Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Dit is ons algemene autoforum.
Plaats reactie
Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Tom » 15 feb 2019, 17:06

In de jaren 80 begonnen de Duitse merken (of eigenlijk in samenwerking met tuners) met snelle blokken in BMW's, Audi's en Mercedessen te leggen, vooral door de deelname aan DTM ivm homologatie. Dat was een succes, ook na de DTM. Die tuners gingen later op in het automerk, waardoor de M, AMG en RS-modellen binnen het merk geboren waren. Snelle luxe auto's die ook dagelijks bruikbaar waren, zonder het onhandige van een sportauto maar wel met die prestaties.

De komende jaren kunnen we echter veel elektromodellen verwachten, elk merk is daar wel mee bezig. De goedkoopste Tesla's doet zonder problemen 0-100 in <5 sec, maar in 3,3 sec. is ook geen probleem. Het is straks voor elk merk dus supermakkelijk om dat soort prestaties te leveren, er hoeft geen 'speciaal blok' ontwikkeld te worden met beperkte (risicovolle indien verkoop tegenvalt) oplage. Toyota's, Kia's, etc. niet ondenkbaar dat die straks gewoon <5 sec. naar de 100 gaan.

Echter als elke willekeurige auto straks M/AMG/RS-performance heeft (3/4 sec. naar de 100 en snelle tussenacceleraties), wat is de meerwaarde dan nog van die auto's? Want de unieke combinatie tussen praktisch en prestaties is er niet meer. En als een normale Toyota al snel is, dan moet een normale Audi/BMW/Mercedes (non-RS/M/AMG) dat ook zijn. Kunnen ze zich met RS/M/AMG voldoende op onderstel onderscheiden (wat best lastig is, omdat het niet in cijfertjes valt samen te vatten, terwijl cijfers toch verkopen)? Of is uiterlijk en wellicht het stukje heritage voldoende voor de liefhebbers? Of toch voldoende beleving, ondanks dat ook daar steeds meer downsizing zal plaatsvinden?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Mike R32 » 15 feb 2019, 17:15

Autorijden is ook beleving en rijplezier, iets wat een elektrische auto mij nooit zal geven. De sprint van 0-100 vind ik dan ook van minder belang. Het geluid van een 6L of VR6 geeft mij een glimlach van oor tot oor, iets wat ik niet krijg van een tablet op wielen. Dus wat mij betreft zal er altijd bestaansrecht blijven voor grote atmosferische benzine motoren.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 26608
Lid geworden op: 22 nov 2009, 13:32
Locatie: Provincie Utrecht

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Martijn_bmw » 15 feb 2019, 17:19

Het zal denk ik idd eerder overgaan in een styling ding.
soort ultra sportieve look met veel badges en spoilers, motorisch allemaal dezelfde Bosch/Siemens electromotor alleen de ene softwarematig wat meer of minder geknepen dan de ander

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door romo » 15 feb 2019, 17:32

In theorie is er voor de liefhebber altijd een bestaansrecht.

In de praktijk wordt dat bestaansrecht uiteraard groen, CO2 neutraal, politiek correct de nek om gedraaid IMO

Middels subsidies om EV te gaan rijden, verhoogde belasting voor benzine rijders, het is gewoon aanstaande, tot dat het geheel wettelijk verboden wordt.

Tegen die tijd rijdt er niemand nog zelf, dan is het autonoom, ook zelf rijden zal wettelijk verboden worden, althans op de openbare weg. Mogelijk dat een circuit, tegen uiteraard zeer hoge kosten, nog mag.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door smiley » 15 feb 2019, 17:43

Sportief zal 0-100 in 2 sec worden denk ik.


En voor de mensen die nu iets leuks hebben, rijd het aub op tot de laatste schroef eraf valt, want beter wordt het allemaal niet.

WillemBoer
Berichten: 908
Lid geworden op: 16 nov 2017, 15:38
Auto: BMW M4 Competition

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door WillemBoer » 15 feb 2019, 18:03

Gelukkig heb ik de M niet om zn 0-100 sprint capaciteiten.
Tijdens de koude start vliegt er al een liter benzine doorheen, daar doe ik het voor!

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door SlowCo » 15 feb 2019, 18:25

Ik vraag me af hoeveel procent van de huidige M, AMG, RS kopers die ze nieuw bestellen daadwerkelijk gebruik maken van het extra vermogen dat die blokken leveren? Vast af en toe een sprintje of een keer richting de topsnelheid rijden, maar werkelijk regelmatig die extra pk's gebruiken? Niet veel denk ik. Ik heb de indruk dat het meer gaat om "de heb" van het speciale dat die modellen bieden. Niks mis mee natuurlijk. Maar als er later "premium" elektro modellen komen die extra luxe en kWh combineren met sportiever gedrag en onderstel, zullen dat soort nieuw kopers daar op over stappen. Dat zag je al met de komst van alle moderne automaatbakken met launch control waar de "echte autoliefhebbers" van gruwden hier en riepen dat ze altijd voor een handbak zouden kiezen. En wat koos de overgrote meerderheid van de daadwerkelijke kopers? De automaat...

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Tom » 15 feb 2019, 18:28

SlowCo schreef: 15 feb 2019, 18:25
Maar als er later "premium" elektro modellen komen die extra luxe en kWh combineren met sportiever gedrag en onderstel, zullen dat soort nieuw kopers daar op over stappen.
Maar als een Model 3 al 0-100 in <5 sec. doet (en dat is het eerste model, de volgende generatie moet natuurlijk weer iets sneller) dan zal een "elektrische-320i" in de toekomst dat ook doen. High Executive pakketje en je hebt luxe met M-prestaties. Wat gaat M je dan nog bieden, echt alleen badges en uiterlijk?

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Mike R32 » 15 feb 2019, 18:30

WillemBoer schreef: 15 feb 2019, 18:03 Gelukkig heb ik de M niet om zn 0-100 sprint capaciteiten.
Tijdens de koude start vliegt er al een liter benzine doorheen, daar doe ik het voor!
:clap:
Niets lekkerder dan dat de R32 stationair staat te hameren in de garage onder het huis :thumbup:

Kunnen we die Tesla topics hier niet bannen? Heeft geen fuck met Driving-Fun te maken.

Gebruikersavatar
romo
Berichten: 26919
Lid geworden op: 04 jun 2006, 17:43
Locatie: Create a problem Incite a reaction Propose a solution The /// M-pire strikes back

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door romo » 15 feb 2019, 18:42

^^ @ Tom

Ik denk dat het bestaansrecht dan niet meer te rechtvaardigen, c.q. commercieel te verdedigen is. Het zal allemaal eenheid worst zijn, wel een ander plaatje op de motorkap, maar echt onderscheidend zal het niet meer zijn.

Nu zie je eigenlijk ook al, merken die vroeger technisch veel verder uit elkaar lagen en momenteel heel dicht tegen elkaar kruipen.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Zed240 » 15 feb 2019, 18:54

Het bestaansrecht zal er nog wel zijn, maar inderdaad, puur als imagodingetje. Ik denk dat 90 procent van de huidige kopers van nieuwe M's, AMG's en RS'en de auto al niet koopt omdat hij of zij zo'n petrolhead is. Het gaat om het logootje, het imago en het uiterlijk vertoon. Ik denk dat Tesla dat voor de elektrische auto nu al wel een beetje is. Een Tesla hebben is namelijk hip, maar heb je een Zoé of Leaf, dan heb je eigenlijk gewoon een bejaardenbak.

Gebruikersavatar
dvh
Berichten: 17191
Lid geworden op: 05 mei 2009, 23:29

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door dvh » 15 feb 2019, 18:55

smiley schreef: 15 feb 2019, 17:43 Sportief zal 0-100 in 2 sec worden denk ik.


En voor de mensen die nu iets leuks hebben, rijd het aub op tot de laatste schroef eraf valt, want beter wordt het allemaal niet.
Bij de Efteling staan mensen in de rij voor een ritje in de achtbaan.
Al hun leven lang.

Dan zal bovenstaande ook wel tof blijven.

Gebruikersavatar
Joop
Berichten: 8885
Lid geworden op: 04 mar 2007, 23:20

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Joop » 15 feb 2019, 18:58

Tom schreef: 15 feb 2019, 18:28
SlowCo schreef: 15 feb 2019, 18:25
Maar als er later "premium" elektro modellen komen die extra luxe en kWh combineren met sportiever gedrag en onderstel, zullen dat soort nieuw kopers daar op over stappen.
Maar als een Model 3 al 0-100 in <5 sec. doet (en dat is het eerste model, de volgende generatie moet natuurlijk weer iets sneller) dan zal een "elektrische-320i" in de toekomst dat ook doen. High Executive pakketje en je hebt luxe met M-prestaties. Wat gaat M je dan nog bieden, echt alleen badges en uiterlijk?
Denk dat het wel richting SlowCO's idee op gaat...
...alleen zal de acceleratie nog verder omlaag gaan, naar zeg: F1-achtige tijden (voor zover de gemiddelde autobestuurder, dat nog trekt, danwel aan kan), naast een goed uitgebalanceerd onderstel. M-, AMG- en RS-badges verkopen gewoon: of er nou gebruik gemaakt wordt van het potentieel dat zo'n auto in de basis biedt of niet. Invulling van een niche markt. Al was het alleen al om je te kunnen onderscheiden van je buurman/buurvrouw.

Feit is wel dat nu al goed te zien is dat bijv. de M en de M-performance modelletjes bijvoorbeeld al eng dicht bij elkaar komen te liggen. Als men zelfs nu al af gaat vragen wat een M8 nog bijvoorbeeld boven een M850i gaat toevoegen; met name voor gebruik op de openbare weg.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Mike R32 » 15 feb 2019, 19:07

0-100 in 2 seconden vraagt meer elektriciteit dan in 6 seconden. Als we straks massaal elektrisch gaan rijden voel ik al een nieuw verdienmodel aankomen voor de overheid.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39592
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Arthur » 15 feb 2019, 19:21

Wat of wanneer is straks? Maar ik denk dat in de nabije toekomst de benzinemotor, an sich, geen bestaansrecht meer heeft. En dan is het gewoon zoals nu, je kiest een merk, model en kWh uitvoering en klaar. Van basis tot aan AMG.

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door 2226cc » 15 feb 2019, 20:16

Ik verwacht straks dat de norm voor elektrische auto's gewoon 0-100 in een seconde of 10 gaat worden. Deze autos zijn energie zuinig en dus te betalen voor de normale man.

Electrische m/rs/amg's zullen naar de 3 seconde gaan en daardoor zeer duur in aanschaf i.v.m hoog energie verbruik.

Ik verwacht dus niet dat iedereen straks in een picanto/golf rijd die 0-100 in 3 seconde doet dat is voormilieuvriendelijkheid natuurlijk totaal onzinnig en niet wat ze willen.

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door smiley » 15 feb 2019, 20:36

Waarna de tuner een nulletje in een eentje omzet om je picanto wat pikanter te maken :df:

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door speedy25 » 15 feb 2019, 21:07

Mike R32 schreef: 15 feb 2019, 18:30
WillemBoer schreef: 15 feb 2019, 18:03 Gelukkig heb ik de M niet om zn 0-100 sprint capaciteiten.
Tijdens de koude start vliegt er al een liter benzine doorheen, daar doe ik het voor!
:clap:
Niets lekkerder dan dat de R32 stationair staat te hameren in de garage onder het huis :thumbup:

Kunnen we die Tesla topics hier niet bannen? Heeft geen fuck met Driving-Fun te maken.
Wat dacht je van de koude start cyclus van de BMW V10 ook erg leuk voor de buren icm met bv een eisenmann race uitlaat :hungry:

Gebruikersavatar
2226cc
Berichten: 338
Lid geworden op: 28 feb 2017, 18:11

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door 2226cc » 15 feb 2019, 21:23

smiley schreef: 15 feb 2019, 20:36 Waarna de tuner een nulletje in een eentje omzet om je picanto wat pikanter te maken :df:
Die picanto/golfjes zijn natuurlijk ook lichter gebouwd dus een enkele kleine elektromotor oid. Opvoeren zal best gaan maar dan het zelfde effect hebben als het chippen van nu.

Gebruikersavatar
alt
Berichten: 3015
Lid geworden op: 02 mei 2010, 19:31

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door alt » 15 feb 2019, 23:07

Zoals SlowCo als schreef over hand bakken & automaten, gaat ook met sportieve uitvoeringen van sedans worden.

Toen ik mijn rijbewijs al wat jaartjes had, mocht je op de buitenwegen zo hard rijden als je wilde. Pas in 1974 werden er snelheidsbeperkingen ingevoerd. Ik weet nog dat ik door het dorp waar ik destijds woonde met meer dan 100 km s'nachts reed, In een Zaans dorp met een lange rechte weg vol met kuilen & wipbruggetjes. Als ik nu door dat dorp rij, rij ik niet sneller als 30/ 40 km. Je laat het wel uit je hoofd om veel sneller te rijden. Dan vraag ik mij af wat moet tegenwoordig met een snelle sedan? Laten zien dat je bij de macromob hoort?

Een Tesla is een door Duitse ingenieurs (o.a. wielophanging) ontworpen, door Duitse machines ( o.a. Grohmann), met Duitse onderdelen (o.a. Bosch, Continental) in Amerika gebouwde elektrische auto, welke ook een sedan in Performance uitvoering heeft. Die banden vreet.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Tom » 15 feb 2019, 23:09

Joop schreef: 15 feb 2019, 18:58
...alleen zal de acceleratie nog verder omlaag gaan, naar zeg: F1-achtige tijden (voor zover de gemiddelde autobestuurder, dat nog trekt, danwel aan kan), naast een goed uitgebalanceerd onderstel. M-, AMG- en RS-badges verkopen gewoon: of er nou gebruik gemaakt wordt van het potentieel dat zo'n auto in de basis biedt of niet. Invulling van een niche markt. Al was het alleen al om je te kunnen onderscheiden van je buurman/buurvrouw.
Maar een Model S kan nu al in 3,3 sec. naar de 100. Die rijden gewoon rond, door je 58 jarige buurman Gert van en naar hun werk en van en naar de supermarkt. Zonder overdreven badges op de kofferbak of uitgeklopte wielkasten. Die Roadster doet het in 2,1 sec.
Is het dan nog gaaf om een M/AMG/RS te hebben met uitgeklopte wielkasten en badges als die even snel is als de Tesla van buurman Gert?
2226cc schreef: 15 feb 2019, 20:16 Ik verwacht straks dat de norm voor elektrische auto's gewoon 0-100 in een seconde of 10 gaat worden. Deze autos zijn energie zuinig en dus te betalen voor de normale man.

Electrische m/rs/amg's zullen naar de 3 seconde gaan en daardoor zeer duur in aanschaf i.v.m hoog energie verbruik.
De instap Model 3 (qua segment 3 serie/C-klasse/A4) doet 0-100 in 4,8 seconden. Voor 10K meer gaat ie in 3,7 naar de 100.
Ik heb geen verstand van elektromotoren maar zover ik kan oordelen is snelheid gewoon geen issue, je kan 400pk tot 700pk laten leveren, it doesn't matter (behalve voor je verbruik en dus range). Sommige Model S-en met verschillende types blijken identiek te zijn, alleen een setting in de software maakt het verschil (zelfs mensen die hun Tesla gehacked hadden en op die manier de auto geupgrade naar het duurdere model).

Ik denk dat de norm een stuk sneller gaat zijn. Wellicht de eerste en tweede generatie elektrische auto's nog niet, maar als vermogen zo gemakkelijk te creëren is, merken blijven toch met elkaar concurreren. En Tesla legt de lat nu al op 4,8 sec. bij hun instapper (voor D-segment auto's).

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door WJ » 15 feb 2019, 23:18

Misschien is de vraag, is er straks nog bestaansrecht voor de/een DF'er.

Online
SlowCo
Berichten: 3508
Lid geworden op: 23 sep 2008, 09:36

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door SlowCo » 16 feb 2019, 00:29

Ligt er aan wat voor iemand DF inhoudt. Dat verschilt flink alleen hier al op het forum.

speedy25
Berichten: 822
Lid geworden op: 02 mar 2008, 16:19
Auto: E63 M6

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door speedy25 » 16 feb 2019, 00:49

Mijn V10 eet ern tesla als ontbijt 😉 misschien niet van 0-100 maar dat vind ik ook echt niet interessant! Auto rijden is emotie weinig emotie in een electrische auto ben ik van mening

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Is er straks nog bestaansrecht voor M, AMG, RS?

Bericht door Robin » 16 feb 2019, 08:00

Model S Tesla 3,3 naar de 100, maar 100-200 in 10 ofzo. En dat is traag voor 700pk. In de praktijk zijn die tussensprints wat je een Tesla nooit ziet doen, want daar vallen ze door de mand, die Nio EP nogwat in Grand Tour, 4,3 100-200 met 1350pk, dat is wat 'n 812 Ferrari met 800pk doet. 0-100 zijn ze king dat wel, met awd.

Buiten dat is scherp bochtenwerk en dat soort belevingen wat een Model 3 ook niet geheel biedt, al is hij toevallig op 'n Mickey Mouse baantje zogenaamd sneller dan 'de rest'. Ik moet 'm eerst nog eens op Hockenheim of de Norschleife zien. En hoeveel rondjes NS wil je? Bij Brünchen is de batterij misschien al leeg. Lekker 8 min fun, dan 5,5 uur op de Parkplatz staan te laden?

Als DF 0-100 is prima, maar een auto kan meer dan dat.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten