schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Technische problemen? Of gewoon een algemene technische vraag? Dan ben je hier aan het juiste adres.
Plaats reactie
NSXRS
Berichten: 1656
Lid geworden op: 04 apr 2007, 06:50
Locatie: GroeneHart

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door NSXRS » 16 dec 2018, 15:02

Het is bij dit soort sets uiteraard ook van belang waarvoor je aanschaft.

Wil je gewoon wat beter dan een zwabberig standaard onderstel op de familiebak, dan kan een B-merk meer dan voldoende verschil maken en is de prijs/kwaliteitsverhouding goed, dan heb je een echt goede set helemaal niet nodig want is prijstechnisch/ economisch niet interessant/ te duur voor wat je wilt- overkill.

Wil je op de pretauto een echt goede set en mag het geld kosten, dan ga je voor het A-spul.

Ik heb ervaring met losse schokdemper/ originele of upgrade veer sets van gele Koni en Bilstein, ik geef daarbij verreweg de voorkeur aan Koni.

ervaring met schroef sets van: BC, Tein, Gaz, Bilstein, KW
BC: bump en rebound instelbaar (puur omdat er voor de betreffende auto niks anders is want leek mij minder B-merk), dus op de gok genomen en is wel een verbetering t.o.v. standaard spul, maar zou liever beter merk gehad hebben
Tein: bump en rebound instelbaar, redelijk, verder niet veel van te vertellen
Gaz: onder de MX5 racer omdat het moet (voorgeschreven bij de cup) bump instelbaar, is best redelijk, maar duurzaamheid teleurstellend want moet naar mijn mening veel te vaak gereviseerd worden
Bilstein B16 PSS9: zowel bump als rebound instelbaar, rijgedrag en instelbaarheid is goed maar duurzaamheid valt zwaar tegen: behuizingen (ondanks jubelende reclame over meervoudige coating) oxideren als een gek en na amper 10.000Km 3 demper binnenwerken moeten laten reviseren wegens kapotte instelbaarheid
KW3: zowel bump als rebound instelbaar, is van dit alles verreweg mijn 1e keuze, fantastisch setje. Relatief handige instelbaarheid zeer goede duurzaamheid en erg goed rijgedrag

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door spikee » 10 feb 2019, 11:01

Voor mij evo ben ik nu ook aan het uitkijken voor een (gebruikte) set. De tein Flex Z's die er nu onder zitten doen het best aardig op een strakke weg maar hebben terkortkomingen elders. Ik her ergens eens gelezen dat deze een hele korte travel heeft. Ik heb wel eens op de snelweg (in belgie) door een kuil in de weg het asfalt geraakt met de bodem protectie plaat terwijl het onderstel op een normale hoogte staat en de rebound stelknop afdoende stond. Om over het comfort maar niet te spreken. Hij wilt ook wel eens gaan stuiteren op een leuke achterdoor weg dan moet je echt van het gas af om de oscillatie te stoppen.

Ik ben dus een rustig op zoek naar een leuke upgrade. Ik geef graag het geld maar een keer weg en ben wel fan van kwaliteit. Maar ik moet wel rekening houden met de kosten vandaar een gebruikte of gereviseerde set. Ik zou ook graag eens een leuke roadtrip naar/in zweden/fin/noorwegen doen en dan zal een set die tevens of semi-geschikt is voor gravel vast wel handig zijn.

Een gebruikte Ohlins "group N" set is zn 2k5 , ik heb nog een aanbieding gezien van een 3 way adjustable Multimatic "group N" DSSV set tbv een tarmac setup. Die zouden recent ish service hebben gehad. ~1k7. Ik hoor goede dingen van de Tein HG "rally" demper. Die zou een goede mix zijn tussen "rally" en straat. Wel is de verstelbaarheid beperkt en de rijhoogte afstelling zeer beperkt. Deze zijn ongeveer 2k nieuw. Maar dat is dan wel weer een wat minder merkt t.o.v. intrax, proflex, ohlins, reiger ...

Ik ben er nog niet uit... te veel opties en je kan het maar 1x goed of fout doen.

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Andry » 10 feb 2019, 22:35

De rallysets zijn naast de eisen van de coureur ook vaak afgesteld één merk band. Als ik er een banden van een ander merk onder schroef, is er al behoorlijk verschil > Proflex Evo 4 afgesteld op mijn rijstijl en Bridgestone banden. Met Michelin PS 4 eronder en zonder aanpassingen aan het onderstel herken ik de auto niet terug en dan in negatieve zin. Koop deze alleen als je ze zelf kan afstellen of als je echt goede support in de omgeving hebt. Vaak zit er wel een rrv oid op.

Ik heb heel wat onderstellen onder Evo's gemonteerd, maar heel vaak is de rebound afstelling van bekende merken absoluut niet fijn. Bijvoorbeeld de Intrax HDA met standaard setting zou ik niet willen. Öhlins heeft een road&track serie, ook voor de Evo. Deze heb ik ook gehad en vond ik zelf zo direct 'out of the box' erg prettig rijden mede dankzij de DFV. Deze zijn voor tussen de 2500 en 3000 wel te koop en dan zijn ze nieuw. Plug&play met aluminium topmounts en de bouw en afwerking zijn echt top. Bijvoorbeeld het onderste deel van de veerpoot is uit één stuk aluminium gefreesd en eerlijk gezegd zonde om eronder te schroeven.

Een Evo is wel gevoelig voor bumpsteer, hou daar rekening mee en monteer een bumpsteer correctionkit op de voor + achteras als je lager gaat dan 2 cm tov. origineel.

Andre
Berichten: 11228
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:57

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Andre » 11 feb 2019, 00:22

Ik hoef het niet op mijn straat/fun auto. Tenzij het mijn trackday of race auto is. Deze sets zijn vaak te hard voor straat gebruik en je krijgt er ook nog extra rammeltjes bij. En hebben extra onderhoud nodig. Zijn vaak niet gemaakt voor de vele straat km met zout op de weg etc.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door spikee » 11 feb 2019, 09:25

@ Andre Ik dacht dat de betere dempers juist veel zachtere veren en demping kunnen bewerkstelligen door de grotere travel en betere constructie.

@andry Ah dat is interresant om te horen. Die ohlins road & track series is zeker een leuk ding mocht ik die gebruikt in goede staat vinden dan zal ik daar eens goed over na moeten denken. Ik ga de evo wat verhogen vanwege drempels en kuilen.

Iemand heeft mij een gebruikte Proflex evo 2 met recente revisie aangeboden; Daar moet ik eens goed naar kijken. Wek fijn dat je dmv camber washers makkelijk je camber kan afstellen. Als je een silicone rubbere "schoen" over een dergelijke veer doet. Dan moet het wel meevallen mbt oxidatie e.d. lijkt me ?

Gebruikersavatar
Andry
Berichten: 831
Lid geworden op: 05 jul 2007, 17:02
Auto: Evo 7 RS2/ E90 LCI / Kadett C

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door Andry » 11 feb 2019, 12:02

@ andré

klopt, daarom is het alleen raadzaam om zo'n set te kopen als je goede support hebt. Mijn Evo staat op veren die nog geen 20N/mm stugger zijn tov standaard met bijbehorende valving uiteraard. Vaak zie ook al bij de gewone straatsets springrates voorbij komen van 100N/mm+

Vroeger moesten dempers met een vrij dun smeermiddel worden gesmeerd, maar dit vet is vervangen door een hfht vet dat er niet uitloopt en het smeren is komen te vervallen.

Bij mij zitten ze er al jaren onder met deze hoezen erom heen. Straatvuil, zout zeewater, pekel, steentjes ed hebben nagenoeg geen invloed meer op de meest kwetsbare delen. Alles onder de hoes is nog steeds optisch als nieuw. Bijgeluiden kan je wel krijgen vanwege de topmounts.

Afbeelding

@spikee

Zolang je niet exact de setup van de Proflex set weet zou ik het niet doen. Het is wel prima naar je zin te krijgen, maar je hebt dan wel met een trial & error fase te maken.

Van de Öhlins road & track serie hoor en lees ik heel weinig problemen wat rammels/lekkages ed. en in NL zijn er prima adressen die die dingen kunnen aanpassen en eventueel servicen.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door spikee » 11 feb 2019, 12:08

Die gebruikte proflex set was nogal aan de prijzige kant ... ohlins r&t lijkt een vrij interessante optie. Op eBay zijn ze 2300 nieuw. Nog een voordeel van ohlins producten is de ze heel goed hun waarde houden stel je zou het ooit nog eens willen verkopen. Als ik daar nu eens een 2dehands exemplaar in goede staat van zou vinden...

Die dynamics group n set betreft 70nm spring rate d.m.v. een reiger veer + hulpveer. Dat zou de tarmac setup zijn.

spikee
Berichten: 77
Lid geworden op: 17 feb 2018, 17:45

Re: schroefsets.. wat wel en niet?? (discussie topic)

Bericht door spikee » 14 feb 2019, 09:19

Via forum posts van de dynamic schroefset verkoper heb ik kunnen lezen dat deze niet genoeg travel zouden hebben voor "bubmpy irish roads" dus dat klinkt niet al te goed. Er is nog iemand die een AST 5100 set verkoopt met 200/50 voor en 250/40 die zou nogal zacht geveerd zijn. De pa van de verkoper heeft bij AST gewerkt dus ik neem aan die die lui een beetje weten over hoe en wat. Hij heeft zelf een intrax set met ARC optie gekocht. Mijn vermoeden is dat de AST met die zachte veren wel goede ride quality heeft maar dat er te veel roll is en dat het intrax ARC systeem dat oplost.

Wat een gedoe allemaal :x ... allemaal erg lastig

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Chaert-RS, Eric Z, frankie, Kasteel, Martijn_bmw en 67 gasten