Een poke(n)mon
F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
- JP
- Berichten: 31255
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
- Luco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Hij heet eigenlijk ik geef geen gasnie, maar dat stond zo lullig
- JP
- Berichten: 31255
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Genoeg gelachen om een naam....! Hoe ging het met Renault ? Nico zal zich wel geel en (vooral) groen geërgerd hebben.....
- Luco
- Berichten: 27888
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
goed ricc 7e, best of the rest he
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Het was m bij de start nog bijna gelukt ook een redbull te verschalken in bocht 1... dan was die ff flabbergastlyed geweest
-
- Berichten: 9063
- Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
- Auto: GR86 | VW California | Mazda 3
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Zoals laatst beloofd zou ik weer eens wat schrijven over een race, vanuit mijn standpunt als fanatiek F1 volger. Ik moet hier echter gelijk bij opmerken dat dat niet eenvoudig was, om iets zinnigs te schrijven over nota bene de duizendste Grand Prix in het bestaan der Formule 1. Ik volg F1 sinds 1994 maar dit was toch wel één van de slechtste en meest zaaddodende 'races' die ik heb mogen aanschouwen. En ik ben niet snel kritisch: met de live-timing ernaast vind ik meestal genoeg invalshoeken om het (voor mij althans) interessant te houden. Rondetijden analyseren, pitstopstrategieën proberen te voorspellen, gevechten in het middenveld aanschouwen.
Maar met deze GP van China was er wel bizar weinig positiefs te melden of te volgen. Het zegt wat over een race als het hoogtepunt een mislukte inhaalpoging van Verstappen op Vettel was. Wat een enorm contrast deze race met de 2 World Superbikes wedstrijden en de MotoGP race later op de dag. Dat waren alle drie thrillers van wedstrijden. Het is gemakkelijk om negatief te zijn over F1 en zoals gezegd ben ik niet zo'n doemdenker die roept dat vroeger alles beter was maar het mooie promotiefilmpje van Liberty over de roemruchte geschiedenis van de afgelopen 1000 races stond in schril contrast met de dramatische 'show' (of het gebrek aan) op de baan.
Ik ga de race dan ook niet inhoudelijk beschouwen. Zonde van mijn en jullie tijd. Ik wil het wel even hebben over Red Bull Racing. Dan niet zozeer over de prestaties van het team (nog niet goed genoeg) of over Honda (die doen het keurig en komen hopelijk snel met meer vermogen voor de rest van het jaar, in Bakoe komt er in ieder geval al 20 PK extra) of Max (die maximaliseert fantastisch) maar over Pierre Gasly.
Voor het seizoen had ik de voorspelling dat Gasly compleet geslacht zou worden door Max. Ik had als kwalificatieduel 18-3 voorspeld voor dit jaar. En dan nog 3 voor Gasly omdat Max vast nog wel eens een probleem zou tegenkomen in een kwalificatie. Voorlopig is het nu 3-0 maar wat vooral schrikbarend is, is het enorme gat tussen de twee. Over de race bekeken en de laatste vrije pitstop (om dat laatste puntje voor de snelste ronde op te pikken) niet meegerekend was het gat circa 45 secondes in een ronde of 50. Dat is dus gemiddeld 0,9 seconde per ronde (!) langzamer dan Max. In dezelfde auto. Dat is niet een klein gat, dat is een enorme krater. Drie of vier tiende per ronde langzamer is prima acceptabel maar bijna een seconde? Dat is bizar. En meer verontrustend is dat het gat ook niet echt kleiner wordt gedurende de afgelopen raceweekenden. Nu ietwat verbloemd door een P6 plus dat puntje maar waar je naar moet kijken is het onderlinge tijdverschil.
Hier een mooi overzicht: http://en.mclarenf-1.com/index.php?page ... Verstappen
Hieruit blijkt dat Gasly in de hele race 7 rondes sneller was dan Max van de 56. 4 Rondes daarvan kwamen door het stoppen van Verstappen (in/outlap) en de laatste 2 door het frisse setje nieuwe banden (voor de snelste ronde). Dat niet meegerekend wordt hij dus werkelijk elke ronde compleet de vernieling ingereden door Max. Je vraagt je dan ook af hoe goed (of slecht eigenlijk) Hartley vorig jaar was in de Toro Rosso. Die deed Gasly goed lijken...
