E39 535i met electrische kuren
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
E39 535i met electrische kuren
Sinds een tijdje gaat af en aan het dynamolampje branden en laadt de accu slecht bij.
Eerste verdacht was de dynamo maar die levert voldoende stroom en een gezonde laadspanning.
Bij nader onderzoek kom ik er achter dat de dunnere kabel op de + pool van de accu 85 graden word, de 200 Amp zekering zit goed vast en is ook niet warm.
Iemand enig idee waar deze problemen vandaan komen?
Eerste verdacht was de dynamo maar die levert voldoende stroom en een gezonde laadspanning.
Bij nader onderzoek kom ik er achter dat de dunnere kabel op de + pool van de accu 85 graden word, de 200 Amp zekering zit goed vast en is ook niet warm.
Iemand enig idee waar deze problemen vandaan komen?
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E39 535i met electrische kuren
Massa goed??
En als het lampje brand, wat is dan je laadspanning?
Heb je de accu ook al getest?
En als het lampje brand, wat is dan je laadspanning?
Heb je de accu ook al getest?
-
OnlineLuco
- Berichten: 27897
- Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16
Re: E39 535i met electrische kuren
spanningsregelaar?
-
- Berichten: 3257
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:55
Re: E39 535i met electrische kuren
Wat is voldoende stroom en gezonde laadspanning ??
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: E39 535i met electrische kuren
Laadspanning 14 volt.
Wat het was toen het lampje brande weet ik niet zeker maar zeker geen 14 volt, accu is recent vervangen, massa bij de accu zit er goed op, de massakabel bij de motor kan ik nog controleren, zijn er nog andere massapunten die ik kan checken?
zit de spanningsregelaar op de dynamo en is deze makkelijk te vervangen?
Auto is van 98 en er al een enorme lijst van nieuwe onderdelen opgegaan , gewoon maar preventief vervangen en hopen op resultaat?
Wat het was toen het lampje brande weet ik niet zeker maar zeker geen 14 volt, accu is recent vervangen, massa bij de accu zit er goed op, de massakabel bij de motor kan ik nog controleren, zijn er nog andere massapunten die ik kan checken?
zit de spanningsregelaar op de dynamo en is deze makkelijk te vervangen?
Auto is van 98 en er al een enorme lijst van nieuwe onderdelen opgegaan , gewoon maar preventief vervangen en hopen op resultaat?
- Auke M535i
- Berichten: 1349
- Lid geworden op: 23 dec 2008, 12:19
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
Re: E39 535i met electrische kuren
Warmte ontwikkeling = teveel weerstand. Defecte kabel? Slecht contact met accu/corrosie? Polen loshalen en schoonmaken.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E39 535i met electrische kuren
Spannings regelaar incl koolborstels zit op de dynamo. Dikwijls ook veel stof op de slipring..
- Martin van der Zwaard
- Berichten: 8693
- Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50
Re: E39 535i met electrische kuren
14volt ie te weinig. Meestal zit je rond de 14,6 ofzo.
Spanningsregelaar kan. Denk alleen niet dat die los te krijgen is. Meestal complete dynamo.
Op de dynamo zelf zit ook een massapunt. Kijk even of die niet gecorrodeerd is.
Spanningsregelaar kan. Denk alleen niet dat die los te krijgen is. Meestal complete dynamo.
Op de dynamo zelf zit ook een massapunt. Kijk even of die niet gecorrodeerd is.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: E39 535i met electrische kuren
Spanningsregelaar is los te krijgen onder nummer 12311713491, indien je een Bosch dynamo hebt. Prijs is EUR 359.00 in de BTW (slik...).
Ik zou even een revisiebedrijf benaderen. Die kunnen er waarschijnlijk zo nieuwe koolborstels inzetten, als ze al niet een complete ruildynamo hebben liggen. Hoeveel km zit ie er in? Een dynamo reviseren is na zo'n 150-180k km ook geen overbodige luxe.
Ik zou even een revisiebedrijf benaderen. Die kunnen er waarschijnlijk zo nieuwe koolborstels inzetten, als ze al niet een complete ruildynamo hebben liggen. Hoeveel km zit ie er in? Een dynamo reviseren is na zo'n 150-180k km ook geen overbodige luxe.
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E39 535i met electrische kuren
Da’s wel erg pittig! Aftermarket prijs is waarschijnlijk 1/10e daar van..!///Joost schreef: ↑15 mar 2019, 10:40 Spanningsregelaar is los te krijgen onder nummer 12311713491, indien je een Bosch dynamo hebt. Prijs is EUR 359.00 in de BTW (slik...).
Ik zou even een revisiebedrijf benaderen. Die kunnen er waarschijnlijk zo nieuwe koolborstels inzetten, als ze al niet een complete ruildynamo hebben liggen. Hoeveel km zit ie er in? Een dynamo reviseren is na zo'n 150-180k km ook geen overbodige luxe.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
- HJ2
- Berichten: 3567
- Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
- Locatie: Delluf 'shire'
Re: E39 535i met electrische kuren
Ik zou ff een blik met de thermografische camera werpen of er niet meer delen tussen dynamo en accu warm worden.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: E39 535i met electrische kuren
Ik ga morgen ff alle kabels nalopen en de dynamo bekijken, het is een watergekoelde dus vervangen is best kostbaar, als het de spanningsregelaar is dan is het natuurlijk mooi als die los vervangen kan worden. Ik heb de kabel al bekeken met een thermocam en nog niks geks gezien behalve de pluspool van de accu die 85 graden werd
-
Online
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: E39 535i met electrische kuren
Wat mij opvalt is dat er een behoorlijke spanning staat te trekken aangezien die pluskabel zo warm wordt.. maakt er iets sluiting of een module die de geest gaat geven?
- EricYellow
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 22 aug 2006, 22:39
- Locatie: Helmond
- Contacteer:
Re: E39 535i met electrische kuren
Als de plus pool vd accu en de kabel die er aan vast zit 85 graden wordt, dan begin eerst maar met het vervangen van de plus klem en de kabel die eraan zit.
Een plus/min pool worden normaal gesproken helemaal niet warm.
Iemand heeft het al eerder gezegd, warmte=weerstand.
En weerstand creëert weer warmte, wat weer meer weerstand tot gevolg heeft en dus weer meer warmte oplevert...een mooi cirkeltje wat in het ergste geval een uitgebrande auto tot gevolg heeft.
Een plus/min pool worden normaal gesproken helemaal niet warm.
Iemand heeft het al eerder gezegd, warmte=weerstand.
En weerstand creëert weer warmte, wat weer meer weerstand tot gevolg heeft en dus weer meer warmte oplevert...een mooi cirkeltje wat in het ergste geval een uitgebrande auto tot gevolg heeft.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: E39 535i met electrische kuren
Ik heb idd de kabel vervangen( de accuklem was al vervangen) beetje vaseline op de accupool en alles opgeschuurd en het probleem opgelost, althans het warm worden van de kabel. Ik ben niet gewend dat dingen zo makkelijk gaan dus ik kijk het nog een weekje aan voordat ik blij ben. Iedereen bedankt voor de reacties.
-
- Berichten: 316
- Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33
Re: E39 535i met electrische kuren
Nou het heeft 2 weken geduurd maar de dynamo heeft het toch begeven, ik heb hem meteen gedemonteerd en het was ook nog een watergekoelde.
Hij was bijna verbrand van binnen, morgen even naar een revisiebedrijf brengen en als de prijs daar tegevalt of hij is voorbij redding toch maar een nieuwe.
Hij was bijna verbrand van binnen, morgen even naar een revisiebedrijf brengen en als de prijs daar tegevalt of hij is voorbij redding toch maar een nieuwe.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: malle eppie en 186 gasten