Het grote 'DF racefiets' topic

Wil je even gezellig kletsen of dat ene grappige (auto)filmpje delen? Dat kan hier.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 15 feb 2019, 10:17

Gisteren met m'n vriendin meegegaan naar d'r spinningles (Valentijns-actie). Ehrm, ja... ik ben duidelijk een buitenfietser. :tooth: Verveelde me binnen 10 minuten al, dus toen heb ik de resterende 80 maar m'n eigen programma ervan gemaakt met intervallen.

Goede nieuws: fietsen an sich ging eigenlijk prima, merkte ook weinig handicap van 2 maanden stilstaan. Alleen staand fietsen doet nog wat teveel pijn, maar ach, dan maar zitten. :)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 15 feb 2019, 10:53

Mnrk schreef: 13 feb 2019, 14:05 - Locatie: Midden NL (Utrecht, Ede, Arnhem)
- Afstand: 100Km. Wie maakt een mooie route?
- Datum: Mei?
- Deelnemers:
*Joop
*Fedmas
*Gijzert
*Martijn_h
*la_fusion
*Martijn_Gizmo
*Indobesar
*///Joost
*Menrik
Hier is een route die we met de club gereden hebben (de verkorte versie). Prachtige route, gemaakt door een van onze lokale clubleden, via weggetjes waar je normaliter nooit komt.

https://www.strava.com/routes/12942332

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 15 feb 2019, 12:00

MartijnGizmo schreef: 15 feb 2019, 10:17 Gisteren met m'n vriendin meegegaan naar d'r spinningles (Valentijns-actie). Ehrm, ja... ik ben duidelijk een buitenfietser. :tooth: Verveelde me binnen 10 minuten al, dus toen heb ik de resterende 80 maar m'n eigen programma ervan gemaakt met intervallen.

Goede nieuws: fietsen an sich ging eigenlijk prima, merkte ook weinig handicap van 2 maanden stilstaan. Alleen staand fietsen doet nog wat teveel pijn, maar ach, dan maar zitten. :)
Ik vind het verschrikkelijk die spinning fietsen..... ik vind de pedaal slag heel vreemd vanwege de korte cranks.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door la_fusion » 15 feb 2019, 13:00

///Joost schreef: 15 feb 2019, 10:53
Mnrk schreef: 13 feb 2019, 14:05 - Locatie: Midden NL (Utrecht, Ede, Arnhem)
- Afstand: 100Km. Wie maakt een mooie route?
- Datum: Mei?
- Deelnemers:
*Joop
*Fedmas
*Gijzert
*Martijn_h
*la_fusion
*Martijn_Gizmo
*Indobesar
*///Joost
*Menrik
Hier is een route die we met de club gereden hebben (de verkorte versie). Prachtige route, gemaakt door een van onze lokale clubleden, via weggetjes waar je normaliter nooit komt.

https://www.strava.com/routes/12942332
Niet gekeken naar de routes van Klim bij Nijmegen maar die zullen er veelal op lijken. Mooi gebied om eens te fietsen. Zelf vorig jaar met een vriend de Mokerkoning gereden: https://www.routeyou.com/nl-nl/route/vi ... okerkoning

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WJ » 15 feb 2019, 13:54

https://www.12gobiking.nl/cube-attain-pro-disc-2019

Is Cube goed spul? (Ook op lange termijn) en Shimano Sora?

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 15 feb 2019, 14:30

Is een BMW een goede auto? ;)

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 15 feb 2019, 15:37

Cube is prima. Leuk merk voor de gemiddelde wielertoerist. Qua schakelgroep om zo wat rondjes te fietsen is Sora prima. Wil je meer kwaliteit en betere shifters, kies dan voor een Shimano 105 groepset. 105 is (bij Shimano) al jaren de gouden standaard qua prijs/kwaliteit verhouding, en de huidige generatie is gewoon écht goed. Uiteindelijk als je je er meer in gaat verdiepen, kom je er vanzelf achter waarom bepaalde onderdelen er hetzelfde uit zien, maar flink duurder zijn.

Verkijk je ook niet op de tweede hands markt. Net zoals bij auto's haal je voor hetzelfde geld een jong gebruikte met betere componenten. Als je niet particulier wilt kopen hebben de grotere fietsenzaken, zoals Mantel, ook nog wel eens mooie gebruikte fietsen staan.

Gebruikersavatar
jspr
Berichten: 144
Lid geworden op: 02 jun 2014, 15:30
Locatie: Barcelona
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door jspr » 15 feb 2019, 15:41

+1 voor 105

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 15 feb 2019, 18:37

Mechanische schijfremmen en Sora mehhh :hmmm:
Voor rond de €1000,- is wel beter te vinden, desnoods gebruikt idd, en 105 is wel het minimale wat je wilt hebben.

voorbeeldje ook bij 12Go

https://www.12gobiking.nl/sensa-modena- ... blauw-2018

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 15 feb 2019, 19:33

Heb op mijn crosser nu de nieuwe 105 groep. Als ik die vergelijk met Dura Ace ban mijn racefiets, dan is het eigen alleen wat gewicht en vooral ‘status’ om voor meer dan 105 te kiezen.

