Risotto & Sushi! - Ook de Ducati ontkomt er niet aan...

50% van de wielen, 200% driving fun?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 10 aug 2018, 11:55

e30touring1990 schreef: 09 aug 2018, 12:53 gefeliciteerd! mooie machine en SM is machtig mooi in de bochten/dijkwegen/bergen. wilde je per se een 1 pitter? ben benieuwd waarom je niet bijvoorbeeld ook hebt gekeken naar een nuda 900r, net iets minder lichtvoetig natuurlijk maar misschien iets meer bruikbaarheid met tripjes waarbij je niet om de snelweg heenkomt. veel plezier in de ardennen en ben benieuwd naar de ervaringen!
Nee hoor! Eerste keuze was voor mij een Ducati 939 Hypermotard SP.
De eerste hypermotard vond ik al geweldig, maar de 2e generatie was echt voor mij: "WOW!". Zorgde gelijk dat ik eerste generatie al niet meer mooi vond en te lomp.

Maar nu Ducati op de afgelopen Eicma nog geen nieuwe hypermotard heeft aangekondigd, blijft dit model dus nog wel een tijdje actueel. Allemaal leuk en aardig, maar dat zorgt er natuurlijk ook gewoon voor dat het nieuwste model nog niet in prijs gaat zakken. Met een nieuwprijs van 24k moet hij nog wel een beetje gaan zakken voordat hij betaalbaar wordt voor mij.

De Hypermotard viel dus sowieso af. Dorsoduro vind ik niet mooi genoeg om 10k aan te spenderen. En voor de rest was er eigenlijk niet zo heel veel wat ik erg mooi vond.

De Nuda 900R is gaaf, ook wel een tijdje naar geloerd. Maar hij is vooral gaaf en niet mooi. (beetje zoals mijn Volvo's :D) En daarnaast geen echte Supermotard.


Éérste eencilinder die ik daadwerkelijk overwoog was de KTM 690, en vanuit daar ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij de Husqvarna 701. De in mijn ogen mooiere versie van de KTM 690.

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door e30touring1990 » 11 aug 2018, 13:20

duidelijk verhaal en begrijpelijk! nuda idd niet echt mooi maar gewoon een bruut ding, vind de sound van dat ding ook lekker agressief.

nieuwe type hypermotard idd nog wel erg aan de prijs (zeker de SP die je noemt). veel plezier iig met de 701, mooie machine :D

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 13 aug 2018, 10:10

Terug van een weekendje ardennen.
Samen met een Varadero en 2 Fazer 600's wezen sturen van Twente > Ardennen via binnenwegen. Erg gave route van +- 6 uur via de achterhoek, Vaals en duitsland. Daar op een camping gestaan met een tentje en de volgende dag terug gereden via de binnenwegen.

Vooraf de trip al de conclusie gemaakt dat ik de slechtste reismotor ooit had gekocht. Bij het pakken van de spullen voor een nachtje kamperen sta je gelijk al voor een paar keuzes: "Ga ik voor comfort in de nacht, of voor "comfort" tijdens de reis?", "Slaap ik in de buitenlucht, of ga ik proberen mijn tent vooruit te sturen met UPS".

Vraagstuk 1: De Tent - Die past namelijk niet in mijn tas, op mijn tas, op mijn motor, of op welke manier dan ook op mijn brommerformaat-motor. Nu hoor ik jullie denken: "Waarom neem je dan ook een 6-persoons tent mee?!", nou het was een 1-persoons tent in een zakje van 40cm x 10cm x 10cm. Fucking klein dus, maar er is gewoon geen plek voor.

Opgelost door de rijder van de Varadero heel lief aan te kijken (mijn broer) en die heeft mijn tent meegenomen.

Vraagstuk 2: Slaapzak - Dat is dus een fleece-deken geworden. Want een slaapzak ging gewoon niet passen.

Vraagstuk 3: Trui - Neem je een trui mee, of ga je er vanuit dat het lekker warm is 's avonds.
Op het laatste gegokt en ruimschoots verloren..

Uiteindelijk de rest van "alle" spullen die ik nodig had in een rugzak gestopt en die op de rug geknoopt en richting de Ardennen gecrost.
Op de lange baan is het echt een draak van een fiets. Hij is niet comfortabel en dat bedoel ik in de breedste zin van het woord.

In de lage toeren ramt die één-cilinder je helemaal door de war met constante snelheid en het zadel probeert een steigerplank comfortabel te doen voelen. Zuinig, dat is hij wel! ik heb gewoon 1 op 25 gehaald bij constant 30 - 70km/h door stadjes en lage toeren. Maar omdat je geen tankmeter hebt ga je voor veilig iedere keer rond de 180km tanken.

Zeker de overige rijders op de Varadero en fazers waren beduidend in hun voordeel op de reis.

Maar dan kom je in de bergen/bochten rondom de Ardennen!

Gatverdepielekes wat heb ik de juiste keuze gemaakt. Stoplicht > Groen > 1e versnelling > Voorwiel los van de grond > 2e versnelling > Voorwiel los van de grond > 3e versnelling > Serieuze stappen richting de 140km/h > Vol in de ankers > 1 versnelling terug > Haarspeld in > Vol gas de bocht uit > Voorwiel los > Serieus Akrapovic kabaal <3

Wat een geweldenaar. Ongelovelijk hoe zoiets, zo makkelijk hard en plat gaat.
Ben zelf bij verreweg nog niet in staat om op 40% van het kunnen te rijden van wat die motor kan, maar wat een ongelooflijk apparaat.

Helemaal verliefd en tevreden met mijn keuze. Zeker op die echt krappe weggetjes en bochtige stukken is dit ding compleet in zijn element. Hoewel ik graag wat meer koppel onderin zou willen, is het over de gehele lijn gewoon een echt dikke funbike.

Het is even kijken wanneer ik tijd/geld heb voor een powerupgrade, maar de Rottweiler Airbox en SAS Delete kit, in combinatie met Powercommander, moet onderin zo'n 15+pk en 10+nm kunnen opleveren. Iets wat zeker zal gaan bijdragen aan het hooligan-gen wat echt wel in deze fiets zit gebakken.

Aankomend weekend een lang weekend naar Willingen/Winterberg met de brommer en kijken of we het daar het afgelopen succes kunnen herhalen. :hungry: :df:

Paar impressie beelden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door e30touring1990 » 15 aug 2018, 18:22

leuk geschreven en mooie trip gehad zo te lezen! geweldig.

TLRS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door TLRS » 16 aug 2018, 00:54

Lijkt me dat het subframe geschikt is voor passagiers, met wat hobbyen een rekje erop maken? Zadel kan vast ook wat aan gedaan worden, om het gestamp wat te dimmen?

Te bedenken dat je vroeger met een motard toch wel heel vaak olie moest wisselen en kleppen stellen.. nu stamp je er op naar 't buitenland!

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 16 aug 2018, 13:26

TLRS schreef: 16 aug 2018, 00:54 Lijkt me dat het subframe geschikt is voor passagiers, met wat hobbyen een rekje erop maken? Zadel kan vast ook wat aan gedaan worden, om het gestamp wat te dimmen?

Te bedenken dat je vroeger met een motard toch wel heel vaak olie moest wisselen en kleppen stellen.. nu stamp je er op naar 't buitenland!
Er zijn zelfs originele rekjes voor te vinden. Maar dan moet je gaten boren in de kappen.
Moet ook voor het monteren van de duo-stepjes en handvaten voor de passagier. Vandaar dat ik die er ook niet op heb zitten.

Qua zadel staat een Seat-concepts zadel op de planning staan. Zijn de originele kleuren, alleen breder en ander traagschuim dat gekozen wordt aan de hand van je gewicht.

Moderne Vol-bloed motards zijn nog steeds onderhoud gevoelig hoor. Dit is echter een 690 motor uit de KTM Duke. Dat zijn straatmotoren die iets meer op kilometers vreten gebouwd zijn. Onderhoud is nu per 10k km.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 21 aug 2018, 08:32

Omdat het weekendje ardennen goed bevallen was, gelijk maar de knoop doorgehad om er nog een weekendje bij aan te knopen in de buurt van Willingen/Winterberg.

Vrijdag ochtend de brommer klaar gemaakt voor vertrek met onder andere nieuwe remblokken. Het kettinkje weer mooi gesteld en alles netjes ingevet. Ook de spiegels er weer op (want die trek ik er gelijk bij thuiskomst af, omdat die zo ongelooflijk lelijk zijn) en de decibel-killer er weer in #omdatduitsland.

's middags weer met het zelfde clubje als het weekend ervoor vertrokken naar Willingen, via binnenwegen en zonder snelweg.
Omdat we nu een huisje hadden gehuurd, in plaats van zo'n primitieve kut-tent, werd het pakken een stukje makkelijker. Alleen wat kleding mee in de rugtas, een slot en wat gereedschap en gaan!

Op de heenreis al wat mogen proeven van de prachtige wegen in- en rondom willingen, maar op de zaterdag echt kunnen genieten!
Geen rugtas, geen bagage, gewoon een rondrit van 300km over kleine/middel grote wegen met hairpins, lange doordraaiers en technische stukken.

De nieuwe remblokken zijn een verademing. De remweg is zo kort dat je constant te vroeg remt. Echt een genot om mee te sturen deze opgevoerde brommer over deze wegen en gaanderweg gaat het ook steeds soepeler.

Inmiddels staan de eerste 2200km er bij op in 2 weken tijd.

Paar sfeerbeeldjes:
Afbeelding
Afbeelding

We gaan steeds platter <3:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 11 mar 2019, 10:45

Tijd voor een flinke update!
Had deze update deels al ooit in het "Mijn Auto" topic gedaan, maar voor z'n volledigheid ook maar even hier neerzetten.

In de afgelopen winter (althans, bijna afgelopen) heb ik een paar pijnpunten aangepakt aan de Husky, waar ik mij al een tijdje aan ergerde of een grote verbetering voor ogen zag.

Allereerst stonden de knipperlichten van mijn Husqvarna op de planning. Ooit de originele achterlichten met een bekwame schop tijdens het afstappen in de Ardennen een beste optater verkocht. De originele staken ook te ver naar buiten voor mijn gevoel, dus een paar nieuwe kleine LED-exemplaren besteld en gemonteerd.

Oud vs Nieuw (Links is oud)
Afbeelding
Ook gelijk het Relais vervangen voor een LED-variant, zodat ze niet sneller knipperen.

Eindresultaat:
Afbeelding

Omdat de voorkant van de 701 nogal oud over doet komen, is een veel toepaste upgrade de koplamp/spatbord van een Husqvarna 450/501.
Maar omdat ik zo'n eigenwijze drol ben en het spatbord van een 501 in mijn ogen weer niet past bij de rest van de motor, moest ik weer eens wat anders gaan doen.

Dus koplamp van een 501 besteld samen met wat andere goodies:
Afbeelding
Afbeelding

Koplamp verwijderd en maar eens geïnventariseerd wat allemaal aangepast moet worden om de nieuwe lamp aan te laten sluiten bij het originele spatbord en begonnen met hakken en zagen!

Afbeelding

Gelijk de tijd genomen om de originele spullen die verzaagd gaan worden, nieuw te bestellen zodat hij bij eventuele verkoop weer volledig origineel gemaakt kan worden. (ik ben nogal een sucker voor Reverse-moddable-modding). Zo is hij bij verkoop weer origineel en helemaal strak <3

Na een hoop gevloek met een stomp Stanley-mes, een Dremel en een ijzerzaag de boel netjes en dicht gekregen.
Afbeelding

Niet netjes genoeg, want inmiddels is de 3D-tekening naar Shapeways gestuurd om 3D-geprint te worden met de juiste gaten, sleuven en dergelijke om het nog wat strakker te maken. Maar dit is wel presenteerbaar!

Toen de Husqvarna-USB aansluiting gemonteerd onder het stuur en aangesloten achter de koplamp. Zit gewoon een 12v Geschakeld en 12V contant aansluiting vanaf fabriek die gebruikt kunnen worden voor de Accessoires, dus geen centje pijn.

Daarbovenop de Quad-lock telefoonhouder gemaakt. Zodat die afschuwelijke Tyraps niet in het zicht zitten tijdens het rijden. En een goede telefoonsteun stond toch nog op mijn lijstje.

Afbeelding
Gelijk ook de juiste lengte USB-USB C kabel besteld met 90 graden aansluiting zodat alles perfect past en er geen overbodige draden in het zicht zitten.

Toen de hele bende weer dichtgemaakt en getest. Werkt perfect!
Afbeelding

Ziet er toch echt stukken beter uit naar mijn mening dan het origineel:
Afbeelding
Afbeelding

Ziet eruit als een 2019-update versie zo, originele spatbord staat er gewoon perfect bij. <3

Zoals ik al zei ben ik nogal een sucker voor Reverse-moddable-modding, dus toen het snode plan in mijn hoofd schoot om een setje dikke half/half velgen te monteren, was het al snel duidelijk dat dit niet op de originele velgen mocht. Dus toen even de Alpina-wheels configurator opgestart om een mooi setje half/half velgen samen te stellen.

Bleken ze de blauwe naven niet meer te hebben en ook de velgen die ik eigenlijk wilde hebben niet meer te maken. Hmm, domper.
Dus toen maar verder gekeken naar andere velgen en tot een Haan/Excel combinatie gekomen. Voordat ik op "nu bestellen" klikte, toch maar even de bestelling in de winkelwagen geparkeerd en een nachtje geslapen. Want 1700,- euro voor 2 velgen, hoe rechtvaardig je dat voor jezelf? Nou, eigenlijk niet. Maar onder het mom van: "Moet ik hebben", toch maar besloten de volgende dag te bestellen.

MAAR TOEN DEED MIJN STOMME BREIN WEER EENS IETS WAT MIJ NORMAAL KLAUWEN MET GELD KOST!
Rutger werd wakker van de wekker op z'n telefoon en begon aan z'n dagelijkse opstart-routine.

*Rutger drukt wekker uit op telefoon*
*Rutger gaapt 3x*
*Rutger pakt telefoon en checkt Whatsapp*
*Rutger checkt outlook*

----- *Disclaimer: Hier is waar normaal mijn fysieke dagelijkse routine begint, zoals aankleden etc. De rest wat hieronder beschreven staat is niet onderdeel van mijn dagelijkse routine -----

*Rutger ziet Marktplaats notificatie mail over nieuwe advertenties met zoekwoord Husqvarna 701*
*Rutger ziet gelukkig niet de 'u heeft nog producten in uw winkelmandje-mail staan, die daaronder staat'*
*Rutger ziet Marktplaats advertentie over een nieuw setje Excel/Haan velgen voor Husqvarna 701*
*Rutger ziet dat dat toch wel een hoop centjes scheelt met 1700 euro*
*Rutger Belt naar Brabant voor dit nieuwe setje velgen*
*Rutger Rijdt naar Brabant voor dit nieuwe setje velgen*
*Rutger realiseert zich dat dit het dicht in de buurt komt van slapend rijk worden, wat hij ooit zal doen*

Afbeelding

Velgen zijn op de Spaak-nippels na(die had ik blauw aangevinkt) precies zoals dat ik ze in de winkelwagen had geparkeerd. Maar dat vond ik een klein offer voor de korting die er zat ten opzichte van helemaal nieuw.

Van:
Afbeelding

Naar:
Afbeelding
Afbeelding

(hier zitten overigens nog niet de juiste Haan-spacers op de voorvelg, die waren toen nog niet binnen. Maar ik moest mijn brommer rijdbaar houden. Daarom zitten de axle-sliders er vooraan ook nog niet op. DUS GEEN PANIEK!)

Eerst was het plan om deze velgen dan half-half te laten spuiten/poedercoaten, maar na het zien van de glimmende velgen in de brommer ten opzichte van de origineel matte velgen in de brommer, heb ik besloten om sowieso dit seizoen nog met deze samenstelling te rijden. Ziet er gewoon een heel stuk beter/frisser uit dan origineel.

Een bekend probleem van de 701's is een koppelingscilinder die begint te lekken. Omdat ik nogal wat tripjes in de planning heb (nog niets concreet, maar heb al wel een aantal vrijdagen/maandagen vrij genomen deze lente/zomer. Gekozen om de standaard koppelingscilinder voortijdig te vervangen voor een Billet-aluminium versie van Oberon, zodat we niet onderweg voor verassingen komen te staan.

Deze gebruikt 3 O-ringen in plaats van de standaard koppelingscilinder die er maar 1 gebruikt. Hierdoor een stuk minder lek gevoelig, terwijl de standaard fittingen en leidingen gewoon kunnen blijven zitten.

Afbeelding

Oud vs. Nieuw.

Omdat de kilometerstand inmiddels 85xx aan gaf, en er bij 10k een beurtje plaats moet vinden. De motor weggebracht voor deze beurt naar Motor Centrum Eibergen. Zodat ik de komende zomer lekker door kan touren, zonder mij zorgen te hoeven maken over het onderhoud.

Naast het onderhoud ook gelijk de originele voorvelg (die er dus nu niet meer in zit) laten voorzien van nieuwe afdichting ringen. Deze waren beschadigd bij het wisselen van de banden, maar in het kader van een eventuele verkoop van de motor in de komende jaren, wil ik dat het goed is. (nog geen plannen om te verkopen hoor, maar gaat sowieso niet op de nieuwe velgen weg). Ook de originele wiel-stickers besteld, zodat de standaard velgen er tip-top uitzien.

Na het wegbrengen van mijn motor, ook mijn motorpak maar naar Verheul-leathers in Vroomshoop gebracht, voor een kleine aanpassing en schoonmaken/invetten. Zodat hij weer helemaal vers is voor het seizoen!

En tevens een nieuwe helm/bril combo gescoord. Hoewel mijn crosshelm met vizier nog perfect is, vind ik het gewoon minder Sumo-achtig.
Afbeelding

Volgende zaken op de lijst zijn een Powercommander V, Custom Map en een nieuwe voorbocht. Zodat we in het middengebied het dipje weg kunnen halen. Maar dat kan nog wel even duren. Eerst maar eens wachten op beter weer!

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Youp » 12 mar 2019, 12:07

Lekker bezig met je modificaties. :)

Voor wat betreft power, check de site/filmpjes op Youtube van Pirate Racing eens. Die gast heeft enorm veel ervaring met 690/701's, test diverse modificaties grondig en voorziet de resultaten van degelijke en diepgaande uitleg.
Om deze blokken (in alle toepassingen) meer koppel te geven moeten ze vooral meer lucht krijgen. De uitlaat en een mapping gaan je waarschijnlijk niet veel (of helemaal niet) helpen.

Voorbeeldje vwb uitlaatjes op de 701 SM: https://www.youtube.com/watch?v=WNDH1p8r29s

Een echte crosshelm is ook zo veel fijner. Met name als je een keer in een stoffige/zanderige omgeving komt. Je ogen zijn fatsoenlijk afgesloten van de buitenwereld in plaats van, nouja... Totaal niet. :lol:

Verder zou ik de (klik)kentekenplaathouder verwijderen en de kentekenplaat doorboren en vastschroeven. Nu is het wachten tot je hem een keer verliest als gevolg van trillingen of dat iemand hem jat. Bijkomend pluspunt, weer 50g plastic verwijderd en het geheel ziet er minder "bulky" uit. ;)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 13 mar 2019, 09:34

Youp schreef: 12 mar 2019, 12:07 Lekker bezig met je modificaties. :)

Voor wat betreft power, check de site/filmpjes op Youtube van Pirate Racing eens. Die gast heeft enorm veel ervaring met 690/701's, test diverse modificaties grondig en voorziet de resultaten van degelijke en diepgaande uitleg.
Om deze blokken (in alle toepassingen) meer koppel te geven moeten ze vooral meer lucht krijgen. De uitlaat en een mapping gaan je waarschijnlijk niet veel (of helemaal niet) helpen.

Voorbeeldje vwb uitlaatjes op de 701 SM: https://www.youtube.com/watch?v=WNDH1p8r29s

Een echte crosshelm is ook zo veel fijner. Met name als je een keer in een stoffige/zanderige omgeving komt. Je ogen zijn fatsoenlijk afgesloten van de buitenwereld in plaats van, nouja... Totaal niet. :lol:

Verder zou ik de (klik)kentekenplaathouder verwijderen en de kentekenplaat doorboren en vastschroeven. Nu is het wachten tot je hem een keer verliest als gevolg van trillingen of dat iemand hem jat. Bijkomend pluspunt, weer 50g plastic verwijderd en het geheel ziet er minder "bulky" uit. ;)
Pirate-racing kende ik inderdaad al! Dit fimpje nog nooit gezien, bedankt voor het delen.
Los van de looks, heeft het dus geen voordeel.

Zo'n Stage 1 kit van Pirate Racing kost 850,-. Kun je nog niets van zeggen, gezien daar een PCV bij in zit en de juiste map en een beter inlaatkanaal. Enige waar ik echt tegenop zie, is de netheid onder het zadel. Zo'n Stage 1 kit vind ik er nou niet echt tof uit zien onder het zadel. Redelijk rommelig zelfs. Maar de toename in koppel onder de 6k toeren is wel indrukwekkend.

Wat betreft kentekenplaathouder, ik heb een enorme aversie tegen gaten in kentekenplaten boren. Zelden gezien dat het mooi uitpakt, of dat het na 5k km nog netjes is. Dat zo'n plastic unit niet mooi is, helemaal mee eens. Maar het is de netste oplossing in mijn ogen, plus zit mijn kentekenplaat er vast in gekit. Dus daaruit vallen doet hij niet zo 1,2,3.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Youp » 16 mar 2019, 15:24

Kan het luchtfilterhuis niet verder opengewerkt worden in combinatie met een K&N achtig paneelfiltertje? Dan kom je ook al een heel eind geloof ik, zonder mapping. Bij de 701 Vitpilen is dat in ieder geval zéér simpel (heeft hij ook een filmpje van), standaard kapje er af en klaar.

Voor wat betreft de kentekenplaat, ik begrijp je. Bij auto's heb ik het zelfde, gewoon een nette klikplaat maar dan wel een exemplaar zonder die (blanco) brede reclame strook onderaan. :wink:

Van een 690 SMCR heb ik al een keer bijna een kentekenplaat gekopt die ook in een houder geplakt zat (misschien niet zo goed als de jouwe, geen idee). Zelf ben ik vrij trots op de netheid m'n geboorde en geschroefde platen. :angel: Netjes aftekenen, boren en het juiste bevestigingsmateriaal doen wonderen. Ik doe het al jaren zo, al moet ik toegeven dat ik er ook wel eens één verprutst heb. :mrgreen: Maarja, een nieuw plaatje kost €15 ofzo. :)

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 18 mar 2019, 10:53

Youp schreef: 16 mar 2019, 15:24 Kan het luchtfilterhuis niet verder opengewerkt worden in combinatie met een K&N achtig paneelfiltertje? Dan kom je ook al een heel eind geloof ik, zonder mapping. Bij de 701 Vitpilen is dat in ieder geval zéér simpel (heeft hij ook een filmpje van), standaard kapje er af en klaar.

Voor wat betreft de kentekenplaat, ik begrijp je. Bij auto's heb ik het zelfde, gewoon een nette klikplaat maar dan wel een exemplaar zonder die (blanco) brede reclame strook onderaan. :wink:

Van een 690 SMCR heb ik al een keer bijna een kentekenplaat gekopt die ook in een houder geplakt zat (misschien niet zo goed als de jouwe, geen idee). Zelf ben ik vrij trots op de netheid m'n geboorde en geschroefde platen. :angel: Netjes aftekenen, boren en het juiste bevestigingsmateriaal doen wonderen. Ik doe het al jaren zo, al moet ik toegeven dat ik er ook wel eens één verprutst heb. :mrgreen: Maarja, een nieuw plaatje kost €15 ofzo. :)

Oh zeker kan het luchtfilter traject opengewerkt worden. Alleen ben ik totaal geen voorstander om de ECU simpelweg wat meer lucht te gaan geven en verder niets aan te passen. Doe het liever in 1 keer goed, dan half/half. :P

Mijn vorige kentekenplaathouder was voorzien van een reclametekst, en daar heb ik een hekel aan. Dus vandaar dat ik hem heb vervangen voor een blanco exemplaar, maar mooi is anders. Eens!

Gisteren de eerste echte meters gemaakt tussen de regenbuien door.
Afbeelding
Afbeelding

Beetje koud op de snufferd, maar wel erg lekker in het zonnetje.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Youp » 29 mar 2019, 18:40

Ik ben het in zoverre met je eens dat ik er door de bank genomen ook geen voorstander van ben om een motor simpelweg meer lucht te geven en de inspuiting niet aan te passen. Echter, lijkt het bij deze motoren toch wat anders te zitten. Bij de 701 Vitpilen is er heel duidelijk een deksel over het luchtfilter geplaatst omwille van de geluidseisen (inlaatgeluid is tegenwoordig een groter probleem dan uitlaatgeluid). Iets vergelijkbaars is bij de 690 Duke (R) aan de hand. Heel die fietsen zijn waarschijnlijk ontwikkeld zonder dichte luchtfilterkast, hetgeen ook terug te zien is in mengsel metingen na het verwijderen van die restrictie. Het mengsel is gewoon hartstikke prima. M.a.w., gewoon de gatenzaag er bij pakken. ;)

De algemene consensus dat een motor arm gaat lopen als je hem meer lucht geeft, is simpelweg te kort door de bocht en niet juist in deze specifieke gevallen. :)

Check ook deze zéér uitgebreide analyse: https://www.youtube.com/watch?v=vNWrIVFdnAw

Het mengsel aanpassen is simpelweg de volgende stap, om nog een paar procent extra te winnen. :D

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 01 apr 2019, 10:50

Youp schreef: 29 mar 2019, 18:40 Ik ben het in zoverre met je eens dat ik er door de bank genomen ook geen voorstander van ben om een motor simpelweg meer lucht te geven en de inspuiting niet aan te passen. Echter, lijkt het bij deze motoren toch wat anders te zitten. Bij de 701 Vitpilen is er heel duidelijk een deksel over het luchtfilter geplaatst omwille van de geluidseisen (inlaatgeluid is tegenwoordig een groter probleem dan uitlaatgeluid). Iets vergelijkbaars is bij de 690 Duke (R) aan de hand. Heel die fietsen zijn waarschijnlijk ontwikkeld zonder dichte luchtfilterkast, hetgeen ook terug te zien is in mengsel metingen na het verwijderen van die restrictie. Het mengsel is gewoon hartstikke prima. M.a.w., gewoon de gatenzaag er bij pakken. ;)

De algemene consensus dat een motor arm gaat lopen als je hem meer lucht geeft, is simpelweg te kort door de bocht en niet juist in deze specifieke gevallen. :)

Check ook deze zéér uitgebreide analyse: https://www.youtube.com/watch?v=vNWrIVFdnAw

Het mengsel aanpassen is simpelweg de volgende stap, om nog een paar procent extra te winnen. :D
Ben reeds 2x begonnen die video te bekijken in bed, maar de beste man is wel behoorlijk uitgebreid en lang van stof. Ben nu al 2x in slaap gevallen voor de eindconclusie, dus als je een samenvatting hebt. graag! :P

