Verzekeringen

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Gebruikersavatar
Eeuwe
Berichten: 4495
Lid geworden op: 07 feb 2018, 13:42
Auto: Paar Fransozen en paar BMW's
Locatie: Groningen stad

Re: Verzekeringen

Bericht door Eeuwe » 16 apr 2019, 18:22

Apart verhaal Robin! Heb er op die manier geen ervaring mee trouwens.

Gebruikersavatar
Hans
Berichten: 2696
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:59

Re: Verzekeringen

Bericht door Hans » 16 apr 2019, 19:50

Hier ook eens meegemaakt. Geen auto, maar een reclame bord. Iemand reed mijn reclamebord kapot, ik kreeg de schade minus de btw vergoed.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verzekeringen

Bericht door Luco » 16 apr 2019, 20:01

Robin schreef: 16 apr 2019, 17:03 Schop:

Een maand geleden reed op een parkeerplaats hier een auto uit 'n parkeervak tegen m'n geparkeerde auto. Bop.
Hij had natuurlijk 'niks' en ik natuurlijk wel: deukje kje en verzette bumper en lakschade. OK. Papieren invullen, niks aan de hand hij is veroorzaker, klaar.
Ding na 3 dagen gerepareerd. Boeie.

Was +/-1100,- schade voor 't gemak(bedrag)
Mijn auto is ex btw verzekerd (op de zaak), maar ben geen veroorzaker.

Krijg ik van mijn tussenpersoon vanmiddag een mailtje, er wordt 900,-(is ex BTW bedrag van 1100,- incl BTW voor 't gemak) naar onze bankrekening overgemaakt.
Ik hun bellen inzake akte van cessie en dat dat bedrag meteen naar reparateur moet.


----> maar ik was verbolgen over't feit dat ik als aangeredene /slachtoffer even de 200,- BTW moet voorfinancieren.

Waarom betaalt de veroorzaker tegenpartij niet meteen 1100 inc BTW aan mijn reparateur, wat heb IK hier mee te maken? Hij rijdt bij mijn auto op. Nu moet ik 200,- voorfinancieren godverdomme. Ik was kwaad! Komt er 'n kennis van me binnen, ook een aardig slimme gast, ik uitleggen: Hij: Dit kan echt niet, jij bent aangereden en dit moet langs jou heengaan....

Wat is dit? M'n tussenpersoon was 't met me eens, maar 'kon niet anders', zo werkt dit zegt hij.

?????
Je zegt het zelf al je bent ondernemer en ex btw verzekerd, dus krijg je ex btw uitbetaald.
of je nu veroorzaker bent of niet, je bent ex btw verzekerd.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Verzekeringen

Bericht door Robin » 17 apr 2019, 07:16

Ok, maar de logica ontgaat me volledig als je zelf niet de veroorzaker bent. Het zij zo.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verzekeringen

Bericht door Luco » 17 apr 2019, 07:47

de logica is dat je de btw terugkrijgt, dat je het even voor moet financieren is niet anders, dan moet je een particuliere verzekering nemen dan ben je inclusief verzekerd, maar dan krijg je de btw niet terug.
heeft niks te maken met of je de veroorzaker bent of niet.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Verzekeringen

Bericht door Robin » 17 apr 2019, 08:06

Zover was ik al Luco:)

Maar iemand rost bij jou op en jij 'moet' even de BTW voorfinancieren. Vind ik raar. Daar zou je als benadeelde nul komma nul mee te maken moeten hebben en moeten verzekeraars onderling maar uitvechten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verzekeringen

Bericht door Luco » 17 apr 2019, 08:10

Ja dat mag jij vinden maar zo is het niet geregeld he, als ze dat zouden doen heb je weer een hoop gezeur met de belasting omdat je dan weer de btw terug moet betalen, en voorfinancieren vind ik een beetje overdreven, je krijgt van je facturen en verkoop toch ook btw die je later pas hoeft af te dragen?

KoenM
Berichten: 1764
Lid geworden op: 06 dec 2009, 14:58
Locatie: Amsterdam

Re: Verzekeringen

Bericht door KoenM » 17 apr 2019, 08:19

Hoe had jij het graag gezien dan Robin? Dat jij de factuur inclusief btw betaalde, en dat de verzekeraar met jouw factuur de btw terug zou claimen bij de belastingdienst?
Of dat ze erop zouden vertrouwen dat ondernemers de btw terug zouden betalen aan de verzekeraar wanneer ze deze terug hadden van de belastingdienst?

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Verzekeringen

Bericht door Robin » 17 apr 2019, 08:26

KoenM schreef: 17 apr 2019, 08:19 Hoe had jij het graag gezien dan Robin? Dat jij de factuur inclusief btw betaalde, en dat de verzekeraar met jouw factuur de btw terug zou claimen bij de belastingdienst?
Of dat ze erop zouden vertrouwen dat ondernemers de btw terug zouden betalen aan de verzekeraar wanneer ze deze terug hadden van de belastingdienst?
Dat zal ik jou vertellen Koen:
Mij treft geen schuld en ik zit met de sores van voorfinancieren.
Ik zie 't zo: de tegenpartijverzekeraar betaalt het bedrag incl BTW aan mijn verzekeraar/mijn reparateur. Heb ik niks mee te maken, want géén schuld, dus ik hoef ook geen bedragen te zien. Ding moet klaar en't leven gaat verder. En meteen voor 'n akte van cessie dus zorgen. Ik vind dat een verzekeraar bovenstaande verplichting zou moeten hebben. De benadeelde krijgt de sores er ook nog eens overheen nu in dit geval...

En Luco, dat ik dit mag vinden en dat 't niet zo geregeld is:DOH, maar dingen zijn dan zo geregeld, wil nog niet zeggen dat 't klopt of logisch is he:)

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Verzekeringen

Bericht door Robin » 17 apr 2019, 08:32

Ik denk dat ik nog meer viel/geirriteerd was over 't feit dat mijn tussenpersoon het bedrag (ex BTW maar doet er dan niet toe) op mijn rekening over wilde maken. Regel dat meteen met reparateur , laat mij akte van cessie tekenen. Klaar.

Je wilt als benadeelde er toch zo weinig mogelijk gedoe hebben nietwaar?

Ergo zo werk je fraude in de hand met kleine bedragen. Ik had 'n accoordje kunnen doen met reparateur, maar zo ben ik niet:)

Gebruikersavatar
frankie
Berichten: 2064
Lid geworden op: 23 nov 2008, 14:17
Locatie: BMW city

Re: Verzekeringen

Bericht door frankie » 17 apr 2019, 08:57

Bij mijn verzekering werkt het zo: Als ik naar een tophersteller ga, waarmee ze afspraken hebben gemaakt, wordt alles door de verzekeraar rechtstreeks met de hersteller geregeld. Breng ik hem ergens anders dan wordt het geld naar mij over gemaakt en moet ik het regelen met de hersteller. Ook hier auto op de zaak dus alles ex btw die dan ook zelf voorgeschoten moet worden. Bij mij straks een fijne €1.650... :tooth:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Verzekeringen

Bericht door JP » 17 apr 2019, 10:27

Ex. btw verzekeren is dat ook weer een privilege van een entrep...uh..ondernemer ?

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Verzekeringen

Bericht door Richardt. » 17 apr 2019, 11:35

Iemand wel eens een nieuwe auto/motor proberen te verzekeren na een rijontzegging?

Familielid is vorig jaar zn rijbewijs kwijt geweest, dikke boete. Volledig terecht. EMG in zn maag gesplitst gekregen, iets minder terecht. Alles met vlag en wimpel afgehandeld.

Dit jaar zn motorrijbewijs gehaald en een motor gekocht. Even de verzekering (waar ook de auto onder valt) gebeld.... nee, die gaan we niet verzekeren.
Andere verzekeraars? Ook niet, wellicht over een jaar of 5.

Dus nu via via een hele dure verzekering waar hij net zoveel per maand betaald als ik per jaar. Dat het duurder is kan ik in komen, maar dat alle grote verzekeraars je direct buiten sluiten vind ik wel opmerkelijk.

Dus na een rijontzegging, dikke boete, plus dure cursus sta je ook nog eens in roy-data geregistreerd blijkbaar. Het was overigens, afgezien van wat kleine <100eu boetes zijn eerste echt overtreding.

EDIT: uit expliciete navraag bij zn huidige verzekering bleek wel dat het voor de reeds verzekerde auto, waarmee dus de overtreding ook begaan is!, niets uit maakt. Ik vrees dat ie die nog wel een jaar of 5 moet blijven rijden dan...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Verzekeringen

Bericht door ///Joost » 17 apr 2019, 11:55

Dus z’n autoverzekering gaat niet omhoog? Heeft ie geluk. Verder geen medelijden en prima, want imho worden kleine overtredingen te hard aangepakt, en grote te zacht.

Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Verzekeringen

Bericht door Richardt. » 17 apr 2019, 12:10

Zn verzekeraar zegt van niet. Vind ik ook opmerkelijk.

Verder ook geen medelijden vwb boete e.d., heeft hij zelf ook geen moment over geklaagd. Zelfs de rijontzegging netjes uit gezeten.
EMG was wel wat overdreven, agent ter plekke gaf zelfs nog aan dat hij daarvoor geen melding ging maken gezien de omstandigheden. CBR vond het wel nodig, dus ook die netjes gedaan.

Op een gegeven moment ben je toch genoeg gestraft lijkt me, want alles bij elkaar heeft het iets van 2500eu gekost én had ie geluk dat zn werkgever er soepel in stond.

Nu mag hij aanvullend de komende jaren nog honderden euro's extra premie betalen. Dus loopt die 2500eu nog wat verder op.

Ik vind het al met al, zeker voor een eerste overtreding, niet meer in verhouding staat tot bijv vele geweldsmisdrijven.

Hier op DF zitten ook genoeg "boefjes" die hun rijbewijs wel eens een tijdje kwijt zijn geweest, hebben die dezelfde ervaringen?

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Verzekeringen

Bericht door ErikS » 17 apr 2019, 12:44

///Joost schreef: 17 apr 2019, 11:55 Dus z’n autoverzekering gaat niet omhoog? Heeft ie geluk. Verder geen medelijden en prima, want imho worden kleine overtredingen te hard aangepakt, en grote te zacht.
Hou op, 'n doorsnee DF tourtocht is goed voor een hele serie EMG' s.......

We zijn allemaal niet roomser dan de paus....
Drank ed vind ik anders.

Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Verzekeringen

Bericht door Joël D. » 17 apr 2019, 14:03

Richardt. schreef: 17 apr 2019, 12:10 Verder ook geen medelijden vwb boete e.d., heeft hij zelf ook geen moment over geklaagd. Zelfs de rijontzegging netjes uit gezeten.
EMG was wel wat overdreven, agent ter plekke gaf zelfs nog aan dat hij daarvoor geen melding ging maken gezien de omstandigheden. CBR vond het wel nodig, dus ook die netjes gedaan.
Dat is wel raar, want CBR legt alleen een EMG op na aanmelding van de politie.
ErikS schreef: 17 apr 2019, 12:44
///Joost schreef: 17 apr 2019, 11:55 Dus z’n autoverzekering gaat niet omhoog? Heeft ie geluk. Verder geen medelijden en prima, want imho worden kleine overtredingen te hard aangepakt, en grote te zacht.
Hou op, 'n doorsnee DF tourtocht is goed voor een hele serie EMG' s.......

We zijn allemaal niet roomser dan de paus....
Drank ed vind ik anders.
Daarom ook alleen tourtochten in groepsverband doen in het buitenland, dan kunnen ze je alleen een rijverbod in het desbetreffende land opleggen. Scheelt wat gezeik.

Gebruikersavatar
Hitz
Berichten: 1931
Lid geworden op: 12 jan 2012, 11:09
Auto: Mercedes-Benz S 320 CDI
Locatie: Flevoland

Re: Verzekeringen

Bericht door Hitz » 17 apr 2019, 15:02

Ik kreeg na een rijontzegging + EMG ook geen verzekering meer, enkel via Rialto. Ik had de pech dat ik m'n auto had verkocht, want 4 maanden stilstaan vond ik zonde.

Toen gelukkig op kunnen lossen d.m.v. een auto van de zaak. Ondertussen zijn we heel wat jaren verder, en zou het wellicht weer moeten kunnen.

Je kan inderdaad beter iemand op zn bek slaan in Nederland..

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verzekeringen

Bericht door Luco » 17 apr 2019, 15:38

Robin schreef: 17 apr 2019, 08:26
KoenM schreef: 17 apr 2019, 08:19 Hoe had jij het graag gezien dan Robin? Dat jij de factuur inclusief btw betaalde, en dat de verzekeraar met jouw factuur de btw terug zou claimen bij de belastingdienst?
Of dat ze erop zouden vertrouwen dat ondernemers de btw terug zouden betalen aan de verzekeraar wanneer ze deze terug hadden van de belastingdienst?
Dat zal ik jou vertellen Koen:
Mij treft geen schuld en ik zit met de sores van voorfinancieren.
Ik zie 't zo: de tegenpartijverzekeraar betaalt het bedrag incl BTW aan mijn verzekeraar/mijn reparateur. Heb ik niks mee te maken, want géén schuld, dus ik hoef ook geen bedragen te zien. Ding moet klaar en't leven gaat verder. En meteen voor 'n akte van cessie dus zorgen. Ik vind dat een verzekeraar bovenstaande verplichting zou moeten hebben. De benadeelde krijgt de sores er ook nog eens overheen nu in dit geval...

En Luco, dat ik dit mag vinden en dat 't niet zo geregeld is:DOH, maar dingen zijn dan zo geregeld, wil nog niet zeggen dat 't klopt of logisch is he:)
Ja imho vind ik het miepen om niks, dit wist je toen je de verzekering ex btw afsloot, dan had je de auto prive moeten kopen en verzekeren, heb je dit ook niet :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verzekeringen

Bericht door Luco » 17 apr 2019, 15:39

Hitz schreef: 17 apr 2019, 15:02 Ik kreeg na een rijontzegging + EMG ook geen verzekering meer, enkel via Rialto. Ik had de pech dat ik m'n auto had verkocht, want 4 maanden stilstaan vond ik zonde.

Toen gelukkig op kunnen lossen d.m.v. een auto van de zaak. Ondertussen zijn we heel wat jaren verder, en zou het wellicht weer moeten kunnen.

Je kan inderdaad beter iemand op zn bek slaan in Nederland..
Ik heb ook rijontzegging gehad en voorwaardelijke straf, geen emg, maar geen gezeur gehad met verzekeren daarna.

Elise
Berichten: 7167
Lid geworden op: 28 jun 2008, 11:03

Re: Verzekeringen

Bericht door Elise » 18 apr 2019, 11:44

Robin schreef: 17 apr 2019, 08:26
Mij treft geen schuld en ik zit met de sores van voorfinancieren.
Hier onlangs een vergelijkbaar iets.
Schade laten repareren waarvan de tegenpartij schuldig was.
Kregen wij van de hersteller ook een rekening ter hoogte van het eigen risico die wij moesten voorfinancieren (dus in eerste instantie werd de schade gerepareerd op basis van onze eigen casco verzekering)
Pas nadat onze verzekeraar de schade kon verhalen op de tegenpartij, werd het eigen risico weer aan ons vergoed.

En nu maar hopen dat ze niet hebben lopen kloten met de bonus/malus, de ratten.

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Verzekeringen

Bericht door Robin » 18 apr 2019, 12:05

Elise schreef: 18 apr 2019, 11:44
Robin schreef: 17 apr 2019, 08:26
Mij treft geen schuld en ik zit met de sores van voorfinancieren.
Hier onlangs een vergelijkbaar iets.
Schade laten repareren waarvan de tegenpartij schuldig was.
Kregen wij van de hersteller ook een rekening ter hoogte van het eigen risico die wij moesten voorfinancieren (dus in eerste instantie werd de schade gerepareerd op basis van onze eigen casco verzekering)
Pas nadat onze verzekeraar de schade kon verhalen op de tegenpartij, werd het eigen risico weer aan ons vergoed.

En nu maar hopen dat ze niet hebben lopen kloten met de bonus/malus, de ratten.
Ha! Ik vertrouw 't vaak niet, maar ligt aan mij. En blijkbaar ook aan jou:)
Heb je geen inzage in de bonus/malus?

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Verzekeringen

Bericht door ErikS » 18 apr 2019, 12:08

Ik wil niet lullig doen hoor maar.... Je rijdt 'n M2C & je klaagt over 'voorfinancieren' van 1k?
Ik snap je principe, maar waar je je druk over kan maken zeg....

Robin
Berichten: 51206
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Verzekeringen

Bericht door Robin » 18 apr 2019, 12:17

ErikS schreef: 18 apr 2019, 12:08 Ik wil niet lullig doen hoor maar.... Je rijdt 'n M2C & je klaagt over 'voorfinancieren' van 1k?
Ik snap je principe, maar waar je je druk over kan maken zeg....
Als je m'n principe maar snapt Erik, ben ik al blij. :)

En ik maak me over andere dingen druk dan jij. Dus.
Jij jouw mening die ik niet deel. Prima.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Verzekeringen

Bericht door Luco » 18 apr 2019, 12:52

Ja je spullen ex btw verzekeren en dan miepen dat ze de btw niet betalen. Dan had je hem inclusief moeten verzekeren. Dit wist je toen je de verzekering afsloot.
Heeft dus niks met principes te maken imho.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot], Baboulah, Darudevampire, Majestic-12 [Bot], Rogerb en 172 gasten