Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 21 feb 2019, 19:23

Verkeerde topic! :kikker:

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 21 feb 2019, 21:12

WJ schreef: 21 feb 2019, 17:57 7326FB0E-E598-48A8-9791-DF1641B1D273.jpeg
Ik hoop dat het zadel hier nog te laag staat?

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 21 feb 2019, 21:13

WJ schreef: 21 feb 2019, 17:57 Afbeelding
Ik hoop dat het zadel hier nog te laag staat?

Twist
Berichten: 1372
Lid geworden op: 07 jul 2013, 00:15

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Twist » 21 feb 2019, 22:06

Ben nu lekekr zonder vrouw en kids op Mallorca. Heerlijk echt een fietsparadijs! Iemand van hier weleens geweest

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WJ » 21 feb 2019, 22:08

Stefan R schreef: 21 feb 2019, 21:13 Ik hoop dat het zadel hier nog te laag staat?
Ja ik heb hem in de middag neergezet, foto gemaakt en moest toen helaas terug naar het ziekenhuis waar mijn vader vanochtend met spoed is opgenomen. (Gaat gelukkig weer beter) Maar de fiets zal de nodige aandacht van het weekend krijgen.


Dit Oude-Tonge parcour zit op 500m van huis, en Dirksland op 15km. Dus komende tijd word rustig opbouwen, goede zit zien te vinden, etc.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 22 feb 2019, 08:44

Sterkte met je pa!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 22 feb 2019, 10:57

+1, beterschap voor je pa!
Rocketmonkey schreef: 20 feb 2019, 16:16 (en een bombproof commuter met Rohloff en riemaandrijving voor dagelijks woon-werk),
Kun je hier iets meer over vertellen? Ik fiets nu al jaren woon-werk op een Trek 7.5FX, en hoewel dat prima fietst zit je wel telkens te klootviolen met nieuwe kettingen, cassettes en derailleurs. Het spul lijdt echt onnodig veel van regen en zand. En ik zou ook wel met minder kunnen dan 27 versnellingen...

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 22 feb 2019, 11:47

///Joost schreef: 22 feb 2019, 10:57
Rocketmonkey schreef: 20 feb 2019, 16:16 (en een bombproof commuter met Rohloff en riemaandrijving voor dagelijks woon-werk),
Kun je hier iets meer over vertellen? Ik fiets nu al jaren woon-werk op een Trek 7.5FX, en hoewel dat prima fietst zit je wel telkens te klootviolen met nieuwe kettingen, cassettes en derailleurs. Het spul lijdt echt onnodig veel van regen en zand. En ik zou ook wel met minder kunnen dan 27 versnellingen...
Sure! Santos Trekking Lite, sinds 2011 dagelijks in gebruik, door weer en wind. Gebruikskosten met deze bombproof setup slechts ettelijke tientjes per jaar (m.n. HS33 blokjes, Kojak bandjes, af en toe olie Rohloffnaaf verversen, that's it). Tot nu to eenmalig vervangen: Chris King bottom bracket (gratis nieuw opgestuurd gekregen), 1 Gates carbon aandrijfriem (normale slijtage, niet gebroken, maar coating ver weg) en binnenkort zijn de pedalen aan de beurt. Oude foto (inmiddels voorzien van minimalistische zwarte Lezyne lampjes en smalle zware SKS spatbordjes) :

Afbeelding

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 22 feb 2019, 11:50

EDIT: bereik Rohloffnaaf (1 x14, close-ratio) is btw heel erg vergelijkbaar met 27 versnellingen (3 x 9), veel minder overlap! En je kunt stilstaand terugschakelen, ook fijn bij noodstops in druk stadsverkeer :)

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 22 feb 2019, 11:51

Echt een aanrader dus, duur (naaf alleen is al duurder dan 1000 euro), maar prima lange termijninvestering als je veel fietst, gaat minstens 100.000 km mee!

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 22 feb 2019, 12:01

Gave fiets, zo'n Santos is voor mijn gevoel echt een 'for life' frame. Ik ben voor mijn nieuwe fiets voor de budget-versie gegaan, Shimano Alfine 8 met schijfrem.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 22 feb 2019, 12:06

Thx, jij was degene die ook een Surly had toch?
Mijn andere 2 fietsen (racer en mtb) zijn ook Surly's, respectievelijk met 2 x 11 Campa en 1 x 11 SRAM. En de Rohloff past ook evt p&p in de Surly mtb mocht ik ooit behoefte krijgen aan een go-anywhere fietstocht de wereld rond (ook oogjes voor dragers genoeg) :)

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 22 feb 2019, 12:12

Yes, m'n Straggler staat nog steeds in de woonkamer, opbouwen duurde beetje langer met m'n gebroken sleutelbeen. :bag: Laatste paar klusjes moet ik er nog ff aan doen, dan kan ik hem eindelijk uitproberen!

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 22 feb 2019, 12:43

Bedankt voor de info. Ik ga me eens verdiepen! :thumbup:

Online
Gebruikersavatar
Fedmas
Berichten: 1319
Lid geworden op: 30 aug 2011, 21:31
Auto: A3 45 TFSIe

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Fedmas » 22 feb 2019, 12:56

Volgens mij hebben we ook een MTB topic ergens op DF, maar daar is (helaas) minder activiteit te bespeuren. @WJ - de MTB, Leuke fiets wel, die bandjes zijn overigens wel fijn, maar ook relatief zwaar. Als je veel zand gaat rijden prima, maar wil je veel de weg op is een Racing Ralph / Ray combi of zelfs Thunderbirds een prettigere keuze. Sterkte met je pa.

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 27 feb 2019, 21:17

zegmaarboris schreef: 18 feb 2019, 14:14 Okay fiets-guru's wat advies nodig. En wellicht vooral vraag voor Gijzert :-)

Ik heb vorig jaar m'n eerste racefiets ooit gekocht, ik ben beland op een Specialized Allez Sprint. Ziet er tof uit, en ik zit er prima op zo de afgelopen 2000km (zitpositie). Nu blijkt die Allez Sprint in reviews ook wel 'geroemd' te worden op z'n stijfheid & stugheid. En dat merk ik in praktijk ook wel op de slechtere fietspaden, haalt dan ook wel flink de snelheid eruit. M'n vrouw heeft ondertussen een Specialized Ruby. En heb daar recent even blokje op rondgereden en was eigenlijk in shock hoe veel prettiger die fietst (zithouding niet meegeteld, fiets is drie maten kleiner dan de mijne). Of het nu gewicht is wat lager is of het enkel de comfort features zijn weet ik niet, maar vond het een veel fijnere fiets. En daarmee is het qua 'racer' wellicht voor mij dus wat te veel van het goede met huidige fiets.

De Specialized Roubaix spreekt me in eerste instantie niet echt aan, maar de vraag is dus of een 'gewone' Tarmac al meer comfort zal bieden dan de Allez die ik nu heb? Veel bredere banden passen niet op de Allez Sprint, maar op Tarmac misschien net iets breder en zachter mogelijk? En anders dus nog tips voor een wat meer comfortable racer? Cannondale Synapse, zo'n Bianchi met countervail? Budget 3-5k.
Hier adviseer ik natuurlijk ook een Specialized.

De tarmac is vele malen comfortabeler dan een Allez sprint. Ik rij zelf de nieuwe tarmac expert en dat is een super fiets.
Als je dit weekend tijd hebt zou ik even naar bike motion gaan. Daar is een test hal waar we ook staan. Kun je een tarmac en roubaix back to back testen. Vrijdag en zaterdag ben ik er ook.

Online
Gebruikersavatar
JdBn
Berichten: 1327
Lid geworden op: 05 aug 2014, 10:15
Auto: E91 335d & A112 Abarth

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door JdBn » 01 mar 2019, 16:22

Toch wel weer lekker dat warmere weer. Afgelopen weekend m'n eerste rondje weer gemaakt. Kilometer of 45, gemiddeld 26 per uur. Viel me niks tegen aangezien het alweer heel erg lang geleden (september ofzo..) was dat ik op de fiets heb gezeten. Merk altijd wel dat ik het zeker de eerste 5 km nogal zwaar heb, zodra ik dan opgewarmd ben is het lekker trappen. Aan het eind ook wel weer zwaarder natuurlijk, maar das een kwestie van vaker fietsen :lol:

Straks weer lekker lang licht en dan kan er weer s'avonds na werk gefietst worden :)

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 05 mar 2019, 16:08

Ik wil mijn buitenbandjes vervangen nu rijd ik de laatste jaren altijd op 25mm banden en ik vraag mij af of er mensen ervaring hebben met 28mm banden? Ik lees dat de rolweerstand nog verder afneemt en het comfort toe.

In mijn frame zou het moeten passen, maar de vraag is of een 28mm band ook op elke velg past? In mijn geval Mavic Cosmic SLE's.

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 05 mar 2019, 16:36

Mark 320iS schreef: 05 mar 2019, 16:08 Ik wil mijn buitenbandjes vervangen nu rijd ik de laatste jaren altijd op 25mm banden en ik vraag mij af of er mensen ervaring hebben met 28mm banden? Ik lees dat de rolweerstand nog verder afneemt en het comfort toe.

In mijn frame zou het moeten passen, maar de vraag is of een 28mm band ook op elke velg past? In mijn geval Mavic Cosmic SLE's.
Ja, uitstekende ervaringen! Rolweerstand merk ik geen verschil, comfort wel. Ik kan met name Clement bandjes aanbevelen, heb verschillende merken geprobeerd (ook de bekendere) en prijs-kwaliteitverhouding van de Clements is veruit de beste in mijn ervaring. Comfort, grip, lekbestendigheid, levensduur, allemaal top!

Enne: als 25mm op de velg past, past 28mm in de meeste gevallen ook gewoon hoor, zo groot is het verschil in cijfers nu ook weer niet :)

Online
Gijzert
Berichten: 4977
Lid geworden op: 01 aug 2013, 19:48

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Gijzert » 05 mar 2019, 18:36

Wielen bij ons zit in ieder geval tussen de 26 en 38 standaard op gemonteerd. 28 zal dus wel geen probleem zijn bij alle wielen.

Als je comfort zoekt is de overstap naar 28 idd een goede stap.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 05 mar 2019, 19:03

Ik ging van 28 naar 32 naar 35. Die laatste passen maar net, frame is geschikt voor spatborden, maar ook daarmee haal ik 30+ gemiddeld op mijn vaste rondje met zo'n 5 bar. Prima qua comfort!

Online
Gebruikersavatar
Mark 320iS
Berichten: 2688
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:23

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Mark 320iS » 05 mar 2019, 21:28

Thanks. Ga ze maar eens proberen.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 05 mar 2019, 21:32

Let wel op welk type band je neemt. GP4000SII valt bijvoorbeeld enorm breed. Die 28mm viel op mijn velg uit als bijna 32mm.

Rij nu met Vittoria Corsa’s, die vallen smaller.

Martijn_H
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 feb 2006, 15:04
Locatie: Utrecht

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Martijn_H » 06 mar 2019, 20:52

Vandaag 70 km op Tenerife gefietst. Bij de Teide weggebleven, maar alsnog genoeg hoogtemeters (1150) gemaakt. Had een BMC met schijven ipv blokken gehuurd. Rijdt erg lekker op snelle afdalingen met soms minder asfalt. De route (TF28) is een aanrader om te fietsen. Veel fietsers en weinig gemotoriseerd verkeer. Zat nog op het terras met Gasparroto, prof bij Dimension Data.

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 12 mar 2019, 10:43

Vorige week donderdag (strak na Genève gepland) weer onder het mes gegaan, om het ijzerwerk eruit te laten halen. Prima verlopen allemaal, nu weer twee weken met m'n arm in een 'sling', maar weinig pijn gelukkig. Dit jaar toch ruim 200km weten te fietsen (en nog meer gewandeld), dus ging alweer de goede kant op!

Dit dus 3 maanden meegesleept:
Afbeelding

Ik zou nog wat melden over m'n Surly Straggler, daar heb ik nu de tijd wel voor. :) Al langere tijd leek een gravelbike me wel wat, zegmaar een mix tussen MTB en racefiets (vrij variabele schaal). Vorige winter m'n oude MTB voorzien van een diep stuur en banden met minder noppen, niet je-van-het, maar goed genoeg om te proberen en dat beviel.

Het idee is een fiets waarmee ik in m'n eentje 50-100km kan rijden, met een mix van fietspaden en grind/bos. Paar lichtere singletrails zou niet zo'n probleem moeten zijn, wil daarvoor eventueel nog een extra voorwiel scoren in 650B met een dikkere band met wat meer noppen. Ik had een losse Schwalbe Smart Sam in 27.5x2.60" mee besteld (was in de aanbieding) en die lijkt probleemloos in de voorvork te passen.

Waarom een Straggler? Ik vind de wat oldschool-insteek van een stalen frame leuk rijden, en Surly is een sympathiek merk in mijn beleving. Daarnaast ook veel mogelijkheden met het frame, derailleur, naafversnelling, singlespeed, etc. Ik wilde wel graag iets met schijfremmen en ruimte voor dikke banden, allemaal geen probleem met dit frame. Plan was om zo veel mogelijk over te zetten van de oude MTB, maar uiteindelijk is dat alleen het zadel geworden. :tooth: In oktober lekker veel reviews en fora gelezen, om zo weloverwogen de componenten bij elkaar te scharrelen.

Afbeelding

De toptube van dit frame is vrij lang, het idee is dat je met een kortere stem kunt rijden en het geheel zo iets wendbaarder is dan een racefiets in vergelijkbare afmetingen. Door de dikke banden valt het misschien wat minder op, maar het is een vrij groot dranghek (62cm) ivm mijn lengte. Over banden gesproken: dat zijn SCHWALBE Marathon Mondial Evo in 28 x 2.0 (700x48C), die zowel op verharde als losse ondergrond goed zouden moeten functioneren en erg populair zijn bij wereldreizigers.

Voor de wielen heb ik gekozen voor DT Swiss 466d met DT Swiss Competition spaken en aan de achterkant een Shimano Alfine SG-S7001-8 naaf. Leek me voor nat/winter wat onderhoudsvriendelijker dan een derailleur, ook gewoon interessant om eens te proberen. Bij lange na geen Rohloff, maar daar is het prijskaartje dan ook naar. :) Populair bij de MTB-crowd, ook fatbikes, en blijft met een beetje respect ook heel als je boven de door Shimano geadviseerde tandwielverhouding van 2x1 blijft.

Afbeelding

Ik wilde graag een bredere ketting erop, zodat ik wederom een SRAM Omnium erop kon zetten. De tandwielen op de naaf zijn uitwisselbaar met die van een Sturmey Archer naaf, waardoor je de keuze hebt uit verschillende breedtes en dankzij de 'dish' je kettinglijn mooi recht kunt krijgt. Na wat rekenwerk gekozen voor 48x22, waarmee ik volgens mij voor vlak landschap in een goed bereik zit.

Afbeelding

Voor de kabel Jagware gekozen, met een losse teflon binnenmantel en helemaal dicht van voor tot achter, om problemen met vocht tegen te gaan. Om die reden de kabel ook bovenlangs laten lopen, je kunt van Shimano verschillende moeren krijgen voor verschillende frame-openingen. Die allemaal besteld en gepuzzeld tot de naaf in de juiste hoek in het frame kwam.

De bediening van de naaf is wel een issue, de standaard Shimano-shifters passen alleen op een MTB-/touring-stuur, niet op een diep stuur. Na wat Google-werk kwam ik terecht bij een Nederlandse fabrikant die titanium fietsen met Rohloff verkoopt, en daarvoor een deelbaar stuur heeft dat ze gelukkig ook los verkopen, de Van Nicholas VNT Handlebar Alloy 6061 Drop Pinion-Rohloff:

Afbeelding

Afbeelding

Hierdoor kun je normale accessoires op het stuur schuiven voordat je deze op de fiets monteert. Om snel door het hele bereik te kunnen wilde ik graag een 'twist-shifter', die er niet van Alfine is. Gelukkig zijn de 8-speed Alfine en Nexus uitwisselbaar, dus de shifter daarvan gemonteerd:

Afbeelding

Het leren stuurlint (waar ik voor het eerst gelpads onder geplakt heb) van Brooks was nogal een crime om er netjes op te krijgen door de krappe bocht, maar met wat geduld is het netjes gelukt. Ook gekozen voor een bel die er optisch netjes bij past, en m'n vertrouwde Wahoo RFLKT gemonteerd op een Garmin-houder van ome Ali.

Voor de rest bij alle componenten gegoogled of het de moeite waard was om iets anders te kiezen. Zo kwam ik bijvoorbeeld bij bidonhouders die minder rammelen (Lezyne Power Bottle Cage), dingen waar ik nog niet eerder over na had gedacht. Remmen zijn TRP Hylex RS met Shimano SLX schijven en SwissStop blokjes, headset is van Cane Creak. Voor de pedalen gekozen voor een MTB-variant, die schoenen lopen wat makkelijker, met een compacte cage als extra bescherming.

Afbeelding

Aan de voorvork zit aan de ene kant een Blackburn OUTPOST Cage, waar je bijv. een extra bidon of wat opgerolde kleding in kunt stoppen. Ook een thermosmok blijft goed zitten, wil eens proberen of ik het fijn vind om thee of koffie mee te nemen. :beer: Aan de andere kant zit een Topeak Mini Morph G, een verbazingwekkend goed werkende minipomp met drukweergave, perfect als je de spanning onderweg wilt aanpassen of een lekke band moet fixen. In het zadeltasje zit een binnenband+plakkers (en wat gereedschap), tasje op de toptube is voor m'n telefoon en een Snelle Jelle.

Ik heb er alleen nog geen meter op gereden, hoop dat snel te kunnen doen als m'n schouder weer een beetje ok is. :headbang: Om die reden ook de voorvork nog wat lang gehouden qua spacers, verder inkorten kan altijd nog.


EDIT: net ff gewogen, met alles erop en eraan zo'n 16kg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Baboulah, Berry1000RR, Dimitri, Gijzert, mark123, Martijn M, Philipoo, TLRS en 170 gasten