Oliewissel / motorflush zinvol?

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door ///Joost » 23 feb 2019, 21:59

Ik heb voornamelijk gezocht naar ervaringen bij de M54, die bekend staat om z'n olieverbruik vanwege vastgekoekte olieschraapveren. Zelfs op alle E46 fora lees je tegenstrijdige berichten, en zijn olieflushes zeker niet heilig.

Vooral het verkorten van de serviceinterval wordt daar aangedragen. Nu doe ik dit sowieso al, want ook ik geloof niet in die lange intervallen, helemaal niet na het Audi verhaal met de dichtgeslibte oliezeef. Ik heb in al mijn auto's immer steevast 10k aangehouden.

Heel even nog Mobil1 aanhalen...Nu gebruik ik zelf al jaren Castrol, in het geval van de M54 is dat Edge Titanium 0W40. Nu lees ik zo her en der dat Mobil1 toch net effe wat beter staat aangeschreven. Sinds 2016 heeft Mobil1 echter geen BMW vrijgave meer. Ik kan niet zwart op wit vinden wat de reden hiervan is (het 'zou komen' doordat BMW hun test parameters heeft veranderd, waardoor Mobil1 0W40 niet meer aan de eisen voldeed). Heeft iemand hier een sluitend antwoord op? Ik zou best willen overstappen, maar dan wil ik wel graag wat meer info.

Edit: Ik zie net dat de op de Mobil site dat de ESP versie 0W40 wel (weer) aan de LL04 spec voldoet, maar de FS niet. Ik snap er niks meer van... :hmmm:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Arthur » 24 feb 2019, 02:46

Wat een moeite... Je wisselt al elke 10kkm met Castrol en dat bevalt. Snap überhaupt niet dat je dan andere olie wilt gebruiken en dat uit gaat zoeken. Maar goed, ik wil ook niet elke dag onder m'n auto liggen sleutelen. En aan de andere kant wissel ik vaak van auto ondanks dat ze bevallen, dus... ;)

Enige nuance die ik aan wil brengen is dat ik best snap dat iemand zulke korte intervallen hanteert als je je auto lang houdt. Koop je nieuw of erg jong en houd je hem 3-4 jaar? Lekker laten, zonde van het geld. Ik hoop nog jaren in de positie te verkeren dat ik dat kan doen. Moet er niet aan denken om zelf te gaan lopen hobbyen :)

Gebruikersavatar
JWtje
Berichten: 297
Lid geworden op: 11 mei 2016, 15:42
Auto: E30-2JZ/ E55 AMG Combi op LPG
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door JWtje » 24 feb 2019, 10:39

///Joost schreef: 23 feb 2019, 21:59 Ik heb voornamelijk gezocht naar ervaringen bij de M54, die bekend staat om z'n olieverbruik vanwege vastgekoekte olieschraapveren. Zelfs op alle E46 fora lees je tegenstrijdige berichten, en zijn olieflushes zeker niet heilig.

Vooral het verkorten van de serviceinterval wordt daar aangedragen. Nu doe ik dit sowieso al, want ook ik geloof niet in die lange intervallen, helemaal niet na het Audi verhaal met de dichtgeslibte oliezeef. Ik heb in al mijn auto's immer steevast 10k aangehouden.

Heel even nog Mobil1 aanhalen...Nu gebruik ik zelf al jaren Castrol, in het geval van de M54 is dat Edge Titanium 0W40. Nu lees ik zo her en der dat Mobil1 toch net effe wat beter staat aangeschreven. Sinds 2016 heeft Mobil1 echter geen BMW vrijgave meer. Ik kan niet zwart op wit vinden wat de reden hiervan is (het 'zou komen' doordat BMW hun test parameters heeft veranderd, waardoor Mobil1 0W40 niet meer aan de eisen voldeed). Heeft iemand hier een sluitend antwoord op? Ik zou best willen overstappen, maar dan wil ik wel graag wat meer info.

Edit: Ik zie net dat de op de Mobil site dat de ESP versie 0W40 wel (weer) aan de LL04 spec voldoet, maar de FS niet. Ik snap er niks meer van... :hmmm:
Ik gooi in mijn E61 545 Mobil 1 ESP Formula en daarmee is het roken vanwege de uitgeharde klepseals opgelost maar daarbij is wel zo’n beetje alles dat van rubber is ook zacht geworden. En hier en daar ook gaan lekken wat echt kut is.
Er zitten blijkbaar zo veel weekmakers in dat alles wat rubber is in een soort van zacht ziliconen achtig rubber varandert. Zelfs de rem reactiestang rubbers waren helemaal vergaan daardoor en ook de stabi rubbers he. Ik maar vervangen omdat ze hoerdoor helemaal uitgelubberd waren.
Ik ga er nu weer Castrol in gooien en kijken of het lekken minder wordt.
Bij verversen trek ik oliefilters altijd uit elkaar on te kijken wat ie op pikt en dat was na de eerst keer met Mobil best een hoop. Ik kijk bij verversen even met endoscoop in kleppendeksel en door cartplig naar binnenkant motor. Die was wat licht bruinig maar is inmiddels echt brandschoon.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door veejay » 24 feb 2019, 14:02

Dank voor de reacties zover. Is het mogelijk/zinvol om de oliefilter te bekijken om een indruk te krijgen of een oliewissel nodig is? Of is dit geen volledig juiste indicator?

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Niels » 24 feb 2019, 14:49

Als het naar benzine ruikt dan ben je niets te vroeg. Verder zou je het beste de olie kunnen laten analyseren om inzicht te krijgen. Daar zijn wel setjes voor te krijgen maar ik heb geen idee hoe nauwkeurig die zijn. Als het er meer dan 12000km in zit dan zou ik het gewoon vervangen.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door HJ2 » 24 feb 2019, 17:49

Mijn M54 was een heus drama van binnen. Daarom zaten er ook klepstoters vast. Zwarte muck all over!
Toen ik de klepstoters ben gaan wisselen heb heb ik vooraf een motorflush gedaan met Forte

viewtopic.php?f=7&t=28639

Toen de klepstoters vervangen en de hele kop van binnen gepoetst. Man wat een zooi zat daar in. Daarna de boel weer in elkaar en weer 3x warm laten worden. Daarna el chepo meuk eruit gehaald weer BMW spec. olie erin gedaan en uiteraard weer een nieuw filter.
Het effect? Helaas,ik heb erna maar 20.000 ermee gereden en toen verkocht. Wel heb ik uit nieuwsgierigheid na de 1e 10.000 olieservice even een blik in het kleppendeksel geworpen, en daar zag het er kraakhelder uit iig. Sorry dat ik je niks kan vertellen over de lange termijn resultaten ;-)

markm
Berichten: 808
Lid geworden op: 23 nov 2009, 20:02

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door markm » 26 feb 2019, 12:10

Zou het gewoon jaarlijks een keer doen, of je dat jaar nou 30 k rijd of minder.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door veejay » 26 mar 2019, 08:39

Afspraak gemaakt bij de dealer voor olie + filter. Ook meteen een proefrit in een G20 330i om het wachten te verzachten.

Weet iemand of de brandstoffilter nog meegenomen moet/kan worden?

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door ///Joost » 26 mar 2019, 10:34

Zou ik zeker doen met 125K km op de teller. Brandstoffilter is vaak niet zo'n lastig klusje, en het is nooit te vroeg om te doen.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door veejay » 26 mar 2019, 15:13

Ik heb even geïnformeerd bij de dealer waar die altijd in onderhoud is geweest en ze geven aan dat dit levenslang meegaat (cynische modus aan: net als de ketting). Dealer 2 zegt alleen bij diesels moet en dan geeft de sleutel (niet I-drive) het zelf aan als het moet.

Gevoelsmatig moet het gewoon gebeuren, ik zal informeren naar de prijs bij de dealer als ik er ben.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door ///Joost » 26 mar 2019, 15:35

Brandstoffilter is typisch een onderdeel waarvan voorgeschreven is dat het levenslang meegaat, maar in de praktijk blijkt het anders te zijn. Vanuit de dealer gezien wel logisch, aangezien een auto voor hun na 100k km economisch afgeschreven is.

Zo is versnellingsbakolie, diff olie, etc. ook levenslang, maar we weten allemaal hoe dat zit...

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Niels » 26 mar 2019, 16:17

///Joost schreef: 26 mar 2019, 15:35 Brandstoffilter is typisch een onderdeel waarvan voorgeschreven is dat het levenslang meegaat, maar in de praktijk blijkt het anders te zijn. Vanuit de dealer gezien wel logisch, aangezien een auto voor hun na 100k km economisch afgeschreven is.

Zo is versnellingsbakolie, diff olie, etc. ook levenslang, maar we weten allemaal hoe dat zit...
LOL idd, volgende keer melden dat je em langer probeert te rijden dan 100kkm.. :tooth:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Martin van der Zwaard » 26 mar 2019, 20:01

Tegenwoordig kan je bij veel auto’s niet eens een brandstoffilter vervangen omdat deze in de tank zit en je er gewoon niet bij kan.

Gebruikersavatar
veejay
Berichten: 1797
Lid geworden op: 08 mei 2006, 20:12
Locatie: BMW440Xi Cabrio Msport Individual (MPower&SoundKit)

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door veejay » 16 apr 2019, 09:31

Bij de F30 moet je geloof ik onder de auto ergens zijn. Anyway, de olie en oliefilter wissel heeft bij de dealer plaatsgevonden voor een schappelijke prijs van 200 euro.

Wat mij wel gezegd werd is dat de I-drive hier en daar gereset wordt door deze extra beurt omdat ik dus een jaar te vroeg ben. Wellicht gaat de auto op termijn onterecht zeuren om bougies maar dat zou ik dan moeten negeren volgens de service adviseur.

Ik zie het allemaal wel.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Arthur » 16 apr 2019, 09:33

Lol, was ik toen ook kwijt, bij de dealer. Zeker schappelijk :tooth:

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Str8Six » 03 mei 2019, 11:39

///Joost schreef: 23 feb 2019, 21:59 Ik heb voornamelijk gezocht naar ervaringen bij de M54, die bekend staat om z'n olieverbruik vanwege vastgekoekte olieschraapveren. Zelfs op alle E46 fora lees je tegenstrijdige berichten, en zijn olieflushes zeker niet heilig.

Vooral het verkorten van de serviceinterval wordt daar aangedragen. Nu doe ik dit sowieso al, want ook ik geloof niet in die lange intervallen, helemaal niet na het Audi verhaal met de dichtgeslibte oliezeef. Ik heb in al mijn auto's immer steevast 10k aangehouden.

Heel even nog Mobil1 aanhalen...Nu gebruik ik zelf al jaren Castrol, in het geval van de M54 is dat Edge Titanium 0W40. Nu lees ik zo her en der dat Mobil1 toch net effe wat beter staat aangeschreven. Sinds 2016 heeft Mobil1 echter geen BMW vrijgave meer. Ik kan niet zwart op wit vinden wat de reden hiervan is (het 'zou komen' doordat BMW hun test parameters heeft veranderd, waardoor Mobil1 0W40 niet meer aan de eisen voldeed). Heeft iemand hier een sluitend antwoord op? Ik zou best willen overstappen, maar dan wil ik wel graag wat meer info.

Edit: Ik zie net dat de op de Mobil site dat de ESP versie 0W40 wel (weer) aan de LL04 spec voldoet, maar de FS niet. Ik snap er niks meer van... :hmmm:
Had er bij mijn E46 M54B22 wel profijt van, olie verbruik was een stuk minder.
Daarbij voeg je na het flushen vaak een middel toe (fortifiér/top-end treatment) dat bestaat uit extra dopes.

Bij 1 van de meest verkochte Castrol Edge varianten (5W30 C3) is sinds kort ook de BMW LL04 specificatie 'weggevallen', terwijl de auto's hier jaren goed op hebben gereden. Daar is nu Castrol Edge 5W30 M voor, met BMW LL04 specificatie.
Wat precies de motivering hierachter is is mij onbekend, maar dit wisselt dus nog wel eens na verloop van tijd.

Sinds kort gebruik ik ook Liqui Moly, erg gaaf merk. Of er echt duidelijk een kwaliteits verschil is zal mij benieuwen, maar vind hun branding/marketing erg goed (wellicht ben ik er ingetrapt :lol: )

Erg jammer dat Liqui Moly 'Molygen' olie aan deze kant van de plas niet te krijgen is, dat is een fluoriserende variant. Hiermee kun je olielekkages handig opsporen met een UV-lamp.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door ///Joost » 03 mei 2019, 13:16

Jep, LM staat ook erg goed bekend. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar hun marketing is in ieder geval erg goed. Ik heb ook wel eens getwijfeld om over te stappen, maar voorlopig voldoet Castrol 0W40 voor mij.

Ze zijn veel aanwezig in de autosport. Op de B2B beurzen waar ik regelmatig kom hebben ze ook altijd een van de grootste stands.

PeterB
Berichten: 3251
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door PeterB » 03 mei 2019, 13:41

Screenshot_20190503-133654.png
Screenshot_20190503-133654.png (470.96 KiB) 3240 keer bekeken
Blijkbaar toch ook aan deze kant van de plas verkrijgbaar

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Str8Six » 03 mei 2019, 14:27

Oeh, ga het bij mijn volgende wissel eens proberen. In Nederland is het officieel in ieder geval niet verkrijgbaar via de importeur.

Liqui Moly is inderdaad erg aanwezig, al enige jaren Moto3/Moto2, laatste jaren MotoGp en sinds dit jaar ook bij de Formule 1.

Online
Crookie
Berichten: 4281
Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
Auto: Dikke Bmw
Locatie: München

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Crookie » 04 mei 2019, 23:29

Grappige techniek. Goed aan de prijs wel!

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door DF-user-13935 » 04 mei 2019, 23:53

Str8Six schreef: 03 mei 2019, 14:27
In Nederland is het officieel in ieder geval niet verkrijgbaar via de importeur.
https://www.liqui-moly.com/nl/contact/o ... rland.html

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Str8Six » 05 mei 2019, 00:16

Emi schreef: 04 mei 2019, 23:53
Str8Six schreef: 03 mei 2019, 14:27
In Nederland is het officieel in ieder geval niet verkrijgbaar via de importeur.
https://www.liqui-moly.com/nl/contact/o ... rland.html
Dat is inderdaad de importeur, waar het niet is vrijgegeven voor NL. Werk zelf bij een webshop in de Automotive en wou het graag opnemen in het gamma :peace:

Gebruikersavatar
MParallel
Berichten: 7953
Lid geworden op: 23 mei 2009, 01:04
Auto: BMW

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door MParallel » 05 mei 2019, 00:18

Fluoriserende olie? Moet niet gekker worden.

Dat gaat echt mijn blok niet in.

Olielekkage heb je geen UV lamp voor nodig.

Echt weer onzinnige marketing crap.

En BMW adviseert maar net waar ze een deal mee hebben. Dat was jaren Castrol, maar nu weer wat anders.

DF-user-13935
Berichten: 1262
Lid geworden op: 23 aug 2017, 00:36

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door DF-user-13935 » 05 mei 2019, 00:30

Str8Six schreef: 05 mei 2019, 00:16
Dat is inderdaad de importeur, waar het niet is vrijgegeven voor NL.
Toch is het bij diverse NL webshops verkrijgbaar:

https://www.google.com/search?q=lquid+m ... e&ie=UTF-8

Str8Six
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 okt 2015, 12:37
Auto: BMW 130i
Locatie: Amsterdam

Re: Oliewissel / motorflush zinvol?

Bericht door Str8Six » 05 mei 2019, 00:36

Ik heb het specifiek over de 'Molygen' olie van Liqui Moly(fluoriscerend). LM is inderdaad breed verkrijgbaar, ook bij ons

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jan-Willem, Majestic-12 [Bot] en 45 gasten