Welke band kiezen

Dit is ons algemene autoforum.
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Welke band kiezen

Bericht door SlowCo » 26 mar 2019, 17:52

Sorry Frank en Theo, ik zal me niet meer zo laatdunkend uitlaten.
Ik ken Theo inderdaad niet en waarschijnlijk rijdt hij de sterren van de hemel en gebruikt hij elke extra pk die hij er bij getuned krijgt. Mijn gezever ging ook niet over Theo persoonlijk maar over het idee wat ik bij dit soort draadjes krijg.
Dus zoals al aangegeven: ik heb Michelin PS4 onder mijn BMWtje liggen en die geven ruim voldoende grip voor mijn rijkunsten :df:

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 26 mar 2019, 21:13

Nog wat email correspondentie gehad met Michelin.
En nog eens naar mijn banden gekeken. :bag:
Toen ik de auto kocht werd me meegedeeld door de verkoper dat er RunFlats onder zaten.
En in mijn correspondentie naar Michelin.nl had ik dan ook gecorrespondeerd dat er RF banden onder de BMW zitten.
Hier werd dan ook bevestigend gereageerd. En dat dit een zgn sterband was van Michelin speciaal afgestemd op mijn auto.
Enfin, ik in de veronderstelling dat mijn uitgangspunt juist was ...............

Daarna wat uitwisselingen over PS4, Supersport en maten en gewichten.
En steeds had ik de indruk dat ik tegenstrijdige gegevens ontving.
Nog eens onder de auto gekeken. Was een XL extra load aanduiding op Michelins Super Sport En niets meer.
Teruggekoppeld naar Michelin.
Blijkt de omschrijving RF (runflat) banden in mijn emails naar Michelin te staan voor ReinForced (banden). Dat staat dus niet voor RunFlat. :oops:
Runflat banden worden door Michelin aangeduid door ZP, Zero Pressure.

Enfin, blijk dus niet te rijden met Runflats maar wel met ReinForced (eXtra Load) banden.
Type Super Sport, toegesneden op sportief en circuit gebruik. Wel hard en stug en veel afrolgeluid maar strak rij- en stuurgedrag.
Ondanks de XL RF toch lichte band van 10 kg. Idem als de moderne Michelins Pilot Sport 4 en 4S. Deze hebben wel betere grip door modernere materialen. Maar kan ik mee leven.
Inmiddels al gegoogled dat de "nieuwe" Pilot Sport 4 een soepeler band is, maar wel comfortabeler en stiller.
De PS 4 S is dan de sportieve opvolger van de Super Sports die er nu onder zitten. Deze heeft dezelfde sportieve focus maar doet alles nog beter, maar niet in 18 inch verkrijgbaar.

Ga ik wederom voor dezelfde sportieve SuperSport of ga ik voor minder sportief, maar comfortabeler PS4.
Ga nog morgen wat informeren bij Michelin over de PS4.
Ultimo rij ik de meeste kilometers op de weg, waarbij de PS4 uiteraard meer dan voldoende is.
Maar als ik op het circuit de SuperSports blijkbaar als overvraag (want ik rij het loopvlak helemaal snot) dan kan moet ik er rekening mee houden dat de PS4 het niet bij mij gaan uithouden. :?

Ik realiseer me dat ik op het circuit toch iets niet goed doe. Wellicht dat ik de banden "overvraag" en dat ik er rekening mee moet houden dan de auto natuurlijk geen echte Ringtool is. En dat de prepped auto's gewoon beter toegesneden zijn op het het echte circuit werk.

Dit verhaal verklaart ook mijn onjuiste aanname dat het compressor setje voor Runflats was. Is dus voor non runflats.

Maar de input van de vele posts tot zover wordt wel door me op prijs gesteld. :thumbup:
Theo

Bombadil
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 dec 2010, 20:53

Re: Welke band kiezen

Bericht door Bombadil » 26 mar 2019, 21:30

theo300pk+ schreef: 26 mar 2019, 21:13 Blijkt de omschrijving RF (runflat) banden in mijn emails naar Michelin te staan voor ReinForced (banden). Dat staat dus niet voor RunFlat. :oops:
Runflat banden worden door Michelin aangeduid door ZP, Zero Pressure.
Fransen :stom:
Dat verzin je toch niet. had er dan op zn minst een Franse afkorting van gemaakt Rapide deFlation ofzo.

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Welke band kiezen

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 mar 2019, 21:40

Volgens mij is RunFlat van origine een benaming van Bridgestone. Die hebben nog steeds RFT op de banden staan.

Online
Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15827
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Welke band kiezen

Bericht door Bram » 26 mar 2019, 21:41

Begrijpelijke vergissing, wel grappig :mrgreen:

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Welke band kiezen

Bericht door Martijn_bmw » 26 mar 2019, 22:03

Ik heb ook ps4 er onder en idd m135i en consorten worden affabriek al zonder rft geleverd en met zon pompkitje. Die zit er bij mij ook in, juist omdat het geen rft band betreft.

Trouwens is idd mijn m135i met 245/30-19 nu minder stug op riggels dan de voorgaande 420i met 245/40-18 rft Bridgestone... dus idd die ps4 is best een comfi band

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Welke band kiezen

Bericht door Hielke » 26 mar 2019, 23:19

theo300pk+ schreef: 26 mar 2019, 21:13
Ik realiseer me dat ik op het circuit toch iets niet goed doe. Wellicht dat ik de banden "overvraag" en dat ik er rekening mee moet houden dan de auto natuurlijk geen echte Ringtool is. En dat de prepped auto's gewoon beter toegesneden zijn op het het echte circuit werk.
Wat gebeurt er met de banden waardoor je gaat denken iets niet goed te doen?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Welke band kiezen

Bericht door Arthur » 26 mar 2019, 23:51

Mail je daar serieus over met Michelin? Je 'correspondeert' wat af met deze en gene, of niet?

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Welke band kiezen

Bericht door MarkS » 27 mar 2019, 00:18

Ach, vandaag ook Michelin gemaild (Facebook Messenger). Of de crossclimate plus ook in 14inch (VW Up) beschikbaar komt. Nu ff afwachten of ik net zo snel antwoord krijg. ;-)

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 27 mar 2019, 12:44

Hielke schreef: 26 mar 2019, 23:19
theo300pk+ schreef: 26 mar 2019, 21:13
Ik realiseer me dat ik op het circuit toch iets niet goed doe. Wellicht dat ik de banden "overvraag" en dat ik er rekening mee moet houden dan de auto natuurlijk geen echte Ringtool is. En dat de prepped auto's gewoon beter toegesneden zijn op het het echte circuit werk.
Wat gebeurt er met de banden waardoor je gaat denken iets niet goed te doen?
Het voelt alsof het rubber te heet wordt, vervormd en minder grip krijgt.
Gebruik meer gaspedaal dan stuur om in de gewenste richting te sturen.
Sturen is als roeren in een pan met soep - uiteraard gechargeerd - maar weinig reactie op stuurinputs.
Misschien dat ik de bocht met aanvankelijk te veel onderstuur in ga. Deze gaat wel over in overstuur.
Dat kan te maken hebben met een te hoge instuur snelheid van de bochten.
Volgende keer niet meer ringtools proberen te volgen, maar eigen tempo te rijden.
Mogelijk dat dat de oorzaak is en niet de banden. :wink:

Theo

Gebruikersavatar
Daan
Berichten: 440
Lid geworden op: 24 sep 2006, 20:04

Re: Welke band kiezen

Bericht door Daan » 27 mar 2019, 12:54

Sturen is als roeren in een pan met soep - uiteraard gechargeerd - maar weinig reactie op stuurinputs.
M2 halen dan maar? :wink:

Daan...

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 27 mar 2019, 12:56

Martijn_bmw schreef: 26 mar 2019, 22:03 Ik heb ook ps4 er onder en idd m135i en consorten worden affabriek al zonder rft geleverd en met zon pompkitje. Die zit er bij mij ook in, juist omdat het geen rft band betreft.

