Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Heel vroeger waren de meeste auto's achterwielaangedreven.
In de jaren 70/80 stapten veel merken over naar voorwielaandrijving, dat was in de basis veiliger. Alles met veel vermogen (vanaf een 200pk) bleef gelukkig bij achterwielaandrijving, anders kreeg je in die tijd het vermogen niet op de weg. Een paar merken (Audi, Subaru) specialiseerden zich in vierwielaandrijving. Ongeacht wat je voorkeur was, kon je daardoor wel bij een merk terecht die verkocht wat je zocht.
In het vorige decenium zag je dat merken probeerden om steeds meer vermogen op de weg te krijgen via de voorwielen, d.m.v. sperdifs en beter wordende tractiecontrole. Best succesvol, we hebben nogal wat hothatches met vermogens van 300pk gezien die bewezen dat het kon. De grens wanneer achterwielaandrijving noodzakelijk was verschoof langzaam van 200 naar grofweg 300pk.
De laatste jaren zie je steeds meer modellen de overstap maken naar vierwielaandrijving (M340Xi, M5, M850i, A45 AMG, E63 AMG, AMG GT 4 door). Audi, Lamborghini en een Nissan GT-R hadden het al. Het is ook haast noodzakelijk om acceleratietijden van 4 seconden en lager (die geen uitzondering meer zijn door de turbomotoren) te halen. En het is veiliger, terwijl je met verschillende driving-modes toch het rijgedrag nog wat naar wens van de bestuurder kunt aanpassen.
Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen? Kun je straks alleen nog voorwiel of vierwielaangedreven auto's kopen (die misschien zoals de M5 een modus hebben om aandrijving aan de voorkant uit te schakelen)?
En is het een groot nadeel voor ons, of lukt het de meeste merken inmiddels goed om hun sportieve modellen met vierwielaandrijving speels/driftbaar te krijgen? Met computers die gewoon een bepaalde drifthoek toestaan in een bepaalde driving-mode... waardoor 'we' misschien onterecht negatief zijn?
In de jaren 70/80 stapten veel merken over naar voorwielaandrijving, dat was in de basis veiliger. Alles met veel vermogen (vanaf een 200pk) bleef gelukkig bij achterwielaandrijving, anders kreeg je in die tijd het vermogen niet op de weg. Een paar merken (Audi, Subaru) specialiseerden zich in vierwielaandrijving. Ongeacht wat je voorkeur was, kon je daardoor wel bij een merk terecht die verkocht wat je zocht.
In het vorige decenium zag je dat merken probeerden om steeds meer vermogen op de weg te krijgen via de voorwielen, d.m.v. sperdifs en beter wordende tractiecontrole. Best succesvol, we hebben nogal wat hothatches met vermogens van 300pk gezien die bewezen dat het kon. De grens wanneer achterwielaandrijving noodzakelijk was verschoof langzaam van 200 naar grofweg 300pk.
De laatste jaren zie je steeds meer modellen de overstap maken naar vierwielaandrijving (M340Xi, M5, M850i, A45 AMG, E63 AMG, AMG GT 4 door). Audi, Lamborghini en een Nissan GT-R hadden het al. Het is ook haast noodzakelijk om acceleratietijden van 4 seconden en lager (die geen uitzondering meer zijn door de turbomotoren) te halen. En het is veiliger, terwijl je met verschillende driving-modes toch het rijgedrag nog wat naar wens van de bestuurder kunt aanpassen.
Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen? Kun je straks alleen nog voorwiel of vierwielaangedreven auto's kopen (die misschien zoals de M5 een modus hebben om aandrijving aan de voorkant uit te schakelen)?
En is het een groot nadeel voor ons, of lukt het de meeste merken inmiddels goed om hun sportieve modellen met vierwielaandrijving speels/driftbaar te krijgen? Met computers die gewoon een bepaalde drifthoek toestaan in een bepaalde driving-mode... waardoor 'we' misschien onterecht negatief zijn?
- Opa
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
- Auto: Ford Fiesta ST
- Locatie: Naaldwijk
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Met de vierwiel aangedreven Mitsubishi Evo's en Impreza STi's met DCCD kon je voor het jaar 2000 al redelijk driften.
Voorwielaandrijving is niet alleen veiliger(voor de meeste mensen) dan achterwielaandrijving, maar ook goedkoper, omdat bij de meeste auto's de motor ook voorin ligt.
Voorwielaandrijving is niet alleen veiliger(voor de meeste mensen) dan achterwielaandrijving, maar ook goedkoper, omdat bij de meeste auto's de motor ook voorin ligt.
