Welke band kiezen

Dit is ons algemene autoforum.
theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 28 mar 2019, 00:16

Mogelijk essentieel in deze materie is het aanpassen - verlagen - van de bandenspanning wat andere rijders doen voordat ze het circuit op gaan.
Dat doe ik nooit.
Maar volgende keer ga ik dat wel doen.
Bandenspanning wordt natuurlijk hoger onder hoge belasting. Met navenant minder contact oppervlak en mogelijk minder grip.
Ik ben benieuwd.

Robin
Berichten: 51203
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Welke band kiezen

Bericht door Robin » 28 mar 2019, 07:35

Inderdaad toeleggen op rijden betere lijnen, minder hakken en zagen aan t stuur qua corrigeren(als ik 't zo lees) en niet teveel/lomp insturen en de auto zelf het werk meer laten doen, niet de voorbanden.

Ik reed 11/12 jaar terug eigenlijk zo ook op Assen met de E90 M3.... Voorbanden bloedheet na paar rondes, remmerij ongeveer in de fik.
Zo erg dat terug in de pits daar de plastic BMW logos in de voorste wielen door de hitte eruit plopten. :tooth:

Gewoon smoother rijden dus.

NRing kun je leren 'dromen' door vaker de racesims die je zoon doet zelf te doen. Dat je weet welke bocht er gaat komen.
Dat zegt niks van de smooth-heid/hobbeligheid van de baan, maar wél de layout hoe en wat.

Had tot zondag nog nooit op GP Strecke gereden irl. Maar het klopte allemaal de hele layout. (via Assetto Corsa in dit geval)
Nul verrassingen.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 28 mar 2019, 17:49

Robin schreef: 28 mar 2019, 07:35 Inderdaad toeleggen op rijden betere lijnen, minder hakken en zagen aan t stuur qua corrigeren(als ik 't zo lees) en niet teveel/lomp insturen en de auto zelf het werk meer laten doen, niet de voorbanden.

Ik reed 11/12 jaar terug eigenlijk zo ook op Assen met de E90 M3.... Voorbanden bloedheet na paar rondes, remmerij ongeveer in de fik.
Zo erg dat terug in de pits daar de plastic BMW logos in de voorste wielen door de hitte eruit plopten. :tooth:

Gewoon smoother rijden dus.

NRing kun je leren 'dromen' door vaker de racesims die je zoon doet zelf te doen. Dat je weet welke bocht er gaat komen.
Dat zegt niks van de smooth-heid/hobbeligheid van de baan, maar wél de layout hoe en wat.

Had tot zondag nog nooit op GP Strecke gereden irl. Maar het klopte allemaal de hele layout. (via Assetto Corsa in dit geval)
Nul verrassingen.
Dat laatste herken ik.
Zoon van 18 nog nooit op circuit(s) gereden op het F1 circuit van Nurburg meteen vol en trefzeker over het circuit. Kon ik niet beter.
Idd heeft hij op de computer nagenoeg vele circuits eindeloos veel keren gereden.
Kostte hem totaal geen moeite.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke band kiezen

Bericht door MarkS » 28 mar 2019, 18:24

theo300pk+ schreef: 28 mar 2019, 00:16 Mogelijk essentieel in deze materie is het aanpassen - verlagen - van de bandenspanning wat andere rijders doen voordat ze het circuit op gaan.
Dat doe ik nooit.
Maar volgende keer ga ik dat wel doen.
Bandenspanning wordt natuurlijk hoger onder hoge belasting. Met navenant minder contact oppervlak en mogelijk minder grip.
Ik ben benieuwd.
Even los van contact oppervlakte etc wat hier minder relevant is imho. Banden hebben een optimale temperatuur waarop ze het beste presteren. Met een te hoge spanning het circuit op gaan betekent dat je te snel op te hoge temperaturen uitkomt, buiten het optimale prestatie bereik van de banden, en de banden dus binnen no time te warm/zacht worden en gaan smeren.

Op m’n semislicks vertrek ik op 1,8-1,9, kom dan na een paar rondjes binnen, meten en meestal weer lucht laten ontsnappen zodat ze rond de 2,4-2,5 warm zijn. Na twee keer meten en lucht aflaten blijven ze daarna meestal de rest vd sessie goed en in het optimale bereik. Principe geldt voor de meeste (performance) straatbanden ook alleen zou je daar wat voorzichtiger moeten zijn met te lage spanning op het circuit.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Welke band kiezen

Bericht door romo » 28 mar 2019, 19:11

^Met motoren doen ze dat ook.