Trouwens is idd mijn m135i met 245/30-19 nu minder stug op riggels dan de voorgaande 420i met 245/40-18 rft Bridgestone... dus idd die ps4 is best een comfi band
Dag Martijn. Zoals je ziet ga ik toch maar voor andere banden op de standaard velgen. Jouw set is werkelijk perfect met de 19 inch velgen en de nieuwe PS4 die er op zitten. Precies wat ik graag wil. Maar Bruin kan het niet trekken als ruilen met set van jou me minimaal (eigenlijk nog meer) 2200 euro kost. Bovendien is het toch weer een buitensporig hoge investering voor mijn inmiddels 3 jaar oude gebakje.
Wellicht dat je andere, meer kapitaalkrachtige belangstellenden in je 19 inch set blij kan maken.
Theo

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Welke band kiezen

Bericht door Martijn_bmw » 27 mar 2019, 13:47

Geen probleem Theo, zoals ik al zei die set hoeft zeker niet weg maar voor het juiste geld is alles te koop :) dan blijven de 19” gewoon onder mijn eigen M135i

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Welke band kiezen

Bericht door Kadett » 27 mar 2019, 14:09

theo300pk+ schreef: 27 mar 2019, 12:44
Hielke schreef: 26 mar 2019, 23:19
theo300pk+ schreef: 26 mar 2019, 21:13
Ik realiseer me dat ik op het circuit toch iets niet goed doe. Wellicht dat ik de banden "overvraag" en dat ik er rekening mee moet houden dan de auto natuurlijk geen echte Ringtool is. En dat de prepped auto's gewoon beter toegesneden zijn op het het echte circuit werk.
Wat gebeurt er met de banden waardoor je gaat denken iets niet goed te doen?
Het voelt alsof het rubber te heet wordt, vervormd en minder grip krijgt.
Gebruik meer gaspedaal dan stuur om in de gewenste richting te sturen.
Sturen is als roeren in een pan met soep - uiteraard gechargeerd - maar weinig reactie op stuurinputs.
Misschien dat ik de bocht met aanvankelijk te veel onderstuur in ga. Deze gaat wel over in overstuur.
Dat kan te maken hebben met een te hoge instuur snelheid van de bochten.
Volgende keer niet meer ringtools proberen te volgen, maar eigen tempo te rijden.
Mogelijk dat dat de oorzaak is en niet de banden. :wink:

Theo
Uitlijning, bandendruk wanneer ze warm zijn? Michelins zijn gevoelig(er) voor de correcte bandendruk.

Als je met een te lage bandenspanning rijdt, vervormen de banden meer en krijg je (nog) meer hitte in de band en gaan ze eerder smeren.

Denk sowieso dat je geen wonderen moet verwachten van een sportieve straatband met een relatief zware auto op een circuit, of zie ik dat verkeerd?

Gebruikersavatar
Hielke
Berichten: 11436
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:43
Locatie: Heerenveen

Re: Welke band kiezen

Bericht door Hielke » 27 mar 2019, 14:57

Je mag er inderdaad geen wonderen van verwachten, maar je mag ook niet verwachten dat ze per rondje door een hoge temperatuur 5 seconden inkakken. Zo'n goeie band als de Michelin hoort je tijdig te laten weten wanneer ie het te warm krijgt, waardoor je je tempo kunt reduceren om verder opwarmen en daarmee schade aan de band te voorkomen.

Wat doet een 240i in standaard trim op Assen en Zandvoort? 2.12 sowieso. In kundige hand een 2.08, en met banden op een goede temperatuur en dan fulle pull waarschijnlijk ook een 2.04. Maar na zo'n rondje zul je minimaal een volle ronde rustig aan moeten doen om het truukje te herhalen. Ik weet niet wat je rijdt Theo, maar zo rond de 2.15 zou een goede band nooit mogen beginnen te smeren. Tenzij je de voorbanden 'overdrived' natuurlijk, waarbij je stuurhoek zodanig groot is dat er van een extreme vorm van onderstuur sprake is.

Je moet jezelf als rijder kennen om een correct beeld te krijgen.

Kadett
Berichten: 4591
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Welke band kiezen

Bericht door Kadett » 27 mar 2019, 15:32

Maar zonder een correcte uitlijning, of in ieder geval de huidige uitlijning te weten, en bandendruk is het blijven speculeren. Als die waardes verkeerd liggen ben je aan het vechten tegen de auto. Supersport zijn er al een aantal jaar (2010/2011?) wat is de productie datum van de band?

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Welke band kiezen

Bericht door ADV » 27 mar 2019, 15:41

Ik had PSS onder mijn M135i, uit 2016, maar uitgedroogd.. dus onderstuur ohne ende.. Nu met nieuwe PS4 een wereld van verschil..

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Welke band kiezen

Bericht door tomgtr » 27 mar 2019, 17:09

ArjandeV schreef: 27 mar 2019, 15:41 Ik had PSS onder mijn M135i, uit 2016, maar uitgedroogd.. dus onderstuur ohne ende.. Nu met nieuwe PS4 een wereld van verschil..
Dat loste je toch op door een setje kekke winterbanden? :lollerdelol:

Gebruikersavatar
Opa
Berichten: 6182
Lid geworden op: 29 jan 2007, 00:27
Auto: Ford Fiesta ST
Locatie: Naaldwijk

Re: Welke band kiezen

Bericht door Opa » 27 mar 2019, 17:09

Met straatbanden valt het op een circuit niet mee, je hebt dan al gauw dat ze gaan smeren.
Wat wel veel scheelt is ook je rijstijl(buiten bandendruk en uitlijning).....probeer zo vloeiend mogelijk te rijden, dus zonder glijden en piepende banden, hoe meer je glijdt en piept, hoe sneller je banden warm worden en dus 'smeren' als gevolg.
Rij ook niet teveel rondjes volle polle, maar zo af en toe een afkoel rondje kan ook geen kwaad om hete banden tegen te gaan.
Als je wel gewoon meerdere rondjes voluit wilt gaan zou ik voor het circuit een setje semislicks aanschaffen, die smeren veel minder snel dan straatbanden. :df:

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Welke band kiezen

Bericht door Frank_Sch » 27 mar 2019, 17:10

Audi6 schreef: 25 mar 2019, 02:44 Ik heb Falken Azenis FK510 onder mijn M140i. Fantastische band.
Als niet scheurder to the max ben ik wel benieuwd naar meer info. Ik rij vooral easy touring met zo nu en dan wat bochtjes op de openbare weg die soepel en redelijk snel genomen worden. Redelijk snel is natuurlijk een relatief begrip, maar ik doe lang met mn banden en kom nooit op een circuit met mn E93 335i automaat.

Gebruikersavatar
ADV
Berichten: 3244
Lid geworden op: 24 jul 2008, 22:46
Locatie: Noorden

Re: Welke band kiezen

Bericht door ADV » 27 mar 2019, 19:17

tomgtr schreef: 27 mar 2019, 17:09
ArjandeV schreef: 27 mar 2019, 15:41 Ik had PSS onder mijn M135i, uit 2016, maar uitgedroogd.. dus onderstuur ohne ende.. Nu met nieuwe PS4 een wereld van verschil..
Dat loste je toch op door een setje kekke winterbanden? :lollerdelol:
Waar was je dit keer eigenlijk Tom?

Online
Gebruikersavatar
tomgtr
Berichten: 10385
Lid geworden op: 09 jan 2010, 11:22
Locatie: Zuid Holland

Re: Welke band kiezen

Bericht door tomgtr » 27 mar 2019, 22:30

Had de kids dus non starter. Net als 15 juni.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 27 mar 2019, 23:37

Kadett schreef: 27 mar 2019, 15:32 Maar zonder een correcte uitlijning, of in ieder geval de huidige uitlijning te weten, en bandendruk is het blijven speculeren. Als die waardes verkeerd liggen ben je aan het vechten tegen de auto. Supersport zijn er al een aantal jaar (2010/2011?) wat is de productie datum van de band?
De auto is uitgelijnd door Madeno. Die heeft ook het onderstel vervangen door de Ohlins en wat aanverwante dingetjes.
Dus uitlijning is wel okee denk ik. Ieg rijdt de auto bij normaal gebruik prima en levendig.
Banden zijn zgn sterbanden van Michelin voor BMW. Auto is van 2016. Banden zullen dan ook wel van ca. dat jaar zijn.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 27 mar 2019, 23:47

Hielke schreef: 27 mar 2019, 14:57 Je mag er inderdaad geen wonderen van verwachten, maar je mag ook niet verwachten dat ze per rondje door een hoge temperatuur 5 seconden inkakken. Zo'n goeie band als de Michelin hoort je tijdig te laten weten wanneer ie het te warm krijgt, waardoor je je tempo kunt reduceren om verder opwarmen en daarmee schade aan de band te voorkomen.

Wat doet een 240i in standaard trim op Assen en Zandvoort? 2.12 sowieso. In kundige hand een 2.08, en met banden op een goede temperatuur en dan fulle pull waarschijnlijk ook een 2.04. Maar na zo'n rondje zul je minimaal een volle ronde rustig aan moeten doen om het truukje te herhalen. Ik weet niet wat je rijdt Theo, maar zo rond de 2.15 zou een goede band nooit mogen beginnen te smeren. Tenzij je de voorbanden 'overdrived' natuurlijk, waarbij je stuurhoek zodanig groot is dat er van een extreme vorm van onderstuur sprake is.

Je moet jezelf als rijder kennen om een correct beeld te krijgen.
Op de gewone weg tot ca. 80% perfecte turn-in met bochten. Makkelijk in de bocht te zetten.
Maar op circuit als ik andere auto's probeer te volgen en de limiet zoek maar wellicht overschrijdt, dan gaat de voorkant glijden. Uiteraard met throttle makkelijk te neutraliseren waardoor de auto neutraal over 4 wielen gaat glijden.
Niet onwaarschijnlijk dat ik de verkeerde auto's uitzoek om mee te komen.
Vermogen is natuurlijk geen issue, maar de beperking ligt denk ik gewoon in de auto.
Relatief zwaar en gewoon straatrubber en niet overdadig breed.
Mogelijk verwacht en vraag ik teveel van een gewone straatauto.
Met het Ohlins onderstel is de auto wel goed beheersbaar en voorspelbaar. Geen gek uitbreken of vooruit glijden naar de kerbs.

theo300pk+
Berichten: 465
Lid geworden op: 06 aug 2010, 14:45

Re: Welke band kiezen

Bericht door theo300pk+ » 27 mar 2019, 23:59

Opa schreef: 27 mar 2019, 17:09 Met straatbanden valt het op een circuit niet mee, je hebt dan al gauw dat ze gaan smeren.
Wat wel veel scheelt is ook je rijstijl(buiten bandendruk en uitlijning).....probeer zo vloeiend mogelijk te rijden, dus zonder glijden en piepende banden, hoe meer je glijdt en piept, hoe sneller je banden warm worden en dus 'smeren' als gevolg.
Rij ook niet teveel rondjes volle polle, maar zo af en toe een afkoel rondje kan ook geen kwaad om hete banden tegen te gaan.
Als je wel gewoon meerdere rondjes voluit wilt gaan zou ik voor het circuit een setje semislicks aanschaffen, die smeren veel minder snel dan straatbanden. :df:
Ik ken de optimale lijnen van de Ring nog onvoldoende en ik vind me dan ook regelmatig hier niet op maar er naast. :oops:
Hieraan draagt in niet onbelangrijke mate bij het uitwijken voor snellere auto's.
Moet erkennen dat sommige bochten minder vloeiend en meer haaks dan gewenst worden genomen.
De snelheid moet eigenlijk wel hierop aangepast worden.
Inderdaad enorm verschil tussen bochten met goede aansnijding en verkeerde. Met de juiste aansnijding eigenlijk geen glijden en smeren.
Maar het tevergeefs corrigeren en goedmaken van de "verkeerde" bochten resulteert eigenlijk in glijden en smeren.

Lijkt me beter om me voorlopig meer toe te leggen op het ontdekken en rijden van de ideale lijnen in plaats van zo snel mogelijk. :roll:

Semislicks uiteraard meer marge voor fouten, maar verandert niets aan mijn onvoldoende kennis van het circuit.
Moet het circuit eigenlijk kunnen dromen alvorens op het gas te gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fabian, Richardt., RJK en 116 gasten