Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Afgewezen bezwaar op onredelijke boete. [Update: P2. uitspraak rechter]

Bericht door Bombadil » 07 apr 2019, 22:58

EDIT: update verderop

Afbeelding

Vorig jaar kreeg ik een parkeerboete.

De situatie was dat ik op een parkeerplaats parkeerde naast een groot fluoriserend geel bord met daarop een blauw bord "P" muv 5 oktober. Het was die dag donderdag 4 oktober. Er stonden in die parkeerrij meerdere van deze fluoriserende gele borden met hetzelfde onderbord.

Vrolijk mijn auto daar geparkeerd, het was immers geen 5 oktober. Nog speciaal de datum gecheckt op mijn telefoon. Kom ik om 18:15 terug bij de auto, zie ik vol verbazing dat er een bon op zit :devil:

Wat ik niet wist is dat er verderop 1 klein permanent bordje staat met "parkeren verboden op donderdagavond en vrijdagochtend".
Had ik dit bordje kunnen zien? Ik vind van niet, het stond op een hoek van 45 graden op het aanrijdende kruispunt om twee rijrichtingen tegelijk te kunnen informeren. Blijkbaar is het voor de lokale bewoners duidelijk, niet voor mij. Bovendien als ik naast een blauw bord parkeer dat ik daar wel mag parkeren dan vertrouw ik daarop. K vond het tegenstrijdig. Bovendien, als zo'n klein bordje duidelijk is, waarom dan meerdere borden in een fluoriseerend vlak plaatsen??

Toen de boete binnenkwam, bezwaar aangetekend a 2 kantjes over de onduidelijk situatie en foto`s bijgevoegd het bord en van mijn auto pal naast het gele bord en daar nu eindelijk uitslag van: afgewezen "....afweging gemaakt tussen de argumenten die u hebt vermeld en wat de verbalisant heeft verklaard. De officier kent doorslaggevende betekenis toe aan de verklaring van de verbalisant." bla bla zie bewijsvoering: de feitgegevens van de bon.
Uiteraard nergens inhoudelijk ingegaan om de foto`s of mijn bezwaarschrift.

Ik vind de boete onredelijk en was bij het parkeren vol overtuigd dat ik juist handelde. Nu zint mij de makkelijke afwijzing totaal niet en wil ik eigenlijk in beroep ondanks dat de tijd van de rechtszaak het boetebedrag niet waard is. Een principekwestie.

Nu kan ik mijn brief met alle stukken opnieuw sturen naar Parket CVOM afdeling kanton maar is dat wijs. Maak ik kans? Tips?
Laatst gewijzigd door Bombadil op 12 apr 2020, 21:12, 6 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39591
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Arthur » 07 apr 2019, 23:04

Nee en nee :)
Je kunt zelf wel heel overtuigd zijn maar als de bewijzen het tegendeel laten zien houdt het op. Dat jij vindt dat je die bordjes niet had kunnen zien neemt niet weg dat ze er wel waren. Als je nu eens een 70 of 80 bord mist en jij bent overtuigd dat je er 100 mag dan krijg je toch echt een, terechte, boete.
Maw; dit ga je niet redden/winnen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Spijkerhard » 07 apr 2019, 23:06

Ik zou het erop wagen, kost je niets denk ik?
Eventueel voor laten komen. Zijn vrij standaard antwoorden die je ontvangt.
Heb al eens twee bonnen voor 1 feit laten voorkomen, de officier gaf me gelijk, de rechter was ontstemd omdat dit dus ook meteen geregeld had kunnen worden, en ik moest de kleinste van de twee bonnen afrekenen. Scheelde me toch 140 Euro geloof ik (maar kostte me ook een halve dag...)

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Spijkerhard » 07 apr 2019, 23:09

Maar eigenlijk moet je toegeven dat je "een beetje dom" bent, om met Maxima te spreken. Weinig kans wel, denk ik formeel. Dikke bekeuring?

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Joël D. » 07 apr 2019, 23:31

Hoe zag dat bord eruit waar dat parkeerverbod op donderdagavond op stond? Is wel zeker van belang.

TLRS
Berichten: 2902
Lid geworden op: 13 jan 2012, 21:49

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door TLRS » 08 apr 2019, 02:38

Met zo'n bord is het aannemelijk dat mensen daar hun parkeergedrag op baseren. Aan de andere kant, 'ivm werkzaamheden'. Voor zoiets simpels als parkeren vind ik het persoonlijk veel gevraagd om die hint te gaan uitspitten. Gechargeerd kunnen ze wel meerdere borden op verschillende plekken zetten om samen het parkeerbeleid van die straat samen te stellen. Neem aan dat je liever die werkzaamheden niet had willen verstoren, misschien het benoemen waard. Coulance lijkt mij op z'n plaats..

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Str8Six » 08 apr 2019, 06:56

Ook keer zoiets gehad. Lange straat met rij geparkeerde auto's, daar aan de voorkant geparkeerd. Stond een bord andersom, voor alleen leesbaar voor mensen die de straat vanaf de andere kant inreden. 90 euro boete voor de verkeerde plek.....

Bezwaar gemaakt en afgewimpeld met eenzelfde standaard antwoord. Kwam ik er een tijdje later langs, was er alsnog een extra bord geplaatst richting de andere kant 🤔

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door NSXRS » 08 apr 2019, 07:53

De ervaring leert dat vrijwel alle bezwaren standaard afgewezen worden.
Zelfs bij overduidelijk onjuiste bekeuringen wordt bezwaar gewoon afgewezen, lijkt er zeer vaak op dat niet eens naar bezwaren gekeken wordt, is ontmoedigingsbeleid.
CJIB rekent er op dat merendeel van de bezwaarmakers geen zin hebben om meer moeite te doen en zullen betalen.

Bij beroep wordt meestal wel wat serieuzer bekeken en maak je meer kans om met goede argumenten de boel te weerleggen.
In hoeverre jouw argumenten kans maken, kan ik niet beoordelen, maar als je de onzichtbaarheid van het andere bord met foto's etc aannemelijk kan maken en een beetje redelijke rechter treft, dan maak je denk ik wel kans.

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Joël D. » 08 apr 2019, 09:20

NSXRS schreef: 08 apr 2019, 07:53 De ervaring leert dat vrijwel alle bezwaren standaard afgewezen worden.
Het wordt niet eens gelezen. Zelfs zaken die overduidelijk fout zijn wordt het bezwaar vrijwel standaard afgewezen.

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door NSXRS » 08 apr 2019, 09:48

Joël D. schreef: 08 apr 2019, 09:20
NSXRS schreef: 08 apr 2019, 07:53 De ervaring leert dat vrijwel alle bezwaren standaard afgewezen worden.
Het wordt niet eens gelezen. Zelfs zaken die overduidelijk fout zijn wordt het bezwaar vrijwel standaard afgewezen.
Yep, dat schreef ik ook :wink:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39591
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Arthur » 08 apr 2019, 09:52

Nou, die ene keer dat ik bezwaar heb gemaakt is er wel degelijk naar gekeken. Enorm epistel van de verbaliserende agent erbij. Geen schijn van kans dus toen, voor mij ;)

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Robin » 08 apr 2019, 09:55

Wildplassen tegen een politieauto, kansloos Arthur:)

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31029
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door JP » 08 apr 2019, 10:27

Hoeveel was de boete van dit parkeerdelict ?

NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door NSXRS » 08 apr 2019, 10:44

Ik kreeg snelheidsbekeuring van vaste camera langs de N11 wegens rijden 89Km/u met autotrailer achter de auto, zou daar maar 80 mogen rijden.

Overduidelijk onjuiste bekeuring, want N11 is autoweg waar je 100 mag, met trailer 90, iets onjuist in het systeem dat er met aanhanger boven de 80 bekeurd wordt..
Gebeld, want toch duidelijk onjuist, autoweg mag je 90..... nee hoor.. moest bezwaar indienen.....bezwaar werd afgewezen zonder enige inhoudelijke toelichting.. duidelijk niet eens gelezen.

Weer gebeld, want toch overduidelijk onjuist.... reactie: tsja.. lijkt idd niet goed, maar.. kunnen we niks mee, u moet beroep indienen.
Beroep ingediend en toen boete geseponeerd zonder enige toelichting of dat er toegegeven werd dat er zaken niet goed gaan.
Ik weet dat meer mensen door deze camera onterecht met aanhanger bekeurd zijn, maar vrijwel iedereen betaalt gewoon, want zal wel...

Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Luco » 08 apr 2019, 11:34

NSXRS schreef: 08 apr 2019, 09:48
Joël D. schreef: 08 apr 2019, 09:20
NSXRS schreef: 08 apr 2019, 07:53 De ervaring leert dat vrijwel alle bezwaren standaard afgewezen worden.
Het wordt niet eens gelezen. Zelfs zaken die overduidelijk fout zijn wordt het bezwaar vrijwel standaard afgewezen.
Yep, dat schreef ik ook :wink:
Tja net wat je wilt als je 100 euro moet betalen en zoals bv bij spijkerhard het dan voor de rechter komt is het een kwestie van kostenafweging, principes kosten vaak geld.

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Bombadil » 09 apr 2019, 09:25

Excuus voor late reactie, de kleine zette heel gisterenavond de boel op stelten. Boete was 104 euro incl administratiekosten.

Het andere bordje met niet s`avonds parkeren, ongeveer net zo breed als een normaal "P"-bord. Dit stond een stukje eerder en slechts 1x (het foto bord 3x) en was niet voorzien van grote gele fluoriderende achtergrond. Uiteraard is een bord met snelheidsbeperkingen niet zien ook gewoon je eigen schuld. In deze situatie vind ik dat het geen puzzeltocht hoort te zijn en vertrouwde ik op het bord dat ik zag staan en naast parkeerde.

Ik ga gewoon in beroep denk ik, zie wel hoe het loopt. Moeten ze tenminste werken voor de centen.

Heeft het nog nut in in mijn schrijven te verwijzen naar wetten, jurisprudentie of gewoon mijn argumenten herhalen?

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door JdBn » 09 apr 2019, 10:11

Over dat bord met de gele achtergrond: als je daar (aan de juiste kant, dus waar de pijp naar wijst) naast staat dan maakt het toch niet meer uit welk bord er een eindje terug staat? Als ik langs een bord '100' kom dan geldt het bord '70' waar ik eerder langs kwam ook niet meer...

Online
Gebruikersavatar
Martijn M
Berichten: 3242
Lid geworden op: 30 dec 2011, 21:55

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Martijn M » 10 apr 2019, 07:38

JdBn schreef: 09 apr 2019, 10:11 Over dat bord met de gele achtergrond: als je daar (aan de juiste kant, dus waar de pijp naar wijst) naast staat dan maakt het toch niet meer uit welk bord er een eindje terug staat? Als ik langs een bord '100' kom dan geldt het bord '70' waar ik eerder langs kwam ook niet meer...
Dit is het beste argument denk ik.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door ///Joost » 10 apr 2019, 09:55

En buiten wat hierboven gezegd wordt, is het ook wel aannemelijk dat de situatie gewoon verwarrend is, met op het eerste gezicht elkaar 'tegensprekende' borden.

DF-user-278
Berichten: 3725
Lid geworden op: 04 aug 2006, 13:18

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door DF-user-278 » 10 apr 2019, 13:19

Joël D. schreef: 08 apr 2019, 09:20
NSXRS schreef: 08 apr 2019, 07:53 De ervaring leert dat vrijwel alle bezwaren standaard afgewezen worden.
Het wordt niet eens gelezen. Zelfs zaken die overduidelijk fout zijn wordt het bezwaar vrijwel standaard afgewezen.
Jij behandelt de bezwaren bij het CJIB? :tooth:

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Spijkerhard » 10 apr 2019, 14:22

Onredelijke boete...
Als je het op feitelijkheden gooit, krijg je denk ik geen gelijk. Feitelijk mocht je er niet parkeren (zonder te betalen)
Je moet er denk ik voor gaan dat de situatie erg onduidelijk was, waardoor je met je domheid de verkeerde conclusie hebt getrokken.

Daarvoor heeft de minister destijds er ook voir gezorgd dat er op een weggedeelte maar 2 maximum snelheden gelden, en niet 3 zoals het een paar jaar geleden was. Te moeilijk om te interpreteren (voor velen)... Nu weet nog 40% niet hoe snel je mag rijden op de A2 A'dam-Utr na 19 uur....

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door ///Joost » 10 apr 2019, 14:24

Spijkerhard schreef: 10 apr 2019, 14:22 Nu weet nog 40% niet hoe snel je mag rijden op de A2 A'dam-Utr na 19 uur....
Onbeperkt toch, met uitzondering van 6-19 uur?! :tooth:

Online
Gebruikersavatar
Joël D.
Berichten: 3434
Lid geworden op: 07 mar 2011, 22:25
Auto: Alfa 155 / Z4 2.5
Locatie: Waddinxveen

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Joël D. » 10 apr 2019, 15:12

535d schreef: 10 apr 2019, 13:19
Joël D. schreef: 08 apr 2019, 09:20
NSXRS schreef: 08 apr 2019, 07:53 De ervaring leert dat vrijwel alle bezwaren standaard afgewezen worden.
Het wordt niet eens gelezen. Zelfs zaken die overduidelijk fout zijn wordt het bezwaar vrijwel standaard afgewezen.
Jij behandelt de bezwaren bij het CJIB? :tooth:
Ja, ik kom nooit verder dan de eerste zin. :oops:

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Bombadil » 14 apr 2019, 22:23

Hopsakee, beroep op de post. Kantonrechter, here we come.
Laatst gewijzigd door Bombadil op 18 apr 2019, 05:57, 8 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Afgewezen bezwaar op onredelijke boete, kansrijk beroep?

Bericht door Bram » 14 apr 2019, 22:29

De rechter komt er pas aan te pas als het voorkomt, de OvJ is dus degene met wie je nu zaken doet.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazon [Bot] en 123 gasten