Toch denk ik dat Gasly voor dit jaar (nog) wel veilig zit bij Red Bull. Laatstgenoemde wordt ook dit jaar niet kampioen bij de constructeurs maar ze zijn te snel voor het middenveld. Wat er ook gebeurt, ze worden sowieso wel derde in het WK. Als Gasly, weliswaar met een abominabel tempo, zijn P6/P7 resultaten bijelkaar rijdt pakken ze genoeg punten. Het risico met Albon (terecht de man van de race na een toprace) is nog te groot en Kvyat gaan ze ook niet terughalen, zo lijkt me. Dan is er nog Dan Ticktum in de Red Bull stal maar die is ook twijfelachtig. Kan enorm snel zijn maar heeft het F3 kampioenschap verloren van Mick Schumacher en was in de F3 in Azië (tegen Rinus van Kalmthout) ook nergens. Al denkt hij zelf vast anders (hij is nogal erg zelfverzekerd zeg maar...), ook hij is niet de nieuwe Max Verstappen.
Nee, mijn theorie is (en mogelijk zit ik er faliekant naast) dat Red Bull niet voor dit jaar maar voor 2020 een coureur van buiten haalt. Niet hun standaard werkwijze om een rijder van buiten te halen, al is het eerder ook wel gedaan door ze (Webber, Coulthard). Ik zet mijn kaarten op Nico Hulkenberg als rijder naast Max bij Red Bull Honda voor komend jaar.
Waarom? Om te beginnen omdat er zoals beschreven weinig speciaal talent beschikbaar lijkt binnen de eigen stal. Red Bull Honda wil stappen zetten en serieus voor het WK gaan rijden. Dan kom je niet meer weg met slechts één rijder die goed scoort en snel is. Daarnaast is het zo dat de Hulk zijn contract dit jaar afloopt. Hij is op dit moment vrij man voor 2020. Verder heeft hij in de eerste races laten zien dat hij qua snelheid vergelijkbaar is met Ricciardo. Dat soort snelheid heeft Red Bull nodig. Je hoeft geen 2 Verstappens te hebben (los van het feit dat er ook niemand bestaat muv. Hamilton die de snelheid van Max heeft). Daarnaast is de Hulk een betrouwbare rijder die over het algemeen weinig gekke dingen doet. Hij kan goed opschieten met Max (qua onderlinge sfeer ook wel lekker) en hij brengt een heel stuk ervaring in.
Verder denk ik dat de Hulk ook wel ietwat is uitgekeken op Renault. Ondanks alle mooie beloftes van Cyril Abiteboul en de zijnen investeren ze daar nog steeds te weinig en gaan ze gewoon niet het niveau van de top 3 behalen. Niet qua chassis, al helemaal niet qua motor en ook niet qua team. Het blijft dus bij vechten voor P7... Vergeet niet dat Nico nog nooit (!) op het F1 podium heeft gestaan. Op een gelukstreffer na gaat dit in 2019 ook niet gebeuren. Hij wordt er zelf ook niet jonger op dus als de kans zich voor zou doen om nog eens bij een topteam te rijden, dan laat hij dat niet schieten. Dat is ook voor hem de kans op toch nog eens successen te boeken in F1, via podiums en wellicht wat overwinningen. Dat hij dan naast Max moet rijden, dat is voor hem niet erg. Het is geen schande om van Max te verliezen (zolang dat tenminste niet met een seconde per ronde is). Verder verdient Nico het meeste ook niet bij Renault (zo rond de 4 miljoen per jaar schijnt, in ieder geval in geen lichtjaren van wat Ricciardo, aka The Money Badger daar opstrijkt). Ennnnnn, ik schat zo in dat Red Bull er een enorm genoegen in zou scheppen om Hulkenberg bij Renault weg te halen, nadat Renault hetzelfde heeft gedaan met Ricciardo. Daar ligt nog heel wat oud zeer. Ze versterken dan hun eigen team en verzwakken het fabrieksteam achter hen (het vierde team op de grid).
Zoals gezegd: het is slechts een theorie maar in mijn ogen zouden deze puzzelstukjes prima in elkaar passen. De tijd zal het leren!
Maar met deze GP van China was er wel bizar weinig positiefs te melden of te volgen. Het zegt wat over een race als het hoogtepunt een mislukte inhaalpoging van Verstappen op Vettel was. Wat een enorm contrast deze race met de 2 World Superbikes wedstrijden en de MotoGP race later op de dag. Dat waren alle drie thrillers van wedstrijden. Het is gemakkelijk om negatief te zijn over F1 en zoals gezegd ben ik niet zo'n doemdenker die roept dat vroeger alles beter was maar het mooie promotiefilmpje van Liberty over de roemruchte geschiedenis van de afgelopen 1000 races stond in schril contrast met de dramatische 'show' (of het gebrek aan) op de baan.
Ik ga de race dan ook niet inhoudelijk beschouwen. Zonde van mijn en jullie tijd. Ik wil het wel even hebben over Red Bull Racing. Dan niet zozeer over de prestaties van het team (nog niet goed genoeg) of over Honda (die doen het keurig en komen hopelijk snel met meer vermogen voor de rest van het jaar, in Bakoe komt er in ieder geval al 20 PK extra) of Max (die maximaliseert fantastisch) maar over Pierre Gasly.
Voor het seizoen had ik de voorspelling dat Gasly compleet geslacht zou worden door Max. Ik had als kwalificatieduel 18-3 voorspeld voor dit jaar. En dan nog 3 voor Gasly omdat Max vast nog wel eens een probleem zou tegenkomen in een kwalificatie. Voorlopig is het nu 3-0 maar wat vooral schrikbarend is, is het enorme gat tussen de twee. Over de race bekeken en de laatste vrije pitstop (om dat laatste puntje voor de snelste ronde op te pikken) niet meegerekend was het gat circa 45 secondes in een ronde of 50. Dat is dus gemiddeld 0,9 seconde per ronde (!) langzamer dan Max. In dezelfde auto. Dat is niet een klein gat, dat is een enorme krater. Drie of vier tiende per ronde langzamer is prima acceptabel maar bijna een seconde? Dat is bizar. En meer verontrustend is dat het gat ook niet echt kleiner wordt gedurende de afgelopen raceweekenden. Nu ietwat verbloemd door een P6 plus dat puntje maar waar je naar moet kijken is het onderlinge tijdverschil.
Hier een mooi overzicht: http://en.mclarenf-1.com/index.php?page ... Verstappen
Hieruit blijkt dat Gasly in de hele race 7 rondes sneller was dan Max van de 56. 4 Rondes daarvan kwamen door het stoppen van Verstappen (in/outlap) en de laatste 2 door het frisse setje nieuwe banden (voor de snelste ronde). Dat niet meegerekend wordt hij dus werkelijk elke ronde compleet de vernieling ingereden door Max. Je vraagt je dan ook af hoe goed (of slecht eigenlijk) Hartley vorig jaar was in de Toro Rosso. Die deed Gasly goed lijken...
Toch denk ik dat Gasly voor dit jaar (nog) wel veilig zit bij Red Bull. Laatstgenoemde wordt ook dit jaar niet kampioen bij de constructeurs maar ze zijn te snel voor het middenveld. Wat er ook gebeurt, ze worden sowieso wel derde in het WK. Als Gasly, weliswaar met een abominabel tempo, zijn P6/P7 resultaten bijelkaar rijdt pakken ze genoeg punten. Het risico met Albon (terecht de man van de race na een toprace) is nog te groot en Kvyat gaan ze ook niet terughalen, zo lijkt me. Dan is er nog Dan Ticktum in de Red Bull stal maar die is ook twijfelachtig. Kan enorm snel zijn maar heeft het F3 kampioenschap verloren van Mick Schumacher en was in de F3 in Azië (tegen Rinus van Kalmthout) ook nergens. Al denkt hij zelf vast anders (hij is nogal erg zelfverzekerd zeg maar...), ook hij is niet de nieuwe Max Verstappen.
