Formule 1 terug naar Nederland? De prijzen

Van trackdays tot F1, van Zandvoort tot Laguna Seca, hier gaat het om de laatste honderden van seconden.
Plaats reactie

Krijgen ze het voor elkaar om de F1 in Nederland terug te krijgen?

Geen schijn van kans
90
56%
Gaat ze lukken
15
9%
Ik hoop van wel maar zal zwaar worden
45
28%
Formule 1 boeit me niks
11
7%
 
Totaal aantal stemmen: 161

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door smiley » 08 feb 2019, 12:36

Ik denk dat de discussie of cpz versus assen gevoerd zou moeten worden welke technisch het meest interessant is voor een F1 auto van nu, en met 350 miljoen kijkers wereldwijd meer meetelt dan of de bezoekers er makkelijk kunnen komen, of er genoeg dixies zijn en of je in de duinen of op een plastic stoeltje mag zitten.

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Mike R32 » 08 feb 2019, 13:14

Circuit Zandvoort is vergane glorie. Leuk circuit voor trackdays maar niet voor F1. Het selectief clubje van Ziggo (zelfs Cheque van Gelder doet eraan mee) tevergeefs.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 feb 2019, 13:21

smiley schreef: 08 feb 2019, 12:36 Ik denk dat de discussie of cpz versus assen gevoerd zou moeten worden welke technisch het meest interessant is voor een F1 auto van nu, en met 350 miljoen kijkers wereldwijd meer meetelt dan of de bezoekers er makkelijk kunnen komen, of er genoeg dixies zijn en of je in de duinen of op een plastic stoeltje mag zitten.
Haalbaarheid lijkt mij nóg iets belangrijker. Dit wordt een geval van aim high shoot for the moon, maar dan 180 graden te ver, oftewel shoot yourself in the back. Zwaai zwaai NL-GP.

Ik zou trouwens niet weten waar op Zandvoort een interessantere plek te vinden zou zijn om de race te kijken dan in de Ramshoek, waarbij je tevens de Geert-Timmer en het rechte stuk kan zien. Ongeveer hier dus:
Afbeelding

Dat gekut met in de duinen staan heb ik een jaar of 5 geleden met de Historic Grandprix nog gedaan. Echt never...nooit...weer... En dan nog die archeologische bende daar. Valt me mee dat die boel niet van betonrot uit elkaar springt.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door JP » 08 feb 2019, 13:27

ErikS schreef: 08 feb 2019, 10:28
JP schreef: 07 feb 2019, 20:05 Jumbo racedagen waren er 110000 op een weekend. Lijkt men dat je tijdens een F1 weekend elke dag deze aantallen wil halen ?
Als je dat haalt, dan ben je een van de drukker bezochte GP's.

Ik ben meer benieuwd waar ze allemaal nieuwe tribunes willen bouwen... En in hoeverre dat nieuwe vaste tribunes worden.
Die Dumbo-racedagen zijn wel gratis, dus is het maar afwachten of de mensen ongeveer hetzelfde willen voor een paar honderd euri.

Zandvoort heeft nostalgie ? De Dolly Dots ook, maar als je die nu ziet wil je daar echt niet meer overheen racen........

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Mari Oh Oh! » 08 feb 2019, 13:42

JP schreef: 08 feb 2019, 13:27
ErikS schreef: 08 feb 2019, 10:28
JP schreef: 07 feb 2019, 20:05 Jumbo racedagen waren er 110000 op een weekend. Lijkt men dat je tijdens een F1 weekend elke dag deze aantallen wil halen ?
Als je dat haalt, dan ben je een van de drukker bezochte GP's.

Ik ben meer benieuwd waar ze allemaal nieuwe tribunes willen bouwen... En in hoeverre dat nieuwe vaste tribunes worden.
Die Dumbo-racedagen zijn wel gratis, dus is het maar afwachten of de mensen ongeveer hetzelfde willen voor een paar honderd euri.

Zandvoort heeft nostalgie ? De Dolly Dots ook, maar als je die nu ziet wil je daar echt niet meer overheen racen........
Op de TT 2018 raceDAG(dus niet -dagen) waren er 105000 bezoekers... Betaald welteverstaan. :) Bovendien zijn er nu al 45000 zitplaatsen. Ik denk niet dat Zandvoort daar ook maar in de buurt komt.

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door ErikS » 08 feb 2019, 14:41

JP schreef: 08 feb 2019, 13:27
ErikS schreef: 08 feb 2019, 10:28
JP schreef: 07 feb 2019, 20:05 Jumbo racedagen waren er 110000 op een weekend. Lijkt men dat je tijdens een F1 weekend elke dag deze aantallen wil halen ?
Als je dat haalt, dan ben je een van de drukker bezochte GP's.

Ik ben meer benieuwd waar ze allemaal nieuwe tribunes willen bouwen... En in hoeverre dat nieuwe vaste tribunes worden.
Die Dumbo-racedagen zijn wel gratis, dus is het maar afwachten of de mensen ongeveer hetzelfde willen voor een paar honderd euri.

Zandvoort heeft nostalgie ? De Dolly Dots ook, maar als je die nu ziet wil je daar echt niet meer overheen racen........
Er reizen al 90.000 Nederlanders af naar SPA voor het hele weekend....
Dan moet dat daar ook wel lukken toch?

Alleen heb je rond spa campings, nouja, grasvelden, in Zandvoort niet. :tooth:

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Zed240 » 08 feb 2019, 15:11

Scheelt dat het in vergelijking met Spa bijna niet slechter kan. Afgelopen zomer voor het eerst geweest, maar wat was het parkeren/entree/wegkomen daar slecht geregeld zeg.

Gebruikersavatar
JP
Berichten: 31030
Lid geworden op: 13 dec 2008, 22:39
Locatie: Haringen op zuurdesem, gedoopt in een bedje van azijn, met een glaasje citroensap on the side….

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door JP » 08 feb 2019, 15:13

Mocht het in Zandvoort gebeuren wachten we eerst de DF1-aanbieding van Peter af. Ik verwacht toch een weekendarrangementpakketje voor €200 inclusief onbeperkt kanen en met happy ending :hungry: (niet van Peter....)

Gebruikersavatar
smiley
Berichten: 9081
Lid geworden op: 06 dec 2009, 01:07
Auto: Opel Speedster Supercharged
Locatie: Etten-Leur

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door smiley » 08 feb 2019, 15:44

Afbeelding

ErikS
Berichten: 18513
Lid geworden op: 18 aug 2008, 13:19
Locatie: Boedelbak

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door ErikS » 08 feb 2019, 16:25

Zed240 schreef: 08 feb 2019, 15:11 Scheelt dat het in vergelijking met Spa bijna niet slechter kan. Afgelopen zomer voor het eerst geweest, maar wat was het parkeren/entree/wegkomen daar slecht geregeld zeg.
Exact mijn ervaring.
Ik was er ook voor de eerste keer, maar de volgende keer boek ik wel een vlucht naar Dubai ofzo. :tooth:

Gebruikersavatar
Joy
Berichten: 10770
Lid geworden op: 03 feb 2006, 00:24

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Joy » 08 feb 2019, 16:27

De algehele beleving van Spa is dat er teveel mensen worden toegelaten op het circuit. Het was eens en nooit weer.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Zed240 » 08 feb 2019, 16:47

Dat was ook mijn beleving Joy. Ik kende de verhalen, dus we hadden een onderkomen op de grens met Luxemburg geregeld. Vanaf die kant komt amper verkeer, dus de heenweg ging vlot, om 7.45 stonden we aan de poort (route van parkeerplaats naar de ingang was niet eens aangegeven). Daar ongeveer een uur gewacht omdat iedereen gefouilleerd werd. Eenmaal bij het circuit stond het al vijf rijen dik met stoeltjes. De voorzieningen waren ook ruk trouwens, een kraampje per 10.000 man ofzo. Na de race meer dan 1,5 uur gewacht tot dat (dachten wij) de ergste drukte over was. Toen nog 1,5 uur over gedaan om de parkeerplaats af te geraken, dat was namelijk een éénbaansweggetje en wie het asociaalst drukte was als eerst op dat weggetje. Wat ben ik blij dat we toen weer terug richting Luxemburg moesten. Tegen 20.30 eindelijk uit de file.

Ik kan me leukere weekenden bedenken voor 250+ euro.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door WJ » 08 feb 2019, 17:03

Wat dat betreft zou ik dan liever naar de 1e of 2e training sessie gaan, minder druk (toch?). Wel het F1 geweld voor je neus en de Race kijk je lekker rustig thuis.

indobesar
Berichten: 9976
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:19
Auto: M3P, 130i
Locatie: Spaceship in silence
Contacteer:

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door indobesar » 08 feb 2019, 17:11

Aanstellers! Een doorsnee dag in Bangkok of Jakarta is extremer. Verander de mindset, je kunt er toch niets aan veranderen. Je weet tenslotte dat dit soort evenementen drukke dagen zijn.

:coffee:

M3tje
Berichten: 316
Lid geworden op: 21 jun 2016, 21:33

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door M3tje » 08 feb 2019, 22:28

Mari Oh Oh! schreef: 08 feb 2019, 12:17
M3tje schreef: 07 feb 2019, 19:33 Nou, ik dacht het niet, de F1 op CPZ is juist een atractie, fijn dat je makkelijk van de snelweg bij Assen kan komen maar assen mist beleving en (auto) historie.
En dat telt toch.
Bovendien bij de Jumbo racedagen gaat het toch ook goed?
Los van alle emotionele redenen(historie is verleden tijd IMHO) gaat Zandvoort het toch never nooit rond krijgen. Dus blijf vooral roepen dat het dort muss sein, dan weten we zeker dat er geen NL GP komt...

:)

Daar ga ik dan ook inmiddels vanuit. Mocht ie in Zandvoort komen dan ga ik toch niet, want 4 uur heen en 4 uur terug of nog erger, met het OV heb ik er niet voor over. Dan ga ik net zo lief naar een echt circuit zoals Spa.
Grappig dat je suggereert dat mijn mening iets kan veranderen, was het maar zo,n feest.
In dit land telt je mening alleen als je tegen iets bent en niet voor :(

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Mike R32 » 08 feb 2019, 23:42

Johan Derksen verwoorde het prima. Een vast circuit Zandvoort kliekje (lijkt de Amsterdamse grachtengordel wel) denkt alleen maar aan het eigen belang en niet aan de F1 liefhebber.

Gebruikersavatar
Mari Oh Oh!
Berichten: 3055
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:58
Locatie: Assen

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Mari Oh Oh! » 09 feb 2019, 00:30

https://www.nu.nl/weekend/5732145/zandv ... oping.html
Alleen toegang met combiticket

De organisatie houdt rekening met maximaal 250.000 toeschouwers in het hele raceweekend, die alleen bij aanschaf van een combiticket toegang tot het circuit krijgen. Zo'n combiticket kan een treinkaartje en een toegangsbewijs zijn, of een hotelovernachting plus een toegangsbewijs. Ook ligt er een uitgebreid fietsplan, om de verkeershinder in de omgeving zo veel mogelijk te beperken.
Als dat waar is... Dikke doei dag. FTO met je onbereikbare archeologische opgraving.

Gebruikersavatar
WJ
Berichten: 11738
Lid geworden op: 19 mar 2008, 13:17
Locatie: WeeWeeWee

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door WJ » 09 feb 2019, 00:58

Want je dacht dat je voor de deur kon parkeren?
Fiets lijkt me top, parkeer ergens bij hoofddorp of hillegom en dan 10km fietsen zonder gedoe..

Mike R32
Berichten: 6276
Lid geworden op: 01 mar 2007, 12:03
Auto: 292PS/402,7NM/6.600U/pm.
Locatie: Noord Oost boven Opatija.

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Mike R32 » 09 feb 2019, 06:15

Arrogantie ten top en wat een misselijkmakend mannetje die Jan Lammers. Liever helemaal geen F1 dan op circuit Zandvoort.
De beoogd sportief directeur van de Dutch Formule 1 Grand Prix in Zandvoort, Jan Lammers (62), heeft het helemaal gehad met Assen en het TT Circuit.

Volgens Lammers dreigt vanuit Drenthe het Formule 1-feestje compleet verstoord te worden door het getouwtrek tussen beide circuits. „Ze moeten ophouden met stemmingmakerij”, foetert de zelf uit Zandvoort afkomstige oud-coureur in het Haarlems Dagblad.

Het Circuit Zandvoort en het TT Circuit zijn in een strijd verwikkeld om de Formule 1 binnen te halen in 2020. Zandvoort staat voor, omdat het Formule One Management (FOM) heeft aangegeven dat het duincircuit vanwege de historie de voorkeur heeft. Op Zandvoort werd op 25 augustus 1985 voor het laatst een Nederlandse Formule 1-race gehouden.

In de startblokken

Assen zit naar eigen zeggen op het vinkentouw. De kans is aannemelijk dat Zandvoort de race uiteindelijk niet kan organiseren vanwege verwachte infrastructurele problemen en de financiële opgave om voor 31 maart een bedrag van 30 à 40 miljoen euro bij elkaar te krijgen. In dat geval zit het TT Circuit in de startblokken om de Formule 1 alsnog naar Nederland te halen. In Assen in het circuit er in 2020 klaar voor, vanaf oktober wordt er extra asfalt gelegd, en ook de financiën zijn al rond.

Lammers beweert op zijn beurt dat de Drentse hoofdstad nu al kansloos is. „Alléén Assen stelt dat ze nog in de race zijn. Daar is geen enkel officieel bericht over. Zandvoort wordt ten onrechte zwartgemaakt”, zo laat hij optekenen.

Groen en geel

De sportief directeur van Zandvoort ergert zich groen en geel aan mensen die steeds beweren dat zijn circuit de verkeersdrukte niet aan kan. „Alsof je na de TT niet drie uur in een file staat. Drukte zijn wij op zonnige dagen ook gewend in Zandvoort. Mensen reizen veel slimmer met Google Maps en er is AirBnb.”

Ook de online polls die her en der worden gepubliceerd zijn hem een doorn in het oog. Bijna zonder uitzondering krijgt het TT Circuit van Jan Publiek de voorkeur boven het circuit in de duinen. Volgens Lammers dwarsboomt dat zijn speurtocht naar sponsoren. „Sponsoren zijn ook gewoon beïnvloedbare mensen. Het gaat om risicodragend kapitaal, de vraag zullen we het wel of niet beschikbaar stellen.”

Sneer

Lammers is ook niet te beroerd om nog even een sneer uit te delen richting het Noorden. „Assen pocht met de grootste tribune van Europa, maar die staat wel 265 dagen per jaar leeg. Wij gaan werken met tijdelijke tribunes. Veel efficiënter. De Grand Prix hoort op Zandvoort. Wees trots dat wij het mogen proberen.”

De Asser kartrekker Jos Vaessen blijft stoïcijns, reageert rustig, stelt dat zijn comité niemand zwart maakt en blijft bij de woorden die hij eerder deze week bezigde in Dagblad van het Noorden. De Drentse delegatie erkent dat Zandvoort de voorkeur krijgt van de Formule 1-bobo’s, maar wil voorbereid zijn, mocht de beker aan Zandvoort voorbij gaan.

„Als we daar in april pas mee beginnen, is het kort dag. Wij hebben de financiën op orde en maken in oktober ons circuit gereed voor Formule 1, zodat we er in 2020 klaar voor zijn. Verder hebben we een uitnodiging van het FOM om binnenkort de zaken door te komen nemen in Londen. Dat gaan we doen.” Vaessen erkent dat het geen handig signaal is als beide circuit in Nederland elkaar de tent uitvechten.

Online
Gebruikersavatar
Luco
Berichten: 27808
Lid geworden op: 09 mar 2011, 22:16

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Luco » 09 feb 2019, 08:55

Mij maakt het niks uit, maar ze kunnen beter samenwerken ipv elkaar in de haren te vliegen (twee kijven twee schuld)
Op deze manier loop je het risico dat de FOM doei zegt.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Robin » 09 feb 2019, 09:36

Valt me beetje tegen van Jan Lammers, dat gesmijt met modder.

Tom
Berichten: 21697
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:35

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Tom » 09 feb 2019, 09:50

Luco schreef: 09 feb 2019, 08:55 Mij maakt het niks uit, maar ze kunnen beter samenwerken ipv elkaar in de haren te vliegen (twee kijven twee schuld)
Op deze manier loop je het risico dat de FOM doei zegt.
+veel
Voor de meeste mensen boeit het toch niet waar ze het gaan houden.
Dat die circuits het beide heel graag willen en er vol voor willen gaan lijkt mij alleen positief, beter dan een lakse houding en verwachten dat zo'n F1 circus vanzelf bij je op de stoep staat.
Als oud-coureur komt die Lammers met zo'n artikel niet als autosportliefhebber over, maar als ouwe zeur.

Robin
Berichten: 51205
Lid geworden op: 01 feb 2006, 15:51
Locatie: Juinen

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Robin » 09 feb 2019, 09:53

Ik ken Assen beter dan Zandvoort qua (vrij) rijden en ik snap Assen's Moto GP achtergrond en logistiek, op die manier denk ik aan Assen, maar bij F1 denk ik écht aan Zandvoort, buiten dat geneuzel van Jan zie ik 't het liefst op Zandvoort....

Assen is 'n leuk circuit om zelf te rijden, maar Zandvoort vind ik véél bijzonderder.

Zed240
Berichten: 2920
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:32

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Zed240 » 09 feb 2019, 11:32

Zandvoort is qua historie top, goed voor buitenlandse toeristen want er is lekker veel te doen in de buurt en kan wel eens hele kekke beelden geven op tv vanwege de locatie aan zee in de duinen. De laatste keer dat ik echter op Zandvoort was (jaar of twee geleden) heb ik me echt verbaasd over de staat van de gebouwen/tribunes/etc. leek wel alsof er al 20+ jaar geen onderhoud meer was gepleegd. Tel daarbij de slechte bereikbaarheid en de kleine paddock op...

Assen heeft gewoon het voordeel van een veel moderner circuit, veel betere bereikbaarheid en in die regio is een beetje extra werk ook niet verkeerd. Maar het circuit mist (vind ik) wel wat sfeer. Maar ach, met Paul Ricard op de kalender zal dat wel niet echt een punt zijn. :tooth:

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 39593
Lid geworden op: 02 feb 2006, 22:22
Auto: Nr.50
Locatie: Boven Barcelona

Re: Formule 1 terug naar Nederland? Wie gelooft erin?

Bericht door Arthur » 09 feb 2019, 12:08

Ook de online polls die her en der worden gepubliceerd zijn hem een doorn in het oog. Bijna zonder uitzondering krijgt het TT Circuit van Jan Publiek de voorkeur boven het circuit in de duinen.
'Jan Publiek'... Het is al duidelijk hoe hij over de fans denkt. Maar stapt dus over het feit heen dat zij (de fans) liever naar Assen gaan.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten