Maar het belangrijkste, wat heb je met de potjes gedaan?
E30 Touring V8
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gewoon in de glasbak samen met de lege flessen wijn en potten chocopasta... ik ben van het banden roken en niet van het sleutelen he
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Bandjes wisselen is ook een soort van sleutelen he. Goed, we dwalen af... eerst die koppen maar eens terug.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
-
- Berichten: 2123
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 18:10
- Auto: Alpina B3s cabrio 2011
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wow, dat ziet netjes uit.
-
Online
- Berichten: 2723
- Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
- Locatie: BMW E91 330d
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
nu nog in een 1 serie lepelen???
-
OnlineMartijn_bmw
- Berichten: 26744
- Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
- Locatie: Provincie Utrecht
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Gaaf man! Echt waanzinnig mooi blok wordt het.
En idd lepel hem in de 130i van Stephan
En idd lepel hem in de 130i van Stephan
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Is dit wat voor de V8?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/por ... ousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/por ... ousPage=lr
- Sander-E46
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 07 apr 2013, 12:13
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Is een voorwiel aangedreven auto. Dan moet er wel erg veel aangepast worden..
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Op zich gave karretjes. Misschien bekend dat ik eerder een 944 heb gehad waar ik een Audi 20v vijfcilinder in had gehangen. Dat echter wel met gebruik van de originele 944 transaxle dus bak tussen de achterwielen. Ik denk dat je dat concept bij zo’n 924/944 niet moet willen veranderen. Na ombouw met de vijfcilinder was gewichtsverdeling voor/achter nog steeds 48/52%. Heerlijk stuurde dat ding en met het geluid van de vijfpitter op 7000rpm... Heel snel was ie echter niet, het was geen turbo blok.Peric schreef: ↑05 mar 2019, 15:59 Is dit wat voor de V8?
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/por ... ousPage=lr
Leuk bruggetje met die Audi Coupe...nah die moet je gewoon als vijfcilinder hebben.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ja, maar dat was een 944, en een 5-cilinder.
Wist niet dat de 924 ook trans-axle was.
Wist niet dat de 924 ook trans-axle was.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
- yorick
- Berichten: 969
- Lid geworden op: 13 feb 2007, 19:36
- Locatie: piershil
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Topic gelezen, wat zal het fijn zijn deze M60 straks weer te starten. Blokje zou overigens prima ter vervanging van mijn B30 in de e34 passen
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
-
OnlineMartijnGizmo
- Berichten: 12751
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik word er altijd blij van om dit spul zo fris te zien!
-
- Berichten: 39197
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Blokje wordt echt als nieuw zeg, super!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Mooi zo van binnen zeg! Wat voor olie ga je straks gebruiken? Merk/viscositeit?
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Daar had ik nog niet over nagedacht eigenlijk. In het verleden altijd Castrol Magnatec 5W40 gebruikt voor motoren van deze leeftijd (bij straat gebruik), maar als er andere suggesties zijn hoor ik het graag.
- Peric
- Berichten: 8441
- Lid geworden op: 26 apr 2006, 12:28
- Locatie: Driebruggen
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Hier zit toch een ketting in? Voor mijn VR6 wordt Mobil1 aangeraden. Dit omdat daar de juiste additieven inzitten die de geleiders hard houden. Met gebruik van andere olie schijnen ze zacht te worden en dus harder slijten. Genoeg voorbeelden van blokken die tikken vanwege de ketting onder de ton.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Nou ja...over die geleiders gesproken. Die grote geleiders van de lange primaire ketting had ik al goed bekeken en die zien er dusdanig goed uit dat ik ze gewoon weer ga gebruiken. Ik was eigenlijk klaar om de distributie weer te monteren.
Eerst even de positie van de OEM TDC blokkeer mogelijkheid (gat in carter en vliegwiel waar je een blokkeer-pen ik kan steken) gecontroleerd. Die bleek spot-on. Handig die M8 gaten waar de bouten van de klopsensoren in gaan, past mijn meetklok standaard ook perfect in.
Verder even de kettingen op rek gecontroleerd. Nu is rek eigenlijk niet een goede omschrijving. Het zijn de pen-gat verbindingen die door slijtage meer speling krijgen waardoor de ketting meer lengte krijgt. Bij de M60 zijn het duplex kettingen van type D67ZN met een spacing van 5,72 mm. Door over een groot aantal schakels te meten zou eventuele rek wel zichtbaar moeten zijn. Was bij deze originele kettingen niet meetbaar, dus die ga ik gewoon weer gebruiken.
Je kunt er na assemblage van de motor niet makkelijk meer bij dus een nieuwe olieafscheider geplaatst.
Overal gaan nieuwe o-ringetjes in, zitten er nog heel wat in een onderblok + koppakkingset.
Waar ik vast liep was bij de kettingspanners van de secundaire kettingen. Die dingen hebben per stuk twee kunststof loopschoentjes waar de ketting boven en onder mee aangedrukt wordt. Bij die van de rechtse cilinderbank blijkt het bovenste schoentje grote slijtage te vertonen. De ingesleten banen zijn dusdanig diep dat de looprollen van de ketting zelfs ook al in aanraking zijn gekomen met de loopschoen en daar een soort pitting-achtige slijtage hebben veroorzaakt. Dat kan ik zo niet terug plaatsen.
Die loopschoentjes blijken gewoon los leverbaar, dus maar alle vier besteld. Nu weer wachten tot die binnen zijn
Eerst even de positie van de OEM TDC blokkeer mogelijkheid (gat in carter en vliegwiel waar je een blokkeer-pen ik kan steken) gecontroleerd. Die bleek spot-on. Handig die M8 gaten waar de bouten van de klopsensoren in gaan, past mijn meetklok standaard ook perfect in.
Verder even de kettingen op rek gecontroleerd. Nu is rek eigenlijk niet een goede omschrijving. Het zijn de pen-gat verbindingen die door slijtage meer speling krijgen waardoor de ketting meer lengte krijgt. Bij de M60 zijn het duplex kettingen van type D67ZN met een spacing van 5,72 mm. Door over een groot aantal schakels te meten zou eventuele rek wel zichtbaar moeten zijn. Was bij deze originele kettingen niet meetbaar, dus die ga ik gewoon weer gebruiken.
Je kunt er na assemblage van de motor niet makkelijk meer bij dus een nieuwe olieafscheider geplaatst.
Overal gaan nieuwe o-ringetjes in, zitten er nog heel wat in een onderblok + koppakkingset.
Waar ik vast liep was bij de kettingspanners van de secundaire kettingen. Die dingen hebben per stuk twee kunststof loopschoentjes waar de ketting boven en onder mee aangedrukt wordt. Bij die van de rechtse cilinderbank blijkt het bovenste schoentje grote slijtage te vertonen. De ingesleten banen zijn dusdanig diep dat de looprollen van de ketting zelfs ook al in aanraking zijn gekomen met de loopschoen en daar een soort pitting-achtige slijtage hebben veroorzaakt. Dat kan ik zo niet terug plaatsen.
Die loopschoentjes blijken gewoon los leverbaar, dus maar alle vier besteld. Nu weer wachten tot die binnen zijn
- Niels
- Berichten: 22258
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik zou al het kunststof van de distributie vervangen persoonlijk. Het spul wordt uiteindelijk behoorlijk bros en nu heb je het mooi los.
- RJK
- Berichten: 3539
- Lid geworden op: 17 aug 2009, 20:51
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Ik ben er niet zo bang voor, de lange geleiders vertonen amper slijtage. En dit is nog even ander werk dan wat er in modernere motoren zit he.
Als voorbeeld, dit is een M54 geleider. Volledig kunststof. Als die hard worden en de ketting geeft een keer een klapper dan heb je kans dat ie breekt.
Dit is een M60 geleider. Aluminium dus en alleen het raakvlak met de ketting is kunststof.
Bij een M62 (simplex ketting) is het vooral de u-vormige geleider tussen de cilinderbanken in die slijtage gaat vertonen.
Maar dat is bij een M60 (duplex ketting) nog beter/duurzamer opgelost.
Als voorbeeld, dit is een M54 geleider. Volledig kunststof. Als die hard worden en de ketting geeft een keer een klapper dan heb je kans dat ie breekt.
Dit is een M60 geleider. Aluminium dus en alleen het raakvlak met de ketting is kunststof.
Bij een M62 (simplex ketting) is het vooral de u-vormige geleider tussen de cilinderbanken in die slijtage gaat vertonen.
Maar dat is bij een M60 (duplex ketting) nog beter/duurzamer opgelost.
- EnigmaEll
- Berichten: 57
- Lid geworden op: 23 dec 2012, 19:26
- Auto: Volvo V50 2.5 T5 TUNED
- Locatie: Gouda
Re: BMW V8 [M60B40] + 6-bak [Getrag 420G]
Wow, wat een project! Zeer kunstig. Kudos!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Joël D. en 33 gasten