- Martijn_bmw
- Berichten: 26724
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
en minder aandrijfverliezen dus lagere co2 uitstoot.
En aangezien de laatste gram nu echt telt met de mega boete's vanaf 2021 voor elke gram boven 95 gemiddeld is het de fabrikanten er alles aan gelegen om dit te halen.
En aangezien de laatste gram nu echt telt met de mega boete's vanaf 2021 voor elke gram boven 95 gemiddeld is het de fabrikanten er alles aan gelegen om dit te halen.
- Philipoo
- Berichten: 4110
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Goedkoper, zuiniger, makkelijker te packagen voor de ontwerper, laat meer ruimte in je interieur over, scheelt weer een groot deel slijtageonderdelen.. Uit bijna elk oogpunt behalve dat van de bestuurder die houdt van powerslides & handling is voorwielaandrijving gewoon een veel slimmere keuze.
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Tesla's zijn of vierwiel of achterwiel aangedreven.
- Arthur
- Berichten: 39741
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Dát zijn dan ook de hedendaagse parels.
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Uiteraard, maar dat was vooral een tijdperk van mechanica. Speelsheid was min of meer vooraf bepaald door de engineers. Nu had je bij (ik meen) de Evo's ook wel wat instellingen voor wegdek, maar vergeleken met de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn was dat vrij basic. En de noodzaak voor vierwielaandrijving was niet echt, je koos er toen bewust voor omdat je Audi's mooi vond, of rallyfan was.
Nu is veel meer computergestuurd, waarin driving-modes bepalen hoe adaptieve dempers zich gedragen, torque vectoring, je stuur en gaspedaal etc. etc. De sliphoek is letterlijk een getalletje in de computer en de systemen regelen de rest. Op 'comfort' is er geen sliphoek mogelijk omdat alles gelijk ingrijpt, prima voor dagelijks. Tot je naar hooligan-mode gaat en ineens krijg je veel meer vrijheid.
- Luco
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
- Philipoo
- Berichten: 4110
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Aandrijf verliezen, ruimte en kosten!
Aangezien de financials aan de macht zijn, en Unique Selling Points ter discussie gesteld worden, ben ik bang dat uitendelijk niet veel overblijft.
Welke merken hebben in de volume modellen nog RWD. Na de 1 serie, leek de 2 GC nog op de basis van de 2 coupe/cabrio gezet te worden, maar dat platform haalt de aantallen niet om profitabel genoeg te zijn. Dus ook voor de 2 Coupe/Cabrio vrees ik het ergste. Er moeten veel niches gevuld worden, dus er zal ook wel weer aan tailcutting gedaan gaan worden.
Dus nog even en ook in D en E segment zal men zich wel gaan afvragen of RWD zo'n USP is. Wie koopt de 3/5/7/C/E/S nu perse om de RWD? Waar moeten ze naar overstappen als deze ook naar FWD gaan? En zullen ze moeten overstappen, omdat ze straks 'verslagen' worden door journalisten die de binnenruimte van een EV missen?
En is FWD/RWD een issue, als je woon-werk op de Autopilot aflegt? (Denkt even terug aan de Audi's die op Ascari op de Autopilots wekenlang getest werden...)
Aangezien de financials aan de macht zijn, en Unique Selling Points ter discussie gesteld worden, ben ik bang dat uitendelijk niet veel overblijft.
Welke merken hebben in de volume modellen nog RWD. Na de 1 serie, leek de 2 GC nog op de basis van de 2 coupe/cabrio gezet te worden, maar dat platform haalt de aantallen niet om profitabel genoeg te zijn. Dus ook voor de 2 Coupe/Cabrio vrees ik het ergste. Er moeten veel niches gevuld worden, dus er zal ook wel weer aan tailcutting gedaan gaan worden.
Dus nog even en ook in D en E segment zal men zich wel gaan afvragen of RWD zo'n USP is. Wie koopt de 3/5/7/C/E/S nu perse om de RWD? Waar moeten ze naar overstappen als deze ook naar FWD gaan? En zullen ze moeten overstappen, omdat ze straks 'verslagen' worden door journalisten die de binnenruimte van een EV missen?
En is FWD/RWD een issue, als je woon-werk op de Autopilot aflegt? (Denkt even terug aan de Audi's die op Ascari op de Autopilots wekenlang getest werden...)
-
- Berichten: 1200
- Lid geworden op: 02 mei 2008, 16:03
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Is EV dan de toekomst van RWD?
-
- Berichten: 21729
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Vroeger was de aandrijving een fundamentele keus bij het ontwerp van auto's: voorwiel, achterwiel of vierwiel, er moest vooraf rekening mee worden gehouden en het had op best wat punten impact (motor, aandrijfassen, aandrijfverliezen, diffs etc.).
Dat zal bij EV's anders zijn. Zo'n elektromotor is compact en past in elke wielkast. Kabel naar de voeding, stekker van de boordcomputer erin prikken en klaar.
Dat zal bij EV's anders zijn. Zo'n elektromotor is compact en past in elke wielkast. Kabel naar de voeding, stekker van de boordcomputer erin prikken en klaar.
- Luco
- Berichten: 27886
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Als de ev ontwikkelaars slim zijn dan maken ze een concept waarbij je dus zelf de aandrijving kunt samenstellen, awd, rwd of fwd.
ipv een lichtpakket of rokerskit ed.
ipv een lichtpakket of rokerskit ed.
- JP
- Berichten: 31246
- Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
- Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Te duur, te gevaarlijk of te weinig vraag naar. Die paar gekken op DF die dit willen vallen in het niets bij de rest
- romo
- Berichten: 26921
- Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
- Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Driften is een bijkomstigheid voor mij, voor sommigen hier het ultieme autorijden.
Achterwiel aandrijving voor mij omdat ik aandrijfkrachten voelbaar in/tijdens het sturen echt verschrikkelijk vind, torque-steer, dus, ja het is beter weggefilterd tegenwoordig, maar dan nog; ik heb daar niks mee.
Maar goed; een 981 GTS mid engined en achterwielaandrijving gaf mij het zelfde stuurgevoel, die was dan ook rap weer weg Kortom; je weet het nooit
Achterwiel aandrijving voor mij omdat ik aandrijfkrachten voelbaar in/tijdens het sturen echt verschrikkelijk vind, torque-steer, dus, ja het is beter weggefilterd tegenwoordig, maar dan nog; ik heb daar niks mee.
Maar goed; een 981 GTS mid engined en achterwielaandrijving gaf mij het zelfde stuurgevoel, die was dan ook rap weer weg Kortom; je weet het nooit
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Tenzij je liever benzine rijdt, is een van de leukste auto's van het moment achterwielaangedreven beschikbaar, namelijk Tesla Model 3
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Porsche zie ik voor de Cayman/Boxster ook echt niet snel naar 4-wiel en zeker niet FWD gaan
-
- Berichten: 1262
- Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Persoonlijk vind ik achterwielaandrijving nog steeds het leukste.
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Tja. Gisteren dus op Papenburg geweest mét m'n zomersloffen PSS 19 inch, dus zoals hij 'van de band rolt'.
Dit in tegenstelling tot mijn >5 jaar Driftdagen met goedkope meuk /winterbanden.
Ik zei nog tegen Wouter/André/Matieu na de eerste sessies die weer even wennen/erin komen was (en vooral met die grippy banden wordt 't dus meer 'n uitdaging en 'moeilijker') dat ik na een 15 laps de feel weer helemaal had en het ging zoals op de meukbanden : "Als bij deze auto de electronische nannies niet (helemaal) uitkonden, had ik deze auto niet hoeven hebben."
Kortom echt top, maarja dat ligt mede aan de auto, je kunt 'm zetten, je kunt van 3 naar 4 flipperrend op halfdroog nog een prachtige slide met 150kmh doen....Te-gek. Eigenlijk zoals m'n M2 vorig jaar was, maar nu met meer tractie en grip en veel uitdagender, maar ik heb die fucking bastard en de PSS nu in de gaten.
Kortom bij RWD moet je:
-een mooi LSD hebben
-beetje meer power
-en of meukbanden
En dan is een 116i/116d misschien wat magertjes.
Alle voor- en vooral nadelen van rwd weten we wel. Al jaren discussieren we erover.
Maar met 'n out of the box bezomerslofde M2 Comp op nat halfnat en later droog je best erg snelle en aardig skeve rondjes doen pakt niemand mij af. In september weer:)
Dit in tegenstelling tot mijn >5 jaar Driftdagen met goedkope meuk /winterbanden.
Ik zei nog tegen Wouter/André/Matieu na de eerste sessies die weer even wennen/erin komen was (en vooral met die grippy banden wordt 't dus meer 'n uitdaging en 'moeilijker') dat ik na een 15 laps de feel weer helemaal had en het ging zoals op de meukbanden : "Als bij deze auto de electronische nannies niet (helemaal) uitkonden, had ik deze auto niet hoeven hebben."
Kortom echt top, maarja dat ligt mede aan de auto, je kunt 'm zetten, je kunt van 3 naar 4 flipperrend op halfdroog nog een prachtige slide met 150kmh doen....Te-gek. Eigenlijk zoals m'n M2 vorig jaar was, maar nu met meer tractie en grip en veel uitdagender, maar ik heb die fucking bastard en de PSS nu in de gaten.
Kortom bij RWD moet je:
-een mooi LSD hebben
-beetje meer power
-en of meukbanden
En dan is een 116i/116d misschien wat magertjes.
Alle voor- en vooral nadelen van rwd weten we wel. Al jaren discussieren we erover.
Maar met 'n out of the box bezomerslofde M2 Comp op nat halfnat en later droog je best erg snelle en aardig skeve rondjes doen pakt niemand mij af. In september weer:)
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
En qua DF kun je als trackdayauto op semis ofzo prima naar 'n Clio zoals Alex die heeft met Megane engine, Megane RS, Seat Leon Cupra , Focus RS, diverse Golfs R/GTI. Strakke karren met fungehalte!
Wordt 't wat natter vegen ze de vloer vaak nog aan met de 130i/M135i clan.
Maar echt leuker wordt 't er niet van IMHO. Dan komt rwd als uitdaging tot z'n recht in mijn ogen.
Dan hebben we nog AWD en de ene is de andere niet. Er zit nogal verschil tussen de gemiddelde Quattro/XDrive/4 matic en een RS200:)
Maar nu denk ik dat Benz met die nieuwe A45 daar het verst mee is.
Punt is dus, ja ik denk dat we 'n handvol onbetaalbare RWDs overhouden zoals 't nu lijkt.
Wordt 't wat natter vegen ze de vloer vaak nog aan met de 130i/M135i clan.
Maar echt leuker wordt 't er niet van IMHO. Dan komt rwd als uitdaging tot z'n recht in mijn ogen.
Dan hebben we nog AWD en de ene is de andere niet. Er zit nogal verschil tussen de gemiddelde Quattro/XDrive/4 matic en een RS200:)
Maar nu denk ik dat Benz met die nieuwe A45 daar het verst mee is.
Punt is dus, ja ik denk dat we 'n handvol onbetaalbare RWDs overhouden zoals 't nu lijkt.
- Philipoo
- Berichten: 4110
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
- Philipoo
- Berichten: 4110
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
-
- Berichten: 51398
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
- Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Ik ken de 116d 3 pitter wel eens 'n dag meegehad... En op nat gaat ie wel: Dan hoef je geen FWD, maar 9-10 gevallen maakt 't geen moer uit eigenlijk:)
-
- Berichten: 1372
- Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Eens, heel jammer is dat. Zelfs voor 40-50k zal het (nieuw) niet meer lukken inderdaad.Robin schreef: ↑15 apr 2019, 07:52 En qua DF kun je als trackdayauto op semis ofzo prima naar 'n Clio zoals Alex die heeft met Megane engine, Megane RS, Seat Leon Cupra , Focus RS, diverse Golfs R/GTI. Strakke karren met fungehalte!
Wordt 't wat natter vegen ze de vloer vaak nog aan met de 130i/M135i clan.
Maar echt leuker wordt 't er niet van IMHO. Dan komt rwd als uitdaging tot z'n recht in mijn ogen.
Dan hebben we nog AWD en de ene is de andere niet. Er zit nogal verschil tussen de gemiddelde Quattro/XDrive/4 matic en een RS200:)
Maar nu denk ik dat Benz met die nieuwe A45 daar het verst mee is.
Punt is dus, ja ik denk dat we 'n handvol onbetaalbare RWDs overhouden zoals 't nu lijkt.
Overigens verschillen quattro / xdrive etc onderling veel van elkaar maar ook binnen hetzelfde merk. De AUdi S3 heeft heel ander systeem dan een S4 bijvoorbeeld, s3 is standaard voor. EN de Xdrive (tenzij je het in de X1 / 2 Grandpa tourer hebt) stuurt standaard veel meer naar achter. Dus leuke AWD bestaat ook wel. Tesla gooit ook veel meer naar achter voel ik
- Philipoo
- Berichten: 4110
- Lid geworden op: 17 jan 2017, 00:09
Re: Gaat achterwielaandrijving langzaam verdwijnen?
Dan alleen nog met lomp hoeken, en vervolgens geen vermogen om 'm glijdend te houden. Nee dat ding kan inderdaad net zo goed FWD zijn!