijn aannames over de ontwikkeling van de brandstof- en accuprijzen. PBL-onderzoeker Hans Hilbers: ‘Als ik het goed begrijp heeft Carbontaks in uw ogen gefaald omdat de realisatie afwijkt van de voorspelling die het model heeft gedaan. Volgens mij is net al uitgelegd dat de voorspelling adequaat was geweest als het doorgerekende beleid was uitgevoerd. Als we altijd het model de schuld geven van het veranderen van de omstandigheden, dan hebben modellen een heel moeilijke toekomst.’
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: 328Ti en 21 gasten