Denk dat je geblinddoekt het verschil echt niet voelt.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WJ » 15 feb 2019, 21:22

Thanks, ik ga eens verder kijken. Het lijkt echt mooier weer te worden dus nu maar eens wat vaart erachter zetten.

Gebruikersavatar
Stefan R
Berichten: 2229
Lid geworden op: 15 feb 2006, 16:51
Auto: Vakantievoertuig
Locatie: Grote brand veel water, kleine brand weinig water

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Stefan R » 15 feb 2019, 22:21

k33z schreef: 15 feb 2019, 19:33 Heb op mijn crosser nu de nieuwe 105 groep. Als ik die vergelijk met Dura Ace ban mijn racefiets, dan is het eigen alleen wat gewicht en vooral ‘status’ om voor meer dan 105 te kiezen.

Denk dat je geblinddoekt het verschil echt niet voelt.
Ik heb dezelfde groep op mijn Bianchi, en ik ben er zeer tevreden over. Ultegra (behalve Di2) zou voor mij geen meerwaarde zijn.

la_fusion
Berichten: 324
Lid geworden op: 26 sep 2015, 21:53

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door la_fusion » 18 feb 2019, 08:06

Zelf sinds vorig jaar een 2e hands fiets voor op de Tacx gekocht met 105 waar mijn 'gewone' racefiets Ultegra heeft en je merkt tussen die twee echt wel verschil. Die 105 schakelt wat minder soepel en minder snel. Ook kan ik met Ultegra makkelijk door de volledige casette lopen terwijl ik met de 105 daar wel wat meer moeite voor moet doen. Desalniettemin zou ik geen probleem hebben met 105.

Wel zou ik de Sora groep links laten liggen. Niet alleen wil je wellicht zelf op een gegeven moment wat meer maar ook bij verkoop ga je dat wel merken.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WillemBoer » 18 feb 2019, 09:14

Inderdaad, DA shifters voelen duidelijk anders/beter/fijner aan dan de 105, bij de vorige generatie 105 kon je ook maar 2 tegelijk opschakelen ipv 3 bij Ultegra en DA. Ook schakelt DA “zachter” en geruislozer.

Maar of dat de meerprijs waard is... 105 meer dan prima voor normaal gebruik.

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 18 feb 2019, 12:18

De vraag is wat WJ wil en hoe groot zijn budget is. 105 Heeft tegenwoordig ook een flinke meerpijs. Over Sora en Tiagra wordt in de regel nogal denigrerend gedaan, maar feit is dat ook de ontwikkeling in de fietsindustrie niet stil heeft gestaan. De huidige generaties Sora en Tiagra zijn lichtjaren beter dan 10 jaar geleden, en voor iemand die zo af en toe een keer een rondje fietst met mooi weer, is dat prima spul.
Ben je wat fanatieker, en van plan om minstens 1x per week te fietsen, dan zou ik inderdaad wat dieper in de buidel tasten voor 105.

Wat je ook kunt overwegen is om 105 shifters (de belangrijkste component) te nemen en de rest van een wat lagere groep.

Feit dat mensen hun oordeel snel klaar hebben over de 'instapgroepen', komt vaak door een vergelijk tussen een beroerd afgestelde instapgroep op hun winterfiets, en een nieuwe high end groep op hun zomer fiets. Daarom ook met k33z eens....Stel je 105 maar eens haarfijn af met nieuwe kabels. Dan merk je amper verschil met DA.

Kocheler
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 okt 2013, 09:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Kocheler » 18 feb 2019, 12:28

Neem anders is een kijkje bij bijvoorbeeld Vos Fietsen. Daar heb je een 2018 fiets met 105 voor net iets meer geld dan de aangekaarte Cube.

http://www.vosfietsen.nl/index.php?opti ... Itemid=180
Even scrollen, maar wellicht is een '2018 Sensa Trentino SL Matt 105' iets.

Anders heb je nog een mix 105 - als ik het goed zie - voor 824 Euro.

Mocht je er geen fiets vinden, misschien vind je er wel een auto: http://www.vosfietsen.nl/index.php?opti ... Itemid=188

Knot
Berichten: 39197
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Knot » 18 feb 2019, 12:28

jspr schreef: 15 feb 2019, 12:00 Ik vind het verschrikkelijk die spinning fietsen..... ik vind de pedaal slag heel vreemd vanwege de korte cranks.
Daar moet je mee leren omgaan... ik vind het geweldig, lekker droog binnen fietsen zonder met de hele groep de verkeersregels aan je laars te (moeten) lappen :ongeveer als:

Gebruikersavatar
MartijnGizmo
Berichten: 12743
Lid geworden op: 22 feb 2007, 18:20
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door MartijnGizmo » 18 feb 2019, 12:54

Voor mij is een uur lang met m'n kop in de wind deel van de charme, dat miste ik nogal toen ik met twintig man in een bovenzaaltje van de sportschool zat te zweten. :tooth: Korte cranks stoorden mij niet zo, die op m'n Dolan Pre Cursa zijn ook vrij kort (ivm bodemvrijheid). Ergerlijker vond ik de enorme flex in zowel zadel als stuur, maar dit was dan ook een wat goedkopere fiets.

Het was echter wel aanleiding voor mij om zaterdag weer op de fiets te stappen! Die had ik onlangs al even goed bekeken, en los van wat extra krassen en stuurlint dat iets minder strak erop zit, viel het wel mee met de schade. Beetje huiverig voor pijn aan m'n arm/schouder, maar dat doet permanent zeer, dus een beetje extra leek me niet zo'n probleem. Het viel gelukkig mee, en was heerlijk om weer onderweg te zijn. Tempo ietsje lager dan voorheen, maar dat komt wel weer. Verder geen angst of onzekerheid onderweg, ook niet bij het passeren van loslopende honden. Zal dan misschien toch schelen dat ik helemaal niets weer van de dag van m'n crash.

Vanmorgen hetzelfde rondje gefietst als waar ik op 9 december aan begonnen was, maar dat liet ook geen herinneringen omhoog borrelen... Naja, prima, kan ik iig weer lekker m'n rondjes maken voorlopig. :peace:

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 18 feb 2019, 13:08

Ik denk dat de mensen die zeggen dat 105 minder aanvoelt dan Ultegra (of zelfs Dura Ace), dat je niet gereden hebt met een goed afgestelde 105 groep van het nieuwste type.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door WillemBoer » 18 feb 2019, 13:13

Feit dat mensen hun oordeel snel klaar hebben over de 'instapgroepen', komt vaak door een vergelijk tussen een beroerd afgestelde instapgroep op hun winterfiets, en een nieuwe high end groep op hun zomer fiets. Daarom ook met k33z eens....Stel je 105 maar eens haarfijn af met nieuwe kabels. Dan merk je amper verschil met DA.

Heb 2 fietsen, 1 met DA 9100 en ander met 105 (wel 2016 serie)
Merk toch duidelijk verschil, shifters gaan iets lichter met een kortere slag en schakeld gewoon, mooier en stiller, zeker onder zware last (sprint)

Voor derailleur geen enkel verschil.

k33z
Berichten: 2681
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:45
Locatie: Leidschendam

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door k33z » 18 feb 2019, 13:33

Ik rij met DA9000 en op mijn crosser de nieuwste 105 groep. Misschien dat je ergens een klein verschil tussen beide kan ontdekken als je ze echt om en om aan het rijden bent.

Maar het verschil is echt verwaarloosbaar... Heb het nu over schakelkwaliteit. Natuurlijk is DA mooier (maar als je echt iets moois wilt rijdt je niet met Shimano), meer status en een stuk lichter.

Voor ons wielertoeristen heeft iedereen meer dan voldoende aan 105. De technische verschillen zijn gewoon te klein. Waarom rijden we dan met Ultegra of Dura Ace? Emotie en status, dat is de enige reden. Alle andere redenen zijn redenen om de meerprijs goed te praten :)

Rocketmonkey
Berichten: 301
Lid geworden op: 18 nov 2015, 17:29

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door Rocketmonkey » 18 feb 2019, 14:00

Ik rij met Campa, dat is emotie (en langer wachten als er iets kapot is, dat ook) :)

Mijn vriendin rijdt met 105, echt bombproof dat spul...

Gebruikersavatar
///Joost
Berichten: 11738
Lid geworden op: 21 nov 2010, 00:26
Locatie: Uit lockdown

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door ///Joost » 18 feb 2019, 14:03

Ik rijd met eTap, de PDK onder de fietsen. :tooth: ;)

Rijdt fantastisch, je moet alleen niet vallen, want dan ben je aan de beurt.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door indobesar » 18 feb 2019, 14:06

Haha lijkt wel fiets forum hier. :)

Instap race groepen zijn idd prima. Goedkoper in onderhoud. Alleen wat zwaarder/minder fraai afgewerkt.

De belangrijkste vraag is inderdaad wat WJ wenst en wil besteden.
Voordat we hem een Trek dominee met eTap adviseren. :lol:

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Het grote 'DF racefiets' topic

Bericht door indobesar » 18 feb 2019, 14:07

///Joost schreef: 18 feb 2019, 14:03 Ik rijd met eTap, de PDK onder de fietsen. :tooth: ;)

Rijdt fantastisch, je moet alleen niet vallen, want dan ben je aan de beurt.
Jij rijdt helemaal niet, toch? :lollerdelol: :kikker:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dave van marion, kennethr, Majestic-12 [Bot], Nico e39, RS-Ron, Thomas H, TLRS, tomgtr en 176 gasten