Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door HJ2 » 14 mar 2019, 20:40

Bier, chips en iPhone bij de hand, maar het blijft spannend zo.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door JP » 14 mar 2019, 21:08

Ook tissues HJdeux ?

Gebruikersavatar
jottemj
Berichten: 200
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:48

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door jottemj » 14 mar 2019, 21:42

Duurt lang! Hopelijk is die Abarth wat sneller van 0-100 woorden.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door HJ2 » 14 mar 2019, 22:15

JP schreef: 14 mar 2019, 21:08 Ook tissues HJdeux ?
Oh, wordt het zo’n verhaal... wacht even, dan verruil ik de italiaanse chips voor Naturel tegen het branden :hosanna:

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Martijn_bmw » 15 mar 2019, 07:04

Martijn_bmw schreef: 14 mar 2019, 14:54 Ha cool! ik ga alvast F5-en. Dit zijn de leuke topics en verhalen :D
De F5 knop is inmiddels versleten... :mrgreen:

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door la_fusion » 15 mar 2019, 07:46

Ik in volle hoop vanmorgen naar het werk aan het rijden in de hoop het sappige verhaal onder het genot van een kopje koffie te kunnen lezen.. zie ik alleen maar clickbaits als reacties voorbij komen. Als een thaise massage zonder happy

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door HJ2 » 15 mar 2019, 08:37

Ik heb de tissues dan ook maar opgegeten Sjee Pee....

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door MartijnGizmo » 15 mar 2019, 09:22

Die arme Jinx is denk ik wat slaap aan het inhalen... :ziek:

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31034
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door JP » 15 mar 2019, 09:32

HJ2 schreef: 15 mar 2019, 08:37 Ik heb de tissues dan ook maar opgegeten Sjee Pee....
Aparth.....:hmmm:

Gebruikersavatar
Ferdi
Berichten: 3035
Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:00
Auto: Pajero 3.2 Di-D
Locatie: Drenthe

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Ferdi » 15 mar 2019, 09:43

MartijnGizmo schreef: 15 mar 2019, 09:22 Die arme Jinx is denk ik wat slaap aan het inhalen... :ziek:
Vandaag schijnt het wereld slaapdag te zijn, dus dan zal het nog wel even duren :mrgreen:

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door ///Joost » 15 mar 2019, 10:15

Ferdi Gielen schreef: 15 mar 2019, 09:43 Vandaag schijnt het wereld slaapdag te zijn...
Dat kan ik me wel voorstellen na al die steaks en dat gekluif van gisteren.

Gebruikersavatar
HJ2
Berichten: 3556
Lid geworden op: 21 jan 2010, 18:10
Locatie: Delluf 'shire'

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door HJ2 » 15 mar 2019, 10:15

:lollerdelol:

Gebruikersavatar
Jinx
Berichten: 1147
Lid geworden op: 21 aug 2008, 16:20
Locatie: Den Haag

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Jinx » 15 mar 2019, 18:30

Sorry for the delay guy's! Ik moest nog veel doen toen ik eenmaal terug was.

Goed! Het verhaal achter deze auto: mijn vriendin rijd al sinds ik haar ken (langer dan 5 jaar) met een standaard 2004 Seat Ibiza automaat, dat is voor mij als autoliefhebber natuurlijk een beetje een doorn in het oog. Het liefste zou ik haar zien rijden in een Subaru Impreza of iets dergelijks, maar ze heeft wat auto’s betreft twee eisen: hij moet klein zijn en een automaat hebben. Ik daarentegen heb maar 1 eis, het moet een bommetje zijn.

Zoals jullie weten vallen 95% van de driving-fun auto’s af als de auto klein moet zijn en verplicht met een automaat. Een Polo GTI? DSG is erg fijn, maar verder kan ik maar weinig enthousiast worden van zo’n auto. Het moet stijl hebben, karakter, flair en een beetje drama.

Als auto van de zaak heb ik ooit eens met een Abarth 500 esseesse gereden. Die auto is mij altijd bij gebleven en voldoet eigenlijk perfect aan alle criteria. Hoewel het niet krankzinnig snel is heb je wel erg veel lol ermee. Het is echt een schorpioentje. En verkrijgbaar in automaat.

De uitvoering waar ik gericht naar begon te zoeken was de Abarth 595 Competizione. Dat is een soort feest editie van de Abarth 500. Sabelt kuipstoelen, Koni schokdempers, Brembo remschijven, record monza uitlaat, alles is af fabriek dan al aanwezig.

Helaas zijn de Nederlandse exemplaren hiervan met automaat en schakelflippers op 1 hand te tellen. Dus begon ik mijn zoektocht te verbreden. Verreweg de meesten stonden logischerwijs in Italië.

Afbeelding

Na een aantal dagen onderzoek te hebben gedaan had ik de voor mij perfecte auto gevonden. Ik heb een Italiaanse vriend en tevens autohandelaar twee keer laten bellen, de auto gekocht en aanbetaald en hoefde verder ‘alleen nog even uit te zoeken’ hoe ik hem vanaf Italië naar Den Haag zou halen. Daar had ik veel te gemakkelijk over gedacht, maar valt hierboven te lezen en ga ik het niet meer over hebben.

Toen de Renault Kadjar diesel, lichtgewicht trailer voor rijbewijs B en het CMR transport document geregeld was kon de reis beginnen. 1600km heen, 1600 km terug.

Afbeelding

De heenreis besloten we door Zwitserland te rijden omdat dit verreweg de snelste route is. Toen we in de buurt van Zwitserland kwamen stelde mijn telefoon een alternatieve route voor: slechts 19 minuten extra en om Zwitserland heen! Dit scheelt een vignet en een uitgebreide controle dus daar hoefde ik niet lang over na te denken. Helaas bleek deze ‘geniale alternatieve route’ door de besneeuwde bergen van Tirol te lopen. Uiteindelijk heeft dit ons 4 of 5 uur extra gekost.

Na verschillende keren vast te hebben gezeten (opvallend detail: niemand bied hulp) en langs diverse skipiste’s te hebben gereden kwamen we aan bij een bord: vanaf hier 16% daling, op de sneeuw, in de nacht, met een trailer. Ik besloot langzaam te rollen en dan te remmen en dat dan achter elkaar. Totdat ik de rem ingedrukt bleef houden, maar de auto niet meer stopte.. De ABS probeerde me tegen te houden, je kon hem horen werken, maar ik gleed langzaam maar zeker en inmiddels ook schuin richting een bocht 50 meter verderop waar een onheilspellende afgrond achter te zien was. Dit moment is het engste moment in een auto geweest in mijn leven tot nu toe. De Renault Kadjar waar we mee waren heeft geen ESP, geen 4WD, geen niets. Ik heb de auto toch op de een of andere manier aan de kant van de weg kunnen krijgen, heb daar de handrem erop gezet en de motor uitgezet en besloot te gaan slapen tot de ochtend.

Afbeelding

2,5 uur later werd ik gewekt door een agent die op het raam tikte. After 50 meters no more snow, verzekerde hij mij. Ik besloot het nog een kans te geven. Helaas gebeurde er precies hetzelfde als in de nacht en kwam ik dit keer met mijn velg tegen de stoep aan. Inmiddels scheldend en een beetje klaar ermee bleef ik stoïcijns staan waar ik stond. 10 minuten later zag ik in mijn achteruitkijkspiegel een grote wagen de hoek om driften, letterlijk. Hij flitste twee keer naar me met groot licht, flickte zijn wagen om me heen en reed voor me uit. Het was een strooiwagen, waarschijnlijk ingeschakeld door de agent. Ik vermoed dat Ken Block de strooiwagen bestuurd heeft, want toen ik 100 meter verder had gereden was hij al de hele bergpas af, en weer op gereden.

Honderden kilometers en minstens net zo veel tolhokjes later kwamen we aan bij de particuliere verkoper. De Abarth stond te glimmen op de oprit. Ik kreeg een hand van hem, waar een schorpioen op getatoeëerd stond. Hij heette Ercole, Hercules in het Italiaans. Na de auto van alle hoeken bekeken te hebben was het tijd voor een proefrit. Ik liet de verkoper rijden, ook al bleef hij maar ‘you drive!’ zeggen en naar me wijzen, omdat hij bekend is in de regio en met de auto. Ik werk al mijn hele leven in de autobranche en voel ook op de bijrijdersstoel wel of de auto goed functioneert of niet.

En functioneren deed ie.. Ik hield me vast voor mn leven toen hij rondom de autostrada liet zien wat de auto kon. Ik heb op een aantal momenten ‘wow, dont kill me’ gezegd, maar over het algemeen was het grinniken. De Koni’s zijn keihard bij lage snelheden maar stabiel als je gas geeft. Ercole vertelde me dat hij de wielen voor 1.2 cm verder naar buiten had gezet en achter 1.6 cm omdat dit de wegligging drastisch zou verbeteren. Ook heeft hij de auto laten tunen. Er zit een ander luchtfilter op en de software is aangepast waardoor het vermogen van 160pk naar 188pk zou zijn getild. Dit wist ik al voordat ik de auto kocht en ga ik nog eens testen op een testbank. Hij gaf me ook twee flessen speciale olie mee omdat de standaard fabrieksolie ‘troep’ zou zijn. Ook kreeg ik een car cover mee die zijn moeder had gemaakt met een 595 Competizione logo erop. De auto stond bij hem binnen, onder dat doek, met de accu lader erop. Hij reed er nog maar 3.000 km per jaar mee de laatste tijd en had ook een normale auto voor woon-werk verkeer. Zodoende stond er nu nog maar 40.000 km op de klok, bouwjaar 2013.

Ercole vond het ongepast als we niet uitgebreid zouden blijven lunchen en elkaar leren kennen dus dat hebben we beleefd gedaan. Vervolgens de auto op de trailer gezet en vast gemaakt met de 4 spanbanden. Dit had ik nog nooit gedaan, net zoals ik nog nooit met een trailer had gereden, maar hoe moeilijk kan het nou zijn? Bij de eerste stop daarna zagen we dat 3 van de 4 spanbanden los zaten...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dankzij een YouTube tutorial hebben we de auto toen maar vast gezet hoe het hoort. Omdat we op dit punt ook al 48 uur niet meer geslapen hadden zijn we gestopt in Rimini voor een pizza en een hotel. Mijn vriendin durfde de trailer niet te laten staan op straat want ze vond het er onguur uitzien. Ik verzekerde haar dat alle steden er onguur uitzien in de nacht. Nadat ik de hotel medewerker duidelijk heb kunnen maken dat ik mijn paspoort echt niet ging achterlaten voor de nacht zoals hij voorstelde, zijn we lekker gaan slapen.

Ik had geen trek meer in sneeuw op de terugweg dus besloot ik de voor mij bekende route du solei te pakken. Mijn vriendin heeft de helft van de tijd gereden. Smooth sailing all the way home. We vertrokken maandag ochtend en waren donderdag ochtend terug met de Abarth.

Dus, had ik er veel te gemakkelijk over gedacht allemaal? Zeker. Heb ik er spijt van? Absoluut niet. Zou ik het nog een keer doen? Nee, de volgende keer zou ik de auto laten transporteren. De tol was het duurste van de reis, daarna de diesel, het eten, een hotel, de trailer, ik was 1300 euro kwijt in totaal. Dat kost een transport bedrijf ook. Een avontuur, dat was het wel.

Uiteindelijk ben ik erg blij nu de auto voor de deur staat. We gaan er een paar jaar lekker van genieten. ‘Zullen we de auto nog een naam geven?’ zegt mijn vriendin. ‘Ercole’ zeg ik. Lijkt me logisch.
Laatst gewijzigd door Jinx op 10 mei 2019, 17:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Bokkepoot
Berichten: 293
Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Bokkepoot » 15 mar 2019, 18:35

Leuk verhaal, en leuk bommetje!

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3544
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door RS-Ron » 15 mar 2019, 18:38

Mooi verhaal ! Ik mag dat wel, gewoon de auto die jij/jullie willen op deze manier voor de deur zetten :thumbup:

Gr Ron

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26610
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Martijn_bmw » 15 mar 2019, 18:47

Leuk verhaal! Mooi geschreven :) en top dat ie veilig voor de deur staat

Gebruikersavatar
Paskal
Berichten: 3665
Lid geworden op: 22 sep 2006, 08:53
Auto: Kjen S, 118i, MX-5, C2 VTR, Z4
Locatie: ZO-Brabant

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Paskal » 15 mar 2019, 19:00

Mooi verhaal en weer een ervaring en wat leermomenten rijker :thumbup: .
Maar vanaf Rimini via de Route de Soleil naar huis :hmmm: . Je gaat me toch niet vertellen dat je helemaal via Frankrijk huiswaarts bent gekomen of wel? Los van de enorme omweg ben je daar inderdaad met zo'n combi ook weer aardig wat tol kwijt.
Laatst gewijzigd door Paskal op 15 mar 2019, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27809
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Luco » 15 mar 2019, 19:01

is toch veel mooier om hem zelf te halen dan hem te laten transporteren, dit zijn juist de leuke verhalen, en meer fofo's graag

Gebruikersavatar
EvdP
Berichten: 6126
Lid geworden op: 24 mei 2010, 21:23
Auto: Volg de Skoda rijder
Locatie: Op de gasbel

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door EvdP » 15 mar 2019, 19:46

Mooi verhaal!

...en een hoes ;)

Gebruikersavatar
bartb
Berichten: 1078
Lid geworden op: 16 nov 2014, 19:30
Auto: E87 130i - Mini Countryman SE
Locatie: Friesland

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door bartb » 15 mar 2019, 19:54

Is het dan echt zo’n probleem om door Zwitserland te rijden? Vignet is €38,- x2 dat wel, omdat er officieel ook 1 op de aanhanger hoort.
Dat is toch een stuk goedkoper dan de Franse tol en extra brandstof zou ik zeggen. Doorgaande transit wordt in Zwitserland anders behandeld dan de import en export lijkt me.
Verder wel een gaaf avontuur. En wat sneeuw ervaring op gedaan zo te lezen.

Gebruikersavatar
martll
Berichten: 1408
Lid geworden op: 30 apr 2012, 19:42

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door martll » 15 mar 2019, 20:20

Mooi avontuur, prachtig verhaal. Wel wat zonde van de schade aan de Kadjar. Maar het avontuur van het ophalen van de Abarth kan niemand je afnemen. Ik wens je ook veel luister plezier van de Record Monza uitlaat.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door ///Joost » 15 mar 2019, 20:25

Briljant verhaal man! Dat maakt de auto extra speciaal. Dat gedeelte in de sneeuw had ik niet graag in je schoenen gestaan. :lol:

En nu het laaaaaange wachten tot je eindelijk kunt rijden. Succes met de import!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39595
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Arthur » 15 mar 2019, 20:29

Mooi avontuur zeg. Maar je bent weer heel thuis ;)

Gebruikersavatar
Robin Hartog
Berichten: 8474
Lid geworden op: 29 sep 2008, 20:02
Contacteer:

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Robin Hartog » 15 mar 2019, 22:05

Prachtig geschreven en mooi verhaal zeg. Gefeliciteerd ook met de Abarth! :df:

Gebruikersavatar
Martin van der Zwaard
Berichten: 8693
Lid geworden op: 21 okt 2007, 10:50

Re: Auto importeren vanuit Italie - hulp en kennis gevraagd

Bericht door Martin van der Zwaard » 15 mar 2019, 22:08

Mooi avontuur!! Dit vergeet je nooit meer.

Maar waarom niet gewoon via Oostenrijk en Dld terug?? Over de snelweg gaat dat prima.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: EricYellow, Gisae en 129 gasten