Nee, mijn theorie is (en mogelijk zit ik er faliekant naast) dat Red Bull niet voor dit jaar maar voor 2020 een coureur van buiten haalt. Niet hun standaard werkwijze om een rijder van buiten te halen, al is het eerder ook wel gedaan door ze (Webber, Coulthard). Ik zet mijn kaarten op Nico Hulkenberg als rijder naast Max bij Red Bull Honda voor komend jaar.
Waarom? Om te beginnen omdat er zoals beschreven weinig speciaal talent beschikbaar lijkt binnen de eigen stal. Red Bull Honda wil stappen zetten en serieus voor het WK gaan rijden. Dan kom je niet meer weg met slechts één rijder die goed scoort en snel is. Daarnaast is het zo dat de Hulk zijn contract dit jaar afloopt. Hij is op dit moment vrij man voor 2020. Verder heeft hij in de eerste races laten zien dat hij qua snelheid vergelijkbaar is met Ricciardo. Dat soort snelheid heeft Red Bull nodig. Je hoeft geen 2 Verstappens te hebben (los van het feit dat er ook niemand bestaat muv. Hamilton die de snelheid van Max heeft). Daarnaast is de Hulk een betrouwbare rijder die over het algemeen weinig gekke dingen doet. Hij kan goed opschieten met Max (qua onderlinge sfeer ook wel lekker) en hij brengt een heel stuk ervaring in.
Verder denk ik dat de Hulk ook wel ietwat is uitgekeken op Renault. Ondanks alle mooie beloftes van Cyril Abiteboul en de zijnen investeren ze daar nog steeds te weinig en gaan ze gewoon niet het niveau van de top 3 behalen. Niet qua chassis, al helemaal niet qua motor en ook niet qua team. Het blijft dus bij vechten voor P7... Vergeet niet dat Nico nog nooit (!) op het F1 podium heeft gestaan. Op een gelukstreffer na gaat dit in 2019 ook niet gebeuren. Hij wordt er zelf ook niet jonger op dus als de kans zich voor zou doen om nog eens bij een topteam te rijden, dan laat hij dat niet schieten. Dat is ook voor hem de kans op toch nog eens successen te boeken in F1, via podiums en wellicht wat overwinningen. Dat hij dan naast Max moet rijden, dat is voor hem niet erg. Het is geen schande om van Max te verliezen (zolang dat tenminste niet met een seconde per ronde is). Verder verdient Nico het meeste ook niet bij Renault (zo rond de 4 miljoen per jaar schijnt, in ieder geval in geen lichtjaren van wat Ricciardo, aka The Money Badger daar opstrijkt). Ennnnnn, ik schat zo in dat Red Bull er een enorm genoegen in zou scheppen om Hulkenberg bij Renault weg te halen, nadat Renault hetzelfde heeft gedaan met Ricciardo. Daar ligt nog heel wat oud zeer. Ze versterken dan hun eigen team en verzwakken het fabrieksteam achter hen (het vierde team op de grid).
Zoals gezegd: het is slechts een theorie maar in mijn ogen zouden deze puzzelstukjes prima in elkaar passen. De tijd zal het leren!
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Leuke analyse en ben zeer benieuwd of je voorspelling mbt Hülkenberg uitkomt. Als ik dat zo van je lees, helemaal geen gekke gedachte.
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Goed verhaal Wouter, wordt zeer op prijs gesteld. En the money badger ga ik er in houden.
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Mooi verhaal Wouter, de DF goegemeente zal het tzt nader analyzeren
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Het camerawerk was afgelopen weekend ook niet helemaal "je van het".
Albon zijn inhaalacties.
Albon zijn inhaalacties.
- Downforce Hans
- Berichten: 12550
- Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
- Locatie: Waterloo
- Bram
- Berichten: 15876
- Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
- Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
- Locatie: Breda
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Verrassend.
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Nou, daarmee is de discussie over de (on)juiste keuze van RedBull wel afgedaan. En kan Abiteboul dan vanaf nu zn grote bek gaan dichthouden graag.Downforce Hans schreef: ↑17 apr 2019, 22:32 https://www.gpfans.com/nl/artikelen/383 ... nog-jaren/
nou, gaat lekker daar.........
- JP
- Berichten: 31255
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Da’s dan lekker voor de money badger
- WJ
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
- Locatie: WeeWeeWee
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Last victory of each active F1 driver on the grid.
Lewis Hamilton: 2019 Chinese Grand Prix (4 days ago)
Valtteri Bottas: 2019 Australian Grand Prix (32 days ago)
Max Verstappen: 2018 Mexican Grand Prix (172 days ago)
Kimi Räikkönen: 2018 United States Grand Prix (179 days ago)
Sebastian Vettel: 2018 Belgian Grand Prix (235 days ago)
Daniel Ricciardo: 2018 Monaco Grand Prix (326 days ago)
Robert Kubica: 2008 Canadian Grand Prix (3966 days ago)
Lewis Hamilton: 2019 Chinese Grand Prix (4 days ago)
Valtteri Bottas: 2019 Australian Grand Prix (32 days ago)
Max Verstappen: 2018 Mexican Grand Prix (172 days ago)
Kimi Räikkönen: 2018 United States Grand Prix (179 days ago)
Sebastian Vettel: 2018 Belgian Grand Prix (235 days ago)
Daniel Ricciardo: 2018 Monaco Grand Prix (326 days ago)
Robert Kubica: 2008 Canadian Grand Prix (3966 days ago)
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Wat denken jullie? Wordt het weer 1-2 voor Mercedes? Gaat Max het podium halen, komen er weer stalorders voor Leclerc?
Ik denk dat Max weer gaat voor plek 3/4/5, gewoon weer puntjes sprokkelen.
Ik denk dat Max weer gaat voor plek 3/4/5, gewoon weer puntjes sprokkelen.
- Arthur
- Berichten: 39745
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Zelfde verhaal als in de 1e 3 races, denk ik.
- ADV
- Berichten: 3247
- Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
- Locatie: Noorden
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Lekker stuk @Wouter! Ik kijk nog niet zo lang als jij, maar wel sinds 2000. Ik ben benieuwd! Ik zie er wel wat in voor Nico om naar RBR te gaan. Echte talenten hebben ze ook minder lopen. Toch hou ik hoop voor de "volgende" generatie. Als Bottas bijv. toch wel blijft presteren bij Merc, wellicht dat Ocon dan toch eieren voor zijn geld kiest en dus een ander zitje zoekt. Overigens ook wel weer een puzzelstukje als hij dan als Fransman instapt bij Renault, nadat de Hulk verkast. Ik zie, helaas, Lando niet zo snel bij McLaren weg gaan, ik heb een hoge pet van hem op. Russell zal nog wel bij de Merc stal blijven, hoewel ik denk dat hij het zelfde lot als een Ocon staat te wachten. Het is nog vroeg om te speculeren over waar welke rijders volgend jaar zitten, maar eigenlijk vind ik dat vaak een van de interessantste dingen aan Formule 1, het racen is al jaren minder en dan moet je je spanning maar ergens anders vandaan halen.
Baku is altijd een spektakel geweest tot dusver, dus ik hoop dit jaar weer!
Baku is altijd een spektakel geweest tot dusver, dus ik hoop dit jaar weer!
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Russell knalt over 'n putdeksel, watskebeurt?
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Howly shit.
In FP1 zit er een putdeksel niet of niet goed vastgelast.
Russel zijn onderkant goed naar de klote.
In FP1 zit er een putdeksel niet of niet goed vastgelast.
Russel zijn onderkant goed naar de klote.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Russell zit even diep in de put...
- Hielke
- Berichten: 11441
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
- Locatie: Heerenveen
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Putdeksels te hoog, bruggen te laag, lovely.
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Knalt die bergingswagen ook nog tegen dat ding aan, wat een gesukkel daar....
-
- Berichten: 51400
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
- smiley
- Berichten: 9103
- Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
- Auto: Opel Speedster Supercharged
- Locatie: Etten-Leur
Re: F1 Seizoen 2019 - Tijden in openingspost
Hydraulische olie van die bergingswagen die nu de Williams inloopt na de klapper tegen de brug.
Dit verzin je toch niet.
Dit verzin je toch niet.
Laatst gewijzigd door smiley op 26 apr 2019, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 346 gasten