Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Dit is ons algemene autoforum.
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Martijn_bmw » 27 feb 2019, 11:55

Hans schreef: 27 feb 2019, 08:35
Crookie schreef: 27 feb 2019, 08:31 Vast wel weg te coderen
Daar zal wel een dikke boete op komen te staan.
Wat denk je van onverzekerd? Das een veel groter probleeem

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door indobesar » 27 feb 2019, 12:47

Jaren geleden is gesproken om bestelbusjes te begrenzen. Dat is ook nooit gebeurd. Kans is klein, maar je weet het nooit...

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Spijkerhard » 27 feb 2019, 14:19

Wat als je inhaalactie van zeg 4 vr8wgns wilt uitvoeren? !Lijkt me een onveilige situatie....

Volgende maatregel: als er een inhaalverbod is, kun je je rijbaan niet meer verlaten. Electronische stuur blokkering! Daarna: als er genoeg ruimte is, mag je niet meer remmen, slecht voor milieu en fijnstof....

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door romo » 27 feb 2019, 15:30

Robin schreef: 27 feb 2019, 11:48 Dan wordt het Formule E voor mij.

Met de E van Emigreren.
Mijn idee.

Het gevoel om dat te doen wordt eerder sterker dan zwakker.

Colombiaanse/Cubaanse/Braziliaanse hertjes dan maar ipv Hollandsche paarden(krachten) :tooth: :lollerdelol:

Online
vester86
Berichten: 2672
Lid geworden op: 26 sep 2014, 15:47
Locatie: BMW E91 330d

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door vester86 » 27 feb 2019, 16:51

enige nuance is wel op zn plek...
worden volgens het plan verplicht.

Volgens de relevante parlementscommissie IMCO moet de snelheidsassistent de bestuurder met haptische feedback via het gaspedaal 'vertellen' wanneer hij (bijna) te hard rijdt. Dit systeem kan niet worden uitgeschakeld, al kan de bestuurder wel gewoon doorrijden. De automobilist hoeft het gaspedaal dus niet hard of harder in te drukken om toch sneller te rijden en de auto remt normaal gesproken ook niet automatisch af. Als de auto met cruisecontrol rijdt, moet deze zich automatisch aan een verlaging van de maximale snelheid aanpassen. Informatie over de snelheidslimieten krijgt de auto via verkeersinfrastructuur of kaartendata.
.
bron: tweakers.net

Kadett
Berichten: 4588
Lid geworden op: 05 nov 2018, 18:43

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Kadett » 27 feb 2019, 17:06

Oftewel gewoon een sticker over de plekken van de camera's plakken. Enige functie daarvoor is verkeersbords herkenning en of lanekeeping?! Meeste "luxe" auto's is de ACC via radar/lidar en niet een camera.

Wouter81
Berichten: 9049
Lid geworden op: 12 okt 2006, 11:29
Auto: GR86 | VW California | Mazda 3

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Wouter81 » 27 feb 2019, 17:07

Ik heb geen haptische feedback nodig om te weten dat ik te hard rij. :)

Ik ben allang blij dat de auto-industrie en auto-lobby in Duitsland zo krachtig is, ze daar nog onbeperkte autobahnen hebben en dat de economie daar erg afhankelijk is van de auto-industrie. Verder is Duitsland natuurlijk de grootste economische macht binnen de EU. Ik hoop daarom dat de soep niet zo heet gegeten zal worden in dezen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat Duitse politici hiermee instemmen, waarmee ze defacto hun eigen premium-automerken nogal zouden benadelen. Met dit soort maatregelen zou je geen Porsche of dikke BMW/Audi/Mercedes meer hoeven kopen...

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door smiley » 27 feb 2019, 18:12

Is drivingslow-fun.com al geregistreerd?

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Richardt. » 27 feb 2019, 18:16

Tja, vroeg of laat gaat het er echt wel komen natuurlijk. Veel automerken en zeker de Duitse, kunnen hun auto's al grotendeels autonoom laten rijden. Dit wordt deels nog beperkt door de techniek en deels door achterlopen regelgeving.

Zodra steeds meer auto's autonoom kunnen rijden is het ook maar een kleine stap naar een algeheel snelheidslimiet

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door MarkS » 27 feb 2019, 18:17

Gaan wij niet meer meemaken ...

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Eric Z » 27 feb 2019, 18:29

Richardt. schreef: 27 feb 2019, 18:16 Tja, vroeg of laat gaat het er echt wel komen natuurlijk. Veel automerken en zeker de Duitse, kunnen hun auto's al grotendeels autonoom laten rijden. Dit wordt deels nog beperkt door de techniek en deels door achterlopen regelgeving.

Zodra steeds meer auto's autonoom kunnen rijden is het ook maar een kleine stap naar een algeheel snelheidslimiet
Waarom wil je autonoom wel een snelheidslimiet dan? Juist autonoom kan 200+ op 1meter achter elkaar rijden als het met elkaar communiceert etc.
Of moeten we nu ineens langzamer rijden want anders houden de computers het niet meer bij?

Gebruikersavatar
Bram
Berichten: 15826
Lid geworden op: 03 nov 2006, 15:04
Auto: Skoda SuperB gezinscontainer
Locatie: Breda

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Bram » 27 feb 2019, 18:32

vester86 schreef: 27 feb 2019, 16:51 enige nuance is wel op zn plek...
worden volgens het plan verplicht.

Volgens de relevante parlementscommissie IMCO moet de snelheidsassistent de bestuurder met haptische feedback via het gaspedaal 'vertellen' wanneer hij (bijna) te hard rijdt. Dit systeem kan niet worden uitgeschakeld, al kan de bestuurder wel gewoon doorrijden. De automobilist hoeft het gaspedaal dus niet hard of harder in te drukken om toch sneller te rijden en de auto remt normaal gesproken ook niet automatisch af. Als de auto met cruisecontrol rijdt, moet deze zich automatisch aan een verlaging van de maximale snelheid aanpassen. Informatie over de snelheidslimieten krijgt de auto via verkeersinfrastructuur of kaartendata.
.
bron: tweakers.net
Das alleen maar meer klote. CC op 155 km p/u vind ik altijd wel chill...

Online
Richardt.
Berichten: 6473
Lid geworden op: 03 sep 2009, 11:29
Auto: BMW G21 330i M-Sport
Locatie: Emmen e.o.

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Richardt. » 27 feb 2019, 19:01

Eric Z schreef: 27 feb 2019, 18:29
Richardt. schreef: 27 feb 2019, 18:16 Tja, vroeg of laat gaat het er echt wel komen natuurlijk. Veel automerken en zeker de Duitse, kunnen hun auto's al grotendeels autonoom laten rijden. Dit wordt deels nog beperkt door de techniek en deels door achterlopen regelgeving.

Zodra steeds meer auto's autonoom kunnen rijden is het ook maar een kleine stap naar een algeheel snelheidslimiet
Waarom wil je autonoom wel een snelheidslimiet dan? Juist autonoom kan 200+ op 1meter achter elkaar rijden als het met elkaar communiceert etc.
Of moeten we nu ineens langzamer rijden want anders houden de computers het niet meer bij?
Eens, maar zie je het zelf wel gebeuren?
Zeker zo lang nog niet echt alle auto’s autonoom kunnen rijden, zonder dat dit te overrulen is door de mens gaat dat niet gebeuren. Afgezien nog van het extra energie verbruik, fossiel danwel elektrisch (uit fosiel gestookt).

Nee, ik denk dat ze zon snelheidslimiet er echt binnen 5 a 10 jaar wel door hebben.

Online
Eric Z
Berichten: 3966
Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Eric Z » 27 feb 2019, 21:14

Zie ik het zelf snel gebeuren, nee.

Van deze maatregel zie ik de toegevoegde waarde sowieso niet.
Kijk eens naar vrachtwagens die rijden ongeveer even hard in de begrenzer, maar zit vaak te weinig afstand tussen. Dat ga je hier ook mee krijgen, of automobilisten die inhalen met 0.0001 km per uur verschil.

Traject controles op de cruise control zijn al helemaal verschrikkelijk. Juist daar rij ik zelf graag variabel in snelheid omdat ik niet graag in de dode hoek blijf hangen.

Dus in hoeverre deze regels bijdragen aan de verkeersveiligheid, ik heb zo mijn twijfels. Een stijging in ongevallen vanwege rijden in de dode hoek is wel te verwachten.
Of is dodehoek detectie ook een verplichte toevoeging? Zie in het artikel rijstrookhulp, maar die interpreteer ik als hulpje om tussen de lijntjes te blijven.

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Andre » 28 feb 2019, 00:33

Autonoom rijden.

Zijn er al verzekeringen die de aanrakelijkheid risico s willen dekken. Op het moment dat ik aansprakelijk word gesteld bij autonoom rijdende auto dan hoef ik hem niet.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door MarkS » 28 feb 2019, 07:37

Daar zit het grootste issue ook. Technisch zullen ze het met een aantal jaren wel voor elkaar krijgen. Dan moet je het nog door alle fabrikanten (volledig) laten implementeren en ervoor zorgen dat ook iedereen erop overstapt. Maar ethisch en juridisch is volledig autonoom rijden helemaal niet zo makkelijker te implementeren. Heb jaren geleden een interessante presentatie bijgewoond waarin Peter Diamandis (singularity University) de volgende theoretische situatie schetste op basis van waar Google toen stond met hun ontwikkelingen (wat technisch toen al veel verder ging dan wat nu door fabrikanten wordt gebruikt). Een volledig autonoom rijdende auto rijdt over een lichte heuvel/helling waar aan de andere kant een groep fietsers de auto tegemoet rijdt, op het moment dat de auto de groep fietsers detecteert is het te laat om tot een veilige en volledige stop te komen en de auto berekent dat er een botsing met de fietsers ontstaat met zeer waarschijnlijk fatale consequenties voor meerdere personen. Een alternatieve berekening laat zien dat de enige optie om slachtoffers te minimaliseren bestaat uit het ontwijken van de groep fietsers en het daarbij in een direct naast de weg gelegen ravijn sturen van de auto. Met als potentiële slachtoffer de enige inzittende van de auto. Dus hoe ga je voor dat soort afwegingen software / algoritmes schrijven. En hoe past dat binnen huidige en toekomstige wet en regelgeving van verschillende landen.

Online
Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door alt » 28 feb 2019, 08:56

Nog even bij autonoom rijden met de auto, wie is verantwoordelijk, dat is de bestuurder/ eigenaar.
Als je hond een aanrijding veroorzaakt, ben je ook verantwoordelijk.
Zelfs als het dak van je caravan tegen het het hek van de buren waait.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31027
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door JP » 28 feb 2019, 09:46

Dat rijstrookhulp nu al verplicht is is ook al schijnveiligheid. Als je zelf nog niet in staat bent de auto binnen de lijntjes te kleuren, dan moet je misschien een fiets kopen of achter de geraniums blijven zitten. Nu heb je met dit systeem wel meer tijd om je whatsapps te lezen. Dingen waarschuwen toch als je over de lijntjes gaat en met adaptive cruisecontrol hoef je het gaspedaal ook niet meer aan te raken...... meer tijd voor afleiding dus :thumbup:

Andre
Berichten: 11225
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Andre » 28 feb 2019, 09:48

Dat snap ik Alt!

Masr dan is mij het risico te hoog om de verantwoordelijkheid te nemen voor een auto fabrikant die denkt dat ie het autonoom rijden voorelkaar heeft!

Zelf aansprakelijk dan ook zelf sturen.

Gebruikersavatar
Spijkerhard
Berichten: 4045
Lid geworden op: 18 okt 2010, 20:41
Auto: (nog steeds) Te veel.
Locatie: Arkelstad:130i, ID4, E46 M3, 323ti, Z3, Clubman-2, Transit, 850 T5-R, ex-MX-5, ex-E36 M3

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Spijkerhard » 28 feb 2019, 20:54

Ja ja, we kunnen het aantal ongelukken met 25 tot 90% verminderen, maar omdat de overblijvende zeg 25% de schuldvraag niet -altijd- duidelijk is, blijft het een onoplosbaar probleem?

Stel je toch een voor dat de verzekeringspremie met zeg 50% omlaag zou moeten, wat zouden de verzekeringsmaatschappijen janken. Dat kan niet doorgaan..

De ethische keuzes zoals boven beschreven kunnen niet geprogrammeerd worden. Wel voorkomen, is de ambitie. 0 doden in het verkeer. De mensch zelf gaat dat niet realiseren.

Gebruikersavatar
MarkS
Berichten: 2903
Lid geworden op: 24 mar 2014, 22:41

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door MarkS » 28 feb 2019, 21:10

Autonoom rijdende fietsers, brommers, scooters, motoren?? Autonoom lopende voetgangers?
0 doden in het verkeer ... dat gaan we idd niet realiseren.

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Robin » 01 mar 2019, 07:46

Fietsers in de bebouwde kom alle leeftijden, rangen en standen, rossen door rood, met 30kmh over fietspaden, promenade's en hebben lak aan wie voorrang heeft en rijden nu bij schemering nog vaak zonder licht.

Nederland het land van de fietsers. Nuff said.

[/rant]

Gebruikersavatar
RS-Ron
Berichten: 3543
Lid geworden op: 26 apr 2014, 16:10

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door RS-Ron » 01 mar 2019, 10:54

Wat mij opvalt in deze discussie is het feit dat het gros van de mensen om mij heen geen idee heeft waar ze het over hebben. Ik heb er een paar gesproken die denken serieus dat je het kan realiseren in elke auto en dat het zoiets is als het downloaden van een app op de auto. Ze hebben geen idee van autotechniek en hun eigen auto zien ze in hetzelfde perspectief als hun smartphone. Je brengt hem weg als het display dat zegt en verder weten ze niet eens hoe de motorkap open gaat. Die vinden het best om een begrenzer te hebben, kunnen ze lekker andere dingen doen achter het stuur. Dit is per definitie weer zo’n voorstel wat eigenlijk aangeeft dat het echte probleem niet wordt aangepakt, dat kost teveel geld. Gebruik telefoon achter het stuur, op de fiets/speedbike, gebruik vdm icm rijden, fietsen het wordt nauwelijks nog aangepakt en gehandhaafd. Ook de toename van mensen per vierkante kilometer, hoor je niemand over. Er zitten nog zoveel haken en ogen aan, eer dat ze daar uit zijn moet ik weer een nieuwe motor in de Giulia.

Gr Ron

Gebruikersavatar
328Ti
Berichten: 3016
Lid geworden op: 26 nov 2012, 23:10

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door 328Ti » 01 mar 2019, 11:59

+1

Robin
Berichten: 51204
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Snelheidsbegrenzers verplicht voor alle nieuwe auto's vanaf 2022

Bericht door Robin » 01 mar 2019, 13:04

RS-Ron schreef: 01 mar 2019, 10:54 Wat mij opvalt in deze discussie is het feit dat het gros van de mensen om mij heen geen idee heeft waar ze het over hebben.
Laat 'in deze discussie' en 'om mij heen' maar weg. :coffee:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten