2004 BMW 330i - De OCD mobiel (exit)
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat portemonnee is mij ook bekend
Maar goed, zoals Joost nu zijn 330 weer tiptop laat rijden heeft een gaaf gevoel als eigenaar zijnde. Zelf het werk gedaan wat voor mij dubbel genieten is als het allemaal klaar is.
Maar goed, zoals Joost nu zijn 330 weer tiptop laat rijden heeft een gaaf gevoel als eigenaar zijnde. Zelf het werk gedaan wat voor mij dubbel genieten is als het allemaal klaar is.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik hoor/voel bij fel insturen van een rechterbocht, en dan ook nog over een heuveltje (dus zeg maar als het onderstel tordeert), een lichte klonk. Nu verdenk ik als eerste de rubbers van de trailing arm (Rear Trailing Arm Bushing). Typische E36/E46/Z4 kwaal die bij al die modellen langs komt.
Schijnend met een zaklamp lijkt er bij mij nog het oude type in te zitten, en ik heb ook geen records dat deze vervangen is. BMW heeft daar zo'n mooi setje voor met alle bevestigingsbouten erbij.
Omdat ik het wel zo netjes vind om de bouten ook mee te pakken, heb ik die maar besteld ipv een standaard Lemforder rubber. Dan maar iets meer betalen. Ik heb meteen wat andere OEM boutjes van de stabi en schokdemperbevestiging nieuw besteld, zodat die ook weer fris zijn. Het onderstel zit toch in weer en wind, dus dan is nieuwe hardware geen overbodige luxe.
Omdat het bij mijn dealer lastig is om boutjes die per 5/10 stuks gaan, per stuk te bestellen, heb ik dit keer eens besteld bij Leebmann. Nooit gedaan, maar volgens mij staat die wel goed bekend, en de site navigeert ook erg gemakkelijk.
Schijnend met een zaklamp lijkt er bij mij nog het oude type in te zitten, en ik heb ook geen records dat deze vervangen is. BMW heeft daar zo'n mooi setje voor met alle bevestigingsbouten erbij.
Omdat ik het wel zo netjes vind om de bouten ook mee te pakken, heb ik die maar besteld ipv een standaard Lemforder rubber. Dan maar iets meer betalen. Ik heb meteen wat andere OEM boutjes van de stabi en schokdemperbevestiging nieuw besteld, zodat die ook weer fris zijn. Het onderstel zit toch in weer en wind, dus dan is nieuwe hardware geen overbodige luxe.
Omdat het bij mijn dealer lastig is om boutjes die per 5/10 stuks gaan, per stuk te bestellen, heb ik dit keer eens besteld bij Leebmann. Nooit gedaan, maar volgens mij staat die wel goed bekend, en de site navigeert ook erg gemakkelijk.
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Laat je subframe ook even controleren. Bij onze E36 en E46 was uiteindelijk de conclusie dat het subframe uitgescheurd was.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb er meerdere keren onder gelegen, en ook afgelopen keer tijdens het vervangen van de dempers nog specifiek gekeken. Maar het ziet er allemaal goed uit. Het uitscheuren van het subframe komt voornamelijk voor bij de PFL en de M3. Ik moet zeggen dat ik zo tijdens het hele avontuur er wel achter ben dat deze auto geen vermoeiend leven heeft gehad. Zelfs de dempers waren moe, maar niet 100% op na 2 ton.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Volgens mij kon ik in de webshop van Ekris ook losse onderdelen bestellen die eigenlijk per 10 zouden gaan, waren wel pinnetjes voor in een stekker. In het verleden ook wel bij Leebmann besteld, verliep altijd prima!
- Vliet
- Berichten: 1056
- Lid geworden op: 31 okt 2010, 18:50
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat zou mooi zijn scheelt weer in de kosten. Je hebt de auto ondertussen bijna helemaal nieuw gemaakt. Echt super
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
De webshop gooit automatisch de minimum produkthoeveelheid in het mandje, dus dat werkt niet (meer). Leebmann bestelling is inmiddels verzonden, helemaal top.MartijnGizmo schreef: ↑19 feb 2019, 18:30 Volgens mij kon ik in de webshop van Ekris ook losse onderdelen bestellen die eigenlijk per 10 zouden gaan, waren wel pinnetjes voor in een stekker. In het verleden ook wel bij Leebmann besteld, verliep altijd prima!
Ja, het gaat wel de goede kant uit nu. Ergens in maart/april een oliebeurtje met reiniger, en meteen remvloestof en bougies meepakken. Die zitten er nu 40,000 km in.
-
- Berichten: 293
- Lid geworden op: 25 mar 2017, 19:52
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Meestal zitten en beginnen die scheurtjes onder je frame. Die kan je dus nooit zien, tenzij het frame eraf gaat.///Joost schreef: ↑19 feb 2019, 16:55Ik heb er meerdere keren onder gelegen, en ook afgelopen keer tijdens het vervangen van de dempers nog specifiek gekeken. Maar het ziet er allemaal goed uit. Het uitscheuren van het subframe komt voornamelijk voor bij de PFL en de M3. Ik moet zeggen dat ik zo tijdens het hele avontuur er wel achter ben dat deze auto geen vermoeiend leven heeft gehad. Zelfs de dempers waren moe, maar niet 100% op na 2 ton.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Absoluut mee eens. Maar preventief het subframe eronder vandaan halen gaat me momenteel nog even te ver.
-
- Berichten: 513
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:24
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ik heb de RTAB's ook vervangen, maar er voor gekozen om gelijk alles te doen. Twee gebruikte schommelarmen gekocht, alle bussen eruit geperst, laten poedercoaten en nieuwe lagers (ook wiellagers) erin geperst. Dat was eenvoudiger dan zaken één voor één aanpakken.
Wel een hoop werk om de armen te wisselen..
Deze ook nog gebruikt: https://store.garagistic.com/BMW-E36-E4 ... him-kit%20?
Verschil met daarvoor is in combinatie met nieuwe veren en dempers als dag en nacht: eindelijk een auto die lekker op de weg ligtQ
Wel een hoop werk om de armen te wisselen..
Deze ook nog gebruikt: https://store.garagistic.com/BMW-E36-E4 ... him-kit%20?
Verschil met daarvoor is in combinatie met nieuwe veren en dempers als dag en nacht: eindelijk een auto die lekker op de weg ligtQ
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Dat is inderdaad mooi, om het in een keer zo goed te doen. Ik heb helaas echter niet de ruimte om een auto enkele nachten te laten staan, en het is ons dagelijks vervoer, dus dat is dan lastig.
Over de shims heb ik erg getwijfeld, maar besloten om het niet te doen. Het brengt toch extra krachten op andere componenten en de toch al niet sterke bodem, omdat je de beweging van de schommelarm gaat limiteren. Zelfs de M3 en de CSL haddden de 'normale' rubbers zonder shims (zij het in een hardere compound). Al loopt het in de praktijk wel los, want de ervaringen met shims zijn wel goed. Ik boender niet echt met het ding, dus shims vond ik het niet waard. Dan liever de RTABs een keertje extra vervangen.
Over de shims heb ik erg getwijfeld, maar besloten om het niet te doen. Het brengt toch extra krachten op andere componenten en de toch al niet sterke bodem, omdat je de beweging van de schommelarm gaat limiteren. Zelfs de M3 en de CSL haddden de 'normale' rubbers zonder shims (zij het in een hardere compound). Al loopt het in de praktijk wel los, want de ervaringen met shims zijn wel goed. Ik boender niet echt met het ding, dus shims vond ik het niet waard. Dan liever de RTABs een keertje extra vervangen.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Onderdelen van Leebmann24 zijn inmiddels binnen (zaterdag al, maar toen DHL gemist). Top service, alles netjes verpakt en boutjes/moertjes in genummerde zakjes. Ideaal om klein spul te bestellen.
- Niels
- Berichten: 22257
- Lid geworden op: 13 feb 2006, 23:04
- Auto: Prius+
- Locatie: Grunn...
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ga ik ook eens kijken voor klein spul!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Rubbers in de schommelarmen, oftewel Rear Trailing Arm Bushings (RTAB) zijn gemonteerd. Het is eigenlijk een koud kunstje, als je het juiste gereedschap hebt. Dit is al de tweede maal dat ik dit werkje doe, want mijn ex-E36 had ook deze klus nodig.
Ik heb tevens de gelegenheid aangegrepen om nog wat bouten/moeren te vernieuwen met origineel BMW, waarvan ik had geconstateerd dat deze slecht of verroest waren tijdens het vervangen van het onderstel (of waarvan TIS voorschrijft dat ze vervangen moeten worden, zoals de schokbemperbouten). Op deze bouten zit een grijs gekleurde zink coating, die goede anti corrosie eigenschappen heeft.
Men neme nieuwe bouten voor schokdemperklem voor, anti roll bar voor, anti roll bar achter en RTAB behuizing hardware:
De lagertrekker had ik uiteindelijk niet nodig, want naar zou blijken waren de rubbers al eens vevangen. Het nieuwe type zat er al in. De markeringen op de delen gaven aan 2009, dus die zaten er ook al weer 10 jaar (100k km) in. De zwarte bus en die zwarte 'schijf' is speciaal gemaakt om deze klus te doen, en past precies op de schommelarm en op het lager. Had ik nog over van mijn E36...wie wat bewaart, heeft wat.
Beetje donker, maar het lager is eruit geperst. De oude lagers waren dus nog compleet in tact, maar wel een stuk zachter dan de nieuwe units:
Voor het mooie even de behuizingen zwart spuiten, zodat ze weer netjes zijn, en beschermd tegen weer en wind:
En klaar, alles weer netjes!
Nu nog even een keertje uitlijnen, want met deze brackets verstel je de camber van de achterwielen. Deze is nu dus compleet versteld, omdat alles los is geweest. Technisch gezien had ik even alles moeten markeren, maar een uitlijning stond sowieso nog op de planning. Ik houd me aanbevolen voor een goed adres in Eindhoven.
De auto stuurt weer snaarstrak en de achterkant is echt weer opgefrist nu. Voorlopig kan ik er weer even tegenaan. Er zijn momenteel geen noodzakelijke dingetjes meer die ik op korte termijn aan moet pakken. Alleen nog een oliewissel over een paar weken, en dan voor de zomervakantie een APK.
Ik heb tevens de gelegenheid aangegrepen om nog wat bouten/moeren te vernieuwen met origineel BMW, waarvan ik had geconstateerd dat deze slecht of verroest waren tijdens het vervangen van het onderstel (of waarvan TIS voorschrijft dat ze vervangen moeten worden, zoals de schokbemperbouten). Op deze bouten zit een grijs gekleurde zink coating, die goede anti corrosie eigenschappen heeft.
Men neme nieuwe bouten voor schokdemperklem voor, anti roll bar voor, anti roll bar achter en RTAB behuizing hardware:
De lagertrekker had ik uiteindelijk niet nodig, want naar zou blijken waren de rubbers al eens vevangen. Het nieuwe type zat er al in. De markeringen op de delen gaven aan 2009, dus die zaten er ook al weer 10 jaar (100k km) in. De zwarte bus en die zwarte 'schijf' is speciaal gemaakt om deze klus te doen, en past precies op de schommelarm en op het lager. Had ik nog over van mijn E36...wie wat bewaart, heeft wat.
Beetje donker, maar het lager is eruit geperst. De oude lagers waren dus nog compleet in tact, maar wel een stuk zachter dan de nieuwe units:
Voor het mooie even de behuizingen zwart spuiten, zodat ze weer netjes zijn, en beschermd tegen weer en wind:
En klaar, alles weer netjes!
Nu nog even een keertje uitlijnen, want met deze brackets verstel je de camber van de achterwielen. Deze is nu dus compleet versteld, omdat alles los is geweest. Technisch gezien had ik even alles moeten markeren, maar een uitlijning stond sowieso nog op de planning. Ik houd me aanbevolen voor een goed adres in Eindhoven.
De auto stuurt weer snaarstrak en de achterkant is echt weer opgefrist nu. Voorlopig kan ik er weer even tegenaan. Er zijn momenteel geen noodzakelijke dingetjes meer die ik op korte termijn aan moet pakken. Alleen nog een oliewissel over een paar weken, en dan voor de zomervakantie een APK.
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Netjes dat je ze ook meteen ff gespoten hebt!
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Toch nog lopen brainstormen over die 'cluck', want ik kon het toch nog niet thuisbrengen, en ook de RTAB vervanging heeft het niet verholpen. Omdat mijn vrouw thuis kwam met een bericht mompelend over een geel olielampje (M54 anyone?) heb ik vandaag toch nog even (na het olie bijvullen) met m'n neus onder de auto gelegen. Eigenlijk had ik alles al zo'n beetje uitgesloten, en het enige wat het nog kon zijn was de anti roll bar. Die gaat met een end link door de draagarm achter, en ik las op een ander forum dat die wel eens de draagarm kunnen raken als het rubber in de end link slecht is....Nou, ik heb gekeken, maar die dingen gaan never nooit de draagarm raken, ook niet als ze slecht zijn (scheelt voor mij weer een reparatie, dat dan weer wel)
De end links waren bij mij trouwens nog prima. Ook flink lopen sjorren aan de ARB, maar die gaf geen kik.
Maar goed, al met al wel de oorzaak gevonden. Ik kan namelijk beide aandrijfasses enkele mm axiaal bewegen, en dat gaf exact de 'cluck' die ik hoor bij flink torderen/inveren van de achterwielophanging (dus bij scherp in sturen en tegelijkertijd over een helling gaan, zoals het indraaien de stoep op naar een parkeerplaats op lage snelheid). Dat strookt ook met waarom ik het in 99% van de rijtijd niet hoor.
Hiermee doorrijden moet voorlopig geen enkel punt zijn, want er lekt niets en de assen maken geen geluid. Maar toch fijn om te weten waar het zit.
Meteen ook maar even de sierstukjes van de einddemper afgehaald (ik moest nog behoorlijk meppen met een blokje hout) en alles even schoon geschuurd en gewassen. Voor het nette moeten er eigenlijk 2 nieuwe op, maar dat staat redelijk laag qua prioriteit.
De end links waren bij mij trouwens nog prima. Ook flink lopen sjorren aan de ARB, maar die gaf geen kik.
Maar goed, al met al wel de oorzaak gevonden. Ik kan namelijk beide aandrijfasses enkele mm axiaal bewegen, en dat gaf exact de 'cluck' die ik hoor bij flink torderen/inveren van de achterwielophanging (dus bij scherp in sturen en tegelijkertijd over een helling gaan, zoals het indraaien de stoep op naar een parkeerplaats op lage snelheid). Dat strookt ook met waarom ik het in 99% van de rijtijd niet hoor.
Hiermee doorrijden moet voorlopig geen enkel punt zijn, want er lekt niets en de assen maken geen geluid. Maar toch fijn om te weten waar het zit.
Meteen ook maar even de sierstukjes van de einddemper afgehaald (ik moest nog behoorlijk meppen met een blokje hout) en alles even schoon geschuurd en gewassen. Voor het nette moeten er eigenlijk 2 nieuwe op, maar dat staat redelijk laag qua prioriteit.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Oliesensor die opspeelt? Of laag pijl?
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Gewoon laag peil, want hij stond inderdaad net boven minimum.
-
Online
- Berichten: 3979
- Lid geworden op: 28 jan 2009, 23:47
- Auto: BMW E46 330i, E46 323Ci
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Eindstukjes zijn 6/7 tientjes dacht ik. Maar moet je inderdaad flink voor meppen.
-
- Berichten: 4303
- Lid geworden op: 09 nov 2017, 12:34
- Auto: Dikke Bmw
- Locatie: München
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
-Messing borstel op de boormachine
-Tube metaal polijstpasta en een stuk katoen.
Werkt perfect
-Tube metaal polijstpasta en een stuk katoen.
Werkt perfect
- NickM5
- Berichten: 253
- Lid geworden op: 13 mar 2018, 20:28
- Auto: E60 M5 lci, F21 120d lci
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Je maakte geen grapje toen je het topic OCD mobiel noemde. Wat een prachtwerk zeg, zal wel heerlijk rijden vergeleken met voorheen denk ik
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Vandaag even de remvloeistof incl. koppelingscilinder ververst met Castrol React Performance. Wat er uit kwam was mooi helder, maar het was al wel weer 4 jaar geleden inmiddels. Ik gebruik een Motive power bleeder, en samen met wat tikjes met een rubber hammer op alle klauwen om eventuele laatste belletjes eruit te krijgen (geen gezien ), maakt dit tot kinderspel.
Komende weken alleen nog even een oliewissel doen incl motorflush (LiquiMoly Proline), en dan pak ik meteen bougies, nieuw motorkaplogo en nieuwe parafaan mee. Alles is besteld, dus alleen nog even de tijd vinden.
Dan begint er zo langzamerhand wel een eind te komen aan het gesleutel. Alleen de oliepanpakking blijft dan nog over. Misschien dan toch maar een keertje beginnen met polijsten, zodat ie er ook van buiten weer netjes bij komt te staan.
Komende weken alleen nog even een oliewissel doen incl motorflush (LiquiMoly Proline), en dan pak ik meteen bougies, nieuw motorkaplogo en nieuwe parafaan mee. Alles is besteld, dus alleen nog even de tijd vinden.
Dan begint er zo langzamerhand wel een eind te komen aan het gesleutel. Alleen de oliepanpakking blijft dan nog over. Misschien dan toch maar een keertje beginnen met polijsten, zodat ie er ook van buiten weer netjes bij komt te staan.
- ///Joost
- Berichten: 11738
- Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
- Locatie: Uit lockdown
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
209.521 km Service
Gisteravond even flink door gehaald en de auto geserviced. Olieservice stond sowieso op de planning, en daarbij heb ik een motor flush gedaan met LiquiMoly Proline Engine Flush. Tevens meteen nieuwe bougies (45k km oud), nieuwe parafaan geplaatst en zomervelgen gemonteeerd.
Alle produkten op een rijtje:
Voor het flushen heb ik een nieuw oliefilter gebruikt, omdat ik al die brokken met kool wel eens zou willen zien tussen de filter pleats. Flush (500 ml) gaat bij de oude olie op bedrijfstemperatuur, 10 min. stationait laten draaen, en olie aflaten. Het 'nieuwe' oliefilter heb ik er toen uit gehaald en de realiteit is dat je gewoon een nat oliefilter krijgt, er geen stukje kool te zien is. Of zo'n flush dus werkt...geen idee, maar het geeft wel een goed gevoel tussen de oren, en da's ook wat waard. We zullen zien of het iets gedaan heeft met het olieverbruik.
Dus, weer nieuw filter erop en afvullen met het vertrouwde Castrol 0W40.
Tijdens het uitlekken kon ik mooi de andere klusjes doen van de bougies en het vervangen van de parafaan. Eerst maar die laatste.
Interieurfilterbak eraf (4 torx boutjes), dan ruitenwisserarmen eraf. Het maakt niet uit welke auto, maar dat is altijd zo'n vervelend karweitje. Met heen en weer wiebelen kreeg ik een arm eraf, maar de andere wilde maar niet. Uiteindelijk bracht een kleine lagertrekker die ik (onnodig) voor een andere klus gekocht had succes. Daarmee draai je de arm er zo vanaf. Onder de oude parafaan zat natuurlijk een goede laag vuil van 15 jaar, dus eerst even schoonmaken.
Oude en nieuwe parafaan onder elkaar:
En done...
Toen bougies. Dat ging eigenlijk zonder slag of stoot. Er zaten OEM BMW (Bosch) FGR7DQP bougies in, maar ik heb er nu NGK 3199 (BKR6EQUP) ingezet, omdat ik daar prima ervaring mee heb. Plugs zagen er niet slecht uit, met alleen cilinder 6 ietwat nat van de olie. 't Blijft toch een M54 zullen we maar zeggen...
Als laatste nog even een nieuw motorkaplogo erop. Die dingen worden ook steeds duurder lijkt het wel. Ik wilde geen imitatie, staat wel netjes zo.
Wat er bij mij op zat was overigens wel imitatie, zo bleek toen ik de achterkant bekeek. Laat je niet misleiden door het BMW logo. De datumtabel is niet gepunched, en de layout van de text achterop is bij alle fakes hetzelfde.
OK, dat was dus gisteravond....even fast forward naar vandaag, geheel volgens het 3 steps forward, one step back-principe...
Omdat ik klaar ben met het onderstel, wilde ik de wagen nog uitlijnen. Op Google even gezocht naar een bedrijfje met Hunter apparatuur, en uitgekomen bij Ron's Bandenservice in Best (NB). Wat een prachtig vader-zoon bedrijf. Alles supernetjes, prachtige Hunter apparatuur, mooie wachtruimte, en mensen die echt de tijd voor je nemen (incl. inbegrepen proefrit na de uitlijning). Dus wat dat betreft geen klachten. Ik kan deze zaak zeker aanbevelen.
Waar ik wel van baalde, is dat ze hem niet goed uitgelijnd kregen. Dat komt doordat ik achter toch wat te hoge veren heb geplaatst. Vorig jaar juli heb ik (noodgedwongen) nieuwe achterveren geplaatst, omdat de oude een gebroken winding hadden aan een kant. Toen heb ik Eibach vervangingsveren gekocht, die volgens de Eibach catalogus ook voor sportpakket waren, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Ze zijn echt 5 cm te hoog. Ik schreef nog toen ik ze vervangen had, dat ze wat te hoog leken, maar ik dacht dat dit door de nieuwigheid kwam...niet dus, en ook weinig meer ingezakt.
Vanwege de draagarmgeometrie, komt de camber achter dan vrijwel neutraal/licht positief te staan, terwijl deze standaard rond 2 graden negatief hoort. Zo ver konden ze dus niet bijgesteld krijgen. Ook op de vooras heeft dit, hetzij in mindere mate, invloed.
Ik ben dus op zoek gegaan naar nieuwe achterveren, maar deze zijn amper te krijgen in aftermarket (voor sportpakket dus...). Bij de dealer zijn die dingen gewoon 120 euro per stuk (koekoek). Veren OEM nummers is echt een warboel in de aftermarket, maar toch gevonden met veel cross checken en TecDoc doorspitten. Ik heb ze nu besteld van Lesjefors (Zweeds merk, voorheen OES van Saab) voor 40 euro per stuk. Dus wie nog 7k km gebruikte standaard rijhoogte E46 achterveren van Eibach moet hebben...meldt u maar!
Het balen is dat ik dan ook weer de wagen opnieuw moet laten uitlijnen natuurlijk, maar ja...shit happens. Verder rijdt de auto wel echt een stuk beter nu. Stuur staat eindelijk gecentreerd, en hij trekt een heel stuk minder met de (bredere) zomerbanden.
Dus komende week nog even puntjes op de i, en dan hopelijk zorgeloos de zomer door.
Gisteravond even flink door gehaald en de auto geserviced. Olieservice stond sowieso op de planning, en daarbij heb ik een motor flush gedaan met LiquiMoly Proline Engine Flush. Tevens meteen nieuwe bougies (45k km oud), nieuwe parafaan geplaatst en zomervelgen gemonteeerd.
Alle produkten op een rijtje:
Voor het flushen heb ik een nieuw oliefilter gebruikt, omdat ik al die brokken met kool wel eens zou willen zien tussen de filter pleats. Flush (500 ml) gaat bij de oude olie op bedrijfstemperatuur, 10 min. stationait laten draaen, en olie aflaten. Het 'nieuwe' oliefilter heb ik er toen uit gehaald en de realiteit is dat je gewoon een nat oliefilter krijgt, er geen stukje kool te zien is. Of zo'n flush dus werkt...geen idee, maar het geeft wel een goed gevoel tussen de oren, en da's ook wat waard. We zullen zien of het iets gedaan heeft met het olieverbruik.
Dus, weer nieuw filter erop en afvullen met het vertrouwde Castrol 0W40.
Tijdens het uitlekken kon ik mooi de andere klusjes doen van de bougies en het vervangen van de parafaan. Eerst maar die laatste.
Interieurfilterbak eraf (4 torx boutjes), dan ruitenwisserarmen eraf. Het maakt niet uit welke auto, maar dat is altijd zo'n vervelend karweitje. Met heen en weer wiebelen kreeg ik een arm eraf, maar de andere wilde maar niet. Uiteindelijk bracht een kleine lagertrekker die ik (onnodig) voor een andere klus gekocht had succes. Daarmee draai je de arm er zo vanaf. Onder de oude parafaan zat natuurlijk een goede laag vuil van 15 jaar, dus eerst even schoonmaken.
Oude en nieuwe parafaan onder elkaar:
En done...
Toen bougies. Dat ging eigenlijk zonder slag of stoot. Er zaten OEM BMW (Bosch) FGR7DQP bougies in, maar ik heb er nu NGK 3199 (BKR6EQUP) ingezet, omdat ik daar prima ervaring mee heb. Plugs zagen er niet slecht uit, met alleen cilinder 6 ietwat nat van de olie. 't Blijft toch een M54 zullen we maar zeggen...
Als laatste nog even een nieuw motorkaplogo erop. Die dingen worden ook steeds duurder lijkt het wel. Ik wilde geen imitatie, staat wel netjes zo.
Wat er bij mij op zat was overigens wel imitatie, zo bleek toen ik de achterkant bekeek. Laat je niet misleiden door het BMW logo. De datumtabel is niet gepunched, en de layout van de text achterop is bij alle fakes hetzelfde.
OK, dat was dus gisteravond....even fast forward naar vandaag, geheel volgens het 3 steps forward, one step back-principe...
Omdat ik klaar ben met het onderstel, wilde ik de wagen nog uitlijnen. Op Google even gezocht naar een bedrijfje met Hunter apparatuur, en uitgekomen bij Ron's Bandenservice in Best (NB). Wat een prachtig vader-zoon bedrijf. Alles supernetjes, prachtige Hunter apparatuur, mooie wachtruimte, en mensen die echt de tijd voor je nemen (incl. inbegrepen proefrit na de uitlijning). Dus wat dat betreft geen klachten. Ik kan deze zaak zeker aanbevelen.
Waar ik wel van baalde, is dat ze hem niet goed uitgelijnd kregen. Dat komt doordat ik achter toch wat te hoge veren heb geplaatst. Vorig jaar juli heb ik (noodgedwongen) nieuwe achterveren geplaatst, omdat de oude een gebroken winding hadden aan een kant. Toen heb ik Eibach vervangingsveren gekocht, die volgens de Eibach catalogus ook voor sportpakket waren, maar dit blijkt dus niet zo te zijn. Ze zijn echt 5 cm te hoog. Ik schreef nog toen ik ze vervangen had, dat ze wat te hoog leken, maar ik dacht dat dit door de nieuwigheid kwam...niet dus, en ook weinig meer ingezakt.
Vanwege de draagarmgeometrie, komt de camber achter dan vrijwel neutraal/licht positief te staan, terwijl deze standaard rond 2 graden negatief hoort. Zo ver konden ze dus niet bijgesteld krijgen. Ook op de vooras heeft dit, hetzij in mindere mate, invloed.
Ik ben dus op zoek gegaan naar nieuwe achterveren, maar deze zijn amper te krijgen in aftermarket (voor sportpakket dus...). Bij de dealer zijn die dingen gewoon 120 euro per stuk (koekoek). Veren OEM nummers is echt een warboel in de aftermarket, maar toch gevonden met veel cross checken en TecDoc doorspitten. Ik heb ze nu besteld van Lesjefors (Zweeds merk, voorheen OES van Saab) voor 40 euro per stuk. Dus wie nog 7k km gebruikte standaard rijhoogte E46 achterveren van Eibach moet hebben...meldt u maar!
Het balen is dat ik dan ook weer de wagen opnieuw moet laten uitlijnen natuurlijk, maar ja...shit happens. Verder rijdt de auto wel echt een stuk beter nu. Stuur staat eindelijk gecentreerd, en hij trekt een heel stuk minder met de (bredere) zomerbanden.
Dus komende week nog even puntjes op de i, en dan hopelijk zorgeloos de zomer door.
- Arthur
- Berichten: 39733
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
- Auto: Nr.50
- Locatie: Boven Barcelona
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Goed bezig weer
- MartijnGizmo
- Berichten: 12747
- Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: 2004 BMW 330i - De OCD mobiel
Ergerlijk, die veren, hopelijk zijn die Lesjefors-exemplaren wél de juiste lengte. Nieuw logo ook een prima idee, oogt een wat oudere auto altijd meteen een stuk minder 'vermoeid' mee!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Hans44, SAH, wjt, Wors, zegmaarboris en 88 gasten