Het grote Tesla-topic

There's no replacement for displacement. In dit forum vliegen de Vipers en Z06's je om de oren, de Amerikaanse hoek dus.
Plaats reactie
allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door allen » 14 mar 2019, 18:24

Arthur schreef: 14 mar 2019, 18:14 Kan wel zo zijn, Joy, maar er zijn niet echt leuke EV's die betaalbaar zijn. Dus tot die tijd blijf ik nog benzine rijden. Voor de prijs van m'n A220 kon ik ook een BMW I3 kopen, of een Nissan Leaf. Nu is het zo dat smaken verschillen maar mooie EV's voor dat geld zie ik nog niet. Dus pas ik.
Geef je groot gelijk!

Overigens... als ik geen problemen heb 800 km op een dag weg te draaien met een Caterham, zal dat in een Up! idd geen probleem zijn.
Er staat hier verder een Fiat 500 voor de deur die ik regelmatig meeneem. Ook meer dan goed. Een auto moet serieus leuk zijn wil ik er nog geld aan uitgeven.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 18 mar 2019, 09:31

Gisteren met de S de eerst lange rit gemaakt naar Bielefeld, 800 km om met een kennis die aangekochte BMW 116 zou terugrijden.
Koop af & toe een autootje om die te laten verhandelen door deze kennis die in de autohandel zit.
Dan heb ik wel de leuke rit om de auto op te halen, maar niet het gezeur van de tirekickers.
Dus thuis 100 % geladen 270 km gereden tot Emsbüren, ontbijt genomen bij Mc D.
Autootje gekocht & weer huiswaards gekeerd met een andere laadstrategie van kort laden bij de super charger bij Embüren, daarna gereden tot Apeldoorn daar weer kort geladen.
Dan met nog 60 km over thuis gekomen.
Daar met een bijna lege accu sneller geladen kan worden met een heel veel hoger amperage, dan een half volle accu bij aankomst bij een super charger.
De rit duurt zeker langer als met een ice, maar de rit was 95 % autobaan, lekker de autopilot aan bij 130 & van het uitzicht genieten als of je met een snelle touringcar mee bent, zonder zingende of kotsende passagiers & toch 130 rijden als het wat droger was.
De elektrakosten voor een ritje van 800 km was slechts €. 4.60 voor het thuisladen, de rest was gratis super chargen.
Daar wordt ik nu nog vrolijk van.
Dit maakt de winst op 116 nog een klein stukje groter.

Het was natte rit, regen & constant regen.
Ik hoop dat regering nu eindelijk iets gaat doen aan al die regen, wat al jaren ik jaren gekscherend tegen iedereen zegt, die klaagde over het weer, dat het nu toch eens tijd wordt dat de regering iets tegen het slechte weer wat zou moeten doen.
Want alles wordt in NL geregeld door de regering, toch!
En kijk de vvd gaat met groen links, chr. unie, pvdd , d66 het weer verbeteren, daar wordt ik toch blij van.
Maar mijn portemonnee zeker niet.
Vandaar een autootje kopen voor de handel.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Downforce Hans » 18 mar 2019, 10:01

allen schreef: 14 mar 2019, 18:24
Arthur schreef: 14 mar 2019, 18:14 Kan wel zo zijn, Joy, maar er zijn niet echt leuke EV's die betaalbaar zijn. Dus tot die tijd blijf ik nog benzine rijden. Voor de prijs van m'n A220 kon ik ook een BMW I3 kopen, of een Nissan Leaf. Nu is het zo dat smaken verschillen maar mooie EV's voor dat geld zie ik nog niet. Dus pas ik.
Geef je groot gelijk!

Overigens... als ik geen problemen heb 800 km op een dag weg te draaien met een Caterham, zal dat in een Up! idd geen probleem zijn.
Er staat hier verder een Fiat 500 voor de deur die ik regelmatig meeneem. Ook meer dan goed. Een auto moet serieus leuk zijn wil ik er nog geld aan uitgeven.
Doe een goed bod en dan kan hij van jou zijn Ellie.........you know you want it....... :df:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door ///Joost » 18 mar 2019, 10:18

Duidelijk verhaal alt, en daar valt ook niets tegenin te brengen.

Gebruikersavatar
Downforce Hans
Berichten: 12544
Lid geworden op: 05 jan 2007, 10:36
Locatie: Waterloo

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Downforce Hans » 18 mar 2019, 14:37

Dat je een "laadstrategie" aan moet houden vind ik al helemaal niks.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Arthur » 18 mar 2019, 15:40

Voor 4,60 per 800km het overwegen waard. Alleen, 130 op de Autobahn is wel jammer als er geen limiet geldt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door JP » 18 mar 2019, 15:48

Ik mis hoelang die stops van alt zijn geweest. Als ik 20minuten bij de Mac ben, ben ik al kotsmisselijk.
Daar ga je (je) echt niet 2 uur opladen.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 18 mar 2019, 16:20

Ik heb ook 10 kilometers lang 172 km snel gereden om even de auto te aan te voelen. Ik vond de achterkant wat slapjes, maar woensdag gaat de Tesla naar Amsterdam om de auto na te kijken, want volgens mij is er een probleem met de luchtvering achter.
De 1ste stop 1 uur, het was druk, ook van die klote bestelautomaten (net zoiets als het Teslascherm) zonder pull down menu's, dan wachten tot het ontbijt gereed is, dat duurde bij elkaar een half uur. Gelijk rustig ontbeten, toen wij bij de auto aankwamen bleek de accu allang vol te zijn.
Ik heb de app van Tesla nog niet, deze waarschuwt je op je phone wanneer je het ingestelde laadpercentage bijna bereikt hebt.
De laatste 2 x laden was ongeveer 10 minuten.
Meestal ga ik even mijn benen strekken, maar nu was ik te lui.
Ik had gisteren de Tesla 24 dagen & heb tot dan toe 3578 km gereden voor €. 4.60.
Enkel een normale fiets rijdt goedkoper, maar dan wordt je wel moe, maar de aanschaf veel goedkoper.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door JP » 18 mar 2019, 18:07

Dat valt me qua tijd dan nog wel mee. Alsof de benzineverslinder in een ruk een 700km doorrijdt zonder sanitaire kinder/vrouwenstop !

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Wimo » 18 mar 2019, 20:03

Welk type heb je alt? Er komt een update aan waarmee alle auto's sneller gaan laden :clap:

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 19 mar 2019, 10:46

Model S 85, Wimo, met AP1 & belangrijk free super charging.
Die optie zocht ik.
Deze is van 23-12-2014, dat is een van de 2e serie, met 97.000 km, marge.
Het zal mijn niks verwonderen dat het sneller super chargen niet voor de free super charger auto's gaat worden. Want als je aan de super charger laadt, dan weet men in Freemont dat je b.v.b in Hoofddorp om 10.00 uur sta te laden.
De model 3 laat wel sneller op de zelfde super charger

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door vester86 » 19 mar 2019, 15:24

alt schreef: 18 mar 2019, 09:31 Gisteren met de S de eerst lange rit gemaakt naar Bielefeld, 800 km om met een kennis die aangekochte BMW 116 zou terugrijden.
Koop af & toe een autootje om die te laten verhandelen door deze kennis die in de autohandel zit.
Dan heb ik wel de leuke rit om de auto op te halen, maar niet het gezeur van de tirekickers.
Dus thuis 100 % geladen 270 km gereden tot Emsbüren, ontbijt genomen bij Mc D.
Autootje gekocht & weer huiswaards gekeerd met een andere laadstrategie van kort laden bij de super charger bij Embüren, daarna gereden tot Apeldoorn daar weer kort geladen.
Dan met nog 60 km over thuis gekomen.
Daar met een bijna lege accu sneller geladen kan worden met een heel veel hoger amperage, dan een half volle accu bij aankomst bij een super charger.
De rit duurt zeker langer als met een ice, maar de rit was 95 % autobaan, lekker de autopilot aan bij 130 & van het uitzicht genieten als of je met een snelle touringcar mee bent, zonder zingende of kotsende passagiers & toch 130 rijden als het wat droger was.
De elektrakosten voor een ritje van 800 km was slechts €. 4.60 voor het thuisladen, de rest was gratis super chargen.
Daar wordt ik nu nog vrolijk van.
Dit maakt de winst op 116 nog een klein stukje groter.

Het was natte rit, regen & constant regen.
Ik hoop dat regering nu eindelijk iets gaat doen aan al die regen, wat al jaren ik jaren gekscherend tegen iedereen zegt, die klaagde over het weer, dat het nu toch eens tijd wordt dat de regering iets tegen het slechte weer wat zou moeten doen.
Want alles wordt in NL geregeld door de regering, toch!
En kijk de vvd gaat met groen links, chr. unie, pvdd , d66 het weer verbeteren, daar wordt ik toch blij van.
Maar mijn portemonnee zeker niet.
Vandaar een autootje kopen voor de handel.
hoeveel zou deze rit kosten zonder gratis laden?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 19 mar 2019, 16:22

Wat de rit gekost zou hebben?
Het was koud 4 Gr. , regen, wind, dit zijn 3 oorzaken waar een ev problemen mee heeft.
Ook een ice heeft daar last van onder deze omstandigheden, maar dat ervaar je niet zo.
Zeg maar grof 2,5 maal de 79 Kwh x €. 0.22 = €. 43.45 met thuis laden met 16 Amp.

vester86
Berichten: 2712
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door vester86 » 19 mar 2019, 16:33

dank u, mooi vergelijk en valt me nog mee

Wimo
Berichten: 2041
Lid geworden op: 10 jul 2009, 00:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Wimo » 19 mar 2019, 23:56

alt schreef: 19 mar 2019, 10:46 Model S 85, Wimo, met AP1 & belangrijk free super charging.
Die optie zocht ik.
Deze is van 23-12-2014, dat is een van de 2e serie, met 97.000 km, marge.
Het zal mijn niks verwonderen dat het sneller super chargen niet voor de free super charger auto's gaat worden. Want als je aan de super charger laadt, dan weet men in Freemont dat je b.v.b in Hoofddorp om 10.00 uur sta te laden.
De model 3 laat wel sneller op de zelfde super charger
Blijkbaar gaan alle oude s/xjes naar 145kWh ipv 120. Ook de gratis supercharger versies.. de model 3's kunnen tot 250 kwh oid. 200km laden in 10min...

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Robin » 20 mar 2019, 08:09

JP schreef: 18 mar 2019, 18:07 Dat valt me qua tijd dan nog wel mee. Alsof de benzineverslinder in een ruk een 700km doorrijdt zonder sanitaire kinder/vrouwenstop !
Dat deed ik met één stopje. Heerenveen- Freiburg im Breisgau. E46 M3 2003/2004.

Niet abnormaal hoor:)

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 20 mar 2019, 11:49

Hoe lang deed je er over, Robin, op de fiets?
Want je moet het wel voor minder dan €. 4.60 heen & weer rijden.

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door allen » 20 mar 2019, 14:03

Het moet nog wel... :lol:
Dat je op je oude dag nog gaat zitten rekenen wat je aan het einde van de looptijd straks met het bespaarde geld kan gaan doen is je goed recht, maar ik gok dat Robin vast voor zichzelf kan bepalen of hij voor max vier euro en zestig centen heen en weer wil?

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26921
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door romo » 20 mar 2019, 17:57

Als je leuk, mooi, met beleving wil autorijden, nou ja, dan kost maar een paar knaken, een hobby mag wat kosten IMO.

Dus mooi en gegund dat een Tesla lekker goedkoop kan, maar dat is niet mijn overweging bij autorijden.

Robin
Berichten: 51338
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: 52° 57′ NB, 5° 56′ OL

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Robin » 21 mar 2019, 07:51

Centenkwestie. Als ik thuis was gebleven had ik 4,60 besteed aan een halve liter ofzo:)

4,60 is natuurlijk absurd laag. Maar zit er geen addertje onder 't gras en als heel NL dit straks zo gaat doen denken jullie dan niet dat de roverheid hier 'n stokje voor gaat steken en het zootje duurder maakt?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39694
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door Arthur » 21 mar 2019, 08:43

Daarom profiteert 'zakelijk' NL er nu nog van, en ik geef ze geen ongelijk. Maar op wegenbelasting kun je wel rekenen straks. Mss dokteren ze nog wel een leuke belasting uit. Maar het rijden zelf zal toch wel goedkoper blijven dan conventioneel?

allen
Berichten: 18302
Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door allen » 21 mar 2019, 09:07

Geloof wel dat het altijd voordeliger zal blijven. We zullen ook allemaal een keer moeten overstappen. Maar wat ik dan niet begrijp is dat er nogsteeds hele woonwijken uit de grond gestampt worden waar niets voor is voorbereid en waarbij je geen parkeerplaats meer hebt als je later dan 18 uur thuis komt. Waar laden zij hun auto dan op?
Zouden nieuw te bouwen appartementencomplexen nu al voorzieningen aanleggen voor 300+ electrische auto’s?

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3016
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door alt » 21 mar 2019, 09:59

Als in de toekomst gaan Chinese investeerders in vastgoed gaan investeren, dan komen er zo wie zo overal bij dat vastgoed laadpalen.
China gaat met de autoindustrie groot worden met ev's . Deze ev's moeten geëxporteerd worden.
Zoals wij weten wordt alles centraal geregeld. Dat houdt in dat alles aan elkaar is gekoppeld.
De Chinees kijkt naar het totaal plaatje & niet enkel ev's verkopen, maar naar infra + vastgoed. Dat twee maal verdienen.
Misschien zelfs gaan zij in de energie, dan wordt het drie maal geld verdienen.
Zie het G5-net verhaal, telefoons & infra verkopen. Zij slimmer dan Apple.
Musk denkt ook als een Chinees, niet alleen ev's, maar ook infra.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31177
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door JP » 21 mar 2019, 10:03

In China bouwen ze 1600 kolencentrales om aan stroom te komen. Hier gaan we uit dat het kan op de bestaande centrales.

fuseekogel
Berichten: 264
Lid geworden op: 19 jul 2013, 06:55

Re: Het grote Tesla-topic

Bericht door fuseekogel » 22 mar 2019, 09:12

Er is op YouTube een kanaal van Bjorn Nuland https://www.youtube.com/user/bjornnyland waar hij diverse EV test. Het is bijna hilarisch om naar te kijken hoe de EV dominees proberen recht te lullen wat krom is. Een race van 600 km die bijna de hele dag duurt, overnachten in de auto, eten weet ik wat om de tijd te doden tijdens het laden. Het geld wat je uitgeeft tijdens het laden aan eten drinken en vermaak tijdens het wachten telt men maar niet.

Windrichting, bandenmaat alles is weer een factor, snel rijden is niet te doen, gaat het verbruik teveel omhoog enz enz. Het sluit aan op de ervaringen van vrienden die ook een Tesla hadden, de een was het gezeur met dat snoer zat, als hij van klant naar klant moest, zijn agenda is dusdanig dat hij niet overal zomaar even 45 min kan laden, de ander is 1x naar Hongarije geweest op vakantie en was gelijk klaar ermee. Als je de pech heb dat er iemand ook staat te laden kan je wachten totdat deze klaar is, kan je ook aansluiten dan moet je alsnog wachten totdat de ander vol is voordat deze jouw auto laad.

En nu zijn er nog niet zoveel, wat als er wel een hoop komen?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten