Ervaringen Range Rover L322
- michaelvg
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
- Locatie: Oosterhout NB
Ervaringen Range Rover L322
Goedemiddag allemaal,
Ik zit al enige tijd met het dilemma in mijn hoofd om mijn BMW 430D te gaan verkopen en hiervoor een Youngtimer op de zaak terug te kopen.
Nu ben ik altijd al fan geweest van de Range Rover L322 en valt deze ook mooi in de ''Youngtimer'' catergorie.
Zijn er hier meer mensen die zo'n stap gemaakt hebben en/of ooit een L322 gehad hebben?
Ik hoor/lees nogal wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van de RR L322 3.0 TD6.
B.v.d. voor jullie input!
Groet, Michael
Ik zit al enige tijd met het dilemma in mijn hoofd om mijn BMW 430D te gaan verkopen en hiervoor een Youngtimer op de zaak terug te kopen.
Nu ben ik altijd al fan geweest van de Range Rover L322 en valt deze ook mooi in de ''Youngtimer'' catergorie.
Zijn er hier meer mensen die zo'n stap gemaakt hebben en/of ooit een L322 gehad hebben?
Ik hoor/lees nogal wisselende verhalen over de betrouwbaarheid van de RR L322 3.0 TD6.
B.v.d. voor jullie input!
Groet, Michael
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: Ervaringen Range Rover L322
Ik rij zelf ook een youngtimer maar als je probleemloos wilt rijden zoals in een veel jongere auto dan moet je de boel toch aardig voor elkaar hebben. Mijn 2002 Audi zat aan de bovenkant van de markt qua prijs, sindsdien is er de helft van de aanschafwaarde ingegaan en ik heb nog geen 1 echt probleemloze kilometer gemaakt. Er is altijd wel wat mee. Nu heeft Audi niet dezelfde kwaliteit als een RR maar toch
Dus wil je vergelijkbare betrouwbaarheid als die van een jonge auto dan moet je welhaast een gerestaureerd ding kopen tenzij je de charme van oude rommel voor lief neemt
Dus wil je vergelijkbare betrouwbaarheid als die van een jonge auto dan moet je welhaast een gerestaureerd ding kopen tenzij je de charme van oude rommel voor lief neemt
-
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32
Re: Ervaringen Range Rover L322
Geen idee qua betrouwbaarheid, maar houd er wel rekening mee dat de TD6 erg traag is. Slechts 174 pk op bijna 2,5 ton leeg en dankzij de 5 traps automaat draait die bijna 2600 toeren bij 120kmu.
Het lijkt mij nogal een stap terug vanuit een 430D.
Het lijkt mij nogal een stap terug vanuit een 430D.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12748
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ervaringen Range Rover L322
Dit lijkt me echt zo'n auto waarbij de aankoop valt of staat met de hoeveelheid facturen van de vorige eigenaar. Algehele staat van (aantoonbaar) onderhoud lijkt me belangrijker dan de specifieke uitvoering of kilometerstand.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Ervaringen Range Rover L322
Vind het gave wagens. Blijkbaar bestaan er betrouwbare versies, maar ik moet toegeven dat ik hem zelf niet aan durf. Vind een Defender al duur genoeg.
- michaelvg
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 20 jul 2010, 21:38
- Locatie: Oosterhout NB
Re: Ervaringen Range Rover L322
Een flinke stap terug in vergelijking met mijn (bijna full option) 430D zal het sowieso gaan worden (rijbeleving + luxe), maar met de tijd zal er dan ook een vervangende motor en/of snelle benzine (135i/140i) naast komen. Ik zal ook zeker een exemplaar gaan kiezen waarbij de historie goed inzichtelijk is, dus zo'n filmpje met daarin wat ''tips and tricks'' is altijd handig!
Thanks voor de response!
Thanks voor de response!
-
- Berichten: 18532
- Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
- Locatie: Boedelbak
Re: Ervaringen Range Rover L322
40k in 6 maanden... Daarin? Sterkte met de rekeningen.....
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: Ervaringen Range Rover L322
Mijn vader heeft destijds de L322 met de BMW 6-cylinder diesel gereden en met de 4.4 diesel (ford?). Dus toen ze nieuw geleverd werden, vroeg 2000 denk ik? Met die 6-cylinder was de auto echt heel, heel erg traag. Moest je echt me anticiperen bij snelweg invoegen of je het wel haalde om uit te kunnen komen voor het einde van de oprit. Die V8-diesel heeft hij uiteindelijk nog gechipt, toen was het wel prima qua meekomen in het verkeer hoor.
Met beide auto's zo'n 200k gereden en nooit stil gestaan onderweg (was met de generatie daarvoor wel anders), maar wel beurtjes altijd 2000 - 3000 euro bij de dealer. Geen idee waar je nu op moet rekenen als je 'm goed wilt bijhouden bij een specialist.
De rijervaring vond ik altijd dichter bij een Mercedes Sprinter met een te grote meubelbak liggen dan bij de 530d touring uit die tijd. Je moet er van houden zeg maar. Nog steeds vindt ik dat met de Range Rover's, in hun categorie ongetwijfeld helemaal top maar niet mijn type 'driving fun'. Wel heel erg onthasten in zo'n ding. Deze winter nog met pa's Range Rover naar Denemarken gereden, echt heel anders dan als ik dat met een normale auto zou doen. Ontspannen, nooit haasten zeg maar. Als ik er zo over na denk misschien wel goed voor mij
Met beide auto's zo'n 200k gereden en nooit stil gestaan onderweg (was met de generatie daarvoor wel anders), maar wel beurtjes altijd 2000 - 3000 euro bij de dealer. Geen idee waar je nu op moet rekenen als je 'm goed wilt bijhouden bij een specialist.
De rijervaring vond ik altijd dichter bij een Mercedes Sprinter met een te grote meubelbak liggen dan bij de 530d touring uit die tijd. Je moet er van houden zeg maar. Nog steeds vindt ik dat met de Range Rover's, in hun categorie ongetwijfeld helemaal top maar niet mijn type 'driving fun'. Wel heel erg onthasten in zo'n ding. Deze winter nog met pa's Range Rover naar Denemarken gereden, echt heel anders dan als ik dat met een normale auto zou doen. Ontspannen, nooit haasten zeg maar. Als ik er zo over na denk misschien wel goed voor mij
-
- Berichten: 447
- Lid geworden op: 15 feb 2008, 00:53
Re: Ervaringen Range Rover L322
Trouwens, collega van me had ook zo'n L322. Was jaar of vijf terug. Wel met benzine V8 en LPG. Was ook altijd >3k per beurt kwijt.
-
- Berichten: 18302
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 22:46
Re: Ervaringen Range Rover L322
Beurten bij de dealer waarschijnlijk. Deed ik tot voor kort ook. Rekeningen waren zelfs bij mij aan de extreme kant. Laatste beurt paar duizend verder. Service melding niet gereset (kan ik dan gelukkig zelf wel), seal swivelbol niet goed gefixt, koppeling die ineens niet goed meer z’n werk deed. Onderdelen beschadigd of zoekgeraakt. Bellen leverde een grote bek op. Was per direct klaar. Wagen bij dezelfde gasten gegooid die m’n Caterham in onderhoud hebben. Alles gefixt. Wagen rijd weer perfect.
L322 zal ongetwijfeld nog wat meer kosten, maar zo’n wagen moet je gewoon naar een universele garage of specialist brengen. Zit toch geen garantie meer op.
L322 zal ongetwijfeld nog wat meer kosten, maar zo’n wagen moet je gewoon naar een universele garage of specialist brengen. Zit toch geen garantie meer op.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
Re: Ervaringen Range Rover L322
Geen ervaring mee, maar wel al eens naar die catergorie gekeken als youngtimer, grote SUV, net als een paar collega ZZPers
RR, Disco, Cayenne, X5, ML, allemaal behoorlijk lomp, of behoorlijk hoge running costs. Vanwege de nogal hoge aanschafprijs/dagwaarde best nog behoorlijk bijtelling.
Om prive niet te veel bij te tellen, is juist een exemplaar dat niet helemaal top is, gunstig. Daarna bedrijfsmatig kosten om m acceptabel te krijgen, dat hoef je vervolgens niet bij te tellen.
Net onder die klasse: de eerste X3 is nu ook 15 jaar op de markt, al redelijk veel aanbod op mobile.de!
En al vaker laten weten, mijn youngtimers hebben me op 1x CPZ na nog nooit laten staan.
RR, Disco, Cayenne, X5, ML, allemaal behoorlijk lomp, of behoorlijk hoge running costs. Vanwege de nogal hoge aanschafprijs/dagwaarde best nog behoorlijk bijtelling.
Om prive niet te veel bij te tellen, is juist een exemplaar dat niet helemaal top is, gunstig. Daarna bedrijfsmatig kosten om m acceptabel te krijgen, dat hoef je vervolgens niet bij te tellen.
Net onder die klasse: de eerste X3 is nu ook 15 jaar op de markt, al redelijk veel aanbod op mobile.de!
En al vaker laten weten, mijn youngtimers hebben me op 1x CPZ na nog nooit laten staan.
- Spijkerhard
- Berichten: 4046
- Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
- Auto: (nog steeds) Te veel.
- Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3
- Paskal
- Berichten: 3674
- Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
- Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
- Locatie: ZO-Brabant
Re: Ervaringen Range Rover L322
Oom van me heeft destijds een nieuwe L322 gereden. Eigenlijk was er sinds een jaar na aanschaf vrijwel geen km waarbij hij rondreed zonder een defect (klein of groot) waarbij hij eigenlijk naar de garage moest. Onderhoudskosten zowel bij de dealer als de specialist waren met duizenden Euro's per beurt echt niet lollig. Hij had defecten all over the place waarbij vage elektronische storingen toch wel de overhand hadden. Toevallig passeerde ik er gister ook weer eentje op de snelweg: 90/u rijdend op de rechter rijstrook met de voorzijde helemaal ingezakt wat duidt op een luchtvering-issue.
Vind ze er machtig mooi uit zien, maar de storingsgevoeligheid en bijbehorendende onderhoudskosten zijn wel erg fors.
Vind ze er machtig mooi uit zien, maar de storingsgevoeligheid en bijbehorendende onderhoudskosten zijn wel erg fors.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 327 gasten