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Youp » 01 apr 2019, 17:32

Estoque schreef: 01 apr 2019, 10:50
Youp schreef: 29 mar 2019, 18:40 Ik ben het in zoverre met je eens dat ik er door de bank genomen ook geen voorstander van ben om een motor simpelweg meer lucht te geven en de inspuiting niet aan te passen. Echter, lijkt het bij deze motoren toch wat anders te zitten. Bij de 701 Vitpilen is er heel duidelijk een deksel over het luchtfilter geplaatst omwille van de geluidseisen (inlaatgeluid is tegenwoordig een groter probleem dan uitlaatgeluid). Iets vergelijkbaars is bij de 690 Duke (R) aan de hand. Heel die fietsen zijn waarschijnlijk ontwikkeld zonder dichte luchtfilterkast, hetgeen ook terug te zien is in mengsel metingen na het verwijderen van die restrictie. Het mengsel is gewoon hartstikke prima. M.a.w., gewoon de gatenzaag er bij pakken. ;)

De algemene consensus dat een motor arm gaat lopen als je hem meer lucht geeft, is simpelweg te kort door de bocht en niet juist in deze specifieke gevallen. :)

Check ook deze zéér uitgebreide analyse: https://www.youtube.com/watch?v=vNWrIVFdnAw

Het mengsel aanpassen is simpelweg de volgende stap, om nog een paar procent extra te winnen. :D
Ben reeds 2x begonnen die video te bekijken in bed, maar de beste man is wel behoorlijk uitgebreid en lang van stof. Ben nu al 2x in slaap gevallen voor de eindconclusie, dus als je een samenvatting hebt. graag! :P
Precies wat ik hierboven al zeg. :) De algemene consensus is in deze specifieke toepassing onjuist, hij gaat niet arm lopen. Gewoon open werken die handel, er is geen noodzaak om opnieuw te mappen. Dat is enkel fijnafstelling, leuk, maar niet noodzakelijk. :D In dat filmpje wordt het op een bijna wetenschappelijke wijze aangetoond als ik het me goed herinner (ik heb hem volledig gekeken, een aantal maanden terug). :thumbup:

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 17 apr 2019, 08:09

Youp schreef: 16 mar 2019, 15:24
Van een 690 SMCR heb ik al een keer bijna een kentekenplaat gekopt die ook in een houder geplakt zat (misschien niet zo goed als de jouwe, geen idee). Zelf ben ik vrij trots op de netheid m'n geboorde en geschroefde platen. :angel: Netjes aftekenen, boren en het juiste bevestigingsmateriaal doen wonderen. Ik doe het al jaren zo, al moet ik toegeven dat ik er ook wel eens één verprutst heb. :mrgreen: Maarja, een nieuw plaatje kost €15 ofzo. :)

Oke, ben toch overstag gegaan...

Afbeelding
Afbeelding

Liet een schroevendraaier vallen, precies op het randje van de zwarte kentekenplaathouder.
Gelijk maar even een luxe plaat gehaald en met een extra plaatje erachter (zit de plaat op gekit) bevestigd tegen het trillen.

Gele dopjes over de boutjes komen er aan, dan is het straks weer helemaal strak.

Staat toch wel een stukje beter zo.

Gebruikersavatar
Youp
Berichten: 2975
Lid geworden op: 18 sep 2008, 18:50
Locatie: GT86, Saxo VTS 16v, Husky 510SMR, Husky FS450, TM SMX450, Peug Boxer 2.8HDi

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Youp » 18 apr 2019, 15:27

Beter! :thumbup:

Passen die dopjes wel op de boutjes die je gebruikt hebt? Doorgaans hebben die een andere kop (met een randje)...

Voorbeeld:
Afbeelding

Ik zelf gebruik altijd RVS bolkop M5/M6 imbusjes, die zien er op zichzelf al netjes uit, dus ik doe er dan ook geen dopjes meer op.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Jules » 30 apr 2019, 22:01

Ik heb gele plastic schroeven + moer. Ook wel Prima.

Wat kost zon supermoto nou eigenlijk, kriebelt mij ook wel eigenlijk 🙈

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 01 mei 2019, 08:46

Jules schreef: 30 apr 2019, 22:01 Ik heb gele plastic schroeven + moer. Ook wel Prima.

Wat kost zon supermoto nou eigenlijk, kriebelt mij ook wel eigenlijk 🙈
13,6k nieuw (vanaf)
ik heb 9k betaald, met 3300km, akra en alle Husqvarna performance parts.

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Jules » 01 mei 2019, 16:51

Hmmm, toch wel geld voor een extra speeltje 🤣

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door indobesar » 01 mei 2019, 17:36

Jules schreef: 01 mei 2019, 16:51 Hmmm, toch wel geld voor een extra speeltje 🤣
Daar koop je ook een hypermotard SP voor ;-)

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Jules » 01 mei 2019, 18:04

Dit lijkt me wel een stuk lichtvoetiger. Wil eigenlijk wel een keer met een hypermotard rijden maar dan denk ik toch dat ik liever de Streetfighter pak..

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 02 mei 2019, 13:52

indobesar schreef: 01 mei 2019, 17:36
Jules schreef: 01 mei 2019, 16:51 Hmmm, toch wel geld voor een extra speeltje 🤣
Daar koop je ook een hypermotard SP voor ;-)
Voor 13k zit je echt aan de onderkant van de markt van een SP, als je ze daar al voor vind.
Was zelf ook op zoek naar een Hyper hoor, vind het echt een geweldige fiets!
Jules schreef: 01 mei 2019, 18:04 Dit lijkt me wel een stuk lichtvoetiger. Wil eigenlijk wel een keer met een hypermotard rijden maar dan denk ik toch dat ik liever de Streetfighter pak..
Ik dacht altijd dat ik een Streetfighter/Nakedbike type was, maar na het rijden op de 701 voelde dat veel speelser.
De hogere zit, het overzicht, de crosshelm met wind in je gezicht. Ik vind het echt fijn.

Al zit ik wel soms met een schuin oog naar een Naked te kijken voor ernaast.

Op de weg zijn de Hyper en 701 best aan elkaar gewaagd. Maar echt vergelijk mag je niet doen.
De Ducati is veel geraffineerder en verfijnd, heeft daadwerkelijk een dashboard en opties. Bij de 701 moet je het doen met een kilometerteller, dagteller en ABS.

Onlangs met mijn vaders kameraad (die een 2015 SP heeft) meegereden, bij de stoplichtsprint is hij sneller. (113pk vs 75pk), maar op de bochtenweggetjes is de 45kg lichtere 701 toch wel speelser. Op koppel wint de Ducati het ook!

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door indobesar » 02 mei 2019, 14:14

Leuk om de verschillen te lezen!
De 701 is ook wat geschikter om "gek" mee te doen. Een Hyper is toch wat te kostbaar imho als het fout gaat... :|
De "tech" van Ducati spreekt mij ook erg aan. Ben benieuwd hoe skyhook op de nieuwe multi 950S werkt.

Heb je eens met de KTM 690 SMC-R gereden?

@Jules, ga eens rijden. Bijv. tijdens Ducati on Tour. Hyper is echt de gaafste om te sturen. Scrambler 1100 lijkt mij dan weer leuk voor erbij (cruisen). Of een Desert Sled, maar te weinig vermogen, vind ik.

Gebruikersavatar
Estoque
Berichten: 890
Lid geworden op: 29 aug 2011, 15:59
Locatie: Knäckebröd aan het eten

Re: 1/2 Knäckebröd - Waarom heb ik dit niet eerder gedaan?!

Bericht door Estoque » 02 mei 2019, 14:51

indobesar schreef: 02 mei 2019, 14:14 Leuk om de verschillen te lezen!
De 701 is ook wat geschikter om "gek" mee te doen. Een Hyper is toch wat te kostbaar imho als het fout gaat... :|
De "tech" van Ducati spreekt mij ook erg aan. Ben benieuwd hoe skyhook op de nieuwe multi 950S werkt.

Heb je eens met de KTM 690 SMC-R gereden?

@Jules, ga eens rijden. Bijv. tijdens Ducati on Tour. Hyper is echt de gaafste om te sturen. Scrambler 1100 lijkt mij dan weer leuk voor erbij (cruisen). Of een Desert Sled, maar te weinig vermogen, vind ik.
KTM 690 SMC-R is 1 op 1 een Huskqvarna 701.
Helemaal het nieuwe type, is op de verschillende rij-modi, precies het zelfde. Los van de looks.
Zelfs de teller op het nieuwe type is het zelfde. De oude types hadden een mooiere teller.

Vind de looks overigens een stuk minder. Zeker de nieuwe in het zwart is gewoon niet mooier dan de goedkopere husky.


Desert Sled is wel grappig, maar eigenlijk te duur om serieus mee te banjeren in het zand.
De Scrambler Café Racer is de enige die mij kon bekoren, maar ook dat is niet echt snel. Snel genoeg voor de fun, maar niet echt "WOW-achtig".

Skyhook werkt leuk! Vooral de eerste keer is het echt tegennatuurlijk. Raak je snel aan gewend en je mist het gelijk als je weer overstapt naar je eigen motor zonder het systeem. Voor het leuke sturen vind ik een Multi 950 niet zo leuk, maar ik ben ook geen tourfiets-rijder.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten