Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door WJ » 15 mar 2019, 22:29

Gaaf ding!

Thomas H
Berichten: 683
Lid geworden op: 17 mei 2008, 10:45

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Thomas H » 15 mar 2019, 22:56

Leuk, eerlijk verhaal. Was wel een ervaring zeg. Voordeel is wel dat je nu hebt kunnen zien wat je koopt. Zo’n proefrit kan nare verrassing voorkomen natuurlijk.

Gebruikersavatar
Niels
Berichten: 22254
Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
Auto: Prius+
Locatie: Grunn...

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Niels » 16 mar 2019, 00:13

:clap: Briljant.

Super coole wagen :thumbup:

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door la_fusion » 16 mar 2019, 09:08

Mooi om te lezen! Dit zijn de leuke trips ;) Natuurlijk zijn er zaken die beter hadden kunnen zijn.. het slapen in de auto, het hotel, de route op heen en terugweg maar goed het verhaal was vast minder leuk geweest als dat allemaal 'gewoon' was gegaan zoals gepland ;)

Je ervaring met het meerijden doet mij herinneren aan de aanschaf van mijn MR2 uit '88. De eigenaar gooide de auto dwars over de oprit de snelweg op. Geheel onverwacht maar heeft er onder andere voor gezorgd dat ik de auto toen wel gekocht heb :D

Met betrekking tot de stoelen.. dit zijn de stoelen die ze ook in de Giulietta hadden moeten leveren.. die hebben ze namelijk wel in de Mito gezet.

Online
Gebruikersavatar
e30touring1990
Berichten: 2812
Lid geworden op: 04 apr 2013, 13:19
Auto: Z3QP S54/1M/E39/Tuono1000r
Locatie: www.brandbikes.nl

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door e30touring1990 » 16 mar 2019, 10:07

leuk verhaal en foto's! leuk om te lezen idd. veel plezier met de fiat :D

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door MartijnGizmo » 16 mar 2019, 11:43

Mooi verhaal, wat een avontuur zo! :D

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door HJ2 » 16 mar 2019, 16:38

Geduld wordt beloond. Jammer dat ik de tissues al had opgegeten, maar alsnog heb ik het hele verslag met smaak gelezen hoor!
Romantisch en met vlotte pen geschreven maar ik stel mij zo voor dat het op sommige momenten HEUL anders voelde dan vanaf het scherm te lezen is!
Dat zet wel het vormen van nieuwe synapsen in de boordcomputer aan het werk, kun je op je oude dag in het bejaardentehuis weer van teruggenieten iig. Nu eerst nog genieten van het bommetje!!!

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Spijkerhard » 16 mar 2019, 17:30

Als de erge momenten erger waren dan de smeuige details....
Goud verhaal natuurlijk, gouden historie bij de auto, en dat voor een paar Euro extra t.o.v. laten vervoeren. Kost je ook een paar snipperdagen natuurlijk. Maar de tweede keer gaat het altijd beter!

Gebruikersavatar
Jules
Berichten: 1808
Lid geworden op: 30 sep 2009, 11:05
Auto: M135i

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Jules » 17 mar 2019, 13:07

Haha lekker verhaal. Doet me denken aan onze detour in Sri Lanka door een wegafsluiting. Uiteindelijk werd het avond en belandden we op de top van een berg werd het onverhard en kwamen er rotsen... gelukkig kwamen er uit het niets een aantal locals met een tuktuk aan die ons wisten te vertellen “No road! No road!”

Met veel pijn en moeite op die bergtop weten te keren en daarna nog 4 uur moeten rijden om bij de volgende accomodatie te komen...

Ik ben autorijden niet gauw zat maar ik zat er toen echt wel even doorheen 😅

Frank_Sch
Berichten: 2117
Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
Auto: Alpina B3s cabrio 2011

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Frank_Sch » 17 mar 2019, 19:02

Jinx, eindbaas :headbang: :df:

Zo doe je dat, geweldig. Zelfgebreide hoes van la Mama. En dan die auto Ercole noemen. :hosanna: Om te smullen. Heel veel plezier gewenst met die auto.

Baboulah
Berichten: 1495
Lid geworden op: 30 dec 2017, 19:21

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Baboulah » 18 mar 2019, 12:51

abarth altijd leuk, enjoy!

Wheelnut
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2021, 23:38
Auto: Lancia Ypsilon

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Wheelnut » 26 dec 2021, 00:04

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik een nieuwe Lancia Ypsilon uit Italië kan importeren?

Er is geen tijd om het ding zelf te halen, dus dat wil ik via een transporteur doen, maar wat geloof ik belangrijker is, is wat voor papierwerk er precies benodigd is.

Aangezien ik hem nieuw koop, moet ik dan BTW betalen in Italië en dat terugclaimen (good luck, lijkt me!) of betaal je dat gewoon, en alleen BPM in Nederland?
Of koop je zonder BTW in Italië en voldoe je BTW en BPM in Nederland?

Vervolgens las ik dat als je de auto uitvoert op Italiaanse platen dat je die dan later terug moet sturen en dat de meeste verkopers hier niet happig op zijn.
Anderzijds zou de RDW moeilijk doen als je de auto zonder kentekenplaten zou binnenbrengen.

Wat zijn de papieren die vereist zijn? Ik kreeg de indruk dat dat meer is dan slechts de aankoopfactuur.

Wie kan zijn licht laten schijnen en een verlaat kerstcadeau werkelijkheid maken?

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Arthur » 26 dec 2021, 00:06

Welkom!
En nee, ik kan je niet helpen.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door JP » 26 dec 2021, 00:15

Ciao ! Welkom en ik krijg het gevoel dat half auto-verkopend auto's tegenwoordig uit het buitenland haalt.

Je bent je bewust dan nieuwe-nieuwe net duurder zijn dan die 6 maanden oud danwel 6kkm gelopen hebben, belastingtechnisch.
Daarnaast zal het transport ook nog genoeg kosten.

Wheelnut
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2021, 23:38
Auto: Lancia Ypsilon

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Wheelnut » 26 dec 2021, 06:28

Het gaat om een auto voor mijn schoonmoeder, het zal haar derde Ypsilon worden. Ze wil niks anders. Anders hadden we gewoon een auto in Nederland gekocht.
Ik heb zelf een oude auto van zuid-Frankrijk naar Engeland laten brengen een paar jaar geleden en dat was ongeveer 900 euro, 1500 km.
Sinds de fusie van FCA en PSA is er het vreugdevolle nieuws dat Lancia wellicht weer naar Nederland komt, maar dat zal pas 2024 zijn op z'n vroegst - daar kunnen we niet op wachten.

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door bartb » 26 dec 2021, 08:29

De belastingdienst ziet een auto als nieuw als hij jonger is dan 6mnd en 6000km. Auto van één jaar oud met 1000km is dus nog steeds nieuw.
Je zult dan opnieuw BTW en BPM moeten afdragen. Ook als je al BTW in Italië hebt afgedragen.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Martijn_bmw » 26 dec 2021, 08:38

Maar binnen EU hoef je niet 2x btw te betalen.
Dan moet je in Italië zonder btw laten factureren. Hoe precies weet ik dan ook weer niet…

Is het niet een idee om het via een auto import bedrijf te laten lopen? Zoals das autoimport of https://www.mijnautoimporteur.nl/ etc.

Zijn inmiddels zat bedrijven voor, ze regelen alles incl transport en ze weten exact welke documenten waar de btw betalen etc.

De fee die ze rekenen voor het hele proces valt meestal flink mee vind ik

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door bartb » 26 dec 2021, 08:43

Martijn_bmw schreef: 26 dec 2021, 08:38 Maar binnen EU hoef je niet 2x btw te betalen.
Dan moet je in Italië zonder btw laten factureren. Hoe precies weet ik dan ook weer niet…
Nee dat klopt “officieel” hoeft dat niet. Maar dat laten ze helaas wel gebeuren.

Wheelnut
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2021, 23:38
Auto: Lancia Ypsilon

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Wheelnut » 26 dec 2021, 08:47

Ik heb inderdaad een aantal bedrijven aangeschreven, een paar maanden terug, en weinig of niets van ze gehoord. Ik heb het recentelijk weer eens geprobeerd, en ik wacht de feestdagen wel af.
Ik wil graag weten hoe het zit, voordat ik een opdracht geef, zodat ik niet voor onplezierige verrassingen kom te staan.

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Martijn_bmw » 26 dec 2021, 08:50

https://qoets.nl/zoekopdracht/inleiding

Iemand hier op het forum had een goede ervaring met deze club. Gewoon ff bellen werkt het beste

Online
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26616
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Martijn_bmw » 26 dec 2021, 08:52

bartb schreef: 26 dec 2021, 08:43
Martijn_bmw schreef: 26 dec 2021, 08:38 Maar binnen EU hoef je niet 2x btw te betalen.
Dan moet je in Italië zonder btw laten factureren. Hoe precies weet ik dan ook weer niet…
Nee dat klopt “officieel” hoeft dat niet. Maar dat laten ze helaas wel gebeuren.
Met btw verleggen niet, maar ik denk dat dat alleen als bedrijf kan.

Nog een reden om dan juist wel via een import bedrijf te spelen, dan heb je die fee dubbel en dwars terug verdiend met het niet dubbel btw betalen.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _verleggen

Wheelnut
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2021, 23:38
Auto: Lancia Ypsilon

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Wheelnut » 26 dec 2021, 08:54

Martijn_bmw schreef: 26 dec 2021, 08:38 Is het niet een idee om het via een auto import bedrijf te laten lopen? Zoals das autoimport of https://www.mijnautoimporteur.nl/ etc.
Ik heb mijnautoimporteur net aangeschreven - we zullen zien. Bedankt voor de tip - ze zitten vlakbij, dus dat komt mooi uit.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39596
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Arthur » 26 dec 2021, 10:16

Martijn_bmw schreef: 26 dec 2021, 08:50 https://qoets.nl/zoekopdracht/inleiding

Iemand hier op het forum had een goede ervaring met deze club. Gewoon ff bellen werkt het beste
Collega van mij idd ook. Zelf ook contact met deze mensen gehad, ze reageren snel en denken met je mee. Ze doen wel veel de Duitse ‘premium’ merken, dus of ze veel contacten hebben in de Ypsilon-wereld? Maar vragen staat vrij.

Tom
Berichten: 21698
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Tom » 26 dec 2021, 11:22

Het ligt eraan of het een btw of marge marge-auto is, als de auto eenmaal op particuliere naam heeft gestaan dan is de btw reeds betaald in Italië. Het dan terugvragen is bijzonder lastig (ik durfde dat niet aan; je moet hier de btw nogmaals betalen dus het is nogal een gok of je het terug gaat krijgen). Als het een btw-auto is dan kunnen ze jou als particulier factureren zonder btw, ondanks dat je geen bedrijf bent. Veel autobedrijven weten dat niet dus vraag is of ze erin mee gaan. De btw (en bpm) voldoe je dan in Nederland.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31036
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door JP » 26 dec 2021, 11:33

Chris reist de hele week door Europa om auto’s op te halen, volgens mij ook al meerdere hier op het forum (bij mij al 2)

https://www.sjoeritzz.nl/

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Semrush [Bot] en 137 gasten