Op circuit fors verminderde bandenspanning.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Welke band kiezen

Bericht door Rnd » 28 mar 2019, 20:26

Voor het circuit vond ik Michelin Pilot Sport Cup zeer fijne banden. Tegenwoordig is dat Michelin Pilot Sport Cup II. Zijn wel wat prijziger en er zit vanaf nieuw ook al minder profiel op. Maar echt een topband. Ze zijn wel tricky als ze nog koud zijn, maar als de warmte er eenmaal in zit hebben ze bakken grip.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 29 mar 2019, 02:42

Als je al veel ervaring hebt met semi’s waarom ben je dan in hemelsnaam nog op zoek naar straatbanden voor op de baan? Heeeeeeele goeie straatbanden leggen het altijd af tegen semi’s en semi’s zijn een stuk beter betaalbaar. En of je er nu semi’s of schijt dure straatbanden onder hebt liggen na 2 trackdays kun je ze gewoon naar de durexfabriek brengen.
Mijn speelgoedauto staat nu op Nankang AR-1’s en die doen het prima ook als ik ‘m als daily rijd en ook in de regen niet verkeerd zolang je geen plassen tegenkomt.
En als je een keer wat strepen wil trekken, of wat rook wil maken of wat dwars wil gaan dan is dat stukken duurzamer voor m’n portemonaie.
Ik zou semi’s doen theo en wat je dan over houd zou ik uitgeven aan drank, drugs en hoeren. Dan beginnen we daar een nieuw topic over.
Kan hier een slotje op? Of trekken we er een hoes over?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 29 mar 2019, 02:47

Oh crap. Sorry theo. Was iemand anders met ervaring met semi’s zie ik nu.
De hoes kan er weer af.
Dus: semi’s kopen theo en de rest opmaken aan eerdergenoemde producten. Daar kan geen Michelin tegenop.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 29 mar 2019, 02:47

Ik heb te veel alcoholvrije franziskaners op. Venijnig spul. En toch relatief weinig spelfoutûh.
Latersssss

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke band kiezen

Bericht door MarkS » 29 mar 2019, 07:49

Proost.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Welke band kiezen

Bericht door ///Joost » 29 mar 2019, 08:42

lol :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Kasteel
Berichten: 5272
Lid geworden op: 15 feb 2006, 10:17
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Welke band kiezen

Bericht door Kasteel » 29 mar 2019, 10:08

Kasteel schreef: 25 mar 2019, 11:24PSS :)
:)
theo300pk+ schreef: 26 mar 2019, 21:13 Nog wat email correspondentie gehad met Michelin.
En nog eens naar mijn banden gekeken. :bag:
Toen ik de auto kocht werd me meegedeeld door de verkoper dat er RunFlats onder zaten.
En in mijn correspondentie naar Michelin.nl had ik dan ook gecorrespondeerd dat er RF banden onder de BMW zitten.
Hier werd dan ook bevestigend gereageerd. En dat dit een zgn sterband was van Michelin speciaal afgestemd op mijn auto.
Enfin, ik in de veronderstelling dat mijn uitgangspunt juist was ...............

Daarna wat uitwisselingen over PS4, Supersport en maten en gewichten.
En steeds had ik de indruk dat ik tegenstrijdige gegevens ontving.
Nog eens onder de auto gekeken. Was een XL extra load aanduiding op Michelins Super Sport En niets meer.
Teruggekoppeld naar Michelin.
Blijkt de omschrijving RF (runflat) banden in mijn emails naar Michelin te staan voor ReinForced (banden). Dat staat dus niet voor RunFlat. :oops:
Runflat banden worden door Michelin aangeduid door ZP, Zero Pressure.

Enfin, blijk dus niet te rijden met Runflats maar wel met ReinForced (eXtra Load) banden.
Type Super Sport, toegesneden op sportief en circuit gebruik. Wel hard en stug en veel afrolgeluid maar strak rij- en stuurgedrag.
Ondanks de XL RF toch lichte band van 10 kg. Idem als de moderne Michelins Pilot Sport 4 en 4S. Deze hebben wel betere grip door modernere materialen. Maar kan ik mee leven.
Inmiddels al gegoogled dat de "nieuwe" Pilot Sport 4 een soepeler band is, maar wel comfortabeler en stiller.
De PS 4 S is dan de sportieve opvolger van de Super Sports die er nu onder zitten. Deze heeft dezelfde sportieve focus maar doet alles nog beter, maar niet in 18 inch verkrijgbaar.

Ga ik wederom voor dezelfde sportieve SuperSport of ga ik voor minder sportief, maar comfortabeler PS4.
Ga nog morgen wat informeren bij Michelin over de PS4.
Ultimo rij ik de meeste kilometers op de weg, waarbij de PS4 uiteraard meer dan voldoende is.
Maar als ik op het circuit de SuperSports blijkbaar als overvraag (want ik rij het loopvlak helemaal snot) dan kan moet ik er rekening mee houden dat de PS4 het niet bij mij gaan uithouden. :?

Ik realiseer me dat ik op het circuit toch iets niet goed doe. Wellicht dat ik de banden "overvraag" en dat ik er rekening mee moet houden dan de auto natuurlijk geen echte Ringtool is. En dat de prepped auto's gewoon beter toegesneden zijn op het het echte circuit werk.

Dit verhaal verklaart ook mijn onjuiste aanname dat het compressor setje voor Runflats was. Is dus voor non runflats.

Maar de input van de vele posts tot zover wordt wel door me op prijs gesteld. :thumbup:
Theo

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 29 mar 2019, 10:49

Komt ie dan.

Je koopt 2 x deze => https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... p=R-185415
En 2 x deze => https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... p=D-120336

Ikzelf heb nu de 595RS-Pro geprobeerd maar vind deze voor op de openbare weg minder grip geven en in de regen ook slechter dus liever de RS-R. Heb de RS-Pro nog niet op de baan geprobeerd. Ben je voor onder de 600 rondom klaar. Kan je je dus niet echt en bult aan vallen en je hebt een band die het ook in de regen prima doet behalve in plassen. Gaan bovendien echt goed lang mee en ik heb zelf nog geen erge last van de beruchte dwarsscheur in profiel gehad. Dat laatste is overigens veiligheidstechnisch ook niet echt en issue maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Heb je iets meer budget en wil je nog meer grip dan:
2 x deze => https://www.gtautoparts.nl/product/nank ... new-dot16/
en 2 x deze => https://www.gtautoparts.nl/product/nank ... tw100-new/ maar ik weet niet of dat nog net past.
Ben je onder de 750 klaar maar dan zijn plassen nog spannender. Op nat wegdek vind ik ze meer grip geven dan de Federals.

Voor velen van jullie verwende snotapen zijn dit natuurlijk goedkope pruldingen maar vergis je niet in wat deze banden kunnen.

Mijn auto weegt 1116kg dus dat zal ook nog wel verschil maken met een M240 maar om je een beeld te geven. De bochtensnelheid op de baan van een leeggerukte E30 op slicks ligt niet mijlenver af van mijn redelijk aangeklede E30 met een 90kg zwaardere motor. Met remmen leg ik het wel hard af t.o.v. slicks. Mijn bandenmaat is 205/45R16 en ik weet niet hoeveel rubber die E30 cup auto's er gemiddeld op hebben liggen

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 29 mar 2019, 22:06

JWtje schreef: 29 mar 2019, 10:49 Komt ie dan.

Je koopt 2 x deze => https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... p=R-185415
En 2 x deze => https://www.autobandenmarkt.nl/cgi-bin/ ... p=D-120336

Ikzelf heb nu de 595RS-Pro geprobeerd maar vind deze voor op de openbare weg minder grip geven en in de regen ook slechter dus liever de RS-R. Heb de RS-Pro nog niet op de baan geprobeerd. Ben je voor onder de 600 rondom klaar. Kan je je dus niet echt en bult aan vallen en je hebt een band die het ook in de regen prima doet behalve in plassen. Gaan bovendien echt goed lang mee en ik heb zelf nog geen erge last van de beruchte dwarsscheur in profiel gehad. Dat laatste is overigens veiligheidstechnisch ook niet echt en issue maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Heb je iets meer budget en wil je nog meer grip dan:
2 x deze => https://www.gtautoparts.nl/product/nank ... new-dot16/
en 2 x deze => https://www.gtautoparts.nl/product/nank ... tw100-new/ maar ik weet niet of dat nog net past.
Ben je onder de 750 klaar maar dan zijn plassen nog spannender. Op nat wegdek vind ik ze meer grip geven dan de Federals.

Voor velen van jullie verwende snotapen zijn dit natuurlijk goedkope pruldingen maar vergis je niet in wat deze banden kunnen.

Mijn auto weegt 1116kg dus dat zal ook nog wel verschil maken met een M240 maar om je een beeld te geven. De bochtensnelheid op de baan van een leeggerukte E30 op slicks ligt niet mijlenver af van mijn redelijk aangeklede E30 met een 90kg zwaardere motor. Met remmen leg ik het wel hard af t.o.v. slicks. Mijn bandenmaat is 205/45R16 en ik weet niet hoeveel rubber die E30 cup auto's er gemiddeld op hebben liggen
Nankang zijn semi? slicks. Zullen idd op circuit superieur zijn. Maar op openbare weg denk ik geen eens toegestaan.
De PSS van Michelin zijn 30E per band duurder dan de bovenste banden. Verschil met A-label band niet bijzonder groot.
Als ik naar profiel kijk zal deze best wel op circuit presteren.
Maar ik laat ultimo toch bepalen dat ik 99,9% op de openbare weg rij.
Misschien dergelijke banden voor een tweede setje op velgen. Maar dat is afwachten wat de Sint eind van het jaar te besteden heeft.

Rnd
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jul 2006, 12:26

Re: Welke band kiezen

Bericht door Rnd » 29 mar 2019, 22:23

Meeste semi's hebben gewoon typegoedkeuring. Federal 595RS-R (dacht ik) heb ik een tijd mee gereden op mijn 330xd. Dat zal niet iedereen begrijpen op zo'n auto, maar ik vond het een fijne band.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Welke band kiezen

Bericht door DF-user-13935 » 29 mar 2019, 22:40

Op mijn E36 circuitauto liggen momenteel Interstate (DNRT) semi-slicks. Legaal voor op de openbare weg (de auto staat op kenteken en ik rijd er mee naar het circuit) maar op mijn ///M's rijd ik steevast op Michelin straatbanden. PS4 is een uitstekende band (die gebruik ik op mijn E39 M5).

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 30 mar 2019, 18:27

Je moet voor de gein gewoon een keer een setje proberen op een trackday. Dan weet je waar je het over hebt. Is echt een wereld van verschil.
Voorbeeldje. Ik had een setje Dunlop sportmax achterop gelegd en dan trekt m’n E30 met 140-150kmh nog vage strepen op de snelweg. Zonder rook maar dan zie je in je spiegel wel waar je hebt gereden. Dat is in z’n 3. In z’n 2 met volgas ziet niemand achter je meer wat.
Als de Nankangs warm zijn en ik ga rollend vol op het gas in 1 of 2 dan geven ze geen krimp. Niks. Sportmaxxen zijn geen Michelin PS maar het verschil is gewoon echt groot. Helemaal als de banden warm zijn.
Het is gewoon jammer als je een trackday rijdt dat je op straatbamden wigenlijk maar 1-2 rondjes op de max kan zitten voordat ze te warm worden vind ik.
Daarnaast vind ik semi’s op de weg stukken veiliger dan hewone banden.
Je moet ze alleen even warmrijden en niet mee door plassen. Ook op nat wegdek ben ik nog geen band tegen gekomen die het beter doet.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke band kiezen

Bericht door MarkS » 30 mar 2019, 18:36

Die nankangs zitten qua prijs op niveau Toyo R888R. Zijn ze ook net zo goed?

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 30 mar 2019, 19:07

Ik vind de toyo net wat beter dan de federals qua grip en ze geven de grens beter aan. Maar de toyo’s slijten veel harder bij mij. De Nankang is echt nog een stuk zachter maar daarmee moet ik nog even mee naar zandvoort om precies het verschil te kunnen uitleggen. Ik denk dat ze veel beter zijn.
Op de federals is m’n snelste ronde 2:00.52 en ik denk dat met de Nankangs ergens in de 1:58 zeker zou moeten kunnen.
Als die dingen warm zijn dan heb je evht wel grip di enogszins in de buurt van een slick komt. Er zijn er een paar bochten en klaverbladjes die ik wel eens dwars pak met de federals bijvoorbeeld maar als ik met de Nankang dwars wil dan moet ik echt bijna buiten m’n comfort zone aan komen janken om die kont om te krijgen. Dan ga je echt wel hard. Voor op de openbare weg, mits warm, geven ze dermate veel grip dat driften eigenlijk niet zo’n goed idee is ivm overige weggebruikers. Dus ik rij op straat met gederals achterop.

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 30 mar 2019, 19:07

Ik vind de toyo net wat beter dan de federals qua grip en ze geven de grens beter aan. Maar de toyo’s slijten veel harder bij mij. De Nankang is echt nog een stuk zachter maar daarmee moet ik nog even mee naar zandvoort om precies het verschil te kunnen uitleggen. Ik denk dat ze veel beter zijn.
Op de federals is m’n snelste ronde 2:00.52 en ik denk dat met de Nankangs ergens in de 1:58 zeker zou moeten kunnen.
Als die dingen warm zijn dan heb je evht wel grip di enogszins in de buurt van een slick komt. Er zijn er een paar bochten en klaverbladjes die ik wel eens dwars pak met de federals bijvoorbeeld maar als ik met de Nankang dwars wil dan moet ik echt bijna buiten m’n comfort zone aan komen janken om die kont om te krijgen. Dan ga je echt wel hard. Voor op de openbare weg, mits warm, geven ze dermate veel grip dat driften eigenlijk niet zo’n goed idee is ivm overige weggebruikers. Dus ik rij op straat met federals achterop.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke band kiezen

Bericht door MarkS » 30 mar 2019, 19:22

Ik rij nu met de interstate DNRT iST80 (TW80). Binnenkort ga ik over naar de Toyo R888R (TW100) maar zou wel een betere band moeten zijn dan de Interstate. Ben ook wel benieuwd naar de Nankang. Voor het zelfde geld moet ie dan wel straatlegaal en minstens net zo snel zijn als die R888R anders heeft het niet zo veel zin. Ik rij met de interstates nu 2.07 op Zandvoort (E36 325i).

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke band kiezen

Bericht door MarkS » 30 mar 2019, 19:41


Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Welke band kiezen

Bericht door JWtje » 30 mar 2019, 21:01

MarkS schreef: 30 mar 2019, 19:22 Ik rij nu met de interstate DNRT iST80 (TW80). Binnenkort ga ik over naar de Toyo R888R (TW100) maar zou wel een betere band moeten zijn dan de Interstate. Ben ook wel benieuwd naar de Nankang. Voor het zelfde geld moet ie dan wel straatlegaal en minstens net zo snel zijn als die R888R anders heeft het niet zo veel zin. Ik rij met de interstates nu 2.07 op Zandvoort (E36 325i).
De nankang is TW80 dus nog zachter dan de R888R en ik heb al vele tests gezien vs de toyo en dan wint de nankang. Maar dat kan per auto schelen.

Gebruikersavatar
RJL86
Berichten: 574
Lid geworden op: 04 mar 2019, 10:02
Auto: Mazda 3
Contacteer:

Re: Welke band kiezen

Bericht door RJL86 » 31 mar 2019, 09:44

Nog even over de PS4, aangezien ik ze zelf ook wil aanschaffen binnenkort.

Ik heb nu de maat 205/50/R17 onder mijn auto zitten. Als ik kijk naar de PS4 in die maat dan zijn ze rond de 150 p/s, maar als ik kijk naar een maatje breder 215/45/R17 dan zijn ze ineens 130 p/s. Hoe kan dat? Je zou denken, meer rubber = duurder.

Geeft trouwens die 1 cm extra rubber ook meer grip of is het niet merkbaar?

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Welke band kiezen

Bericht door Joop » 31 mar 2019, 09:57

De bredere 215/45R17 is waarschijnlijk een meer gangbare maat en daarmee in grotere batches geproduceerd; worden ze uiteindelijk goedkoper van.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frank_Sch en 127 gasten